Het gaat slecht met de Kievit in Friesland en een petitie tegen het rapen

Gestart door Klaas van Dijk, maart 20, 2012, 09:57:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Norman

Citaat van: Scio op maart 21, 2012, 16:53:16 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 21, 2012, 16:43:08 PM
het is mij zowiezo een raadsel hoe nog 1 weidevogel tot broeden komt
de boer starte het seizoen vorige week door om de 15 cm een fosfaatbom te injecteren
nu zijn ze bezig met het gladrollen van de biljartlakens dat overleeft geen nest ( wat is daar het doel van ? nog efficienter en sneller kunnen maaien)
een beetje kievit wijkt nu uit naar de mais woestijnen, die zullen over 1 week wel aan de beurt zijn om met mest verzadigd te worden en aansluitend onkruid uitroeien, eggen en inzaaien.
eindresultaat 0 nesten ?

Hoe vroeger gemaaid, des te meer voedingsstoffen per grasspriet. Hoe langer je gras laat staan, des te minder kwaliteit levert het op. Hoge kwaliteit gras  ==> hoge kwaliteit melk/meer melk ==> hogere omzet. Zo is het mij althans uitgelegd.

Geld, geld, geld, geld en nog eens geld. Over kwaliteit van leven word breed maatschappelijk in een te klein perspectief nagedacht.
Als een ieder nu eens genoegen zou nemen met wat minder zouden we al een eind komen.

Als we alleen al eens kijken naar het voedselgebruik in NL, blijkt dat we zo'n 20% weggooien van het voedsel dat we kopen.
20%!!! Ik zou me kapot schamen als ik zoveel weg zou gooien.

Feit wel is dat een boer meer geld zou moeten krijgen voor zijn product. Als de boer meer zou krijgen, kan deze ook minder produceren. 20% minder. Moeten we geen 20% weggooien natuurlijk.

Overigens spendeerden we zo'n 40 jaar terug ongeveer 40% van ons inkomen aan voedsel, tegenwoordig is dat nog maar 20%. De rest gaat op aan veelal nutteloze troep die we leuk vinden tot de hype over is en de op de afvalstapel terecht komt.

KorHaan

Ik wil me niet opnieuw in dit wespennest begeven, en me dus ook niet in die discussie mengen.

Bij mij kwam de vraag op, waarom Kieviten niet meer op de hei broeden. Mijn eerste Kievitsnesten vond ik op kale plekken op de Zuiderheide, tussen Hilversum en Laren. 1969 - 1970.

Zou het bij goed heidebeheer niet kunnen dat je daar Kieviten terug krijgt als broedvogel?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

snwja3

@ Ronald,
zou het nog zo kunnen zijn dat we toen nog zoveel Kieviten hadden, dat de laatsten/zwaksten uit armoede dan maar genoegen namen (moesten nemen met) een stukje heide?
Wietze Janse

Klaas van Dijk

Citaat van: joostdejong op maart 21, 2012, 14:36:02 PMKlaas, ik vind het jammer dat je blijft steken in populistische argumenten om voor de petitie van de PvdD te zijn. De petitie roept op tot beleid dat (a) niet uitvoerbaar, (b) waardevolle contacten verbreekt en (c) het probleem niet oplost.

hoi Joost,

Voor alle zekerheid heb ik de petitie nogmaals goed doorgelezen. Ik sta 100% achter de volgende tekst:

CiteerIk, natuur- en milieuliefhebber, constateer:

(1): grondwaterpeilverlaging, vroeg maaien, intensief gebruik van allerlei mechanische landbouwmachines en verarming van voedselaanbod maken het de Kievit moeilijk te overleven.
(2): vanaf 1996 is het aantal broedende Kieviten in Friesland met 52% gedaald.
(3): vroege legsels zijn er niet voor niets. Ze zijn sterker, maar krijgen door het rapen nog minder kans.Een hobby mag niet ten koste van een diersoort gaan.

Ik verzoek daarom de Provincie Friesland met klem de Kievit de kans te bieden zich op alle fronten te herstellen en geen ontheffingen te verlenen om eieren te rapen. Echte weidevogelbeschermers rapen niet, maar streven er naar dat ieder ei uitkomt en een nieuwe Kievit voortbrengt
.
En ik heb daarom deze petitie ondertekend. En ik lees in deze tekst geen populistische argumenten. Ben jij -kennelijk- een voorstander van stierenvechten, ganzentrekken (en noem nog maar eens wat achterhaalde 'tradities' op)? Of wil je mij van de hoogste toren gooien, omdat zoiets nu eenmaal de traditie van het land is?

