Welk dier is dit?

Gestart door aijssel, maart 31, 2012, 17:43:02 PM

Vorige topic - Volgende topic

aijssel

Beste waarnemers,

Tijdens mijn wandeling door het gebied Friesche Veen, waarbij ik een foto van het landschap wilde maken, zwom er een voor mij onbekend beest voorbij. Kan iemand mij aangeven welk dier dit is? Ik heb mij laten vertellen dat het een waterrat is, maar twijfel hier aan. Ben niet een echte kenner, maar wel erg benieuwd wat er nu voorbij zwom :-).

Alvast dank voor jullie reacties.

Astrid van den IJssel

Vincent Sanders

Gr,
Vincent Sanders

aijssel

Misschien wel, maar verschillende plaatjes op internet lijken er op dat deze een iets meer spitse snuit hebben. k ben benieuwd of er nog andere reacties komen en het kunnen bevestigen.

maurice.lahaye

Lijkt mij een prima woelrat (ook wel waterrat genaamd).

Vriendelijke groet,
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

aijssel

Dank voor de bevestiging!

Astrid

Rene Janssen

Het lijkt zelfs een melanistisch exemplaar te zijn, zo donder dat het dier is... Volgens mij ligt het niet aan de belichting... Wat denken jullie?
René Janssen

Rob Koelman

In ieder geval een donker exemplaar. Bij alle dieren komen donkere exemplaren voor, maar deze zijn meestal nogal zeldzaam. Bij de woelrat daarentegen komt/komen melanisme/donker gekleurde exemplaren regelmatig voor.

Rob Koelman
Zoogdiervereniging
Met vriendelijke groet, Rob

aijssel

Het ligt niet aan de belichting. Deze was inderdaad echt zwart van kleur. Was in ieder geval leuk om deze zo op zijn gemak voorbij te zien gaan :-).

Astrid

whmvb

Bij mij in de buurt (De Onlanden) vang ik eigenlijk alleen maar zwarte exemplaren, zoals deze hieronder (paste net in de val).

Wim
Wim van Boekel