Stilhouden of Vrijgeven!

Gestart door Ted van der Knaap, april 25, 2012, 12:43:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

Met gezwinde tegenzin want de discussie nodigt daar inmiddels niet meer erg toe uit, toch nog even een reactie mijnerzijds.
Prima dat mensen protesteren tegen wangedrag bij twitchen. Prima dat mensen pleiten voor terughoudendheid en voorzichtigheid. En misschien is het wel mede de verdienste van die mensen dat er de laatste tijd meer aandacht is voor die problematiek en zelfs, denk ik wel eens, van een gedragsverbetering sprake is. Ik zou zeggen: tel uw zegeningen. Dat ik zelf denk dat het tegenwoordig meestal redelijk goed gaat bij grote massatwitchen terwijl mensen die daar ongeveer nooit komen menen beter te weten, prima, kun je over discussiëren. Maar waar ik een probleem mee heb, is dat je je nog zo netjes kunt gedragen, je nog zo aan alle gedragsregels kunt houden, dat het voor die mensen nog niet voldoende lijkt te zijn. Want, zeggen ze dan, met tweehonderd man verstoor je natuurlijk meer dan als eenling. Ja, dat snapt een kind. Maar dat is natuurlijk de verkeerde vergelijking. Je moet de verstoring van die tweehonderd man vergelijken met die van tweehonderd eenlingen, en dan weet ik nog zo net niet wat eruit komt. Maar dat is nog niet eens mijn punt. Mijn punt is: eigenlijk wordt dus niet geaccepteerd dat we daar gewoon zijn. Ongeacht hoe we ons gedragen zitten we fout. Ons wordt niet toegestaan te genieten van de natuur op de manier die wij leuk vinden. Want die manier is fout. Eigenlijk wordt ons niet toegestaan te zijn zoals we zijn. Ik vind dat nogal wat.
Terwijl wij eigenlijk gewoon doen wat veel natuurbeheerders nastreven: concentratie en spreiding. Zorgen dat op een beperkt gebied veel mensen recreëren, zodat het verderop rustig is. Wij met zijn tweehonderden bij die twitch, terwijl een kilometer verderop de Normannen en de Hermannen in alle rust in hun eentje op hun manier van de natuur kunnen genieten. Iedereen blij toch?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Theovanv

Citaat van: guusp op april 27, 2012, 00:42:26 AM
Met gezwinde tegenzin want de discussie nodigt daar inmiddels niet meer erg toe uit, toch nog even een reactie mijnerzijds.
Prima dat mensen protesteren tegen wangedrag bij twitchen. Prima dat mensen pleiten voor terughoudendheid en voorzichtigheid. En misschien is het wel mede de verdienste van die mensen dat er de laatste tijd meer aandacht is voor die problematiek en zelfs, denk ik wel eens, van een gedragsverbetering sprake is. Ik zou zeggen: tel uw zegeningen. Dat ik zelf denk dat het tegenwoordig meestal redelijk goed gaat bij grote massatwitchen terwijl mensen die daar ongeveer nooit komen menen beter te weten, prima, kun je over discussiëren. Maar waar ik een probleem mee heb, is dat je je nog zo netjes kunt gedragen, je nog zo aan alle gedragsregels kunt houden, dat het voor die mensen nog niet voldoende lijkt te zijn. Want, zeggen ze dan, met tweehonderd man verstoor je natuurlijk meer dan als eenling. Ja, dat snapt een kind. Maar dat is natuurlijk de verkeerde vergelijking. Je moet de verstoring van die tweehonderd man vergelijken met die van tweehonderd eenlingen, en dan weet ik nog zo net niet wat eruit komt. Maar dat is nog niet eens mijn punt. Mijn punt is: eigenlijk wordt dus niet geaccepteerd dat we daar gewoon zijn. Ongeacht hoe we ons gedragen zitten we fout. Ons wordt niet toegestaan te genieten van de natuur op de manier die wij leuk vinden. Want die manier is fout. Eigenlijk wordt ons niet toegestaan te zijn zoals we zijn. Ik vind dat nogal wat.
Terwijl wij eigenlijk gewoon doen wat veel natuurbeheerders nastreven: concentratie en spreiding. Zorgen dat op een beperkt gebied veel mensen recreëren, zodat het verderop rustig is. Wij met zijn tweehonderden bij die twitch, terwijl een kilometer verderop de Normannen en de Hermannen in alle rust in hun eentje op hun manier van de natuur kunnen genieten. Iedereen blij toch?

