2 gaasvliegen

Gestart door Remco (en Violet), maart 23, 2012, 20:01:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

Gisteravond (22e) kwam deze gaasvlieg op licht af in onze tuin.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63879318
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2012-03-22 Soest - Overhees
Foto's:


Vandaag (23e) zat deze op een wand van ons huis.
http://waarneming.nl/waarneming/view/63877386
Gaasvlieg onbekend - Chrysopidae indet. gezien op 2012-03-23 Soest - Overhees
Foto's:




Heeft iemand enig idee welke soort het betreft, of blijft het hangen op   Chrysopa spec. ?

bij voorbaat dank Violet & Remco
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Arp

Hallo allebei,

De enige Chrysopidae die in de winter verkleuren zitten in de groep die we op wrn voorlopig als Chrysoperla carnea s.l. op één hoop gooien. Volgens mijn documentatie zou daarvan dan maar één soort roodbruin verkleuren, de andere geelbruin en ik zou dit roodbruin noemen ==> Cc4 ("Motorboat")

De groene zal zeeeeer waarschijnlijk ook in die groep thuishoren, maar ik zeg nog even niks definitiefs (heb een paar soorten die eventueel in NL voorkomen nog niet goed genoeg in beeld). In het algemeen zijn foto's nodig waarop de kleur en vorm van de adering zichtbaar is, de vorm van de vleugels en vlekpatronen op kop en hals (en eigenlijk ook zijkanten thorax en onderkant buik voor sommige), en eventueel de haren op het halsschild scherp. Bij de kop zijn meestal meer foto's nodig - neus van boven, achterhoofd dorsaal hele kop lateraal, c.q. schuin van boven.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Remco (en Violet)

Dat zijn eigenlijk best veel foto's die nodig zijn om het beestje op naam te brengen.
Het is meer een beestje wat we even snel op de foto zetten als we ze tegenkomen.
Want deze soorten hebben nou niet echt de grootste interesse bij ons.
Maar ja wie weet in de toekomst...
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Arp

#3
Tjanouja, die bruine is dus met één foto te doen - desnoods zelfs op postzegelformaat en onscherp ;)

In 8 van de 10 gevallen zal een scherpe, grote foto iets schuin van boven, lateraal vlak over de hele lengte van het beest voldoende zijn, omdat je dan met een beetje mazzel de vlekken bovenop de neus, aan de zijkant van de neus, achter op de kop en halsschild, vleugelvorm, vleugeladering etc in één shot te pakken hebt. Let wel, scherp en groot.

Verder neem ik aan dat iemand als Willem Hogenes ze ook van slechte foto's nog uit z'n mouw schudt, maar ik begin er net een beetje serieuzer mee en heb veel beesten nog nooit zelf gezien - dus ik moet puzzelen en ben dus voorzichtig, c.q. moet meer kenmerken goed zien voor ik het geloof.

Sommige relatief zeldzame beesten zijn vrij gemakkelijk eenduidig te herkennen, terwijl er voor de meest algemene een paar nare instinkers zijn. Zeg maar Coccinella septempunctata problematiek, maar dan met een handjevol dubbelgangers ofzo. Coccinella magnifica herken ik zo onderhand wel, of in elk geval genoeg om argwanend te worden, maar bij die groene krengen moet dat nog wat groeien  :rolleyes:

Anyway, zolang Willem of gelijkwaardig kennert hier niet mee doet geldt meer/betere foto's == meer kans. Vandaar de tips ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)