Het gaat slecht met de Kievit in Friesland en een petitie tegen het rapen

Gestart door Klaas van Dijk, maart 20, 2012, 09:57:49 AM

Vorige topic - Volgende topic

Klaas van Dijk

Beste mensen,

Gister stond in de Leeuwarder Courant een artikel met als titel 'Dramatisch weinig kieviten in de weilanden', zie ook
http://www.lc.nl/friesland/regio/article14725183.ece/Dramatisch-weinig-kieviten-in-de-weilanden

Maar desondanks kan het rapen van duizenden kievitseieren nog steeds gewoon doorgaan (inclusief alle verstoring die daar bijhoort). De Partij voor de Dieren, afdeling Fryslân, heeft al een tijdje een petitie online staan (zie http://petities.nl/petitie/stop-het-rapen-van-kievitseieren ) die ondertekend kan worden door tegenstanders van het rapen van kievitseieren.

Deze petitie kan best nog wel een 'boost' gebruiken, dus ik maak er hier even melding van. Ik ben er niet zeker van of er op dit forum al wel eerder melding van is gemaakt, maar zo'n eerder bericht was mij in ieder geval ontgaan. Vanzelfsprekend heb ik de petitie meteen ondertekend.

Hoort en zegt het voort.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

joostdejong

Is er ook al onderzocht/geconcludeerd wat de 'dramatische' daling teweeg heeft gebracht? Is er een causaal verband tussen het zoeken van eieren, het rapen, en de daling?

Volgens mij is het legaal rapen van kievits-eieren al dusdanig met wet/regelgeving omsloten dat aanscherping weinig zin heeft. Als het al rapers zijn dan zouden we extra moeten inzetten op veldwachters... Met de huidige bezuinigingen lijkt me dat niet haalbaar en daardoor is de petitie niet zo zinvol.
Joost de Jong

Klaas van Dijk

hoi Joost,

Er is inderdaad geen causaal verband tussen de aantalsontwikkelingen van de Wilde Eend en het voor je plezier & eigen genoegen & legaal met je eigen geweer doodschieten van 1 Wilde Eend. En er is ook geen causaal verband tussen tussen de aantalsontwikkelingen van de Wilde Eend en het voor je plezier & eigen genoegen & legaal met je eigen geweer doodschieten van 10 Wilde Eenden.

Maar dat betekent nog niet dat ik & anderen geen gegronde bezwaren kunnen aanvoeren tegen het voor je lol doodschieten van deze ene Wilde Eend.

Laten we voor het gemak aannemen dat jij (= Joost de Jong) bewust deze ene Wilde Eend voor je plezier doodschiet. Vanzelfsprekend op een legale manier. Jouw handelen (=het bewust doodschieten van deze ene Wilde Eend) heeft de volgende negatieve effecten:

(1): een fotograaf die iedere dag een foto maakt van deze ene Wilde Eend zal boos op jou zijn. Hij/zij kan nooit meer een foto maken van deze ene Wilde Eend.
(2): een vogelaar / vogelteller / waarneming.nl-er die iedere dag deze ene Wilde Eend in zijn notitieboekje schrijft / op waarneming.nl invoert, zal boos op jou zijn. Hij/zij kan deze ene Wilde Eend namelijk nooit meer in zijn notitieboekje opschrijven en ook nooit meer op waarneming.nl invoeren.
(3): een natuurliefhebber die iedere dag een heerlijke wandeling maakt langs de sloot waar deze Wilde Eend in zit, zal boos op jou zijn, want hij/zij kan nooit meer genieten van het bekijken van deze ene Wilde Eend.

Goed, anderen kunnen vast nog wel meer argumenten bedenken. En vanzelfsprekend kan ik precies dezelfde redering ophangen over het ene nest van die ene Kievit en jouw eigen keuze om voor je plezier de eieren van deze ene Kievit te rapen [en dat laatste is essentieel, want er is niemand die je verplicht om de eieren van deze ene Kievit mee te nemen].

Kortom, er zijn dus ook nog andere argumenten om tegen het rapen van kievitseieren te zijn, en om dus deze petitie te ondertekenen en verder te verspreiden.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Norman

Citaat van: joostdejong op maart 20, 2012, 16:55:45 PM
Is er ook al onderzocht/geconcludeerd wat de 'dramatische' daling teweeg heeft gebracht? Is er een causaal verband tussen het zoeken van eieren, het rapen, en de daling?