Amen! ;)
Theo van Veenendaal

hiskodevries

ik geniet t/m koninginnedag van deze discussie dan gaat die op slot.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn Bot


snwja3

#154
 Ach, ach ....
Ik kan zo 7 gevallen noemen waarbij ik ringers in discrediet kan brengen, 7 gevallen waarbij ik nestverstorend gedrag van inventariseerders heb gezien, 7 gevallen waarbij veel watervogels heb zien opvliegen bij wintertellingen, ............ allemaal slechte mensen, moeten we allemaal afschaffen!
Hierover kan ik ook meer dan 6 pagina's mijn gelijkjes blijven herhalen, waarbij ik 's avonds weer zelfbevredigd mijn bed kan instappen en mezelf voor de gek houden dat ik weer een nuttige bijdrage aan een discussie op het internet heb geleverd, omdat anderen uit de discussie zijn gestapt: http://dl.dropbox.com/u/14979029/arguing-internet.jpg

Jammer dat enkele personen, willens en wetens (want dom zijn ze niet), weigeren eens een discussie als deze op een hoger niveau te brengen.
Zeker omdat in deze tijd het beslist nodig is om naar oplossingen te kijken!
Jammer, de zoveelste keer een gemiste kans!
Wietze Janse

Ben Gaxiola

Citaat van: Martijn Bot op april 27, 2012, 08:47:53 AM
Citaat van: hiskodevries op april 27, 2012, 07:57:24 AM
koninginnedag
Een massatwitch waar ik dan weer niets mee heb.


Grappig dat de 'vogel' zich dan in een totaal andere provincie bevindt.  8)
Ben Gaxiola

BramtK

Citaat van: frankcoenjaerts op april 26, 2012, 22:24:08 PM
Back on topic: Stilhouden of vrijgeven?
Ik zeg stilhouden en iedereen verplicht tussen 15 maart en 15 juni op huisarrest: niet in je tuin eten, geen grasmaaien en heerlijk genieten van beleefdelente.nl  :angel:
Je zou zomaar een Pimpelmees verstoren ... of nog erger, ontdekken en dit noodgedwongen 2 maanden stil moeten houden  :police:

Zo, nu ff wat kaasblokjes snijden, accu's aan de oplader en auto voltanken voor de komende hopelijk spannende dagen!
Tot ziens in het veld :duim: , of over een uurtje in dit theater  :-\ tssssssssssss  :-X


Doe anders maar een slotje Hisko

edit Jeroen/Gert: Roodborstjes vermijden of groepsknuppel lijken me ook een heel goed initiatief  ;)


Met dit soort reacties is de discussie ook niet erg geholpen. Daar schijnt een groot deel van de reageerders last van te hebben, "kijk mij eens even lollig doen" en dan trekken we maar weer een drogreden uit de kast dat je altijd verstoord als je naar buiten gaat of dat anderen ook wel eens iets fout doen.


Leuk, lollig en nul toegevoegde waarde. De broedende Roodborst in je tuin heeft minder bekijks dan eerdergenoemde Dwerguil, Kleinst waterhoen en Ruigpootuil. Er is dus wel degelijk iets aan de hand. Het is erg makkelijk om te gaan zitten weeklagen over mensen die lijken te denken dat je uberhaupt niet mag twitchen, maar we hebben toch ook geen boter op ons hoofd. Er zijn voorbeelden van (potentiele) broeders waarbij het mis ging. Daar kan je niet slechts tegenover zetten dat we het recht hebben om te twitchen. Bij die vrijheid komt ook een heel klein beetje verantwoordelijkheid kijken.
Groeten,

