Hoofdmenu

Bugreports 2.N

Gestart door hiskodevries, april 24, 2012, 08:17:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2012, 21:04:09 PM
Ik kreeg de OSM kaart van Spanje niet werkend toen ik in het buitenland was.. Beetje raar, kan ook aan mij hebben gelegen, maar wellicht iets om naar te kijken.

Per 15 augustus gaat ObsMapp over op de nieuwste kaarten. Zie ook http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=157429.0

Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2012, 21:04:09 PM
Verder: heb meerdere keren gehad dat als ik vlak ervoor een netwerk (wifi) fix had, deze onthouden bleef bij de gps en dat je dus een vrij exacte fix hebt, terwijl je ergens veel verder weg bent... (ging in dit geval om tientallen kilometers).

Netwerk- vs. GPS-fix blijft een punt van aandacht...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

Alex,

Ik weet dat er al vele aanpassingen gedaan zijn om snel een positie te kunnen bepalen.

Ik merk dat het steeds lang duurt voordat ik een bruikbare fix heb. Weet niet precies sinds welke versie maar nadat de instelling voor het onthouden van de laatste positie verwijderd is, is mijn indruk dat het langer duurt.
In het buitenland duurt het nog langer, tot ergernis van de rest van de familie. (eerst minuten naar een vogel staan kijken en daarna wachten tot de vogel ingevoerd kan worden, vaak op een plek waar je niet mag stoppen.)

ook moet ik vaak wachten op een fix als ik ObsMapp al aan het gebruiken ben, soms na soortkeuze, maar ook na het draaien van het scherm gaat ObsMapp weer op zoek naar een nieuwe fix.

kortom graag weer je aandacht voor het schijnbaar steeds opnieuw gaan bepalen van je positie.

Waarschijnlijk kan ik mijn lokatie settings nog wat aanpassen.
momenteel: gps automatisch aan, interval 2sec, zoom 14, maximale afwijking 1000m.
Waar kan ik de snelheid van een fix nog verbeteren (interval al weer op 1 sec gezet)?

Waar kan ik op letten in het veld zodat ik je meer info kan geven?

groeten joost

Alex Kwak

Voor het bepalen van een fix speelt een aantal zaken. Allereerst en met stip op een staat een goede gps. Er zijn vele, vele redenen op te noemen waarom je geen goede gps-fix krijgt: regenachtig weer, hoge bebouwing in de buurt, nat bladerendek, enz enz. Als je dan ook nog een toestel hebt met een beschermhoes die de gps-signalen ook blokkeert, dan is het plaatje wel duidelijk denk ik.
Daarom hebben we ook de fix via het netwerk geintroduceerd. Vaak onnauwkeurig, maar ook vaak nauwkeurig genoeg. Een overvliegende zwaluw met een afwijking van 200 meter is geen probleem toch?
Wat nu nog soms een probleem lijkt is dat de netwerkfix soms de gps-fix overruled, terwijl op dat moment de gps-fix waarschijnlijk(?) beter is. Dat laatste is bij mij in onderzoek.
Let wel: bij de meeste gebruikers gaat de combi van netwerk- en gps-fix prima. Gaat het niet goed, zet dan in je telefoon de optie om een fix op netwerkbasis te verkrijgen uit.

Wat je zelf zou kunnen doen om te helpen eventuele problemen te verhelpen is de structuur van een probleem te achterhalen. Zo leek in een eerdere versie de fix na elke waarneming verloren te gaan, terwijl dat in werkelijkheid alleen maar op het scherm zo getoond werd. In werkelijkheid bleef de fix prima bewaard.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

alex,

ik lees veel berichten over dit probleem, alleen ik heb niet helder wanneer wat precies gewijzigd is en welk gevolg een wijziging had op mijn fix.

van regen, bladerendek en hoge gebouwen had ik op de canarische eilanden geen last.
ook geen hoes om mijn galaxy s2.
dan blijft het bepalen van een goed gps fix over.

gps moet voldoende punten vinden om positie uberhaupt te bepalen. ik heb een test app voor gps en daarin duurt het ook soms lang. dus heeft de gps veel punten nodig om een nauwkeurige positie te bepalen.

bij het opstarten (direct naar invoerscherm) geeft het icoon wel aan 'wachten op gps-fix'.
je kunt dan selecteren en invoeren. maar vaak is daarna de fix nog niet gevonden.

