Kortsnavel of toch een 'Gewone'?

Gestart door petermeer, april 09, 2012, 22:09:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

petermeer

Deze 'boomkruiper' hebben we vandaag waargenomen in het Bovenste Bos bij Epen. De vogel hebben we niet zien zingen, kort daarvoor hoorden we wel mogelijk een Kortsnavelboomkruiper zingen (te kort en door de regen slecht gehoord). Wel hoorden we een srie-roep, mogelijk van deze vogel. Kan iemand ons helpen?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

#2
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 09, 2012, 23:34:57 PM
Bakje lijkt me wel Pro Kortsnavel.

Alléén het bakje is niet genoeg (er zijn gewone Boomkruipers mèt bakje) dus het is altijd kijken naar het 2e 'trapjeskenmerk' (de overlapformule van de treedjes op p8/p7/p6): pas de combinatie van beide is diagnostisch (ook alleen het 2e kenmerk komt soms voor bij gewone!). Gelukkig lijkt dat hier wel OK: je kunt redelijk goed zien dat het treedje op p7 nog nèt dat van p6 raakt (die overlap is dus erg klein wat 'an sich' al indicatief is voor Kortsnavel) en dat het treedje op p8 (moeilijk te onderscheiden door onscherpte) een flink stuk van treedje p7 lijkt te bedekken. Dat is de formule die we zoeken voor Kortsnavel: bij gewone Boomkruiper is die overlap gelijk of zelfs vaak omgekeerd.
EDIT: Let erop dat de vogel een behoorlijk donkere flankstreek lijkt te hebben (rest onderzijde wèl helderwit) en een weinig opvallende wenkbrauwstreep. Er zijn heel wat gewone Boomkruipers die een veel opvallender wenkbrauw hebben.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

petermeer

Hier nog een detailfoto waarop de treetjes iets beter te zien zijn. Is op basis hiervan de determinatie zeker te maken?
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankneijts

Citaat van: petermeer op april 10, 2012, 21:12:46 PM
Hier nog een detailfoto waarop de treetjes iets beter te zien zijn. Is op basis hiervan de determinatie zeker te maken?

Sorry Peter dat ik in mijn vorige post blijkbaar niet duidelijk genoeg was: ook zonder deze detailfoto is/was het voor mij al een Kortsnavel..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).