Bram ter Keurs

Herman Bouman

Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 09:28:32 AM
Citaat van: frankcoenjaerts op april 26, 2012, 22:24:08 PM
Back on topic: Stilhouden of vrijgeven?
Ik zeg stilhouden en iedereen verplicht tussen 15 maart en 15 juni op huisarrest: niet in je tuin eten, geen grasmaaien en heerlijk genieten van beleefdelente.nl  :angel:
Je zou zomaar een Pimpelmees verstoren ... of nog erger, ontdekken en dit noodgedwongen 2 maanden stil moeten houden  :police:

Zo, nu ff wat kaasblokjes snijden, accu's aan de oplader en auto voltanken voor de komende hopelijk spannende dagen!
Tot ziens in het veld :duim: , of over een uurtje in dit theater  :-\ tssssssssssss  :-X


Doe anders maar een slotje Hisko

edit Jeroen/Gert: Roodborstjes vermijden of groepsknuppel lijken me ook een heel goed initiatief  ;)


Met dit soort reacties is de discussie ook niet erg geholpen. Daar schijnt een groot deel van de reageerders last van te hebben, "kijk mij eens even lollig doen" en dan trekken we maar weer een drogreden uit de kast dat je altijd verstoord als je naar buiten gaat of dat anderen ook wel eens iets fout doen.


Leuk, lollig en nul toegevoegde waarde. De broedende Roodborst in je tuin heeft minder bekijks dan eerdergenoemde Dwerguil, Kleinst waterhoen en Ruigpootuil. Er is dus wel degelijk iets aan de hand. Het is erg makkelijk om te gaan zitten weeklagen over mensen die lijken te denken dat je uberhaupt niet mag twitchen, maar we hebben toch ook geen boter op ons hoofd. Er zijn voorbeelden van (potentiele) broeders waarbij het mis ging. Daar kan je niet slechts tegenover zetten dat we het recht hebben om te twitchen. Bij die vrijheid komt ook een heel klein beetje verantwoordelijkheid kijken.

Heh wat zeg je? Kut mijn RBA gaat af. Ik moet rijden! 

Edwin Russer

Tsja, als we nu ook nog eens schuttingtaal gaan gebruiken, dan moet er dan maar een slotje op :rolleye:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

peterlindenburg

Citaat van: hiskodevries op april 27, 2012, 07:57:24 AM
ik geniet t/m koninginnedag van deze discussie dan gaat die op slot.


Ik zou het toch beter vinden als bepaalde mensen eens een keer worden aangesproken op hun sfeerbedervende gedrag. Met dat gedrag bedoel ik het gemoraliseer en telkens weer heel goed weten wat de ander verkeerd doet.

HPM

#160
Citaat van: guusp op april 27, 2012, 00:42:26 AM
[...] Maar waar ik een probleem mee heb, is dat je je nog zo netjes kunt gedragen, je nog zo aan alle gedragsregels kunt houden, dat het voor die mensen nog niet voldoende lijkt te zijn. Want, zeggen ze dan, met tweehonderd man verstoor je natuurlijk meer dan als eenling. Ja, dat snapt een kind. Maar dat is natuurlijk de verkeerde vergelijking. Je moet de verstoring van die tweehonderd man vergelijken met die van tweehonderd eenlingen, en dan weet ik nog zo net niet wat eruit komt. [...]

Dat is niet de vekeerde vergelijking. Als je naar verstoring wil kijken zijn groepen van 200 man en eenzame inventariseerders twee categorien met verschillend gedrag die daardoor mogelijk een verschillend effect hebben. Andere categorien kunnen (kuddes of enkele) argeloze recreanten zijn of boswachters of onderhoudsmensen die met plezier hun werk doen. Allemaal zullen ze bij het passeren wel eens een Houtduif doen opvliegen of ervoor zorgen dat een vogel nog even wacht met naar zijn nest gaat, maar dat is natuurlijk niet de verstoring waar het om gaat en passeren is hier ook niet het enige menselijke gedrag waar het om gaat.