Volgens mij is het legaal rapen van kievits-eieren al dusdanig met wet/regelgeving omsloten dat aanscherping weinig zin heeft. Als het al rapers zijn dan zouden we extra moeten inzetten op veldwachters... Met de huidige bezuinigingen lijkt me dat niet haalbaar en daardoor is de petitie niet zo zinvol.

Je weet dat een ei alleen uitgebroed kan worden als het onder een vogel in het nest ligt?

Yeronimo

En niets doen gaat zeker niets helpen. Daarom is het ondertekenen van de petitie standaard een meerwaarde ;)!
In ieder geval al gezet op mijn facebook ook om nog meer mensen te laten ondertekenen. Ik wist namelijk hiervoor nog niet dat die petitie er was. Bedankt voor het delen Klaas!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

joostdejong

#5
Citaat van: Klaas van Dijk op maart 20, 2012, 19:20:30 PM
... Maar dat betekent nog niet dat ik & anderen geen gegronde bezwaren kunnen aanvoeren tegen het voor je lol doodschieten van deze ene Wilde Eend. ...
Maar zulke bezwaren zijn toch geen grond om beleid te maken? En wat van de vogeltjes waar niemand naar komt/kan kijken? Daarbij zullen omgekeerde bezwaren (bijv. overlast door kwakende eendjes, getuigen zijn van groepsverkrachtingen onder eendjes, poep op de stoep, verkeersveiligheid, etc.) pro-afschiet-beleid ondersteunen. Dat is immers de retoriek die Bleeker gebruikt (als je d'r last van heb mag het dood).

En dat is ook mijn bezwaar bij het gebruik van het aangehaalde krantenartikel in context van een stokpaardje van een politieke partij. Waarom niet iets verder gaan en onderbouwd de oorzaak van het dalende aantal kievitten aanpakken? Nu wordt een randverschijnsel op een opportunistische en populistische manier aangepakt terwijl we niks horen over de ware oorzaak (op de gok: intensivering van landbouw en daarmee verloren gaan van fourageer- en broedgebied en de jacht in zuid Europa).

Ik snap heus wel dat politiek zo werkt, en dat argumenten op basis van (en gericht op) emoties schering en inslag zijn. Maar daarmee wordt geen beleid gemaakt waar we met z'n allen (en de kievitten in het bijzonder) wat aan hebben. Is het aaisiker-meldpunt al online?
Joost de Jong

Vincent Hart

Ik kan me niet voorstellen dat het massaal zoeken van kievitseieren een gunstig effect op een zo onder druk staande populatie zal hebben.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Rene Janssen

Citaat van: Vincent Hart op maart 21, 2012, 07:29:56 AM
Ik kan me niet voorstellen dat het massaal zoeken van kievitseieren een gunstig effect op een zo onder druk staande populatie zal hebben.
Anderzijds: vaak zijn de eierrapers na het eerste geraapte ei wel degene die de weidevogelbescherming op zich nemen door nesten te markeren voor boeren tegen het platmaaien of nestbeschermers plaatsen tegen het vertrappen van de nesten door koeien. Het lijkt mij goed om niet het kind met het badwater weg te gooien... Een voorlichtingscampagne bij de "eierrapers" lijkt mij zinvoller dan een verbod waarmee je goed bedoelende lieden die een traditie hebben aangeleerd van hun vader, per direct verbied.

Voor de goede orde: ik ben absoluut niet voor het rapen van eieren, maar volgens mij zijn er ook grijswaarden tussen wit en zwart!

René
René Janssen

Klaas van Dijk

Citaat van: Yeronimo op maart 20, 2012, 20:10:17 PMEn niets doen gaat zeker niets helpen. Daarom is het ondertekenen van de petitie standaard een meerwaarde. In ieder geval al gezet op mijn facebook ook om nog meer mensen te laten ondertekenen. Ik wist namelijk hiervoor nog niet dat die petitie er was. Bedankt voor het delen Klaas!

hoi Jeroen,

Graag gedaan hoor. En juist goed om het ook op je Facebook te zetten. Ik wist tot een paar dagen geleden ook niet van het bestaan van deze petitie, maar iemand op de nieuwsgroep EBNNL wees me erop. Dus geef er maar zoveel mogelijk bekendheid aan.