Als ik hier in nederland obsmapp gebruik laat ik het vaak draaien. maar ok dan moet ik vaak wachten, terwijl je zou verwachten dat de gps constant (elke x sec) wordt bijgehouden.
ook zie ik vaak na het draaien van het toestel,( in de auto springt hij vaak naar landscape weergave), 'wachten op gps-fix' weergegeven. dit lijkt ook echt te gebeuren want je kunt een waarneming nog niet opslaan.

De keuze voor het gebruiken van netwerkfix is in obsmapp niet meer aanwezig. (versie 2.5.3), dus kun je deze optie toelichten?

groeten joost

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op juli 29, 2012, 19:15:44 PM
Daarom hebben we ook de fix via het netwerk geintroduceerd. Vaak onnauwkeurig, maar ook vaak nauwkeurig genoeg. Een overvliegende zwaluw met een afwijking van 200 meter is geen probleem toch?

Mijn ervaring is dat ik met een netwerkfix maximaal een precisie van >>1000 meter krijg, vaak zelfs boven de 2000 meter.. Dus deze achterliggende gedachten gaat mijns inziens niet op. Wel merk ik dat je sneller een GPS fix krijgt door de netwerkfix (dat merk je heel erg goed als je ineens in het buitenland bent waar je geen netwerkfix krijgt (immers, data-verbinding is noodzakelijk) ).
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 29, 2012, 22:40:41 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 29, 2012, 19:15:44 PM
Daarom hebben we ook de fix via het netwerk geintroduceerd. Vaak onnauwkeurig, maar ook vaak nauwkeurig genoeg. Een overvliegende zwaluw met een afwijking van 200 meter is geen probleem toch?

Mijn ervaring is dat ik met een netwerkfix maximaal een precisie van >>1000 meter krijg, vaak zelfs boven de 2000 meter.. Dus deze achterliggende gedachten gaat mijns inziens niet op.

Bij de bewoonde wereld (daar waar het vaak moeilijker een fix krijgen is dan in het open veld) krijg je vaak een netwerkfix <100 meter.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op juli 29, 2012, 22:19:35 PM
De keuze voor het gebruiken van netwerkfix is in obsmapp niet meer aanwezig. (versie 2.5.3), dus kun je deze optie toelichten?

Dit is een instelling van je telefoon, niet van ObsMapp.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op juli 29, 2012, 22:19:35 PM
ook zie ik vaak na het draaien van het toestel,( in de auto springt hij vaak naar landscape weergave), 'wachten op gps-fix' weergegeven. dit lijkt ook echt te gebeuren want je kunt een waarneming nog niet opslaan.

Dat is inderdaad een bug, ga ik zeker naar kijken. Het kantelen van het scherm is bij Android in feite het opnieuw starten van het scherm. De fix is er dan nog wel, maar het scherm 'heeft dat nog niet door'. Pas bij de eerstvolgende fix-verandering wordt die tekst dan weer bijgewerkt.
Bedankt voor het melden!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op juli 30, 2012, 09:45:41 AM
Citaat van: Thijs Fijen op juli 29, 2012, 22:40:41 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 29, 2012, 19:15:44 PM
Daarom hebben we ook de fix via het netwerk geintroduceerd. Vaak onnauwkeurig, maar ook vaak nauwkeurig genoeg. Een overvliegende zwaluw met een afwijking van 200 meter is geen probleem toch?

Mijn ervaring is dat ik met een netwerkfix maximaal een precisie van >>1000 meter krijg, vaak zelfs boven de 2000 meter.. Dus deze achterliggende gedachten gaat mijns inziens niet op.

Bij de bewoonde wereld (daar waar het vaak moeilijker een fix krijgen is dan in het open veld) krijg je vaak een netwerkfix <100 meter.
Ook hier is mijn ervaring anders.. Nu even snel getest in Wageningen: 1233 meter.. Maar kan dit aan de provider liggen?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 30, 2012, 15:36:45 PM
Ook hier is mijn ervaring anders.. Nu even snel getest in Wageningen: 1233 meter.. Maar kan dit aan de provider liggen?

Zou kunnen, ik zit bij Vodafone
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Citaat van: Alex Kwak op juli 30, 2012, 21:12:38 PM
Citaat van: Thijs Fijen op juli 30, 2012, 15:36:45 PM
Ook hier is mijn ervaring anders.. Nu even snel getest in Wageningen: 1233 meter.. Maar kan dit aan de provider liggen?