Een groep twitchers verblijft langdurig ter plaatse, zo dichtbij als mogelijk is en dat uren, dagen, soms weken lang. Dat moet je dan vergelijken met bijvoorbeeld een inventariseerder (zoals hier wordt gedaan) die een paar maal in het broedseizoen in zijn eentje even langskomt en misschien helemaal niet dicht in de buurt. Zoals ik het beschrijf lijkt het contrast misschien erg groot maar zo bedoel ik het niet want ik kan niet zeggen welke van deze twee categorien meer (of ergere) verstoring veroorzaakt en dat heb ik voor zover ik mij herinner dan ook niet gedaan. Het zou mij niet verbazen als zou blijken dat een eenzame inventariseerder uiteindelijk grotere invloed zou hebben op een vogel dan zo'n kudde twitchers, maar dat weet ik dus niet. Wat ik wel weet is dat iedereen altijd overal verstoring veroorzaakt. Zelfs als ik thuis zit heeft mijn aanwezigheid of gedrag invloed op het gedrag van de vogels op mijn balkon. Volgens mij is dat argument dus niet bruikbaar om een bepaalde groep vrij te pleiten van het veroorzaken van verstoring. Toch zie je dat in discussies als deze telkens weer gebeuren. Ook meerdere malen in de huidige discussie.

Waar ik he wel over heb gehad is dat ik twitchen geen goede reden vind om vogels te verstoren. Ik heb het dan niet over het hebben van plezier want ik neem aan dat iedereen die in de natuur bezig is daar plezier aan beleeft, maar om egoistische spelletjes zonder toegevoegde waarde.
Eerder in dit topic heeft Bas van der Burg in dat verband terecht de zeer relevante vraag gesteld wanneer verstoring dan wel gelegitimeerd is, maar die vraag heeft weinig reacties opgeleverd. In ieder geval ben ik de enige die er direct op heeft gereageerd, ook al was het dan geen direct antwoord.

Het lijk me goed om hier (nogmaals) duidelijk te maken dat ik geen twitcherhater ben of onderdeel van een 'anti-twitcherbrigade'. Ik heb absoluut niets met twitchen maar zolang er geen rare dingen bij gebeuren moeten mensen maar lekker gaan twitchen als ze dat leuk vinden (maar dan wel liefst zo ver mogelijk bij mij uit de buurt natuurlijk).
Waar ik fel van kan worden zijn bijvoorbeeld de non-argumenten, de persoonlijke aanvallen (liefst onder de gordel), het altijd naar anderen wijzen, het altijd maar weer om slotjes roepen als een discussie ze niet bevalt, het als belangrijk voordoen van het 'spelletje', het claimen van rechten zoals het recht op informatie en ten behoeve van het spelletje het recht op toegang tot kwetsbare gebieden.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: peterlindenburg op april 27, 2012, 10:13:43 AM
Citaat van: hiskodevries op april 27, 2012, 07:57:24 AM
ik geniet t/m koninginnedag van deze discussie dan gaat die op slot.


Ik zou het toch beter vinden als bepaalde mensen eens een keer worden aangesproken op hun sfeerbedervende gedrag. Met dat gedrag bedoel ik het gemoraliseer en telkens weer heel goed weten wat de ander verkeerd doet.

Niet iedereen vindt wat jij 'moraliseren' noemt  sfeerbedervend en/of verwerpelijk.
Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op april 27, 2012, 10:23:33 AM
Citaat van: peterlindenburg op april 27, 2012, 10:13:43 AM
Citaat van: hiskodevries op april 27, 2012, 07:57:24 AM
ik geniet t/m koninginnedag van deze discussie dan gaat die op slot.


Ik zou het toch beter vinden als bepaalde mensen eens een keer worden aangesproken op hun sfeerbedervende gedrag. Met dat gedrag bedoel ik het gemoraliseer en telkens weer heel goed weten wat de ander verkeerd doet.

Niet iedereen vindt wat jij 'moraliseren' noemt  sfeerbedervend en/of verwerpelijk.
Wel de meerderheid  ;) . Een vraag aan jouw hoe neem jij je geluiden op zonder dat je vogels niet verstoord? Ps heb trouwens geen enkel probleem hiermee. Maar vroeg me dat gewoon af!
August van Rijn

BramtK

#163
Dat weet je helemaal niet, August, en los daarvan is het een beetje een domme opmerking van Peter. Er zijn immers twee kampen die ervoor zorgen dat deze discussie nutteloos is.