Citaat van: joostdejong op maart 21, 2012, 06:43:02 AMMaar zulke bezwaren zijn toch geen grond om beleid te maken? En dat is ook mijn bezwaar bij het gebruik van het aangehaalde krantenartikel in context van een stokpaardje van een politieke partij. Waarom niet iets verder gaan en onderbouwd de oorzaak van het dalende aantal kievitten aanpakken? Nu wordt een randverschijnsel op een opportunistische en populistische manier aangepakt terwijl we niks horen over de ware oorzaak (op de gok: intensivering van landbouw en daarmee verloren gaan van fourageer- en broedgebied en de jacht in zuid Europa).

hoi Joost,

Ja, zulke bezwaren zijn zeker meer dan voldoende om beleid op te baseren, zeker als het gaat om de mening van pakweg 90% van de Nederlandse bevolking. En je zou het gewoon ook een vorm van beschaving kunnen noemen dat je niet voor je lol 'grote zoogdieren' en vogels doodmaakt (en hun eieren raapt).

Daarnaast is het huidige rapen van kievitseieren een grootschalig gebeuren, en alleen al daarom niet af te doen als een 'randverschijnsel'. Tuurlijk spelen ook tal van andere factoren een rol, ik zal de laatste zijn om dit te ontkennen.

Heb je trouwens het complete artikel in de papieren editie van de Leeuwarder Courant al gelezen? Hoe vind je dat?

Citaat van: Rene Janssen op maart 21, 2012, 08:20:04 AMVaak zijn de eierrapers na het eerste geraapte ei wel degene die de weidevogelbescherming op zich nemen door nesten te markeren voor boeren tegen het platmaaien of nestbeschermers plaatsen tegen het vertrappen van de nesten door koeien. Een voorlichtingscampagne bij de eierrapers lijkt mij zinvoller (...).

hoi René,

Tot op de dag van vandaag bestrijdt de Friese Vogelwachtersbond (BFVW) te vuur & te zwaard & met alle mogelijke middelen de visie dat beschermen van legsels van alle weidevogels zinloos is als je niet eerst grootschalig de kievitseieren mag rapen. En een voorlichtingscampagne om niet langer eerst te rapen, maar om meteen met beschermen te beginnen wordt tot op de dag van vandaag door deze BFWV tot de grond toe afgebrand. De BFVW is dan ook van mening dat ook in weidevogelreservaten gewoon kievitseieren geraapt mogen worden.

Tuurlijk zijn er ook in Friesland wel groepen weidevogelbeschermers die zich niet met het rapen van kievitseieren bezig houden en tuurlijk zijn er ook in Friesland wel boeren / landeigenaren die niets te maken willen hebben met rapers van kievitseieren. Maar ook bij dit laatste geldt een soort geheimzinnige gedoogconstructie (=geen schriftelijke toestemming nodig om de landerijen te betreden voor het rapen van kievitseieren / zoeken naar weidevogellegsels).

Groetjes, Klaas

joostheeremans

Als ik twee Friese studiegenoten mag geloven (beide komen van een boerderij) dan zien ze de eierrapers op hun land alleen rond het eerste kievitsei, daarna nooit meer. Ook niet in de hoedanigheid van weidevogelbeschermer, volgens hun is de animo om eieren te rapen velen malen groter dan om nesten te beschermen. Of dit nu waar is of niet, ik vind het wat onzinnig dat in discussies over eierrapen telkens wordt gewezen op het goede werk wat deze mensen doen, naast het rapen van eieren. Lijkt me helemaal niet relevant. Het rapen van eieren is in heel Europa verboden (behalve Friesland) en is dat met een reden, zoals Norman al zei, het ei moet wel onder een vogel liggen om uit te komen. Eieren rapen en vervolgens het nest beschermen is geen altruïsme, maar het mitigeren van de schadelijke effecten van je hobby. Dat eierrapers blijkbaar die drang voelen zegt eigenlijk al genoeg.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Norman

Er zijn meer eierrovers dan weidevogelbeschermers.
Overigens kun je afvragen of weidevogelbescherming zin heeft zolang de boeren zich blijven misdragen en niemand hier iets aan doet.
Zie ook dit topic.

Scio

Citaat van: Rene Janssen op maart 21, 2012, 08:20:04 AM
Citaat van: Vincent Hart op maart 21, 2012, 07:29:56 AM
Ik kan me niet voorstellen dat het massaal zoeken van kievitseieren een gunstig effect op een zo onder druk staande populatie zal hebben.
Anderzijds: vaak zijn de eierrapers na het eerste geraapte ei wel degene die de weidevogelbescherming op zich nemen door nesten te markeren voor boeren tegen het platmaaien of nestbeschermers plaatsen tegen het vertrappen van de nesten door koeien. Het lijkt mij goed om niet het kind met het badwater weg te gooien... Een voorlichtingscampagne bij de "eierrapers" lijkt mij zinvoller dan een verbod waarmee je goed bedoelende lieden die een traditie hebben aangeleerd van hun vader, per direct verbied.