Beste Joost, zo zit de wereld niet in elkaar.

En al helemaal niet in Friesland. Er zijn in Friesland legio boeren en vrijwiligers die helemaal niets te maken willen hebben met het rapen. Maar het Hoofdbestuur van de BFVW c.s. regeert met harde hand: boeren wordt gewoon verboden om verbodsborden ('Verboden voor rapers') bij hun weilanden te zetten. En anders worden deze borden gewoon weggehaald.

Vroeger, nog niet eens zo lang geleden, werd er voor de lol (=voor het plezier) in Nederland ook gejaagd op soorten als Goudplevier, Houtsnip, Watersnip. Patrijs (en nog een hele rij). Dus gewoon voor je lol & legaal met een geweer een Watersnip of een Houtsnip doodschieten.

Dat is nu ook verboden, gewoon omdat de meerderheid het niet langer gewenst achtte dat een klein deel van de Nederlandse bevolking zichzelf zulke pleziertjes toe-eigenden. Zijn er veel ecologische argumenten om -op beperkte schaal- niet in Nederland op Goudplevier te jagen? Tja? Maar toch is iedereen blij dat Goudplevieren nu gewoon met rust worden gelaten.

De 90% slaat op het aantal mensen in Nederland die tegenstander is van de plezierjacht. Dus voor je lol een Wilde Eend op een legale manier met je geweer doodschieten (en dus vroeger ook soorten als Patrijs, Houtsnip en noem maar op).

En heb jij ook al met naam en functie etc getekend?

Groetjes, Klaas

Yeronimo

Citaat van: Norman op maart 21, 2012, 11:16:33 AMDe predatoren krijgen overal de schuld van terwijl de menselijke invloed de werkelijke oorzaak is.

Probeer dat eens tegen zo een persoon te zeggen, boodschap komt niet over ;)
Ik heb dat eens geprobeerd tegen een jager...Maar was onmogelijk.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

@Scipio: Nee, laten we eierrapers zeker niet buitensluiten, maar blijven proberen ze uit te leggen dat hun beschermingsmaatregelen wel, maar hun eieren zoeken geen gunstig effect heeft op de kwijnende kievitenpopulatie. Jij suggereert in je post waarop ik reageerde dat we het redden van de Friese kieviten aan de eierrapers moeten overlaten. Dat lijkt mij - generaliserend - dus niet zo'n strak plan. Het eierrapen is niet de oorzaak van de achteruitgang van de kievit, maar draagt er zeer zeker wel aan bij. Dat (een deel van) de eierrapers ook beschermingsmaatregelen nemen is fijn, maar doet mij een beetje denken aan bedrijven die een eeuwenoud bos kappen, een paar 1000 km verderop wat jonge boompjes planten en beweren dat ze CO2-neutraal zijn, of (nog erger) 'groen'.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

KorHaan

Citaat van: hiskodevries op maart 21, 2012, 20:53:11 PM
Vraag maar aan de korhoen.


Dan mag ik wel opschieten.

Maar ik begrijp je punt. Alleen is een Kievit geen Korhoen, natuurlijk.

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Citaat van: snwja3 op maart 21, 2012, 22:11:55 PM
@ Ronald,
zou het nog zo kunnen zijn dat we toen nog zoveel Kieviten hadden, dat de laatsten/zwaksten uit armoede dan maar genoegen namen (moesten nemen met) een stukje heide?


Wietze,

Dat is een wel zo plausibele verklaring, dat ik mezelf voor mijn kop sla dat ik daar zelf niet aan gedacht heb...


Vriendelijke groet,

Ronald


Norman

Citaat van: Yeronimo op maart 21, 2012, 23:13:09 PM
Citaat van: Norman op maart 21, 2012, 11:16:33 AMDe predatoren krijgen overal de schuld van terwijl de menselijke invloed de werkelijke oorzaak is.

Probeer dat eens tegen zo een persoon te zeggen, boodschap komt niet over ;)
Ik heb dat eens geprobeerd tegen een jager...Maar was onmogelijk.

