De eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2012

Gestart door Vincent Hart, maart 19, 2012, 22:12:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Streep is toch geen zeldzaamheid meer te noemen? ;)

HPM

Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: HPM op april 19, 2012, 18:51:37 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op april 19, 2012, 18:12:14 PM
Dan is het maar goed, dat er inmiddels betere foto's zijn geplaatst.  8)

Overigens komt Gestreepte Strandloper niet in het fenologie-overzicht voor.
Laten we dit alsjeblieft niet ook tot een topic van zeldzaamheden maken. Die zijn er al (meer dan) genoeg.

Je deed ook niet moeilijk bij de steltkluut, poelruiter, lachstern en steppekiekendief, dus waarom nu wel dwarsliggen?
Een zeldzaam jaarlijks terugkerende vogel met meer gevallen per jaar lijkt me dus prima hier thuis te horen.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

HPM

Citaat van: Yeronimo op april 19, 2012, 19:54:46 PM
Citaat van: HPM op april 19, 2012, 18:51:37 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op april 19, 2012, 18:12:14 PM
Dan is het maar goed, dat er inmiddels betere foto's zijn geplaatst.  8)

Overigens komt Gestreepte Strandloper niet in het fenologie-overzicht voor.
Laten we dit alsjeblieft niet ook tot een topic van zeldzaamheden maken. Die zijn er al (meer dan) genoeg.

Je deed ook niet moeilijk bij de steltkluut, poelruiter, lachstern en steppekiekendief, dus waarom nu wel dwarsliggen?
Een zeldzaam jaarlijks terugkerende vogel met meer gevallen per jaar lijkt me dus prima hier thuis te horen.

Ik ben toch niet verplicht om dwars te liggen?
Herman van der Meer

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Oenanthe

Herman heeft in zoverre gelijk dat het geen enkele zin of wetenschappelijke waarde heeft om de fenologie bij te houden van een soort waarvan je niet zeker kunt zeggen of hij jaarlijks in Nederland gezien wordt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op april 19, 2012, 22:36:21 PM
Herman heeft in zoverre gelijk dat het geen enkele zin of wetenschappelijke waarde heeft om de fenologie bij te houden van een soort waarvan je niet zeker kunt zeggen of hij jaarlijks in Nederland gezien wordt.

Hij komt al jaren jaarlijks voor maar het is natuurlijk geen Nederlandse soort. Ik geloof niet dat hij ooit broedend is vastgesteld en het valt te betwijfelen of dat ooit zal gebeuren,
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand elk voorjaar zit uit te kijken naar (bewijs voor) de eerste Gestreepte Strandloper, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

Herman van der Meer

Folkert Jan

Ik vind het wel van toegevoegde waarde om ook de zeldzame soorten mee te nemen. (CDNA indiensoorten hoeft voor mij niet)
Overigens wat maakt het nu uit dat ze er wel bij staan? Kan me niet voorstellen dat dat tegen erge bezwaren aan loopt. Desnoods maak je 2 tabellen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

#128
Het is opvallend dat de eerste meldingen van Gestreepte Strandlopers precies sinds het geen indiensoort meer is maanden eerder worden gedaan. Ik vraag me af hoe dat verband is.

Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op april 19, 2012, 22:36:21 PM
Herman heeft in zoverre gelijk dat het geen enkele zin of wetenschappelijke waarde heeft om de fenologie bij te houden van een soort waarvan je niet zeker kunt zeggen of hij jaarlijks in Nederland gezien wordt.

Da's een understatement: niet alleen is Gestreepte in elk geval in de 21e eeuw een jaarlijks voorkomende soort maar het aantal verschillende gevallen is inmiddels opgelopen tot minstens 20 à 25 per jaar (zelfs begin deze eeuw waren dat er al ca. 10/jaar). Weliswaar de meeste in de 2e helft van het jaar maar het aantal voorjaarsgevallen is inmiddels ook flink toegenomen. Opvallend is dat de soort inmiddels ook steeds vaker (jaarlijks) in het binnenland wordt waargenomen tot ver in Limburg, Twente en Oost-Brabant. Echt zeldzaam kun je 'm  dus allang niet meer noemen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Ik heb het woord gestreepte strandloper niet genoemd hoor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

GijsB

Laten we het er allemaal mee eens zijn dat dit gezeik al voor meer "vervuiling" van het topic heeft gezorgd dan de eerste datum van gestreepte strandloper
Gijs

frankneijts

Citaat van: dralion13 op april 20, 2012, 19:33:34 PM
Laten we het er allemaal mee eens zijn dat dit gezeik al voor meer "vervuiling" van het topic heeft gezorgd dan de eerste datum van gestreepte strandloper

Iemand mag best vinden dat (gevallen van) een bepaalde soort niet in dit topic thuishoren/thuishoort en daar mag jij het dan best weer mee oneens zijn Gijs. Maar probeer dat dan inhoudelijk te 'bestrijden' en niet door dit soort 'Wilders-taal' want dat is wel erg gemakkelijk....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik vind Gestreepte Strandloper een beetje uit de toon vallen in een rijtje met 'klassieke' soorten als Fitis, Nachtegaal, Koekoek en Gierzwaluw en er vallen voor mij wel meer soorten een beetje uit de toon maar op zichzelf vind ik dat geen reden om er iets van te zeggen. Maar als bij zo'n soort dan iets als bewijs wordt aangevoerd wat ik niet als bewijs kan zien terwijl het tegelijkertijd elders in dit forum ook nog eens wordt betwijfeld kan ik er geen 'moeilijk doen', 'dwarsliggen' of 'gezeik' in zien als daarover wordt gediscussieerd.