Voor de goede orde: ik ben absoluut niet voor het rapen van eieren, maar volgens mij zijn er ook grijswaarden tussen wit en zwart!

René

Ben afgelopen week bij een vriend van me in Friesland op bezoek geweest. De achteruitgang is inderdaad evident. Waarschijnlijk heeft het te maken met de enorme droogte in Spanje. Sinds november 2011 heeft daar geen spatje regen meer gevallen. De rijstvelden kun je op sokken overheen sjouwen zonder maar een beetje vochtig te worden. Waarschijnlijk hebben ze een paar weken extra nodig om voldoende bij te tanken en komt de bulk nog. Anderzijds kan het zijn dat er een hele generatie is weggevallen. De tijd zal het leren.

Over het eieren rapen. Sja, er is een quotum van 5000 eieren. Daarna is de eiraapperiode voorbij. Iedereen die lid is van de BFVW moet smsen hoeveel eieren hij op dag x geraapt heeft. Controleurs in het veld proberen dat bij te houden. Dan heb je mensen die de vondst van 3 eieren opgeven voor 1, en mensen die geen eieren rapen en 4 dagen achter elkaar melden dat ze 4 eieren hebben geraapt. Het nu al neerzetten van stokjes is onzinnig. Er zijn blijkbaar mensen die die stokjes aflopen om eieren te zoeken. Ongelofelijk maar waar. Maar ik schaar me achter Rene. Een zwartwit discussie is nodeloos. Verder vind ik dat ze zelf met hun oplossing moeten komen. De bereidwilligheid om nesten te zoeken in Friesland is nog altijd de grootste van Nederland. Gun ze dan ook hun eigen manier om met het probleem om te gaan.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Marina

Je kunt Friesland niet los van Europa zien. Friezen staan echt niet boven de wet al denken ze zelf kennelijk van wel.
En ik geloof ook niet dat elke eierrover zich a) aan de regels houdt en b) zich daarna vol vuur stort op het beschermen.

Ongeacht wat de oorzaak is van het verminderde aantal kieviten in Nederland, het stelselmatig weghalen van de eieren zal er niet aan bijdragen dat de soort weer op kracht kan komen, integendeel. "Het gaat al jaaaren zo" en "het is de schuld van de Spanjaarden" vind ik geen argument om een soort uit te roeien.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Vincent Hart

Citaat van: Scio op maart 21, 2012, 10:13:14 AMVerder vind ik dat ze zelf met hun oplossing moeten komen. De bereidwilligheid om nesten te zoeken in Friesland is nog altijd de grootste van Nederland. Gun ze dan ook hun eigen manier om met het probleem om te gaan.
?? Ze zijn onderdeel van het probleem. Moeten we jagers 'zelf' het probleem van teruglopende populaties van door hun bejaagde soorten laten oplossen?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Norman

Citaat van: Scio op maart 21, 2012, 10:13:14 AM
De bereidwilligheid om nesten te zoeken in Friesland is nog altijd de grootste van Nederland. Gun ze dan ook hun eigen manier om met het probleem om te gaan.

Je bedoelt het vernietigen van grote rietlanden omdat daar een Bruine Kiekendief in broed. Nestbomen van Buizerds en andere roofvogels omhakken. En dan heb ik het nog niet eens over alle gifschandalen.

Het klopt dat de bereidwilligheid om nesten te zoeken in Friesland is nog altijd de grootste van Nederland is, maar het klopt ook dat de roofvogelvervolging in geen provincie zo groot is als in Friesland. Lees de journalen van de WRN er maar eens op na.

Daarnaast wil ik nog steeds het zoeken naar nesten ter discussie stellen. De predatoren krijgen overal de schuld van terwijl de menselijke invloed de werkelijke oorzaak is. De boeren hebben het biotoop vernietigd en de weidevogelbeschermers leggen de paadjes naar de nesten voor de predatoren. Hoezo de kat op het spek binden.

milvusmilvus

Citaat van: Marina op maart 21, 2012, 10:38:13 AM
Je kunt Friesland niet los van Europa zien. Friezen staan echt niet boven de wet al denken ze zelf kennelijk van wel.

Lekker generaliserend.
Groet, Edzard

milvusmilvus

Groet, Edzard

Norman

Citaat van: milvusmilvus op maart 21, 2012, 11:31:55 AM
Citaat van: Norman op maart 21, 2012, 11:16:33 AM
De boeren hebben het biotoop vernietigd

Nadat ze eerst het biotoop hebben geschapen.