Ik weet het. Daarom zijn dergelijke petities nuttig.
Ook zouden mensen met hun hart moeten stemmen tijdens de verkiezingen en niet met hun portemonnee.

Maar op dit moment heeft een partij die hier iets aan kan doen, slechts 2 zetels in de regering.

peterlindenburg


welke regeringspartij bedoel je Norman? de SGP?


en voor degene die (wederom) allerlei andere oorzaken erbij halen, zoals jacht in Zuid-Europa: draai het eens om! Hoe kun je nou mopperen op Malta, Italië etc terwijl je in je eigen landje eierrapers hun gang laat gaan? Splinter/balk verhaal zou ik zeggen.


groeten Peter


PS) Ik moest nog denken aan een oude anekdote en ben benieuwd of het nou klopt of niet: is een voorzitter van de BFVW niet een keertje bewusteloos aangetroffen naast de gans die hij illegaal had geschoten en op zijn hoofd heeft gekregen?

Citaat van: Norman op maart 22, 2012, 08:31:33 AM
Citaat van: Yeronimo op maart 21, 2012, 23:13:09 PM
Citaat van: Norman op maart 21, 2012, 11:16:33 AMDe predatoren krijgen overal de schuld van terwijl de menselijke invloed de werkelijke oorzaak is.

Probeer dat eens tegen zo een persoon te zeggen, boodschap komt niet over ;)
Ik heb dat eens geprobeerd tegen een jager...Maar was onmogelijk.

Ik weet het. Daarom zijn dergelijke petities nuttig.
Ook zouden mensen met hun hart moeten stemmen tijdens de verkiezingen en niet met hun portemonnee.

Maar op dit moment heeft een partij die hier iets aan kan doen, slechts 2 zetels in de regering.

Norman

Partij voor de Dieren.

SGP lijkt me niet bepaald de partij waar we Nederland groot mee krijgen, hooguit alle vrouwen klein.
Overigens niet iets wat ik ambieer.

Klaas van Dijk

Citaat van: peterlindenburg op maart 22, 2012, 10:54:04 AMIk moest nog denken aan een oude anekdote en ben benieuwd of het nou klopt of niet: is een voorzitter van de BFVW niet een keertje bewusteloos aangetroffen naast de gans die hij illegaal had geschoten en op zijn hoofd heeft gekregen?

Beste Peter,

Klopt niet helemaal, want de gans (een Kolgans) was legaal doodgeschoten. Maar verder is het gewoon de waarheid. Vond plaats op 9 december 1995. Zie voor details het artikel 'Neergeschoten Kolgans onthult pro-jachtstandpunten van de Bond van Friese Vogelbeschermingswachten (BFVW)', verschenen in 'Het Vogeljaar (jaargang 44 eerste aflevering, 1996, pagina 25-27). Plezierjagers (de KNJV c.s.) en BFVW huldigen dezelfde standpunten en trekken erg vaak gezamenlijk op.

Citaat van: Yeronimo op maart 21, 2012, 23:13:09 PM
Citaat van: Norman op maart 21, 2012, 11:16:33 AMDe predatoren krijgen overal de schuld van terwijl de menselijke invloed de werkelijke oorzaak is.
Probeer dat eens tegen zo een persoon te zeggen, boodschap komt niet over. Ik heb dat eens geprobeerd tegen een jager...Maar was onmogelijk.

Beste Jeroen,

Klopt inderdaad & dergelijke discussies met jagers zijn dan ook zinloos. De boodschap komt niet over, want de ontvanger wil deze booschap niet horen. Idem zoals het zinloos is om met [zelfcensuur] over [zelfcensuur] te discussiëren. Onmogelijk, want er is bij [zelfcensuur] sprake geweest van een biologisch proces wat 'brainwashing' wordt genoemd.

Citaat van: Scio op maart 21, 2012, 15:09:04 PMVerder geloof ik niet dat het eierrapen ervoor zorgt dat de Kievit wordt uitgeroeid. Wat mij betreft is dat dan ook een afleiding van de werkelijke discussie die gevoerd moet worden. Dat eierrapen heeft me een wat te sentimentele inslag.

hoi Scipio (Scipio van Lierop, Oehoe Werkgroep Nederland),

Allereerst vroeg ik me af of jouw bijdragen de visie vertegenwoordigen van de 'Oehoe Werkgroep Nederland'. Wel, gezien de manier hoe je je postings ondertekent, maar zou je dit voor de volledigheid ook even kunnen bevestigen? Alvast bedankt hiervoor.