Herman van der Meer

Maarten Sluijter

#135
.

Robertmeer

#136
Afgelopen weekend de eerste foto van een Tuinfluiter.
http://waarneming.nl/waarneming/view/64549015

:right:
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

HPM

Citaat van: Robertmeer op april 26, 2012, 20:10:50 PM
Afgelopen weekend de eerste foto van een Tuinfluiter.
http://waarneming.nl/waarneming/view/64549015

Helaas ben ik nog niet in de gelegenheid geweest om achter geluid aan te gaan.
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

#138
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Thijs Fijen

#140
Kick:
Wespendief http://waarneming.nl/waarneming/view/66995370 :right:
Spotvogel http://waarneming.nl/waarneming/view/66950511

Van Spotvogel deze (http://waarneming.nl/waarneming/view/66950262) opgenomen. Prefereer geluid boven ringvangst.  :right:
Thijs Fijen

Marcel van kammen

Over Wespendief gesproken: ik had er op zaterdag 21 april 1 overvliegend over de snelweg bij Apeldoorn tijdens mn weekendje weg. Eigenlijk niet bij stilgestaan later om hem in te voeren.

Folkert Jan

Citaat van: Marcel van kammen op mei 01, 2012, 13:02:20 PM
Over Wespendief gesproken: ik had er op zaterdag 21 april 1 overvliegend over de snelweg bij Apeldoorn tijdens mn weekendje weg. Eigenlijk niet bij stilgestaan later om hem in te voeren.

Foto?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Citaat van: Marcel van kammen op mei 01, 2012, 13:02:20 PM
Over Wespendief gesproken: ik had er op zaterdag 21 april 1 overvliegend over de snelweg bij Apeldoorn tijdens mn weekendje weg. Eigenlijk niet bij stilgestaan later om hem in te voeren.


Mmm, sorry Marcel, maar dat is best wel vroeg en ik ga er daarom van uit dat je je hebt vergist. Dat gebeurt natuurlijk vaak genoeg bij Wespendief.
Groeten,

Bram ter Keurs

Max Berlijn

We hadden gisteren de eerste Wesp van het seizoen nabij Meers (aan de Belgische kant van de Maas). Geen foto (te ver) en we zeiden nog tegen elkaar " die gaat niet geloofd worden door de admins van waarnemingen.be". Was voor ons allen de vroegste ooit (zonder docu) :-[
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

BramtK

Dan was je je ten minste bewust van het feit dat het vroeg was. Marcel kennelijk niet.
Groeten,

Bram ter Keurs

Folkert Jan

Citaat van: BramtK op mei 01, 2012, 18:19:01 PM
Dan was je je ten minste bewust van het feit dat het vroeg was. Marcel kennelijk niet.

Dat staat overigens nergens in zijn tekst  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

BramtK

Nee zeker niet, dat gevoel krijg ik op basis van zijn bericht. Zo'n terloopse melding...
Groeten,

Bram ter Keurs

Marcel van kammen

Nee hoor,vond het ook wel vroeg maar had er gewoon een paar dagen later niet meer aan gedacht. Schoot me nu weer te binnen,maar meld eigenlijk meestal alleen als ik er ook foto's van heb....zodat ik niet de vraag: foto? krijg ;-)

@Folkert Jan: over de snelweg immers...misschien dat ik toevallig geflitst ben op dat moment,dan vraag ik de foto op...je weet nooit of ie er op staat ;-)

ou trouwens best kunnen dat ik mij vergist heb hoor,zo tijdens het rijden dacht ik meteen: wespendief....maar kan natuurlijk best zijn dat het iets anders was. In elk geval geen buizerd,sperwer,torenvalk,rode of zwarte wouw.... :-)

frankw

Citaat van: Marcel van kammen op mei 01, 2012, 20:24:54 PM
Nee hoor,vond het ook wel vroeg maar had er gewoon een paar dagen later niet meer aan gedacht. Schoot me nu weer te binnen,maar meld eigenlijk meestal alleen als ik er ook foto's van heb....zodat ik niet de vraag: foto? krijg ;-)

@Folkert Jan: over de snelweg immers...misschien dat ik toevallig geflitst ben op dat moment,dan vraag ik de foto op...je weet nooit of ie er op staat ;-)

ou trouwens best kunnen dat ik mij vergist heb hoor,zo tijdens het rijden dacht ik meteen: wespendief....maar kan natuurlijk best zijn dat het iets anders was. In elk geval geen buizerd,sperwer,torenvalk,rode of zwarte wouw.... :-)
Waarom was het dan geen Buizerd? Vanuit een rijdende auto (zelf chauffeur?) is het onderscheid niet zo heel goed te zien lijkt me..