Omdat wij het in Nederland weidevogels noemen, betekend het nog niet dat de vogels van nature en bij voorkeur in de weidegebieden voorkomen. En gedijen doen ze door de intensivering van de landbouw al jaren niet meer.

Bij gebrek aan oorspronkelijk leefgebied konden Weidevogels gedijen in extensief beheerde landbouwgebieden met een voldoende hoge grondwaterstand, weinig pesticiden en insecticiden en een beschaafd maaibeleid.

Marcel van kammen

Nou lijkt het mij nogal vroeg om conclusies te trekken over hoe slecht het met de Kievit gaat dit jaar, we zijn pas net onderweg met het voorjaar. Over een paar weken zul je meer duidelijkheid hebben lijkt me.

Over dat eitjes rapen heb ik al vaak genoeg gezegd dat ze dat moeten afschaffen,maar...nu komt het: er gaan zelfs stemmen op om het kievitseieren rapen op de lijst van de Unesco te krijgen( die hebben tegenwoordig namelijk een tradities die ze beschermd willen zien). Dat scheelt namelijk een hoop gezeik elk jaar bij de rechtbank.

Klaas van Dijk

De indiendatum van de petitie is veranderd en hij zal nu vlak voor Pasen worden aangeboden (verwachte datum van indiening is nu 5 april 2012). De petitie kan dus nog volop worden getekend, zie http://petities.nl/petitie/stop-het-rapen-van-kievitseieren

Hoort & zegt het voort.

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

PS: bedankt voor alle aanvullende argumenten. Er zijn natuurlijk nog veel meer ecologische argumenten tegen het grootschalig rapen van kievitseieren.

joostdejong

#20
Citaat van: Klaas van Dijk op maart 21, 2012, 08:53:13 AM
Citaat van: joostdejong op maart 21, 2012, 06:43:02 AMMaar zulke bezwaren zijn toch geen grond om beleid te maken? En dat is ook mijn bezwaar bij het gebruik van het aangehaalde krantenartikel in context van een stokpaardje van een politieke partij. Waarom niet iets verder gaan en onderbouwd de oorzaak van het dalende aantal kievitten aanpakken? Nu wordt een randverschijnsel op een opportunistische en populistische manier aangepakt terwijl we niks horen over de ware oorzaak (op de gok: intensivering van landbouw en daarmee verloren gaan van fourageer- en broedgebied en de jacht in zuid Europa).

hoi Joost,

Ja, zulke bezwaren zijn zeker meer dan voldoende om beleid op te baseren, zeker als het gaat om de mening van pakweg 90% van de Nederlandse bevolking. En je zou het gewoon ook een vorm van beschaving kunnen noemen dat je niet voor je lol 'grote zoogdieren' en vogels doodmaakt (en hun eieren raapt).

Daarnaast is het huidige rapen van kievitseieren een grootschalig gebeuren, en alleen al daarom niet af te doen als een 'randverschijnsel'. Tuurlijk spelen ook tal van andere factoren een rol, ik zal de laatste zijn om dit te ontkennen.

Heb je trouwens het complete artikel in de papieren editie van de Leeuwarder Courant al gelezen? Hoe vind je dat?
Dat 90% de mening van de PvdD deelt lijkt me stug, anders hadden ze wel wat meer slagkracht in de kamer. Ik denk dat ruim 90% compleet ambivalent tegenover de kwestie staat en afhankelijk van de gegeven informatie en vraagstelling alle kanten op kan. 90% zal voorstander zijn van bescherming van mooie kleurige soorten (mandarijneend, nijlgans, parkieten) óók als dat ten koste gaat van onze inheemse saaie bruine vogeltjes die je toch nooit ziet. En iets 'een vorm van beschaving' noemen lijkt me al helemaal geen goed argument; 'beschaving' hebben 'we' ooit naar andere werelddelen proberen te brengen met een flink beschamend epos in onze west-Europese geschiedenis als resultaat.