Citaat van: Scio op maart 21, 2012, 15:09:04 PMJij gooit echt al het negatieve op een hoop en vergeet er vervolgens de nuance bij te vertellen. Bepaalde politieke partijen in Den Haag hebben daar ook een handje van. Ik mag hopen dat we daarboven staan aangezien we zelf de gevolgen ervan kunnen merken. Lees het stuk van Joost nog eens door. Dan kom je ook tot de conclusie dat hier eigenlijk geen standpunt in te nemen is. In plaats daarvan zou ik meer tijd steken in het bedenken van initiatieven hoe je de problemen kunt oplossen door met alternatieven te komen/problemen bij de kern aan te pakken: de grondwaterstand, maai- en bemestingsregime.

hoi Scipio (al dan niet namens de Oehoe Werkgroep Nederland),

(1): Ongetwijfeld heeft de 'Oehoe Werkgroep Nederland' een visie / standpunt over:
* commerciële roofvogelshows,
* het voor je plezier doden van Oehoe's,
* het voor je plezier (of voor geld) verzamelen & verhandelen van eieren van Oehoe's,
* het houden / kweken van Oehoe's in gevangenschap,
* etc.

En waarom zouden mensen / NB organisaties dan geen standpunt / visie mogen hebben over het rapen van kievitseieren? Zou je hier je licht eens over willen laten schijnen?

(2): Zeker al sedert de jaren zeventig van de vorige eeuw is duidelijk dat de intensieve landbouw (verlaging grondwaterstand, intensief gebruik van de landbouwgronden, etc.) de hoofdoorzaak in van de achteruitgang van weidevogels (waaronder Kievit), en ook zeker in Friesland. Maar bedenk wel dat de BFVW dit jarenlang heeft ontkend. Dus hoezo, 'komen met alternatieven en de problemen bij de kern aanpakken'? Daar wordt al vanaf het begin van de jaren zeventig hard aan gewerkt.

Wist je wel dat de BFVW tegenstander is van weidevogelreservaten & wat haar enige reden is? Rapen. Vanzelfsprekend (zou je denken) mag in weidevogelreservaten van de reguliere drie grote natuurterreinbeheerders niet geraapt worden. Nou, je wilt niet half weten op wat voor manier de BFVW terreinbeheerders onder druk heeft gezet dat er ook hier gewoon geraapt zou moeten worden.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

milvusmilvus

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 21, 2012, 23:02:26 PM


En al helemaal niet in Friesland. Er zijn in Friesland legio boeren en vrijwiligers die helemaal niets te maken willen hebben met het rapen. Maar het Hoofdbestuur van de BFVW c.s. regeert met harde hand: boeren wordt gewoon verboden om verbodsborden ('Verboden voor rapers') bij hun weilanden te zetten. En anders worden deze borden gewoon weggehaald.

Groetjes, Klaas

Hi Klaas,

Sterk verhaal! Ik woon zelf op het platteland in Friesland en ken deze verhalen niet. Heb je hier bewijzen voor? In dat geval lijkt me het op zijn plaats om dit in de media naar voren te brengen (bijv. Leeuwarder Courant of Omrop Fryslan). Ik denk dat de verontwaardiging erg groot zal zijn, zelfs in dat stugge Friesland dat zo'n schurft heeft aan alle vogels en de weidevogels in het bijzonder.
Groet, Edzard

Oenanthe

Ik heb dit altijd een sterk verhaal gevonden. Een veehouder bepaalt toch zelf wie hij op zijn land toelaat? Ik betreed nooit weiland zonder toestemming van de eigenaar of pachter. Stel je voor dat het rapen van mereleieren wordt toegestaan. Dan stuur je toch ook alle eierrapers weg die zonder jouw toestemming door je tuin lopen te struinen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Klaas van Dijk

Citaat van: Oenanthe op maart 23, 2012, 10:04:21 AMIk heb dit altijd een sterk verhaal gevonden. Een veehouder bepaalt toch zelf wie hij op zijn land toelaat? Ik betreed nooit weiland zonder toestemming van de eigenaar of pachter. Stel je voor dat het rapen van mereleieren wordt toegestaan. Dan stuur je toch ook alle eierrapers weg die zonder jouw toestemming door je tuin lopen te struinen?

hoi Maarten,

Helaas is dit de bittere werkelijkheid. Jij bent gewend aan de situatie in de rest van Nederland. Daar is het inderdaad verplicht dat nestenzoekers (veelal voor beschermingsdoeleinden, en dus vaak de vrijwillige weidevogelbeschermers) een schriftelijke toestemming hebben van de landeigenaar/grondgebruiker om legaal met dit doel in de weilanden rond te lopen.

