Misplaatste nestkasten.

Gestart door HPM, april 25, 2012, 11:37:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Ik kreeg een uitnodiging voor de feestelijke inwijding van een stel nestkasten voor Zwarte Roodstaart aan een stadse electriciteitscentrale. Ophangen van nestkasten kan natuurlijk geen kwaad en kan soms heel nuttig zijn, maar als het gebeurt op een lokatie waar de doelsoort al jaren broedt zal het waarschijnlijk weinig effect hebben. Dan zou ik ze toch liever ophangen op geschikte plekken waar ze nog niet broeden.

Ik ken ook een plek waar al jaren Bosuilen in een holle boom broeden en waar iemand in de boom ernaast een bosuilenkast heeft gehangen.

Herman van der Meer

Rikstar

wist diegene dat er in de boom ernaast Bosuilen broede? soms weet je natuurlijk niet of een vogel er al daadwerkelijk broed.
Zo heb ik al vaker kerkuilenkasten opgehangen op plekken waar ik Kerkuilen heb zien rondjagen, en heb ik Bosuilenkast opgehangen op een plek waar ik een bosuilen mannetje hoorde roepen. (maar nooit een vrouwtje heb gehoord) tja, soms blijft het gissen maar is de wil van goede aard :)
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Citaat van: Rikstar op april 25, 2012, 14:31:04 PM
wist diegene dat er in de boom ernaast Bosuilen broede? soms weet je natuurlijk niet of een vogel er al daadwerkelijk broed.
Zo heb ik al vaker kerkuilenkasten opgehangen op plekken waar ik Kerkuilen heb zien rondjagen, en heb ik Bosuilenkast opgehangen op een plek waar ik een bosuilen mannetje hoorde roepen. (maar nooit een vrouwtje heb gehoord) tja, soms blijft het gissen maar is de wil van goede aard :)

Of ze dat van die Bosuilen wisten weet ik niet , maar die van die Zwarte Roodstaarten wel.
Herman van der Meer

Tim Asbreuk

Er is in ieder geval aandacht voor, dan is de kans ook groter dat ze bij renovatie o.i.d. rekening houden met de zwarte roodstaarten.


Daarnaast weet ik dat enkele steenuilen die een broedplek hadden in een boomholte of onder golfplaten, na het ophangen van een kast toch voor de kast kozen. Waarschijnlijk vinden ze dat toch prettiger (met wellicht een hoger broedresultaat tot gevolg?)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Maarte5n

ik weet zelf een geval in de achterhoek ergens dat een steenuilen paar een oude kast op zolder koos. dan voor de nieuwe kast in de boom echt heel apart.

Groet Maarten
Maarten vd Berg