Oh ja, nu kom jij ook weer met zo'n drogreden. Als Herman compleet individueel een opname maakt, dan is er een hele andere situatie dan wanneer er 100 man bij een zeldzame broedvogel staan. Dus, kunne we ophouden met dat soort argumenten of moet ik de admins vragen of jullie daarop kunnen worden aangesproken?
Groeten,

Bram ter Keurs

August

Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 10:33:25 AM
Dat weet je helemaal niet, August, en loks daarvan is het een beetje een domme opmerking van Peter. Er zijn immers twee kampen die ervoor zorgen dat deze discussie nutteloos is.
Welk kamp ben jij?
August van Rijn

August

Citaat van: August op april 27, 2012, 10:39:16 AM
Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 10:33:25 AM
Dat weet je helemaal niet, August, en loks daarvan is het een beetje een domme opmerking van Peter. Er zijn immers twee kampen die ervoor zorgen dat deze discussie nutteloos is.
Welk kamp ben jij?
Zeker ook een domme opmerking?
August van Rijn

August

Citaat van: August op april 27, 2012, 10:39:16 AM
Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 10:33:25 AM
Dat weet je helemaal niet, August, en loks daarvan is het een beetje een domme opmerking van Peter. Er zijn immers twee kampen die ervoor zorgen dat deze discussie nutteloos is.
Welk kamp ben jij?
Wanneer is het koningendag ?
August van Rijn

BramtK

Ja, zeker dom, zie mijn aanvulling hierboven.
Groeten,

Bram ter Keurs

August

Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 10:42:12 AM
Ja, zeker dom, zie mijn aanvulling hierboven.
;D  Vind jij dat je slimme argumenten hebt gegeven, in dit topic? Zo ja waar staan ze. Zodat ik kan leren wat slimme argumenten zijn.
August van Rijn

Gert Veurink

Citaat van: August op april 27, 2012, 10:56:08 AM
Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 10:42:12 AM
Ja, zeker dom, zie mijn aanvulling hierboven.
;D  Vind jij dat je slimme argumenten hebt gegeven, in dit topic? Zo ja waar staan ze. Zodat ik kan leren wat slimme argumenten zijn.

Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 09:28:32 AM
Bij die vrijheid komt ook een heel klein beetje verantwoordelijkheid kijken.
groet!
Gert Veurink



August

Citaat van: Gert Veurink op april 27, 2012, 11:00:58 AM
Citaat van: August op april 27, 2012, 10:56:08 AM
Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 10:42:12 AM
Ja, zeker dom, zie mijn aanvulling hierboven.
;D  Vind jij dat je slimme argumenten hebt gegeven, in dit topic? Zo ja waar staan ze. Zodat ik kan leren wat slimme argumenten zijn.

Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 09:28:32 AM
Bij die vrijheid komt ook een heel klein beetje verantwoordelijkheid kijken.
:duim:
August van Rijn

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

peterlindenburg

Citaat van: BramtK op april 27, 2012, 10:33:25 AM
Dat weet je helemaal niet, August, en los daarvan is het een beetje een domme opmerking van Peter. Er zijn immers twee kampen die ervoor zorgen dat deze discussie nutteloos is.




Wat weet jij het allemaal ontzettend goed Bram. Jammer dat ik daar kennelijk niets van begrijp ;D

August

August van Rijn

HPM

#174
Citaat van: August op april 27, 2012, 10:27:23 AM
[...]
Een vraag aan jouw hoe neem jij je geluiden op zonder dat je vogels niet verstoord? Ps heb trouwens geen enkel probleem hiermee. Maar vroeg me dat gewoon af!

Nog maar eens een keer: Het gaat er niet om of/dat anderen óók verstoren. Iedereen verstoort, altijd en overal. Dat is dus niet als argument te gebruiken.
Maar vooruit:
Het opnemen van geluiden zonder vogels niet te verstoren is doodeenvoudig.  :)   Sommige mensen doen dat misschien ook wel expres omdat ze alarmgeluiden willen opnemen. Ik niet.  Ik speel ter plaatse ook nooit geluiden af, iets wat door anderen ( waaronder soortenjagers) vaak schijnt te worden gedaan.

