ja hoor, het is weer zover....

Gestart door pia zz, maart 01, 2012, 19:43:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

pia zz

  groet Pia.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: pia zz op maart 01, 2012, 19:43:54 PM
kievitseieren mogen weer gewoon geraapt ( gejat ) worden........ >:(
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8855611.ece/Friezen-mogen-kievitseieren-rapen-

Ook dat getal... max. 5939 stuks. Klinkt alsof er diep over nagedacht is en het allemaal goedkomt...  :P (zie je die discussie al voor je met die ambtenaren? -> 5940? Ben je helemaal gek? Veel te veel! Max. 5939! Na de koffie van 10:00 uur gaan we verder met de discussie...).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

vuurvlinder

Citaat van: pia zz op maart 01, 2012, 19:43:54 PM
kievitseieren mogen weer gewoon geraapt ( gejat ) worden........ >:(
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8855611.ece/Friezen-mogen-kievitseieren-rapen-

Ik had het al gelezen!  >:( >:( >:( Ik geloof dat ik een punt zet achter mijn activiteiten als vrijwillige weidevogelbeschermer. Kost een hoop tijd en is al jaren zinloos!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

pia zz

Citaat van: vuurvlinder op maart 01, 2012, 21:49:54 PM
Citaat van: pia zz op maart 01, 2012, 19:43:54 PM
kievitseieren mogen weer gewoon geraapt ( gejat ) worden........ >:(
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8855611.ece/Friezen-mogen-kievitseieren-rapen-

Ik had het al gelezen!  >:( >:( >:( Ik geloof dat ik een punt zet achter mijn activiteiten als vrijwillige weidevogelbeschermer. Kost een hoop tijd en is al jaren zinloos!
Klopt Astrid, maar ja, als we zo gaan denken, dan gebeurt er natuurlijk helemaal niks postiefs meer :'( maar ik ben het met je eens, het wordt dweilen met de kraan open, ( zoals met zoveel dingen hier in Nederland )
  groet Pia.

Norman

Citaat van: vuurvlinder op maart 01, 2012, 21:49:54 PM
....Ik geloof dat ik een punt zet achter mijn activiteiten als vrijwillige weidevogelbeschermer. Kost een hoop tijd en is al jaren zinloos!

Ik zou er zeker mee stoppen, het heeft echt geen fluit zin zolang boeren allerlei insecticiden en herbiciden spuit waardoor het voor de kuikens essentiële insectenleven word doodgespoten. De grondwaterstand word verlaagd om met nog grotere machines op het land te kunnen rijden, maar waardoor de weidvogels nauwelijks meer het voedsel kunnen vinden omdat deze te diep zitten en als absolute doodsteek worden de kuikens die toch nog overleven versnipperd onder de maaimachine. Mocht er na al deze rampspoed toch nog een kuiken zijn dat over het kortgeschoren gras hobbelt, dan word deze uit het veld gepikt door één van de verfoeide predatoren.

Predatoren die slechts gebruik maken van de situatie. Zo'n pluizenbolletje is natuurlijk wel erg makkelijk van zo'n biljartlaken af te pikken.

En wie krijgt de schuld van de teruggang van de de Weidevogels. De Vos, de Kraai, de Reigers, de Buizerd, etc.

Wat ik ook opvallend vind is dat weidevogelaars nooit aangifte doen als 'hun' tot het bot gesubsidieerde boeren na de maaidatum gaan maaien terwijl er nog volop kuikens zijn. Als ik het zie bel ik onmiddellijk de milieupolitie.

Zo weer wat opgekropte frustratie van me af geschreven. Ik weet het helpt niets en we zijn allemaal zo verbaasd dat de we de weidevogels niet hebben kunnen redden en in Friesland wel allerlei rietvelden hebben kapot gemaaid waar diverse, wel te redden rode lijstsoorten, als Snor, Grote Karekiet en verschillende Kiekendieven in broeden.   

En aan het eind blijft het de schuld van de predatoren en de werkelijke oorzaak, de boer, blijft buiten schot.

nielsyese

Ik zou zeker niet stoppen, al is het een druppel op een gloeiende plaat. Doe het voor die pullen die het door jouw bescherming wel overleven!
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Norman

niet een druppel op de gloeiende plaat, maar hooguit uitstel van executie......

vuurvlinder

Citaat van: nielsyese op maart 02, 2012, 17:52:16 PM
Ik zou zeker niet stoppen, al is het een druppel op een gloeiende plaat. Doe het voor die pullen die het door jouw bescherming wel overleven!