Maar Friesland is in vele opzichten anders, en dat geldt ook hier. Er is een, in ieder geval in mijn ogen geheimzinnige, soort van 'gedoogconstructie' waarbij rapers VRIJ toegang hebben tot alle landerijen (maar de rapers moeten wel een raperspas hebben). Dus géén verplichte schriftelijke toestemming van de veehouder. Het is een soort van ongeschreven regel / oud gebruik en wordt gedekt door (a) Gedeputeerde Staten van Friesland, (b) de politie en (c) het Openbaar Ministerie. En vanzelfsprekend maximaal verdedigd door de BFVW (c.s.).

Zie bijvoorbeeld http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=58746 voor een erg recent artikel over de visie van de BFVW.

Het gaat dus om het begrip 'it frije fjild'. Is het je nu iets duidelijker?

Groetjes, Klaas

Klaas van Dijk

Citaat van: milvusmilvus op maart 23, 2012, 09:16:26 AMHi Klaas, Sterk verhaal! Ik woon zelf op het platteland in Friesland en ken deze verhalen niet. Heb je hier bewijzen voor? In dat geval lijkt me het op zijn plaats om dit in de media naar voren te brengen (bijv. Leeuwarder Courant of Omrop Fryslan). Ik denk dat de verontwaardiging erg groot zal zijn, zelfs in dat stugge Friesland dat zo'n schurft heeft aan alle vogels en de weidevogels in het bijzonder.

hoi Edzard,

Er zijn genoeg mensen in Friesland (ik woon nu in Groningen, maar heb vroeger in Friesland gewoond) die dit uit eigen ervaring kunnen bevestigen. En het heeft vast ook allemaal wel eens in de media gestaan (vroeger). Waar woon je eigenlijk precies?

Groetjes, Klaas

milvusmilvus

#47
Citaat van: Klaas van Dijk op maart 23, 2012, 10:52:35 AM

hoi Edzard,

Er zijn genoeg mensen in Friesland (ik woon nu in Groningen, maar heb vroeger in Friesland gewoond) die dit uit eigen ervaring kunnen bevestigen. En het heeft vast ook allemaal wel eens in de media gestaan (vroeger). Waar woon je eigenlijk precies?

Groetjes, Klaas

Hi Klaas,

Ik woon in de zuidwesthoek, vlakbij Sneek. Ik heb deze ervaring in ieder geval niet. Ik ken een boer die liever geen aaisikers op zijn land had, dus kwamen de aaisikers niet op zijn land. Je hebt het over vroeger. Welke periode precies?

Groet, Edzard

Oenanthe

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 23, 2012, 10:45:40 AM
Citaat van: Oenanthe op maart 23, 2012, 10:04:21 AMIk heb dit altijd een sterk verhaal gevonden. Een veehouder bepaalt toch zelf wie hij op zijn land toelaat? Ik betreed nooit weiland zonder toestemming van de eigenaar of pachter. Stel je voor dat het rapen van mereleieren wordt toegestaan. Dan stuur je toch ook alle eierrapers weg die zonder jouw toestemming door je tuin lopen te struinen?

hoi Maarten,

Helaas is dit de bittere werkelijkheid. Jij bent gewend aan de situatie in de rest van Nederland. Daar is het inderdaad verplicht dat nestenzoekers (veelal voor beschermingsdoeleinden, en dus vaak de vrijwillige weidevogelbeschermers) een schriftelijke toestemming hebben van de landeigenaar/grondgebruiker om legaal met dit doel in de weilanden rond te lopen.

Maar Friesland is in vele opzichten anders, en dat geldt ook hier. Er is een, in ieder geval in mijn ogen geheimzinnige, soort van 'gedoogconstructie' waarbij rapers VRIJ toegang hebben tot alle landerijen (maar de rapers moeten wel een raperspas hebben). Dus géén verplichte schriftelijke toestemming van de veehouder. Het is een soort van ongeschreven regel / oud gebruik en wordt gedekt door (a) Gedeputeerde Staten van Friesland, (b) de politie en (c) het Openbaar Ministerie. En vanzelfsprekend maximaal verdedigd door de BFVW (c.s.).

