Hoofdmenu

Een vreemde eend

Gestart door Ad.Zee, december 29, 2006, 16:39:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ad.Zee

Op 29 december in water bij Jan van den Bosch Pad (Oostvaardersplassen) een vrouwtjeseend ter grootte van een zomertaling. Roestbruine kruin, helder witte wangen. Gevlekte rug als wilde eend, gestippelde onderkant/flank. Zwarte snavel met een rose-oranje vlek aan basis. Stijve staart (kort) die in witte punt uitliep. Helaas geen foto's, misschien anderen?
De verzamelde vogelaars stonden voor een raadsel, vogel kwam in geen enkele veldgids voor.
m. vr. gr
Ad van der Zee

jesse


hoe weet je dat het een vrouwtje is ? of vergeet ik nu iets/lees ik ergens overheen ?  

groet,

jesse zwart

laatvlieger

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Ad.Zee

@ jesse:  bruine eenden zijn toch meestal vrouwtjes? Vandaar.

@ laatvlieger: dat is 'm helemaal!  Bedankt voor de reactie. Ik zal hem veranderen op waarneming.nl  
Ik begrijp dat de geslachten gelijk zijn?
m. vr. gr
Ad van der Zee

laatvlieger

Ik dacht dat de geslachten inderdaad gelijk waren, of dat er mogelijk een subtiel verschil was (misschien flanktekening en kleur?). Als het toch vrij duidelijk is om mannetjes en vrouwtjes uit elkaar te houden, dan hoor ik het ook graag, want dan kunnen we het in de soortoverzichten verwerken.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan Harteman

#5
Je kunt Bahama pijlstaart man en vrouw redelijk goed van elkaar onderscheiden, maar dan moet je ze wel naast elkaar zien. Van een losse vogel is dat moeilijk te zien, vooral als je de leeftijd niet weet. Woerden zijn een fractie groter en helderder gekleurd in het verenkleed en snavelkleur. Maargoed, die verschillen zijn minimaal om bij een losse vogel goed waar te nemen. En zet eens 100 Bahama's op een rij...de grootste vrouw is dan groter dan de kleinste woerd. Dus het geeft ook geen garanties.

Bruin = vrouwtje gaat dus niet altijd op ;) overigens voor veel meer soorten die van oorsprong rond de evenaar leven geldt dat niet...

Ad.Zee

Nogmaals (vanwege crash op 31/12) mijn dank voor de reacties. Geslacht Pijlstaart is op 'onbekend' gezet.
m. vr. gr
Ad van der Zee