bidsprinkhaan nepal

Gestart door nick w, april 09, 2012, 20:14:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick w

kan iemand hier meer over zeggen? Gefotografeerd in Pokhara, Nepal, nabij de oevers van het meer.
Het betreft deze waarneming
http://observado.org/waarneming/view/64303718
Bidsprinkhaan onbekend - Mantodea spec. gezien op 2011-11-09 Nepal - Pokhara
Foto's:




Bedankt, en groet,
Nick W

nick w

helemaal niemand?  :(

Groet,
Nick W

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

dank je wel Arp. De vorige die ik had was een Hierodula en die was veel breder, maar wie weet. Waar moest ik ook weer naar toe voor mantissen, weet jij dat? er was ergens een forum, maar ik ben het kwijt.

Groet,
Nick W

Arp

Hierodula is erg variabel in halsschildbreedte/lengte, deze lijkt meer op bovenstaande:

Ook de wijd verspreide Hierodula membranacea zit redelijk in de buurt qua habitus en zou dacht ik ook in Nepal voor kunnen komen (?!) Maar ik weet zo goed als niks.

Het lijkt erop dat asianmantisnetwork.net is opgedoekt. Shaik zit nog wel op Flickr - hij zal wel weten of er een ander "watering hole" is opgezet. Maar in feite waren dat ook meer "huisdierhouders", niet echt extreem sterk in IDs van wilde beesten was mijn indruk.

Ik had destijds contact met een Duitser die erg goed was met die beesten, maar dat was via PM op het forum - Nickname "brancsikia", volgens mij was dat Kai Schütte - behulpzame man :)

Als je "Berend Aukema" van de Mantodea wilt hebben moet je denk ik bij Reinhard Ehrmann zijn.

Maar ik meende begrepen te hebben dat Roy Kleukers ze ook behandelt? In elk geval wel andere Dictyoptera, toch?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Die Vietnamees van jou valt ook wel mee qua breedte van het halsschild - dat kan veel extremen (zie o.a. in de PDFs bij deze link).

Voor zover je de breedte van het achterlijf mocht bedoelen: Die uit Vietnam en mijn Javaanse zijn dames, het beest uit Nepal een menneke ;)

P.P.S. De IG Mantodea heeft op terra-typica.ch een forum ondergerbracht, maar sind 2010 geen animo meer kennelijk ... valt wellicht toch te proberen ... nee heb je enzo.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

dank je wel Arp, dat is een heleboel informatie :rolleye: . Ik ga eens kijken waar ik verder mee kom. Als Hierodula inderdaad zo variabel is kan het best. Ik kan ook eens kijken of ik een lijst kan vinden van soorten die in Nepal voorkomen; die is er wel voor vogels en vlinders en zo dus wie weet. Anders mail ik dr. Ehrmann wel, en als hij het niet weet schuift hij me wel door of zo.
Is het zo dat de vrouwen Bidsprinkhaan altijd veel breder zijn dan de mannen? Ik had geen idee, ik vind ze wel mooi maar doe er te weinig mee. Als je nou libellen onder m'n neus houdt, of dagvlinders, dan kom ik verder  ;)

Groet,
Nick W

nick w

PS wat ik op de foto's van membranacea mis zijn die streepjes over het gezicht. Of zou da variabel zijn?

Groet,
Nick W

Arp

Wat mij opvalt is dat veel namen bij foto's op internet niet te vertrouwen zijn  :rolleye: (en ook dat huisdierfokkers of handelaren vaak geen idee hebben welk beest er in het terrarium zit, maakt ook niet uit, als het er maar tof uit ziet en er een populiare naam aan plakt)

Mijn geheugen laat me ook in de steek, maar ik meen me vaag te herinneren dat die streepjes juist een genus-kenmerk zijn (?!?) in dat geval is een beest zonder die streepjes domweg geen Hierodula (andersom hoeft niet per se ook waar te zijn?). Maar pin me er niet op vast.

Qua vrouw/man: Volwassen dames zijn idd doorgaans dikbuikiger (denk eens aan de enorme eipakketten die ze afzetten!), maar in dit geval is ook de antennelengte indicatief :)



Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

o goeie, fijn om te weten, dank je wel Arp  :)
ik heb intussen een mailpoging richting die Zwitsers gedaan, ben benieuwd of daar iemand reageert.

Groet,
Nick W

nick w

Jürg reageerde direct. Hij identificeert deze als volgt:
" Das ist eine Mantodea der Gattung Tenodera. Die Art nur aufgrund der Bilder oder der Herkunft zu bestimmen ist unmöglich, es gibt zuviele Tenodera-Arten. Dazu bräuchte man die Leiche des Tiers. Ich würde das Tier also mit Tenodera spec. anschreiben. Das zumindest ist absolut sicher."