Zie bijvoorbeeld http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=58746 voor een erg recent artikel over de visie van de BFVW.

Het gaat dus om het begrip 'it frije fjild'. Is het je nu iets duidelijker?

Groetjes, Klaas

Ik heb het niet alleen over eieren zoeken of weidevogels beschermen. Het gaat mij om het betreden van een andermans land. Geen wet of gedoogconstructie of wat dan ook kan iemand verplichten om vreemden op zijn terrein te gedogen. Boeren zijn mans genoeg om zonder hulp van de politie ongenode gasten weg te sturen. Vogelaars/twitchers worden ook geacht op de openbare weg te blijven.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Klaas van Dijk

Citaat van: Oenanthe op maart 23, 2012, 11:57:13 AMIk heb het niet alleen over eieren zoeken of weidevogels beschermen. Het gaat mij om het betreden van een andermans land. Geen wet of gedoogconstructie of wat dan ook kan iemand verplichten om vreemden op zijn terrein te gedogen.

hoi Maarten,

Hoe raar en hoe vreemd het ook klinkt, maar je hebt niet gelijk. Het is gewoon een gedoogconstructie en gedekt door Provincie (= meerderheid in Provinciale Staten), politie & OM. Ik kan er echt niet anders van maken. Stuur de verantwoordelijke personen maar een mail.

Groetjes, Klaas

Oenanthe

Ik laat het aan de verantwoordelijke veehouders over. Als die niet ingrijpen houdt het voor mij op.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

milvusmilvus

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 23, 2012, 13:13:22 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 23, 2012, 11:57:13 AMIk heb het niet alleen over eieren zoeken of weidevogels beschermen. Het gaat mij om het betreden van een andermans land. Geen wet of gedoogconstructie of wat dan ook kan iemand verplichten om vreemden op zijn terrein te gedogen.

hoi Maarten,

Hoe raar en hoe vreemd het ook klinkt, maar je hebt niet gelijk. Het is gewoon een gedoogconstructie en gedekt door Provincie (= meerderheid in Provinciale Staten), politie & OM. Ik kan er echt niet anders van maken. Stuur de verantwoordelijke personen maar een mail.

Groetjes, Klaas

Dit lijkt me sterk. Gaarne bewijzen.
Groet, Edzard

Klaas van Dijk

Citaat van: milvusmilvus op maart 23, 2012, 13:38:42 PMDit lijkt me sterk. Gaarne bewijzen.

hoi Edzard,

Hoe omschrijf jij dan de bestaande praktijk in Friesland van 'It Frije Fjild', inhoudende dat iedereen met een raperspas geen schriftelijke toestemming van de grondeigenaar/grondgebruiker hoeft te hebben om in weilanden / akkers in Friesland eieren / nesten te zoeken (voor rapen of voor legselbescherming)?

Deze gang van zaken is dus, net zoals Maarten het uitlegt (en nogmaals uitlegt), niet toegestaan (=illegaal) in de andere elf provincies van Nederland. Daar hebben beschermers (en vroeger ook rapers) wel degelijk een schriftelijke toestemming nodig van de grondeigenaar/grondgebruiker. Wat dat staat namelijk in de Wet, net zoals Maarten terecht opmerkt. En zonder zo'n stuk papier met een handtekening kunnen deze beschermers een Boete krijgen.

En deze Wet geldt voor heel Nederland, maar op één of andere manier (via 'It Frije Fjild') niet voor Friesland. Voor het gemak noem ik het een 'gedoogconstructie', maar ik sta open voor een andere / betere omschrijving.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

milvusmilvus

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 23, 2012, 14:48:45 PM


hoi Edzard,

Hoe omschrijf jij dan de bestaande praktijk in Friesland van 'It Frije Fjild', inhoudende dat iedereen met een raperspas geen schriftelijke toestemming van de grondeigenaar/grondgebruiker hoeft te hebben om in weilanden / akkers in Friesland eieren / nesten te zoeken (voor rapen of voor legselbescherming)?