Zie de post van Norman. Ik stop er wel mee. De tijd die ik er in steek vind ik zinloos. In opdracht BMP tellen en op de laatste telronde kan ik slechts lijken tellen. Dat vertik ik dus!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Bart van Hoogstraten

Citaat van: vuurvlinder op maart 02, 2012, 23:44:17 PM
Citaat van: nielsyese op maart 02, 2012, 17:52:16 PM
Ik zou zeker niet stoppen, al is het een druppel op een gloeiende plaat. Doe het voor die pullen die het door jouw bescherming wel overleven!

Zie de post van Norman. Ik stop er wel mee. De tijd die ik er in steek vind ik zinloos. In opdracht BMP tellen en op de laatste telronde kan ik slechts lijken tellen. Dat vertik ik dus!

Toch lever je daarmee een bijdrage aan het voortschrijdende inzicht -> als er duidelijk bewijs is dat alle broedsel verloren gaat ondanks de maatregelen worden die misschien aangepast op termijn.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

hmbes

#9
Welke maatregelen bedoel je Bart? De subsidies toch?
De perioden voor werkzaamheden, de bestrijdingsmiddelen, en het waterpeil kunnen niet worden aangepast. Net als de koeien die in de stal moeten blijven zijn dit voorwaarden geworden voor boeren om nog voldoende inkomen te hebben.

De tijd dat een keuterboer zich alleen op zondag verschoonde en zijn gezin alleen aardappels te eten gaf zijn voorbij. Een moderne boer wil een Mercedes en zijn kinderen laten studeren. Dat is de uiteindelijke oorzaak van het verdwijnen van de weidevogels (en de Steenuil, en vul maar in).

Waarmee ik meteen een negatieve uitlating over 'de boer' hierboven wil nuanceren. Die man kan er niets aan doen, hij wil gewoon net als jij en ik een 'modern' leven leiden.

Groet Huug

Norman

Astrid, ik zou niet helemaal stoppen met tellen. Kennis is macht. Maar het door een weiland rennen om nesten te markeren kost je doorgaans een heleboel energie waarvan de revenuen kapot worden gemaaid. Dit zou ik dan ook niet doen.

Ik zou lekker in jouw regio tellen vanaf de openbare weg om te constateren of er weidevogels broeden. De betreffende boer hiervan op de hoogte brengen. (waarschijnlijk krijg je een reactie dat ie het al wist) en als deze dan toch besluit te gaan maaien direct de milieupolitie bellen. Dit is volgens mij de enige manier om de boeren in het gareel te brengen als je ze in de portemonnee raakt.

Overigens dat die Boer een dikke Mercedes en studerende kinderen wil heb ik geen bezwaar tegen, maar niet ten kostte van alles.
Ik kan ook verschillende dubieuze zaken verzinnen om mijzelf te verrijken, maar mijn morele verstand houd mij hier in tegen.

hmbes

Citaat van: Norman op maart 03, 2012, 12:47:39 PM
Astrid, ik zou niet helemaal stoppen met tellen. Kennis is macht. Maar het door een weiland rennen om nesten te markeren kost je doorgaans een heleboel energie waarvan de revenuen kapot worden gemaaid. Dit zou ik dan ook niet doen.

Ik zou lekker in jouw regio tellen vanaf de openbare weg om te constateren of er weidevogels broeden. De betreffende boer hiervan op de hoogte brengen. (waarschijnlijk krijg je een reactie dat ie het al wist) en als deze dan toch besluit te gaan maaien direct de milieupolitie bellen. Dit is volgens mij de enige manier om de boeren in het gareel te brengen als je ze in de portemonnee raakt.

Overigens dat die Boer een dikke Mercedes en studerende kinderen wil heb ik geen bezwaar tegen, maar niet ten kostte van alles.
Ik kan ook verschillende dubieuze zaken verzinnen om mijzelf te verrijken, maar mijn morele verstand houd mij hier in tegen.
Ik ben het met je eens dat observeren vanaf de weg beter is dan door het weiland lopen. Dat de weidevogels als Nederlandse soort uitsterven is ook vast te stellen door tellen, daar hoef je geen nesten voor te bezoeken.
Of individuele tellingen bijdragen tot die kennis is wel de vraag. Dat is volgens mij al voldoende uitgezocht. Je wordt er toch al niet blij van als je het ziet gebeuren, en als je dan je grafiekje bekijkt wordt dat niet beter.