Zou kunnen, ik zit bij Vodafone
Mmm, ik ook.. Ik ga het even in de gaten houden de komende tijd.

Voor de duidelijkheid: ik merk dus wel een snellere GPS fix! Dus het is geen afkraken van de feature!
Thijs Fijen

Alex Kwak

Ik ga in ObsMapp 2.6 een logging van de GPS- en netwerk-gegevens inbouwen. Gaat er dan wat fout dan kan je de loggegegevens inzien en naar mij  mailen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Sluijter

Citaat van: Maarten Sluijter op juli 26, 2012, 13:11:50 PM
Citaat van: Alex Kwak op juli 26, 2012, 11:11:27 AM
Citaat van: Maarten Sluijter op juli 26, 2012, 10:39:55 AM
Dit was voor enkele waarnemingen die ik probeerde te wijzigen vanochtend, ong. 8/10 waren niet te wijzigen.

Kan je zelf inschatten wat er aan die 8 waarnemingen anders is dan aan de twee die wel goed gaan?
En welke versie van ObsMapp gebruik je?

-edit- Heb je misschien tussen het invoeren en het wijzigen de betreffende soortgroep verwijderd?

Ik heb in ieder geval de laatste versie, als ik het nog een keer heb zal ik nog eens goed kijken wat er aan de hand kan zijn.

Nog steeds problemen, ik heb van alles de laatste updates..

.

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Sluijter op juli 31, 2012, 16:17:18 PM
Nog steeds problemen, ik heb van alles de laatste updates..

Probeer eens alle soortgroepen opnieuw te downloaden
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: YvesDB op juli 31, 2012, 22:00:46 PM
Valt daar iets aan te doen?
Super dat je een bug rapporteert, maar obsmapp is niet hetzelfde als webobs, en bugs m.b.t. die laatste horen volgens mij in dit board thuis (neem daarbij vooral ook even kennis van dit topic).

EDIT: ah ik zie dat het ook aldaar geplaatst/daarheen verplaatst is
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

henkjanvdkolk

2 probleempjes:

Heb Obsmapp op vakantie in Zwitserland gebruikt, en dat ging de eerste week zonder problemen! Het probleem kwam toen ik de soortgroepinstellingen wilde wijzigen en daarbij per ongeluk op 'download alle soortgroepen' klikte. Ik had geen verbinding maar toch had obsmapp alle activiteiten en kleden verwijdert of vervaagd waardoor ik niet meer kon invoeren (geen idee hoe ik verbinding moest maken..). Gelukkig waren het nog maar een paar dagen maar het lijkt mij toch niet de bedoeling dat dit gebeurt.

Nu ik thuis ben en weer verbinding heb is obsmapp weer bijgewerkt maar lukt het me niet om de waarneming te uploaden. Ik krijg de melding: 'waarneming.nl: NOK: Connection reset by peer'.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Alex Kwak

Citaat van: henkjanvdkolk op augustus 03, 2012, 14:02:08 PM
Heb Obsmapp op vakantie in Zwitserland gebruikt, en dat ging de eerste week zonder problemen! Het probleem kwam toen ik de soortgroepinstellingen wilde wijzigen en daarbij per ongeluk op 'download alle soortgroepen' klikte. Ik had geen verbinding maar toch had obsmapp alle activiteiten en kleden verwijdert of vervaagd waardoor ik niet meer kon invoeren (geen idee hoe ik verbinding moest maken..). Gelukkig waren het nog maar een paar dagen maar het lijkt mij toch niet de bedoeling dat dit gebeurt.

Vervelend als dat gebeurt, en bedankt voor het melden. Ik ga daar naar kijken.

Citaat van: henkjanvdkolk op augustus 03, 2012, 14:02:08 PM
Nu ik thuis ben en weer verbinding heb is obsmapp weer bijgewerkt maar lukt het me niet om de waarneming te uploaden. Ik krijg de melding: 'waarneming.nl: NOK: Connection reset by peer'.

Heb je wel gewoon internetverbinding op je toestel? Kan je op je toestel browsen naar waarneming.nl?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

henkjanvdkolk

Citaat van: Alex Kwak op augustus 03, 2012, 22:34:10 PM
Citaat van: henkjanvdkolk op augustus 03, 2012, 14:02:08 PM
Nu ik thuis ben en weer verbinding heb is obsmapp weer bijgewerkt maar lukt het me niet om de waarneming te uploaden. Ik krijg de melding: 'waarneming.nl: NOK: Connection reset by peer'.

