Zweefvlieg onbekend

Gestart door a1000, april 15, 2012, 11:52:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

 
Heeft iemand een idee om welke soort het hier gaat.

Geel schildje
zwart achterlijf
Middenstreep over gezicht
Lichte pterostigma

Gegroet Henry

nielsyese

Volgens mij heb ik ooit ergens een tabel online gezien voor melanistische vrouwtjes syrphidae, misschien kun je hem vinden. Ik heb verder geen idee.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

a1000

Ik dacht even aan een vroeg elfje, gezien de brede middenstreep.
Messchien dat de vlekken niet goed uitgekleurd zijn.

Gegroet Henry


gerardpennards

Melanistische Parasyrphus punctulatus, soms komen ze veel voor binnen een populatie.
Soms denkt men dat het de zgn intersexen zijn, die zich niet kunnen voortplanten......  ;D ;D
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

a1000

Dank je Gerard voor de naamgeving; nooit gezien.
Mooi als referentie.

Gegroet Henry

han.endt

Ik vind dit wel een erg merkwaardige achterlijfsvorm voor een vrouwtje P. punctulatus. Die is juist bij die soort nogal ovaal met een puntig einde en smalle basis Ben je er zeker van Gerard?

a1000

Hoi Han,

Het aantal punctulatus die ik in collectie heb hebben allemaal een andere achterlijfsvorm, zoals je beschrijft.

Gegroet Henry

gerardpennards

#7
Han: ja, ik ben er aardig zeker van. In het Bergherbos kwam ik ze soms in grotere aantallen tegen. Jouw opmerking is precies de reden waarom men vaak denkt dat het een intersexe is: wel een beetje de brede segmenten als bij een vrouwtje maar dan toch enigszins gevormd als het achterlijf van een mannetje. Tevens heeft een nederlander (Van Doesburg sr.) ooit onderzoek gedaan en de beesten ook geopend, waarbij dus de genitalien niet goed ontwikkeld waren........ ;D ;D http://www.nev.nl/diptera/Vliegenmepper2007-1.pdf
Altijd bereid interessante beesten verder te bekijken, neem in dat geval contact op!
Groeten, Gerard Pennards

han.endt

Bedankt voor de toelichting.