Hogerop in dit topic  schreef ik ook "De kans op verstoring door éen persoon die zich er terdege van bewust is dat hij een verstoringsoorzaak kan zijn en daarnaar handelt (niet handelt eigenlijk) is m.i. beduidend kleiner dan als het gaat om een horde mensen waarvan niet iedereen zich daarvan bewust is en allleen maar dichterbij en nog dichterbij wil."
Dat beantwoordt je vraag voor een deel. ('niet handelen', niet dichterbij). Het zou best kunnen dat ik bij het opnemen van geluiden minder verstoor dan als ik niet opneem. Ik ben namelijk een opportunistische opnemer, die alleen maar reageert op goede kansen. Het laatste wat ik dan kan gebruiken is verstoring. Ik ben dus uiterst voorzichtig. Als het 'nodig' is om dichterbij te gaan doe ik dat voetje voor voetje en zodra ik een gedragsverandering opmerk ga ik terug. Als ik er al ben want vaak zet ik mijn recorder snel even op 'veilige afstand' en trek mezelf dan tientallen meters terug. Zo voorzichtig als ik in mijn eentje kan zijn kan als groep nooit. Ik denk ook niet dat je in een groep zonder te verstoren zo dichtbij een vogel kan komen als ik in mijn eentje.
Er is bij mij ook geen 'dwang' om iets op te nemen, laat staan dwang om een soort te scoren. Als het niet kan zonder daarbij iets te verstoren doe ik het niet. Dan kijk ik liever van een afstand toe. Ik banjer er dus ook niet door zeldzame planten voor (als ik weet dat ze er staan).

Hier een leuk voorbeeld van 'verstoring'. Ik had mijn recordertje midden op een openbaar bospad achtergelaten om een zingende Holenduif op te nemen. Een paar Koolmezen vonden dat recordertje kennelijk maar een raar ding en misschien wel bedreigend, hoewel ze er nog net niet op gingen zitten. http://waarneming.nl/sound/2/6722.mp3
Dat zou je dus verstoring kunnen noemen maar ik denk dat een bananenschil in dit geval misschien wel hetzelfde effect gehad zou hebben, maar die zou geen leerzame opname hebben opgeleverd.


Herman van der Meer

August

Citaat van: HPM op april 27, 2012, 11:55:15 AM
Citaat van: August op april 27, 2012, 10:27:23 AM
[...]
Een vraag aan jouw hoe neem jij je geluiden op zonder dat je vogels niet verstoord? Ps heb trouwens geen enkel probleem hiermee. Maar vroeg me dat gewoon af!

Nog maar eens een keer: Het gaat er niet om of/dat anderen óók verstoren. Iedereen verstoort, altijd en overal. Dat is dus niet als argument te gebruiken.
Maar vooruit:
Het opnemen van geluiden zonder vogels niet te verstoren is doodeenvoudig.  :)   Sommige mensen doen dat misschien ook wel expres omdat ze alarmgeluiden willen opnemen. Ik niet.  Ik speel ter plaatse ook nooit geluiden af, iets wat door anderen ( waaronder soortenjagers) vaak schijnt te worden gedaan.

Hogerop in dit topic  schreef ik ook "De kans op verstoring door éen persoon die zich er terdege van bewust is dat hij een verstoringsoorzaak kan zijn en daarnaar handelt (niet handelt eigenlijk) is m.i. beduidend kleiner dan als het gaat om een horde mensen waarvan niet iedereen zich daarvan bewust is en allleen maar dichterbij en nog dichterbij wil."
Dat beantwoord je vraag voor een deel. ('niet handelen', niet dichterbij). Het zou best kunnen dat ik bij het opnemen van geluiden minder verstoor dan als ik niet opneem. Ik ben namelijk een opportunistische opnemer, die alleen maar reageert op goede kansen. Het laatste wat ik dan kan gebruiken is verstoring. Ik ben dus uiterst voorzichtig. Als het 'nodig' is om dichterbij te gaan doe ik dat voetje voor voetje en zodra ik een gedragsverandering opmerk ga ik terug. Als ik er al ben want vaak zet ik mijn recorder snel even op 'veilige afstand' en trek mezelf dan tientallen meters terug. Zo voorzichtig als ik in mijn eentje kan zijn kan als groep nooit. Ik denk ook niet dat je in een groep zonder te verstoren zo dichtbij een vogel kan komen als ik in mijn eentje.
Er is bij mij ook geen 'dwang' om iets op te nemen, laat staan dwang om een soort te scoren. Als het niet kan zonder daarbij iets te verstoren doe ik het niet. Dan kijk ik liever van een afstand toe. Ik banjer er dus ook niet door zeldzame planten voor (als ik weet dat ze er staan).