De boer aangeven? Dan zul je toch een kapot nest moeten laten zien, anders staat de politie niet te trappelen voor je.

Als je het niet erg vindt ga ik niet in op een morele discussie over wat een boer wel en niet mag. Binnen de bebouwde kom 55 rijden mag niet, maar iedereen doet het.

Groet Huug

Norman

Citaat van: hmbes op maart 03, 2012, 13:15:48 PM
Als je het niet erg vindt ga ik niet in op een morele discussie over wat een boer wel en niet mag. Binnen de bebouwde kom 55 rijden mag niet, maar iedereen doet het.

Groet Huug

Een diersoort laten uitsterven voor een dikkere auto vind ik een andere verhaal dan een keer de maximumsnelheid overtreden.

hmbes

Haha dat klopt... Alleen moet je dan wel bewijzen dat die boer ervoor verantwoordelijk is dat de soort uitsterft. En trouwens, ik heb het niet over een keer harder dan 50 rijden. Dat doe ik altijd en elke dag.

Huug

Jan vH

http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/zoeken_kievitseieren_op_werelderfgoedlijst_1_628312
Vooral de reden: ,,Als we op de Werelderfgoedlijst komen, dan hebben we minder kans dat mensen zich met onze traditie gaan bemoeien."  :-X
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Norman

Wat kunnen mensen dom zijn....
Ik hoop dat Unesco er een keer hard om lacht, vervolgens deze idioterie doorspeelt aan het Europese hof en die achterlijke friezen deze traditie afneemt, voordat ze de Kievitenpopulatie vanaf het prille begin, het ei, hebben uitgeroeid.

Oenanthe

Citaat van: vuurvlinder op maart 01, 2012, 21:49:54 PM
Ik had het al gelezen!  >:( >:( >:( Ik geloof dat ik een punt zet achter mijn activiteiten als vrijwillige weidevogelbeschermer. Kost een hoop tijd en is al jaren zinloos!

Ik heb mijn nazorgwerk al enkele jaren geleden gestaakt. Ik kwam tot de conclusie dat het geen zin meer had omdat alleen nog nesten uitkwamen die zonder nazorg ook wel zouden zijn uitgelopen. Bescherming tegen grazend vee of werkzaamheden leidde nooit meer tot succesvol uitbroeden. Bitter maar waar.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Norman

CiteerRaised in a fishing village, I have no romantic illusions about fishermen. I've seen them pump oil over the sides of their boats. I've seen them shoot at birds and seals out of spite. I've seen them throw their garbage over the side of their boats. I've also seen them whine and moan about how seals, dolphins, and birds are "stealing" their fish. I've not met many fishermen with an understanding of ecology and very few with an empathy for the lives and feeling of other species.

What really irritates me is when these people plunder the oceans for years until they deplete and diminish the ecology and then demand compensation for the fact that there is nothing more to catch. After overfeeding themselves at nature's trough and discovering that the fare is disappearing, they make demands to feed at the public trough. First they steal from nature and when there is nothing left, they steal from the taxpayer.

- quote Paul Watson about the canadian fisherman

Het zou zomaar over de Nederlandse intensieve boeren kunnen gaan.

vuurvlinder

Citaat van: Norman op maart 28, 2012, 19:02:21 PM
CiteerRaised in a fishing village, I have no romantic illusions about fishermen. I've seen them pump oil over the sides of their boats. I've seen them shoot at birds and seals out of spite. I've seen them throw their garbage over the side of their boats. I've also seen them whine and moan about how seals, dolphins, and birds are "stealing" their fish. I've not met many fishermen with an understanding of ecology and very few with an empathy for the lives and feeling of other species.

What really irritates me is when these people plunder the oceans for years until they deplete and diminish the ecology and then demand compensation for the fact that there is nothing more to catch. After overfeeding themselves at nature's trough and discovering that the fare is disappearing, they make demands to feed at the public trough. First they steal from nature and when there is nothing left, they steal from the taxpayer.

- quote Paul Watson about the canadian fisherman

Het zou zomaar over de Nederlandse intensieve boeren kunnen gaan.
Inderdaad!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.