Heb je wel gewoon internetverbinding op je toestel? Kan je op je toestel browsen naar waarneming.nl?

Ja, internetverbinding is volgens mij goed en ik kan gewoon browsen naar waarneming.nl.
Als ik nu probeer te uploaden is hij eerst een hele tijd 'Bezig...' en worden er ook gegevens verstuurd. Na een paar minuten verschijnt dan de foutmelding. Het zijn wel behoorlijk wat waarnemingen (rond 800-900), dus mischien dat het daar mee te maken kan hebben?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

hiskodevries

Henk Jan dan duurt het proces in de ogen van de server te lang.
Om je internet zo snel mogelijk te maken:
Reset je internet modem en draadloos internet eens en probeer het nog eens.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

henkjanvdkolk

Citaat van: hiskodevries op augustus 04, 2012, 09:41:45 AM
Henk Jan dan duurt het proces in de ogen van de server te lang.
Om je internet zo snel mogelijk te maken:
Reset je internet modem en draadloos internet eens en probeer het nog eens.
ik gebruik mobiel internet voor uploaden, heb niet direct een ander draadloos internet beschikbaar. ook na internetopties opnieuw instellen geeft obsmapp dezelfde foutmelding. kan ik nog iets anders proberen of moet ik op zoek gaan naar een ander inernetverbinding om deze grote partij waarnemingen te uploaden?
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

hiskodevries

Nee wacht maar tot maandag
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

henkjanvdkolk

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

hiskodevries

Henk-Jan, probeer het nog eens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

henkjanvdkolk

Hij geeft helaas nog steeds dezelfde foutmelding.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

hiskodevries

dan moet alex d`r even inkomen hoe we dat handmatig uploaden
tip voor de volgende keer, tussentijds even uploaden bij de mac donalds
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Henk-Jan, op je SD-kaart staan in de directory ObsMapp backup's van je waarnemingen. Deze heten <datum>-<tijd>-upload_waarnemingen.xml, waarbij de datum en tijd die van de upload-poging is.
Kan je dat bestand naar mij mailen (info@alexkwak.nl), dan upload ik ze handmatig komend weekend.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

BWoets

Sinds de laatste update van Obsmaps heb ik bij het wijzigen van een waarneming zeer vaak de melding: "geen soorten".
Deze melding lijkt op te treden wanneer een waarneming wordt gewijzigd welke met zelf op de kaart aangeklikte coördinaten is ingevoerd.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

henkjanvdkolk

Citaat van: Alex Kwak op augustus 07, 2012, 09:41:07 AM
Henk-Jan, op je SD-kaart staan in de directory ObsMapp backup's van je waarnemingen. Deze heten <datum>-<tijd>-upload_waarnemingen.xml, waarbij de datum en tijd die van de upload-poging is.
Kan je dat bestand naar mij mailen (info@alexkwak.nl), dan upload ik ze handmatig komend weekend.

De waarnemingen zijn succesvol geupload! Bedankt Alex! Behalve dit uploadprobleempje alleen maar lof over obsmapp (in het buitenland)!
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Alex Kwak

Citaat van: BWoets op augustus 07, 2012, 22:27:23 PM
Sinds de laatste update van Obsmaps heb ik bij het wijzigen van een waarneming zeer vaak de melding: "geen soorten".
Deze melding lijkt op te treden wanneer een waarneming wordt gewijzigd welke met zelf op de kaart aangeklikte coördinaten is ingevoerd.

Hallo Bob,

De melding komt als er geen soorten gevonden worden voor de groep waarmee de waarneming is gedaan. Dus bijvoorbeeld je voert een waarneming in met een soort uit de groep "Vogels - NL", daarna verwijder je die groep, en daarna wil je de waarneming wijzigen.
Ik kan jouw probleem niet (meer) naspelen, misschien omdat in ObsMapp 2.6 heea is gewijzigd mbt de groepen. Dat ivm het toevoegen van de groep "Alle soortgroepen". Ik wacht dus even af of het probleem bij jou nog speelt bij 2.6. Eventueel kan je je aanmelden als tester voor 2.6 door mij een mailtje te sturen.

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

CiteerDat ivm het toevoegen van de groep "Alle soortgroepen"
kan ik dan ook aangeven welke soortgroepen ? b.v. alleen vogels,zoogdieren en dagvlinders?
zonee noteer dat dan maar als wens
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0