Hier een leuk voorbeeld van 'verstoring'. Ik had mijn recordertje midden op een openbaar bospad achtergelaten om een zingende Holenduif op te nemen. Een paar Koolmezen vonden dat recordertje kennelijk maar een raar ding en misschien wel bedreigend, hoewel ze er nog net niet op gingen zitten. http://waarneming.nl/sound/2/6722.mp3
Dat zou je dus verstoring kunnen noemen maar ik denk dat een bananenschil in dit geval misschien wel hetzelfde effect gehad zou hebben, maar die zou geen leerzame opname hebben opgeleverd.
Dank je voor de uitleg :duim:
August van Rijn

Bart van Hoogstraten

Citaat van: August op april 27, 2012, 11:49:32 AM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 27, 2012, 11:45:51 AM
Citaat van: August op april 27, 2012, 10:40:50 AM
Wanneer is het koningendag ?

Op de lange termijn planning vandaag!  ;)
;D  jij snapt het

(ik had het laatste woord eigenlijk al aan Guus gegeven maar kon mijn mond weer eens niet houden  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Ted van der Knaap

Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 10:16:58 AM
bram. volgens mij gaat het over 'verstoring' in het algemeen


Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 10:59:48 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op april 25, 2012, 12:43:39 PM
Weet dat ik me op glad ijs begeef qua reacties die hier evt. gaan komen maar toch wil ik het aankaarten.

Gaat bijvoorbeeld om deze wn. http://waarneming.nl/waarneming/view/65479841.

Het is broedtijd.. ..er word nog bij gezegd dat er in Ned. nog nooit broedgevallen zijn.
En dan word de precieze lokatie vrijgegeven!!

Welk belang is nu groter...  ...het feit dat ze hier misschien tot broeden komen of de "thrills" van degenen die hem graag willen zien?

Als men niet gaat kijken weet je 100% zeker dat de verstoring iig 0,0 is en wie weet gaan ze broeden.


Zag pas ook 'n vogel die niet in Ned. broedt, nog geringd ook. Ben zelf een "fanatieke" ringaflezer. En ondanks dat ik reuze benieuwd ben wat er op die ring staat ga ik niet terug en geef het beest z'n rust, (wie weet zit er 'n evt. partner op 'n nest!).

(Aan degenen die "mijn gebiedjes" achterna lopen dan ook het verzoek om daar mee op te houden, in het BELANG VAN DE VOGEL)

Als we gewoon lekker willen rellen, oke, maar de zie eerste post Ted.



.... en vanaf hier ging het mis.  Goed aangevoeld Bram  :duim:  ...ook mijn waardering dat je het Topic steeds geprobeert hebt om bij de kern te houden.

(ik pretendeer niet de Eind-regie te hebben maar wat mij betreft mag 't Topic vanaf bovenstaande Quote in een ander draadje verder!)



groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Norman

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 27, 2012, 00:15:23 AM
Er zijn ook mensen die helemaal niets invoeren op waarneming, alleen maar een beetje lurken en links en rechts wat kritiek rondstrooien. Maar ondertussen wel even via een post de wens in vervulling zien gaan dat ze graag eens een keer een Das zouden willen zien...!    ::)
(De maatschappij? Dat ben je zelf Norman [en waarden]  ;) ).

@ Bart;

Ik ben niet zo'n hoog gemiddelde aan posts, omdat ik er weinig voor voel om te bevestigen wat al gezegd is. Dat geld niet alleen op dit forum, maar ook op andere fora waar ik wel eens kom.