Nu nog uitzoeken welke Tenodera soorten in Nepal voorkomen...

Groet,
Nick W



Arp

Geweldig  :duim:

Jürg Sommerhalder neem ik aan? Ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe je dan Tenodera en Hierodula van elkaar kan onderscheiden - ga maar eens kijken of ik wat kan vinden.

Ik heb destijds geprobeerd om voor mezelf een ovezichtje bij elkaar te sprokkelen van alle Hierodula-soorten die van Java bekend zijn, maar het leek nogal onbegonnen werk. Heel veel oude, deels niet te vinden literatuur doorploeteren en uiteindelijk heb je dan waarschijnlijk een (lange) lijst waarbij je aan mag nemen dat deze het topje van de ijsberg is ofzo. Behalve de soorten die je zo min of meer kunt onderbouwen (ook historisch veel misidentificaties, maar hoe weet je dat?) zijn er onherroepelijk nog ongepubliceerde soorten in deze gebieden aanwezig en/of nieuwe voor de wetenschap.

Ben bang dat de inschatting van Jürg wel realistisch is  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

Hoi Arp, Jürg gaf geen achternaam. Kan wel vragen hoe je Tenodera en Hierodula uit elkaar houdt.. Ik heb nog niet de moeite genomen Hisko te vragen een Tenodera spec. aan te maken; zal ik dat nog doen?

Groet,
Nick W

Arp

Hoi Nick,

Lijkt me zeker de moeite waard om zo correct mogelijk in te voeren en veel van dit soort beesten zullen zelden boven "spec." uitkomen dus voor bijna alle genera is een "spec."-optie wel nuttig. Ik zoek dadelijk nog een paar specjes op die ik ook nog niet ingevoerd had en vraag dan meteen een zwikje genera aan.

Qua onderscheid navragen - ja graag  ;D

Op wikipedia lees ik iets van een apicale doorn op de femora van midden- en achterpoten maar als ik naar platen van redelijk betrouwbaar op naam gebrachte Tenodera kijk kan ik daar totaal geen gehakt van maken  :rolleyes:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#14
Genus: Tenodera Burmeister, 1838

Soorten (Bron: Ehrmann, R. (2002) Mantodea, p.348):
Tenodera angustipennis Saussure, 1869 - China, Siberië, Zuidoost-Azië
Tenodera aridifolia (Stoll, 1813) - China, India, Zuidoost-Azië
Tenodera australasiae (Leach, 1814) - Indo-Australië, Afrika
Tenodera blanchardi Giglio-Tos, 1912 - Indo-Australië
Tenodera brevicollis Beier, 1933 - China
Tenodera caudafissilis Wang, 1992 - China
Tenodera costalis (Blanchard, 1853) - Indo-Australië
Tenodera fasciata(Oliver, 1792) - o.a. China, India, Maleisië, Idn etc
Tenodera philippina Beier, 1929 - Filipijnen
Tenodera rungsi Uvarov, 1935 - Marokko
Tenodera sinensis Saussure, 1871 - o.a. China, Japan, Thailand ...
Tenodera stoetzneri Werner, 1929 - China
Tenodera superstitiosa (Fabricius, 1781)
Ondersoort Tenodera superstitiosa superstitiosa (Fabricius, 1781)  - Afrika
Ondersoort Tenodera superstitiosa madagascarensis Saussure & Zehntner 1895 - Madagascar

Als je dat een beetje exclusief interpreteert dan komt eigenlijk vooral/alleen Tenodera angustipennis in aanmerking. Foto's van die soort (voor zover correct op naam) lijken ook erg op jouw beest.

In de Ehrmann staat ook een diagnose van de geslachten Tenodera en Hierodula waar ik nog eens rustig naar moet kijken of ik het eruit kan halen van foto's :rolleyes: Die doorn van wikipedia is daar inderdaad niet genoemd  :-X
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nick w

#15
Goeie Arp, dat klinkt behoorlijk uitgebreid maar dan moet ik die angustipennis ook maar aanvragen, of vraag jij nu de hele cluster aan? Ik heb enkel om T sp. gevraagd tot dusver. Ik ben benieuwd hoe ver je verder komt met die Ehrmann..
En heb je nu ook alle Hierodula's in beeld? Nog even en je hebt er weer een expertise bij  :rolleye:  Ik heb Júrg gevraagd nog naar die Hierodula van vorig jaar te kijken. Ben benieuwd wat hij daarvan maakt.

edit: ik zie dat je alles al aangevraagd had en dat het er al in zit ook, klasse!  :duim:

Groet,
Nick W