Hoofdmenu

'literaire' quiz?

Gestart door nick, maart 21, 2012, 12:30:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

nick

Mijn dochter is een boek voor school aan het lezen, en ik dacht haar wat te helpen en ben ook (weer) begonnen het boek te lezen en daarbij kwam ik de volgende passage tegen:


"Terwijl ik daar zo bezig was zag ik ineens dat de visdiefjes boven de net drooggekomen fluweelgroene kleibanken naar iets roodbruins doken. Ik dacht eerst dat het een roofvogel moest zijn, een buizerd of kiekendief, maar toen ik door mijn kijker keek zag ik dat het een gansachtige vogel was, licht roodachtig bruin met lichte en donkere veren aan zijn staart en een witte band boven zijn snavel. Hij was slanker dan de bergeenden om hem heen en had een langere hals. Hij slobberde net als zij in het water. Hij werd zo fel aangevallen door de visdiefjes dat hij opvloog. Op de bovenkant van zijn vleugels had hij een witte tekening als een scholekster."


De eerste en natuurlijk meest voor-de-hand-liggende vraag is natuurlijk: over welke soort gaat het hier? maar bedenk dat je antwoorden op de volgende vragen wel degelijk invloed kunnen hebben op het antwoord op deze eerste vraag! de andere vragen zijn natuurlijk: uit welk boek komt deze passage, wie schreef het en wanneer?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

thijs_vdkamp

Casarca is het eerste dat in me opkomt. Auteur en titel: geen idee

gr.Thijs
Thijs
MattheĆ¼s 6:26a

Justin Jansen

Groeten van Rottumerplaat van Jan Wolkers (1971) is het boek (pagina 25).
M.v.g., Justin Jansen


KorHaan

Nijlgans, is het eerste dat in me opkomt. Die triggeren wel vaker van dat soort aanvallen. Maar kan dat, in 1971?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

nick

De prijs gaat natuurlijk naar Justin, want dat is helemaal correct.
Welke soort het betreft is evenwel wat lastiger, ik had, net als Ronald, Nijlgans als eerste ingeving en Casarca als tweede, zoals Thijs dacht. Maar beide soorten waren in 1971 nog wat zeldzamer dan nu, Nijlgans al helemaal, en dan ook nog eens op zout water (immers op Rottumerplaat) 'slobberend'? En zo precies klopt de bechrijving toch ook weer niet. Hoe zeldzaam waren  Nijlganzen begin jaren '70? Ik heb ze zelf in de jaren '70 slechts 2 keer gezien, in '77 en '78, en pas in de jaren '80 begon het aanvankelijk nog langzaam toe te nemen. Casarca was denk ik toen toch iets algemener, en het kan wellicht ook nog wel 1 van die andere tadorna's geweest zijn?
Maar valt een onvolwassen mannetje Eider wel helemaal uit te sluiten? Zo simpel is het volgens mij nog niet, zeker niet met een zo onvolledige beschrijving van een duidelijke niet-vogelaar, al moet je JW wel degelijk een flinke hoeveelheid soortenkennis toekennen, ook z'n plantekennis was best aardig!
Nog andere reacties?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

frankneijts

Ik denk dat je JW weinig recht doet door te veronderstellen dat hij wellicht naar een Eider heeft zitten kijken, nog afgezien van het feit dat de beschrijving daar weinig van weg heeft: al vanaf de 2e helft van de 60-er jaren kwam hij veel op Texel (begon daar aan Turks Fruit te schrijven dat in '69 verscheen) en kende Eiders goed. De beschrijving lijkt me, met wat plusjes en minnetjes, toch vrij duidelijk op Casarca te slaan.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

nick

Hoi Frank, je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar als admin had je een dergelijke beschrijving voot een Casarca toch vast als 'onvoldoende overtuigend' beoordeeld, als de Casarca een beoordeelsoort was geweest, nietwaar?
Met vriendelijke groet,
Nick van der Ham

frankneijts

Citaat van: nick op maart 22, 2012, 11:30:20 AM
Hoi Frank, je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar als admin had je een dergelijke beschrijving voot een Casarca toch vast als 'onvoldoende overtuigend' beoordeeld, als de Casarca een beoordeelsoort was geweest, nietwaar?

Niet als-ie door JW zou zijn gemeld: die moet je toch enige 'dichterlijke vrijheid' gunnen..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'