Donsveren van een Buizerd?

Gestart door Klaas van Dijk, maart 23, 2012, 14:09:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Bijgaande verse plukrest (verder helemaal niets aanwezig) gevonden op 28 april 2011, wederom in de Eemshaven. Maar om welke soort eend gaat het? Op één of andere manier is dit volgens mij geen vrouwtje Wilde Eend, toch?

De beide foto's zijn niet helemaal jofel, dus laat maar weten als ik betere / meer gedetailleerde foto's moet maken (de veertjes zijn nog in mijn bezit).

Alvast vriendelijk bedankt voor een reactie,

Groetjes, Klaas

keesschreven

#1
Ik dacht eerst ook nog wat wilde-eendendons te zien, maar m.i. liggen hier (allemaal?) donsveren van buizerd.

Die hebben een schacht die aan de top iets donkerder bruin is dan het aangrenzende bruin/oranje.
Ook de combinatie van veren met donker- en lichtbruin bij elkaar, en verschillende tonen zie je bij buizerd.

De veren met creme streepjes (vooral rechtsboven en het midden) lijken erg veel op wilde eend maar zouden ook kunnen voor buizerd, die zou ik wel beter willen zien.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Klaas van Dijk

Beste Kees,

Ha, nu begint het me dus te dagen waarom ik in het veld al twijfelde aan een eend (en ook eigenlijk wel wist dat het geen vrouw Wilde Eend kon zijn) en toen dus deze veren maar in een envelop had gestopt om er thuis nog eens wat beter naar te kijken. En een dergelijke plukrest van Buizerd vind ik nooit.

Op de vindlocatie lagen meer dan 100 kleine veertjes, verder niets, en de veren zagen er vers uit. Op dit moment waait het alweer te hard, dus ik kan geen goede / betere buitenfoto's van de veertjes maken. Ik kan je ook even beide orginele foto's sturen (3 MB) per e-mail. Stuur me maar een e-mail (klaas.vdijk@hetnet.nl).

Ik zal zelf ook nog even beter kijken naar Buizerd als mogelijkheid. De soort wordt hier regelmatig gevonden; en kan, gezien de vindlocatie, heel goed een windmolenslachtoffer zijn geweest.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Klaas van Dijk

Beste Kees,

Vanochtend weer bezig geweest met het maken van foto's en en uitzoeken van nog wat andere resten. Bijgaand drie nieuwe foto's van dezelfde resten. Is het nu wat duidelijker?

Alvast vriendelijk bedankt voor een reactie,

Klaas van Dijk

keesschreven

Hoi Klaas,

Nu inderdaad duidelijk: allemaal buizerddons.
Bijzonder dat sommige veren lengtestrepen hebben.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren