De eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2012

Gestart door Vincent Hart, maart 19, 2012, 22:12:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel van kammen

Omdat naar mijn mening de tekening niet paste op buizerd,de manier van vliegen niet buizerds was en de gehele vogel ranker was dan een Buizerd. Staart was ook langer en smaller dan bij Buizerd. Ook zag ik minder duidelijk de "vingers (zo noemen ze dat toch) dan ik bij een Buizerd gewend ben. Het was gewoon geen buizerd zeg maar....qua 1e indruk naar de bouw gekeken vond ik dan nog meer Havik dan Buizerd.

Rene Janssen

Ik vind het super cool dat er zo serieus achter de fenelogie- gevallen aangegaan wordt en gevraagd wordt naar bewijs! Hier wordt de database echt een stuk beter van. En ik denk ook vogelend Nederland die goed nadenkt bij "de eerste van dit, en de eerste van dat nav dit topic!
René Janssen

HPM

Citaat van: Rene Janssen op mei 02, 2012, 00:02:40 AM
Ik vind het super cool dat er zo serieus achter de fenelogie- gevallen aangegaan wordt en gevraagd wordt naar bewijs! Hier wordt de database echt een stuk beter van. En ik denk ook vogelend Nederland die goed nadenkt bij "de eerste van dit, en de eerste van dat nav dit topic!

Ja, misschien helpt het.  Ik verbaas me er telkens weer over als er zonder ook maar een extra woord een hele vroege vogel wordt gemeld. Zelfs niet "De (of mijn) eerste dit jaar"  of iets anders wat er blijk van geeft dat ze zich bewust zijn van de vroege datum.
Als er meer bewijzen komen zal misschien ooit duidelijk worden wat die lege vroege claims waard zijn.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Marcel van kammen op mei 01, 2012, 23:22:36 PM
Omdat naar mijn mening de tekening niet paste op buizerd,de manier van vliegen niet buizerds was en de gehele vogel ranker was dan een Buizerd. Staart was ook langer en smaller dan bij Buizerd. Ook zag ik minder duidelijk de "vingers (zo noemen ze dat toch) dan ik bij een Buizerd gewend ben. Het was gewoon geen buizerd zeg maar....qua 1e indruk naar de bouw gekeken vond ik dan nog meer Havik dan Buizerd.

Met alle respect Marcel maar heel eerlijk: geen enkel 'hard' kenmerk dat ondubbelzinnig naar Wespendief wijst, alleen maar 'suggesties'. Gauw vergeten zou mijn advies zijn... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pwolf

Een topic als de "eerste-laatste 10 gedocumenteerde gevallen ooit in NL" zou mogelijk wat meer kader aan het huidige topic bieden? Er zullen weer heel wat stoffige dia's door de scanner moeten lijkt me...

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Marcel van kammen

@Frank: daarom heb ik hem ook niet ingevoerd :-) Je hebt wel es van die gevallen dat je denkt: het is dat en dat.....maar dat het dan toch niet kan vanwege datum enzo... snel vergeten had ik al gedaan immers ;-)

joostheeremans

#156
http://waarneming.nl/waarneming/view/67455928  was nachtzwaluw al gemeld?

:right:
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Wouter van der Ham

#157
Eerste foto's van kwartelkoning dit jaar ; http://waarneming.nl/waarneming/view/68284049?_popup=1

:right:
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl


Norman

#159


frankw

Leuk, maar daar lijkt me dit topic niet voor bedoelt. Zeker niet gezien het feit het ongetwijfeld niet de eerste dit jaar in Nederland zijn.

Rikstar

#162
maar misschien wel de eerste jonge grutto op de foto.... en daar ging het natuurlijk om. bewijs
daarentegen gaat dit topic inderdaad niet over jonge vogels. nieuw topic openen dan maar?  ;)

Citaat van: frankw op mei 10, 2012, 17:19:48 PM
Leuk, maar daar lijkt me dit topic niet voor bedoelt. Zeker niet gezien het feit het ongetwijfeld niet de eerste dit jaar in Nederland zijn.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rikstar op mei 10, 2012, 17:30:32 PM
maar misschien wel de eerste jonge grutto op de foto.... en daar ging het natuurlijk om. bewijs
daarentegen gaat dit topic inderdaad niet over jonge vogels. nieuw topic openen dan maar?  ;)

