Hoofdmenu

Taiga of toendra

Gestart door yates, december 18, 2006, 08:45:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

yates

Gister een groepje rietganzen gefotografeerd. Na lang bestuderen en na overleg toch geplaatst als taigarietgans. Vandaag kijkend naar alle andere waarnemingen en foto's begin ik toch weer meer naar toendra te nijgen. Ik vond alleen de snavel toch wat aan de lange en dunne kant.

Wie geeft uitsluitsel?


Mvg.

Marcel Langelaan
Mvg.

Marcel Langelaan

BWoets

Erg lastig zo.
Ze hebben wel wat van Taiga, maar ook Toendra durf ik niet uit te sluiten gezien de kopvorm.

Ik zou zeggen voer hem in als rietgans Spec.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JohanvantBosch

Misschien kun je bij je waarneming een wat grotere foto bijvoegen, zodat we wat meer op de snavel kunnen inzoemen.

yates

Hier een uitsnede van een paar koppen. Helaas niet de scherpste foto.


Mvg

Marcel Langelaan
Mvg.

Marcel Langelaan

yates

en nog 1.
Mvg.

Marcel Langelaan

BWoets

Ik denk toendra's.
Maar het gaat neit alleen om de koppen
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

JohanvantBosch

CiteerIk denk toendra's.
Maar het gaat neit alleen om de koppen
Ik denk ook aan toendra's bij de voorste vogel op de tweede foto weet ik dat zeker (snavel vorm met o.a. 'opgekrulde lip')

yates


Dan maak ik er toendra's van.

Het blijft moeilijk. In de ANWB gids zijn de verschillen zoals kortere hals en snavel duidelijker dan in de praktijk.

Bedankt iig.

Mvg

Marcel langelaan
Mvg.

Marcel Langelaan

maartenwielstra

#8
Sommige snavelbandjes lijken wel roze. Zou het kunnen dat er wat Kleine Rietganzen tussen zitten, waarvan je het lijf (rug, flank) niet kan beoordelen? Zie ook de close-up. Maar snavels lijken vrij lang, dus zal wel door de kwaliteit komen?

edit: zie ook de wat bleke staart bij de bovenste foto op de achtergrond.

Guus Peterse

De omvang van de snavels doet vind ik toch wel erg aan taiga's denken. Dan zijn het zeker geen kleine lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

maartenwielstra

CiteerDe omvang van de snavels doet vind ik toch wel erg aan taiga's denken. Dan zijn het zeker geen kleine lijkt me.
Ik vindt de koppen vrij donker voor Taiga. Al zie ik ook een vogel met hele lichte nek (en lichte flank). Verbazingwekkend moeilijk nog, die Rietganzen. Zijn er nog meer foto's?

yates

Er zijn nog meer foto's maar niet super duidelijk. Eens kijken of deze link werkt.

http://www.waarneming.nl/fotonew/5/109325.jpg
Mvg.

Marcel Langelaan

Guus Peterse

Dit lijken me duidelijk toendra's.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

maartenwielstra

Ben ik met je eens. Toch geen Kleine Rietjes, te zien op de foto (o.a. pootkleur, snavelvorm). Dikke ondersnavelbasis, donkere grijns, donkere kop, vrij compact geheel.

Rinie van Reenen

Voor mijn gevoel is de vorm van de snavel van de voorste vogel op de tweede (ingezoomde) foto behoorlijk anders dan die van de achterste, tamelijk wat forser. Of is dat verbeelding?
Groet, Rinie van Reenen

lupokatja

Zou Taigas hier inderdaad niet te snel uitsluiten (heeft zelfs mijn voorkeur). Aantal van deze dieren lijkt een redelijk lange snavel met lage snavelbasis en zonder grijnsplek te hebben.

Lützen