Ik wil wel even in gaan op mijn verzoek destijds om een Das te mogen zien.
Ik had natuurlijk in de database van waarneming.nl één van de vele burchten die zijn ingevoerd kunnen bezoeken of zelfs kris kras door terreinen kunnen banjeren om mijn ego te strelen en mogelijk een Das te zien, maar dan had ik de flora en faunawet overtreden en zeer waarschijnlijk de regels van de terreinbeheerder (niet na zonsopgang in het gebied zijn / niet buiten de paden treden). Ik heb er voor gekozen om het vriendelijk te vragen en mijn ego even in de wacht te zetten en ben zo uitgekomen bij iemand die ontheffing heeft voor de eerder genoemde verboden en ben mee geweest. Geef jij maar aan welke methode jij netter vind?

Overigens heb ik ook keurig (met de juiste ontheffing) ook verschillende waarneming.nl bezoekers meegenomen (2012 zit overigens redelijk vol qua gasten). Zelfs één van de admins van waarneming.nl is vorig jaar 2 maal mee geweest en zal dit jaar ook nog wel aanschuiven.

Overigens staat het belang van de Das(sen) altijd voorop, draait de wind en kunnen we niet op een andere positie zitten om te observeren dan is er maar één optie en vertrekken we netjes.

Daarnaast ben ik vorige week vroegtijdig weggegaan bij een observatie, omdat er een paar Eekhoorns aan het alarmeren was, waarschijnlijk voor mijn afwezigheid.

Als iemand Harvey van Diek hebben gevraagd of deze een keer mee mag naar de Kruisbekken dan had hij kunnen kiezen hoeveel, wanneer en onder welke voorwaarden deze mee mochten. Dat is heel wat anders dan door een gebied banjeren om een kruisje op je lijstje te kunnen zetten. In het eerste geval (meegaan met HvD) staat het belang van de vogel voorop, in het tweede geval staat het zien van de vogel voorop.

HPM

Citaat van: Ted van der Knaap op april 27, 2012, 12:22:04 PM
Citaat van: hiskodevries op april 26, 2012, 10:16:58 AM
bram. volgens mij gaat het over 'verstoring' in het algemeen


Citaat van: BramtK op april 26, 2012, 10:59:48 AM
Citaat van: Ted van der Knaap op april 25, 2012, 12:43:39 PM
Weet dat ik me op glad ijs begeef qua reacties die hier evt. gaan komen maar toch wil ik het aankaarten.

Gaat bijvoorbeeld om deze wn. http://waarneming.nl/waarneming/view/65479841.

Het is broedtijd.. ..er word nog bij gezegd dat er in Ned. nog nooit broedgevallen zijn.
En dan word de precieze lokatie vrijgegeven!!

Welk belang is nu groter...  ...het feit dat ze hier misschien tot broeden komen of de "thrills" van degenen die hem graag willen zien?

Als men niet gaat kijken weet je 100% zeker dat de verstoring iig 0,0 is en wie weet gaan ze broeden.


Zag pas ook 'n vogel die niet in Ned. broedt, nog geringd ook. Ben zelf een "fanatieke" ringaflezer. En ondanks dat ik reuze benieuwd ben wat er op die ring staat ga ik niet terug en geef het beest z'n rust, (wie weet zit er 'n evt. partner op 'n nest!).

(Aan degenen die "mijn gebiedjes" achterna lopen dan ook het verzoek om daar mee op te houden, in het BELANG VAN DE VOGEL)

Als we gewoon lekker willen rellen, oke, maar de zie eerste post Ted.



.... en vanaf hier ging het mis.  Goed aangevoeld Bram  :duim:  ...ook mijn waardering dat je het Topic steeds geprobeert hebt om bij de kern te houden.

(ik pretendeer niet de Eind-regie te hebben maar wat mij betreft mag 't Topic vanaf bovenstaande Quote in een ander draadje verder!)

Ted, ik denk dat er door meerdere mensen (waaronder Bram) ook na die reactie van Bram ter zake doende bijdragen hebben geleverd. Het grootste probleem lijkt me dat van de meerderheid van de reacties niet hetzelfde gezegd kan worden.
Herman van der Meer