Klaas, ik vind het jammer dat je blijft steken in populistische argumenten om voor de petitie van de PvdD te zijn. De petitie roept op tot beleid dat
(a) niet uitvoerbaar is; mensen die zich nu niet voegen naar het huidige beleid (stropers) zullen dat bij een verbod ook niet doen. Aangezien het huidige beleid al nauwelijks te controleren valt zal een verbod ook niet te handhaven zijn. Te weinig 'veldwachters' en geen middelen om die beschikbaar te stellen.
(b) waardevolle contacten verbreekt; op dit moment moeten de legale rapers in contact treden met de lokale beheerders/vogelwacht om een vergunning te krijgen. Hierdoor ontstaat communicatie en sturing (wederzijds) waardoor in gebieden constructief aan de slag kan worden gegaan ipv repressief.
(c) het probleem niet oplost; al blijven alle aaisikers en stopers in Friesland thuis, de trend van dalende weidevogels zal doorgaan. De achterliggende problematiek (intensivering landbouw incl. alle ingrepen op het landschap, impact natuur in broed- en overwinteringsgebieden (droogte etc.)) zal niet worden gecompenseerd.

Als we (heel somber) uitgaan van 100.000 broedparen in Nederland die elk 2 eieren leggen (normaal 3~4) waarvan 5000 eieren geraapt worden (het deel dat beïnvloedbaar is), dan wordt 2,5% geraapt. Kievitten staan bekend om hun 2e legsel (soms wel 3 of 4) dus pak hem beet 2% van alle eieren wordt geraapt. Als alle kievitten 2 legsels hebben met 2 eieren moet 50% mislukken om de populatie stabiel te houden; 48% buiten het rapen om waar het voorgestelde verbod geen effect op heeft. Nou is 50% wel erg hoog, dus laten we dat op 25% zetten. Dan houden we nog 23% speling over die niet wordt gedekt door het verbod. En dat is met zéér sombere cijfers en rekenkunde.

Het verbod is louter koren op de molen van de politiek, het schept de mogelijkheid tot retoriek als 'we hebben rapen al verboden, dus maar eens kijken wat er gebeurd voordat we intensief landgebruik aan gaan pakken'. Lijkt me contra-productief om het beoogde doel te behalen en vooral kortzichtig.

Let wel; ik ben geenzins vóór het rapen, zal er ook nooit iemand toe aanmoedigen en in het veld altijd kritische vragen stellen. Ik ken ook weinig rapers, maar ik ken wel een aantal stropers. En die lui doen lokaal (in 'hun gebiedje') een hoop goed werk om bepaalde soorten (bijv. paling en haas) in stand te houden, incl. gelobby en nuttige adviezen aan de beheerders. De één z'n brood, de ander z'n brood om het gechargeerd te zeggen. Het zou zonde zijn de (weinige) samenwerking die er is tussen aaisikers en 'beschermers' in de kiem te smoren zonder het probleem op te lossen.

(En nee, ik heb het artikel niet in z'n geheel kunnen lezen. Het LC is moeilijk verkrijgbaar hier in het 'midden des lands'.)
Joost de Jong

Marcel van kammen

@Klaas: in principe zijn ecologische argumenten zelfs niet eens nodig vind ik,volgens mij staat er toch gewoon in de wet dat het officieel niet mag?

Nou snap ik ook wel dat meer argumenten natuurlijk altijd beter is.

BramtK

Citaat van: joostdejong op maart 21, 2012, 14:36:02 PM
Als we (heel somber) uitgaan van 100.000 broedparen in Nederland die elk 2 eieren leggen (normaal 3~4) waarvan 5000 eieren geraapt worden (het deel dat beïnvloedbaar is), dan wordt 2,5% geraapt. Kievitten staan bekend om hun 2e legsel (soms wel 3 of 4) dus pak hem beet 2% van alle eieren wordt geraapt. Als alle kievitten 2 legsels hebben met 2 eieren moet 50% mislukken om de populatie stabiel te houden; 48% buiten het rapen om waar het voorgestelde verbod geen effect op heeft. Nou is 50% wel erg hoog, dus laten we dat op 25% zetten. Dan houden we nog 23% speling over die niet wordt gedekt door het verbod. En dat is met zéér sombere cijfers en rekenkunde.

Bekend is (uit onderzoek) dat weidevogels het mede zo moeilijk hebben vanwege het steeds vroeger mesten en maaien in de landbouw. Juist vogels die aan een tweede legsel moeten beginnen door mislukking van het eerste nest, komen in de knel. Het broedsucces van het tweede legsel is daarom laag. Dit lijkt me dan ook een extra argument om vooral geen eieren te rapen.
Groeten,

Bram ter Keurs

Scio

Citaat van: Marina op maart 21, 2012, 10:38:13 AM
Je kunt Friesland niet los van Europa zien. Friezen staan echt niet boven de wet al denken ze zelf kennelijk van wel.
En ik geloof ook niet dat elke eierrover zich a) aan de regels houdt en b) zich daarna vol vuur stort op het beschermen.

