doet een vos dit?

Gestart door gertjanvannoord, april 07, 2012, 20:37:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marina

Sorry dat ik er wat laat inkom, ik zie het topic nu pas.
Schapen zijn erg ziektegevoelig. Soms gaan ze gewoon dood, en soms komen ze op hun rug terecht met alle gevolgen van dien.
Vos is echt niet waarschijnlijk. Er lopen meer schapen-doodbijtende-honden rond dan vossen.
En als een schaap eenmaal dood is (door wat voor oorzaak dan ook) dan neemt de natuur het over en gaan de opruimers aan het werk.
Kraaien, vossen, meeuwen, wormen, noem maar op.
Soms krijgen boeren een kleine tegemoetkoming als de dood door vos of kraai is veroorzaakt. Dan wordt het, voor een boer die het financieel toch al moeilijk heeft, wel heel aantrekkelijk om de waarheid een heel klein beetje geweld aan te doen. Kun je de boer niet kwalijk nemen, ze worden best wel afgeknepen en hebben ook een gezin te voeden.
Maar vos is echt niet de dader.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Oenanthe

Meen je werkelijk dat een veehouder een vergoeding krijgt als de dood door een kraai is veroorzaakt? Een instantie die dat doet weet echt niet waar ze mee bezig is. Een vos die schapen doodt is al onwaarschijnlijk maar een kraai helemaal.

Boeren zijn overigens niet de enige beroepsgroep die het financieel moeilijk heeft en een gezin moet onderhouden. Ik denk daar niet lichtzinnig over maar het geeft geen boer of wie dan ook het recht om de waarheid een heel klein beetje geweld aan te doen. Dat laatste is overigens een mooi synoniem voor liegen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Marina

Kleine aanvulling: de provincie NH heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar predatie van vossen op schapen.
Dit was de conclusie:
"Predatie op schapen gebeurt in Centraal- en Oost-Europa vooral door lynx, beer en wolf. Nergens wordt de vos
opgevoerd als predator van volwassen schapen, alleen lammeren worden genoemd. Het is dan ook onmogelijk, zelfs voor de grootste vos (van maximaal 9 kilo), om een gezond volwassen schaap of een groot lam van 40 tot 80 kilo te doden, naar de grond
te trekken of anderszins in moeilijkheden te brengen. Op de brede, met dichte wol bezette hals en nek hebben zijn kleine smalle bek en hooguit 2 cm lange hoektande onvoldoende impact."
Wel wordt melding gemaakt van verwentelde of in een hek vastzittende schapen, of schapen met een ernstige infectie, die door vossen/kraaien zijn aangevreten. Meestal al dood, een klein percentage stervende. Die schapen zouden, voor zover nog niet gestorven, hoe dan ook dood zijn gegaan.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

HPM

Dat is uit 'Schapen en vossen in Waterland', van Jaap Mulder uit 2005
Herman van der Meer

Marina

Die "vage foto's", zijn die nog ooit boven water gekomen?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Yeronimo

Vandaag in de Leeuwarder Courant. Wat is jullie mening hierover? Kan de vos dit echt gedaan hebben of moet er een andere oorzaak zijn?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Johan Helmus

#36
Jammer dat er niet bij staat wie deze 'deskundigen' zijn. Het lijkt mij een sterk verhaal, vossen die lammeren doden. Als je het verhaal zo leest, dan wordt er tussen de regels door bijna gesuggereerd dat er troepen vossen komen die de lammeren uitmoorden. En deze vostroepen lusten blijkbaar geen ganzen, getuige het verhaal dat de ganzen daar ook 'alles opvreten'?

Als er al een vos aan heeft gegeten, dan lijkt mij het eerder dat die vos het aas kwam eten van een eerder gestorven lam.

Ik heb toch sterk het idee dat boeren (naast onwetendheid) vooral roepen dat hun vee door vossen wordt gedood omdat men dan tenminste nog een financiële vergoeding van het faunafonds ontvangt. Gewone sterfgevallen worden niet vergoed.
Groeten, Johan Helmus

maurice.lahaye


Slecht onderbouwd artikel. Hopelijk kent LTO Noord ook dit rapport:
http://www.wolveninnederland.nl/wolven/download/common/verslag-ao-predatie-op-schapen-1.pdf


Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Oenanthe

Voor zover mijn kennis over schapen fokken reikt lopen er momenteel geen pas geboren lammeren in het weiland. De lammeren die er wel lopen zijn dit voorjaar geboren en nu echt te groot om als prooi voor een vos interessant te zijn. Ik ken uit eigen ervaring het gemak waarmee bij predatie van weidevogellegsels een schuldige wordt aangewezen. Bewijs in de vorm van een betrouwbare waarneming is er vrijwel nooit. Dit geval doet mij sterk aan die gang van zaken denken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

sybo

Ik wandel 's avonds vaak in een gebied waar een schaapskooi staat en waar ik ook bijna al die avonden een vos zie. Die vos loopt dwars tussen de schapen door en de schapen reageren geen één van allen op hem/haar. Blijven ook gewoon liggen als ze liggen, zelfs als de vos op een meter afstand voorbij komt. Andersom toont de vos ook totaal geen interesse voor de schapen. Maar als er mensen met een hond aankomen, dan zijn de schapen bij een afstand van meer dan honderd meter al één en al alertheid.

maurice.lahaye

Leeuwarder Courant - Waarneming.nl: 0-1.
Maurice
(op persoonlijke titel)
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl