Hoofdmenu

zandloopkever

Gestart door spanjool, april 14, 2012, 21:24:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

spanjool

Ik zou graag willen weten welke soort dit is, vlgs mijn naspeuringen is het de Cicindela clypeata.
Die staat niet in de soortenlijst van Observado maar lijkt me ook onwaarschijnlijk de juiste naam. De C. clypeata komt namelijk vlgs Fauneur alleen in Turkmenistan voor en in de rest van europa als onwaarschijnlijk. Het is vlgs Fauneur dus wel de juiste naam op dit moment. Ik vond nog een afbeelding op i.net die sprekend op deze lijkt. de eerste stip rond, de tweede een driehoekje en de 3e een afgeronde vierkant. Wat moet ik hier mee?
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/64416818
onzeker voorlopig even op Bastaardzandloopkever - Cicindela hybrida gezet, gezien op 2012-04-09 Spain - Andalucia
Foto's:


bij voorbaat dank Henk Gremmer

regel uit Fauneur. (Cicindela clypeata Fischer von Waldheim 1821 accepted name Cicindela (Cicindela) clypeata Fischer von Waldheim 1821)
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

liptaster

#1
Citaat van: spanjool op april 14, 2012, 21:24:41 PMWat moet ik hier mee?

Huiswerk opnieuw maken, maar toch al goed dat je redelijke controle uitgevoerd hebt en al merkt dat het niet kan. Mits wat oefening weet je welke kleurverschillen belangrijk zijn en welke variabel. Naar mijn mening kan je deze zelfstandig vinden.

Zeker geen C. clypeata, de kleuren zijn toch flink verschillend. Evenmin de C. hybrida of aanverwant.

Dit is de mediterrane tegenhanger (oorspronkelijk beschreven van noordwest Afrika) van onze C. campestris, met dat verschil dat de rode kleuring feller is. Bij jouw exemplaar ontbreekt de centrale vlek, hetgeen weinig voorkomt, maar zeker niet uitzonderlijk is. Veel zoekgenot.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

beetlestitch

richting cicindela maroccana zoeken. groeten toon.
Toon Keukelaar

spanjool

#3
Bedankt voor de reactie's, gezien de hint zou ik dan op C pseudo maroccana moeten komen. Ik heb vandaag nog een aantal gezien o.a bijgevoegde. C. campestris lijkt me dan ook nog niet zo gek.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer

liptaster

Citaat van: spanjool op april 16, 2012, 17:12:49 PM
Ik heb vandaag nog een aantal gezien o.a bijgevoegde. C. campestris lijkt me dan ook nog niet zo gek.

Dit is ook C. maroccana.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

spanjool

Liptaster en Toon, bedankt voor de hulp. Het zijn dingen waar ik niet dagelijks mee bezig ben en dan moet je toch altijd eerst weer een beetje inwerken in de materie.
Vriendelijke groet, Henk Gremmer