Ongeacht wat de oorzaak is van het verminderde aantal kieviten in Nederland, het stelselmatig weghalen van de eieren zal er niet aan bijdragen dat de soort weer op kracht kan komen, integendeel. "Het gaat al jaaaren zo" en "het is de schuld van de Spanjaarden" vind ik geen argument om een soort uit te roeien.

Ik zeg ook niet dat je Friesland en Europa los moet zien. Wat ik wel vind is dat je een gebiedsgerichte aanpak moet hanteren, waarbij je je middels het geven van de juiste informatie waar nodig moet verlaten op de mensen die de lokale aanpak en draagvlak faciliteren/uitvoeren. Want ondanks dat je met grote beleidsplannen kunt komen en beperkingen vanuit de wet, ligt de uitvoering van de aanpak van het probleem primair bij de lokale mensen zelf. Een boer die niet wil, die wil niet. Die blijft lobbyen voor een zo laag mogelijk waterpeil en zo vroeg mogelijke snee. Daar verander je niets aan. Ik niet, jij niet. De enige die dat zou kunnen zijn zn buren die er het nut van inzien, zn familie, en de mensen van de landbouworganisaties aldaar.

Verder geloof ik niet dat het eierrapen ervoor zorgt dat de Kievit wordt uitgeroeid. Wat mij betreft is dat dan ook een afleiding van de werkelijke discussie die gevoerd moet worden. Dat eierrapen heeft me een wat te sentimentele inslag.

CiteerGeplaatst door: Vincent Hart
?? Ze zijn onderdeel van het probleem. Moeten we jagers 'zelf' het probleem van teruglopende populaties van door hun bejaagde soorten laten oplossen?

Lekker generaliserend. Dr zijn mensen die de hele dag op sjouw zijn op zoek naar het eerste kievitsei, zodra ze er een vinden een half uur in verwondering bij gaan liggen, dat ei meenemen en opeten, en de rest van het seizoen bezig zijn die beesten te beschermen, en draagvlak te creeren voor weidevogelbescherming. Laten we die mensen vooral buitensluiten. KOmen we lekker mee. Ga jij stad en land af om in elk dorp de lokale bevolking te vertellen wat er voor schitterends in hun achtertuin gebeurd?

Citeer
Je bedoelt het vernietigen van grote rietlanden omdat daar een Bruine Kiekendief in broed. Nestbomen van Buizerds en andere roofvogels omhakken. En dan heb ik het nog niet eens over alle gifschandalen.

Het klopt dat de bereidwilligheid om nesten te zoeken in Friesland is nog altijd de grootste van Nederland is, maar het klopt ook dat de roofvogelvervolging in geen provincie zo groot is als in Friesland. Lees de journalen van de WRN er maar eens op na.

Daarnaast wil ik nog steeds het zoeken naar nesten ter discussie stellen. De predatoren krijgen overal de schuld van terwijl de menselijke invloed de werkelijke oorzaak is. De boeren hebben het biotoop vernietigd en de weidevogelbeschermers leggen de paadjes naar de nesten voor de predatoren. Hoezo de kat op het spek binden.
Jij gooit echt al het negatieve op een hoop en vergeet er vervolgens de nuance bij te vertellen. Bepaalde politieke partijen in Den Haag hebben daar ook een handje van. Ik mag hopen dat we daarboven staan aangezien we zelf de gevolgen ervan kunnen merken. Lees het stuk van Joost nog eens door. Dan kom je ook tot de conclusie dat hier eigenlijk geen standpunt in te nemen is. In plaats daarvan zou ik meer tijd steken in het bedenken van initiatieven hoe je de problemen kunt oplossen door met alternatieven te komen/problemen bij de kern aan te pakken: de grondwaterstand, maai- en bemestingsregime. 
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

joostdejong

Citaat van: BramtK op maart 21, 2012, 14:53:02 PM
Citaat van: joostdejong op maart 21, 2012, 14:36:02 PM
Als we (heel somber) uitgaan van ... cijfers en rekenkunde.