Citaat van: frankw op mei 10, 2012, 17:19:48 PM
Leuk, maar daar lijkt me dit topic niet voor bedoelt. Zeker niet gezien het feit het ongetwijfeld niet de eerste dit jaar in Nederland zijn.
Ach, zoveel berichten zijn het niet. Vind het opzich wel leuk om zulke dingen ook voorbij te zien komen!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wouter van der Ham

Als iedereen hun persoonlijke fenologie hier gaat posten staat het in een mum van tijd vol  B)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: wouteren3 op mei 10, 2012, 20:36:41 PM
Als iedereen hun persoonlijke fenologie hier gaat posten staat het in een mum van tijd vol  B)
Dat zeg ik niet... Daar is al een ander topic voor. Ging hier om de eerste bewezen jongen. Vind ik wel leuk om te zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Wouter van der Ham

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 10, 2012, 20:57:41 PM
Citaat van: wouteren3 op mei 10, 2012, 20:36:41 PM
Als iedereen hun persoonlijke fenologie hier gaat posten staat het in een mum van tijd vol  B)
Dat zeg ik niet... Daar is al een ander topic voor. Ging hier om de eerste bewezen jongen. Vind ik wel leuk om te zien.
Ik heb daarvan de eerste foto al vorige week of die week er voor gezien ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

#167
Citaat van: wouteren3 op mei 10, 2012, 21:01:06 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 10, 2012, 20:57:41 PM
Citaat van: wouteren3 op mei 10, 2012, 20:36:41 PM
Als iedereen hun persoonlijke fenologie hier gaat posten staat het in een mum van tijd vol  8)
Dat zeg ik niet... Daar is al een ander topic voor. Ging hier om de eerste bewezen jongen. Vind ik wel leuk om te zien.
Ik heb daarvan de eerste foto al vorige week of die week er voor gezien ;)

Op twee en op zes mei foto's van jongen.
Het lijkt me niet verstandig om het  maken van de eerste foto's van jongen te gaan stumuleren.
Het lijkt me ook niet verstandig om voor Kleine Karekiet/Bosrietzanger zomaar foto's als eerste bewijs te accepteren. Geluid is veel betrouwaarder.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Nestkasten open trekken voor een bewijsplaatje van jonge pimpelmezen -> doe maar niet
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

krijgen we weer zo´n leuke nestfoto´s discussie van  ;D
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

frankneijts

#171
Citaat van: Norman op mei 10, 2012, 16:39:07 PM
Bosrietzanger

:right:

De vogel doet me meer denken aan een Kleine Karekiet (o.a. nogal bruine bovenzijde, warmbeige flanken) dus om meer foto's gevraagd.
Daarom ook eens met de opmerking van Herman:

Citaat van: HPM op mei 10, 2012, 21:28:57 PM
Het lijkt me ook niet verstandig om voor Kleine Karekiet/Bosrietzanger zomaar foto's als eerste bewijs te accepteren. Geluid is veel betrouwaarder.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

#172
Gisteren (12 mei) eerste zangbewijs voor Bosrietzanger, door Jan-Kees Bossenbroek  http://waarneming.nl/waarneming/view/68342357

:right:

Het eerste bewijs in de lijst klopt niet  en in 'Fenologie' ook al niet want dat is al helemaal geen Bosrietzanger.
Herman van der Meer

petermeer

Citaat van: HPM op mei 13, 2012, 14:07:52 PM
Het eerste bewijs in de lijst klopt niet  en in 'Fenologie' ook al niet want dat is al helemaal geen Bosrietzanger.
Herman bedankt, de lijst is aangepast.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

rinsevdvliet

Citaat van: HPM op mei 13, 2012, 14:07:52 PM
Gisteren (12 mei) eerste zangbewijs voor Bosrietzanger, door Jan-Kees Bossenbroek  http://waarneming.nl/waarneming/view/68342357

:right:

Het eerste bewijs in de lijst klopt niet  en in 'Fenologie' ook al niet want dat is al helemaal geen Bosrietzanger.

Gisteren tijdens 24 uur aaneengesloten zoeken naar (o.a.) Bosrietzangers vooral veel Blauwborsten, Grasmussen en Kleine Karekieten gehoord. En die ervaring hebben we ieder jaar; tijdens elf big days in ZH (tussen 1 en 13 mei) hebben we maar één keer een Bosrietzanger kunnen noteren (die vogel destijds óók goed gezien).

