larve (van een kever?) onbekend

Gestart door Jadranka, april 16, 2012, 15:18:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jadranka

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Foto's zijn helaas onscherp, maar misschien weet iemand toch wat dit zou kunnen zijn.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/64458049
onzeker Kevers en Torren onbekend - Coleoptera gezien op 2011-06-09 Wassenaar - De Hertenkamp
Foto's:




bij voorbaat dank Jadranka Njegovan

harry60

Misschien een larve van een schildpadkever - Cassida spec ???

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

Jadranka

Dank voor je suggestie, Harry!
Groet, Jadranka

Ton van Haaren

of een larve van Lonchoptera (=vlieg)  ???
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Jadranka

Dank je wel Ton. Het is lastig, ook omdat de foto's niet goed zijn.
Groet, Jadranka

Arp

Ton, hebben larves van Lonchopteridae ooit zulke lange borstels op de zijkant?

Als het een vlieg zou zijn, is het dan qua borstels niet eerder een Fanniidae ofzo? Maar die zijn voor zover ik ze ken druppelvormig (smaller vooraan)  :-\

Ik neig toch wel erg naar Cassidae ... 
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Ton van Haaren

ja,sorry, complete vergissing  :-[ , uiteraard bedoel ik Fannia. Wordt ik nu geroyeerd  :'( ?
Ik zie nu ook in mijn diptera larven boek van Smith (1989) dat er ook Platypezidae larven zijn met van die zijdelingse uitstulpsels. Hier wordt een voorbeeld tekening gegeven van Callomyia amoena met van die uitsteeksels, maar toch net even wat anders dan op deze foto's. Bij nader inzien denk ik toch ook niet dat het een Fannia is, want die heeft een toch iets duidelijker kop

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

#7
Ha Ton,

Sorry, was zeker niet de bedoeling dat het als kritiek klonk :o  Ik ken domweg de hele variatiebandbreedte van Lonchopteridae-larvjes niet, dus het was gewoon een serieuze vraag.

Mijn punt was een beetje dit: Qua habitus - zeg maar breedteverloop van voor naar achteren zou Lonchoptera mooi kunnen, maar ik ken ze niet met zulke lange borstels, alleen kortere haartjes/stekeltjes. Fannia heeft dan weer wel zulke borstels, maar verloopt, voor zover ik ze ken - en dat is beslist niet ver - veel tapser (van voren smal, kont breed).

Voor een Cassida past eigenlijk alles - breedteverloop, borstels ... vandaar dat ik toch op een Cassida-larvje in zou blijven zetten, maar het kan goed zijn dat er bij de Fannia ook zulke vormen zitten die ik gewoon nog nooit gezien heb  :-\

P.S. maargoed, we kunnen lang en breed l*llen - van zulke foto's blijft het toch een beetje speculaas ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

beetlestitch

lijkt mij ook een cassida larve welke van achteren gefotografeerd is. het lijkt mij dat de staart vork waar mee ze zich camoufleren recht om hoog staat. het is erg wazig en voor andere uitleg ook vatbaar. groeten toon.
Toon Keukelaar

Ton van Haaren

Arp
was ook niet zo opgevat, ik ken je niet zo goed persoonlijk (1x ontmoet in Haarlem geloof ik), maar kom regelmatig berichtjes van je tegen om toch een positief oordeel over je te vellen  :duim: . Het is zeker geen Lonchoptera, en het was gewoon een freudiaanse versnapering door het als Lonchoptera op te voeren. Ik ben net als jij een mens en heb Fannia (welke vrijwel precies diezelfde zijfrutsels heeft als Cassida) gewoon verward met Lonchoptera (die dat nooit zo heeft). Ik ken zelf alleen Cassida niet zo goed en de foto's zijn gewoonweg niet goed genoeg. Maar op basis van de omtrek zou ik zeggen, geen Lonchoptera, eeeh geen Fannia  ;D
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Arp

Hey To(o)n,

Blij dat double-o het met me eens is ;)

En ook blij dat ik, gemiddeld, kennelijk toch niet te negatief overkom - is soms lastig met geschreven media. Bedankt Ton - en "kaats" :)

Citaat van: Ton van Haaren op april 17, 2012, 15:27:49 PM
... heb Fannia (welke vrijwel precies diezelfde zijfrutsels heeft als Cassida) gewoon verward met Lonchoptera (die dat nooit zo heeft).
Kijk, dat is weer winst om te weten - toch nuttig zo'n forum  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)