Deze gang van zaken is dus, net zoals Maarten het uitlegt (en nogmaals uitlegt), niet toegestaan (=illegaal) in de andere elf provincies van Nederland. Daar hebben beschermers (en vroeger ook rapers) wel degelijk een schriftelijke toestemming nodig van de grondeigenaar/grondgebruiker. Wat dat staat namelijk in de Wet, net zoals Maarten terecht opmerkt. En zonder zo'n stuk papier met een handtekening kunnen deze beschermers een Boete krijgen.

En deze Wet geldt voor heel Nederland, maar op één of andere manier (via 'It Frije Fjild') niet voor Friesland. Voor het gemak noem ik het een 'gedoogconstructie', maar ik sta open voor een andere / betere omschrijving.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Hi Klaas,

Ook in Friesland is toestemming van de boer nodig om zijn land te kunnen betreden. En zoals ik al eerder heb aangegeven, als dit niet wordt gegeven, dan wordt het land (meestal) ook niet door aaisikers betreden. Ik ken boeren die hels worden als er aaisikers ongevraagd op hun land komen.

Om misverstanden te voorkomen, ik heb de petitie ondertekend omdat ook ik tegen het rapen van kievitseieren ben. Ik vind echter dat je teveel generaliseert en met argumenten komt die ik niet herken.
Groet, Edzard

joostdejong

Citaat van: Klaas van Dijk op maart 21, 2012, 23:02:26 PMBen jij -kennelijk- een voorstander van stierenvechten, ganzentrekken (en noem nog maar eens wat achterhaalde 'tradities' op)? Of wil je mij van de hoogste toren gooien, omdat zoiets nu eenmaal de traditie van het land is?
Omdat ik de petitie niet teken mag ik kiezen tussen óf voorstander van het hele gebeuren óf rechtlijnig advocaat van tradities? Niet 'tegen' dus voor? Volgens mij heb je dan een stukje van mijn betoog waarom ik de PvdD in deze niet steun gemist.
Joost de Jong

Scio

Citeerhoi Scipio (Scipio van Lierop, Oehoe Werkgroep Nederland),

Allereerst vroeg ik me af of jouw bijdragen de visie vertegenwoordigen van de 'Oehoe Werkgroep Nederland'. Wel, gezien de manier hoe je je postings ondertekent, maar zou je dit voor de volledigheid ook even kunnen bevestigen? Alvast bedankt hiervoor.

Als ik over Oehoes iets vertel mag je dat aannemen als de visie van OWN cq kennis van de informatie die tot OWN komt. Over Kieviten en weidevogels heeft OWN geen meningen klaarstaan. Niet ons werkterrein. Ik ben alleen niet van plan om voor elke posting op dit forum anders dan Oehoe-gerelateerde zaken mn onderschrift te veranderen. 


Citeerhoi Scipio (al dan niet namens de Oehoe Werkgroep Nederland),

(1): Ongetwijfeld heeft de 'Oehoe Werkgroep Nederland' een visie / standpunt over:
* commerciële roofvogelshows,
* het voor je plezier doden van Oehoe's,
* het voor je plezier (of voor geld) verzamelen & verhandelen van eieren van Oehoe's,
* het houden / kweken van Oehoe's in gevangenschap,
* etc.

En waarom zouden mensen / NB organisaties dan geen standpunt / visie mogen hebben over het rapen van kievitseieren? Zou je hier je licht eens over willen laten schijnen?

Ik zeg niet dat ze het niet mogen, ik zeg dat ik het behoorlijk lastig vind. De oplossing licht wat mij betreft nooit in het rucksichtloos dingen opleggen, maar de verbinding zoeken met de mensen daar door hen alternatieven te bieden. Dat werkt in Georgie perfect (Batumi Raptor Count), daar gokt Rewilding Europe ook op, en zo zijn er tal van voorbeelden dat je het niet per definitie in restricties moet zoeken. Al zal dat in Nederland lastig zijn, dat moet wat mij betreft wel altijd de insteek zijn van je aanpak.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Norman

Citaat van: Norman op maart 22, 2012, 11:44:06 AM
Partij voor de Dieren.

SGP lijkt me niet bepaald de partij waar we Nederland groot mee krijgen, hooguit alle vrouwen klein.
Overigens niet iets wat ik ambieer.

En weer een goede daad van de PvdD. VBN zou er een voorbeeld aan kunnen nemen.