Bekend is (uit onderzoek) dat weidevogels het mede zo moeilijk hebben vanwege het steeds vroeger mesten en maaien in de landbouw. Juist vogels die aan een tweede legsel moeten beginnen door mislukking van het eerste nest, komen in de knel. Het broedsucces van het tweede legsel is daarom laag. Dit lijkt me dan ook een extra argument om vooral geen eieren te rapen.
Lijkt me vooral een argument om niet in de periferie te wroeten, maar om de kern aan te pakken.
Joost de Jong

BramtK

Zonder meer, maar om dan stug door te gaan met rapen is misschien ook een beetje dom. En mooi natuurlijk, zo'n traditie, maar je hebt er wel Kieviten voor nodig he!?
Groeten,

Bram ter Keurs

hiskodevries

het is mij zowiezo een raadsel hoe nog 1 weidevogel tot broeden komt
de boer starte het seizoen vorige week door om de 15 cm een fosfaatbom te injecteren
nu zijn ze bezig met het gladrollen van de biljartlakens dat overleeft geen nest ( wat is daar het doel van ? nog efficienter en sneller kunnen maaien)
een beetje kievit wijkt nu uit naar de mais woestijnen, die zullen over 1 week wel aan de beurt zijn om met mest verzadigd te worden en aansluitend onkruid uitroeien, eggen en inzaaien.
eindresultaat 0 nesten ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Scio

Citaat van: hiskodevries op maart 21, 2012, 16:43:08 PM
het is mij zowiezo een raadsel hoe nog 1 weidevogel tot broeden komt
de boer starte het seizoen vorige week door om de 15 cm een fosfaatbom te injecteren
nu zijn ze bezig met het gladrollen van de biljartlakens dat overleeft geen nest ( wat is daar het doel van ? nog efficienter en sneller kunnen maaien)
een beetje kievit wijkt nu uit naar de mais woestijnen, die zullen over 1 week wel aan de beurt zijn om met mest verzadigd te worden en aansluitend onkruid uitroeien, eggen en inzaaien.
eindresultaat 0 nesten ?

Hoe vroeger gemaaid, des te meer voedingsstoffen per grasspriet. Hoe langer je gras laat staan, des te minder kwaliteit levert het op. Hoge kwaliteit gras  ==> hoge kwaliteit melk/meer melk ==> hogere omzet. Zo is het mij althans uitgelegd. 
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

BramtK

En in een breder perspectief is dat het gevolg van een agrarische sector die min of meer wordt gedwongen in te zetten op intensivering.
Groeten,

Bram ter Keurs

Norman

Citaat van: Scio op maart 21, 2012, 15:09:04 PM

Citeer
Je bedoelt het vernietigen van grote rietlanden omdat daar een Bruine Kiekendief in broed. Nestbomen van Buizerds en andere roofvogels omhakken. En dan heb ik het nog niet eens over alle gifschandalen.

Het klopt dat de bereidwilligheid om nesten te zoeken in Friesland is nog altijd de grootste van Nederland is, maar het klopt ook dat de roofvogelvervolging in geen provincie zo groot is als in Friesland. Lees de journalen van de WRN er maar eens op na.

Daarnaast wil ik nog steeds het zoeken naar nesten ter discussie stellen. De predatoren krijgen overal de schuld van terwijl de menselijke invloed de werkelijke oorzaak is. De boeren hebben het biotoop vernietigd en de weidevogelbeschermers leggen de paadjes naar de nesten voor de predatoren. Hoezo de kat op het spek binden.

Jij gooit echt al het negatieve op een hoop en vergeet er vervolgens de nuance bij te vertellen. Bepaalde politieke partijen in Den Haag hebben daar ook een handje van. Ik mag hopen dat we daarboven staan aangezien we zelf de gevolgen ervan kunnen merken. Lees het stuk van Joost nog eens door. Dan kom je ook tot de conclusie dat hier eigenlijk geen standpunt in te nemen is. In plaats daarvan zou ik meer tijd steken in het bedenken van initiatieven hoe je de problemen kunt oplossen door met alternatieven te komen/problemen bij de kern aan te pakken: de grondwaterstand, maai- en bemestingsregime.

Zo negatief is het in Friesland. Dat kapot maaien van rietlanden kwam van uit de koker van de BFVW. De weidevogelsextremisten zijn dusdanig doorgeslagen dat andere soorten (Bruine Kiek, Snor, Grote Karekiet, etc.) die zeker zoveel bescherming nodig hebben gewoon vergeten worden voor een paar weidevogels die mogelijk niet meer te redden zijn. Als de BFVW nu net zo hard de boeren tot de orde zouden roepen als dat de predatoren willen wegwerken is er wellicht weer enige nuance te vinden.

Overigens over nuance gesproken. In Amsterlland en de Ronde Venen gaat de weidevogelbescherming een stuk beter. Helaas word er nog steeds onvoldoende gedaan aan verbetering van het habitat (grondwaterpeil, gifgebruik, maaibeleid, etc.) om de Weidevogels te behoeden voor uitsterven. Weidevogelbescherming zoals dat nu gaat is slechts uitstel van executie.