Naar mijn idee "verdient" Bosrietzanger de status van meest misgedetermineerde soort in NL. Ik zou opteren voor het verplaatsen naar de prullenbak van alle claims zonder bewijs vóór 10 mei.

Groet, Rinse van der Vliet

HPM

#175
Citaat van: rinsevdvliet op mei 14, 2012, 16:49:40 PM
Citaat van: HPM op mei 13, 2012, 14:07:52 PM
Gisteren (12 mei) eerste zangbewijs voor Bosrietzanger, door Jan-Kees Bossenbroek  http://waarneming.nl/waarneming/view/68342357

:right:

Het eerste bewijs in de lijst klopt niet  en in 'Fenologie' ook al niet want dat is al helemaal geen Bosrietzanger.

Gisteren tijdens 24 uur aaneengesloten zoeken naar (o.a.) Bosrietzangers vooral veel Blauwborsten, Grasmussen en Kleine Karekieten gehoord. En die ervaring hebben we ieder jaar; tijdens elf big days in ZH (tussen 1 en 13 mei) hebben we maar één keer een Bosrietzanger kunnen noteren (die vogel destijds óók goed gezien).

Naar mijn idee "verdient" Bosrietzanger de status van meest misgedetermineerde soort in NL. Ik zou opteren voor het verplaatsen naar de prullenbak van alle claims zonder bewijs vóór 10 mei.

Groet, Rinse van der Vliet

Ik ben vanochtend vroeg in een lokaal Bosrietistan geweest en ik heb niets gehoord. Ik was er weliswaar niet op de optimale tijd maar als ze er waren had ik toch op zijn minst een kik hebben moeten horen of iets moeten zien. Kleine Karren bij de vleet maar geen Bosriet te bekennen.

Er zijn dit jaar 196 meldingen van voor de bewijsdatum. Er zillen best wel goede tussen zitten maar de eerste (9) al van 30 april, waarvan er eentje zelfs is goedgekeurd  (!!) zonder dat de waarnemer er ook maar een woord aan vuilmaakt. Een volledig kale waarneming dus. Ik geloof er geen fluit van. Er zijn ook iets latere, maar even kale, ook goedgekeurd.
Ik begrijp daar echt niets van. Op grond waarvan dan?
Herman van der Meer

frankmeer

Herhaling van Hisko's actie van een paar weken terug? (bij alle vroege Bosrietzangers commentaar plaatsen dat alleen waarnemingen met documentatie op zeker kunnen blijven staan)
Frank van der Meer

HPM

Citaat van: frankmeer op mei 14, 2012, 17:50:31 PM
Herhaling van Hisko's actie van een paar weken terug? (bij alle vroege Bosrietzangers commentaar plaatsen dat alleen waarnemingen met documentatie op zeker kunnen blijven staan)

Maar wat hier aan de hand is gaat wel wat verder dan geen commentaar plaatsen.  Zulke waarnemingen mogen toch gewoon niet worden goedgekeurd? '(Nog) niet te beoordelen' is er nog te goed voor.
Herman van der Meer

garryb

#178
De Woudapen in mijn 'bijna achtertuin' zijn terug, een dag eerder dan in 2011. Voor de competitie "de eerst gedocumenteerde" gelukkig op de valreep een geluidsopname gemaakt, na 22:30u werd het stil. http://waarneming.nl/waarneming/view/68520219


EDIT: Shit, die lui van de Lepelaarsplassen hadden een half uur eerder al een opname!  :-\


Mark Zevenbergen

Citaat van: garryb op mei 17, 2012, 23:13:10 PM
De Woudapen in mijn 'bijna achtertuin' zijn terug, een dag eerder dan in 2011. Voor de competitie "de eerst gedocumenteerde" gelukkig op de valreep een geluidsopname gemaakt, na 22:30u werd het stil. http://waarneming.nl/waarneming/view/68520219


EDIT: Shit, die lui van de Lepelaarsplassen hadden een half uur eerder al een opname!  :-\
Ah, ik was van plan ze morgen te checken... Als ze er al zitten wacht ik nog wel even, dat scheelt  ;)