Hoofdmenu

2009 of 2010

Gestart door Taka, april 15, 2012, 17:45:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Ik zit een beetje te goochelen met de gegevens op wrn.nl. Kijken of er wat leuks uit komt (als dat zo is, laat ik het wel weten).

Wat me daarbij opvalt is dat in 2010 veel soorten het volgens wrn.nl minder deden dan in 2009. Het gemakkelijks is dat te zien in de soortenkalender - daar staat ook het aantal ingevoerde waarnemingen per soort bij en er kan per jaar worden gekeken. Om wat voorbeelden te noemen: Grote Keizerlibel van 3163 (2009) naar 3144 (2010) ingevoerde waarnemingen, Paardenbijter van 3832 naar 3712, Glassnijder van 1854 naar 1363.

Interessant is ook de reeks van "toplijst waarnemingen". Daar staan alleen de top 100 waarnemers met het aantal ingevoerde waarnemingen. Als  dat laatste per jaar wordt gesommeerd, krijg je deze reeks:
2007: 26 945
2008: 34 786
2009: 43 738
2010: 36 144
2011: 39 210

Dat lijkt me opmerkelijk, omdat ik het idee had (heb) dat wrn.nl alleen maar groter wordt en het aantal ingevoerde waarnemingen alleen maar toeneemt. En in andere jaren is dat ook zo. Alleen 2010 lijkt uit de toon te vallen.

Als er wordt gekeken naar het aantal kilometerhokken, dan is er iets vergelijkbaars te zien bij veel soorten. Niet bij alle soorten overigens, en het effect is minder uitgesproken. Alsof mensen wel in meer hokken hebben gekeken, maar (per kilometerhok) minder succesvol waren.

Er zijn andere verklaringen denkbaar dan een slecht libellenjaar in 2010. Ook in aanmerking komt een uitzonderlijk goed libellenjaar in 2009. En dan ook nog: met een site als wrn.nl meet je net zo goed de waarnemers als de organismen.

Gedachten?
(Sybe)

Anne Hueber †

Toen ik 3 jaar geleden de soortinfo gemaakt heb, heb ik alle foto's vanaf 2005 bekeken. Wat mij toen opviel, was, dat er vanaf 2005 t/m 2009 elk jaar een verdubbeling van het aantal foto's van het voorgaande jaar was. In 2010 en 2011 waren dat wel meer dan in het voorgaande jaar, maar bij lange na geen verdubbeling meer.
Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn.
***Persoonlijk denk ik, dat 1 van de oorzaken een verzadiging is. Waarnemers gaan al de maximale tijd het veld in (een dag blijft gewoon 24 uur houden ;) ) en maken al het maximaal aantal foto's.
***In 2005 was libellen nog een tamelijk nieuwe soortgroep.
***Als waarnemers al tig foto's van de gewone soorten gemaakt hebben, worden ze misschien ook wat kieskeuriger.

hiskodevries

Sybe : Weersomstandigheden ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

fdebets

Gaat het om soorten met een lange cyclus?
2007 is het beruchte droogte jaar. van eind maart tot 7 mei is het hier in Limburg toen droog geweest. geen druppel...

Taka

Nog wat cijfers er bij, nu in een grafiekje.

Ik heb bij de soortenkalender de waarnemingen van de soorten per jaar bij elkaar opgeteld (dat is minder werk dan het lijkt: een HTML tabel kan je kopiƫren en in z'n geheel in Excel plakken, en dan is er een mooie knop om een reeks getallen te sommeren). Het gaat hierbij wel om waarnemingen van imago's.

Bij de toplijst waarnemingen heb ik op dezelfde manier de top-100 waarnemers plus het bijbehorende aantal waarnemingen per jaar gesommeerd, en voor de lol ook alleen de top 10-waarnemers. Dat gaat dan over alle libel-waarnemingen (dus niet alleen imago's). Niet helemaal vergelijkbaar met de getallen uit de soortenkalender, maar het geeft wel een indruk.

In de grafiek is de dip van 2010 goed te zien bij "totaal". In 2011 is er wel weer groei, maar lijkt het niet zo hard meer te gaan als de jaren voor 2010,

Vergelijk dan de roze (top-100) en de gele (non-top-100) lijn. Het aantal waarnemingen van de top-100 waarnemers (roze lijn) dipt behoorlijk in 2010 en is in 2011 (nog) niet terug op het niveau van 2009. Het aantal waarnemingen van de non-top-100 waarnemers groeit lekker door, ook in 2010.

Zo te zien heeft Anne wel een punt. In 2009 was er een (behoorlijk) aantal zeer actieve waarnemers die het in 2010 wat rustiger aan zijn gaan doen.

(Sybe)