Larve Geelgerande waterroofkever?

Gestart door JohnvR, december 17, 2006, 23:52:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohnvR

Als ik het goed heb gezien betreft dit de larve van een Geelgerande waterroofkever Dytiscus marginalis, klopt dat? Is van 1 juli in een vijver op de Veluwe.




Groeten,

characea

#1
ah.. en hoe ziet de larve van een spinnende watertor er uit ?\
Die is zwart ?
Je krijgt gelijk trouwens..als ik zo op internet kijk..


http://www.biofaan.com/categories.php?cat_...85e96a198ee98e8

jan cuppen

Dit is de derde stadium larf van een geelgerande waterroofkever of Dytiscus. De Nederlandse soortenlijst van dit geslacht telt zeven soorten. De larven zijn erg lastig te determineren en vanaf een foto is het onmogelijk. Het is dus niet zeker dat het D. marginalis is.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Th.Heijerman

Valt me van je tegen, dat je dat niet kunt zien ...

JohnvR

Deze komt uit dezelfde vijver, zegt natuurlijk niks en de kans is groot dat ik niet de juiste kenmerken heb vastgelegd. Anyway, hier een foto:


jan cuppen

Voor dit volwassen dier geldt hetzelfde. Bij Dytiscus altijd boven- en onderkant fotograferen, met name de vorm van de metacoxaal-aanhangsels is belangrijk. Die zitten -plat gezegd - op de plek waar de achterpoten aan het lijf vastzitten. Bij o.a. D. marginalis zijn die aanhangsels afgerond, bij enkele andere soorten spits. De foto van de bovenkant sluit D. marginalis niet uit, wel enkele anders soorten.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

Hallo Jan,

Hartelijk dank. Bij een volgende gelegenheid zal ik proberen boven en onderkant vast te leggen. Het invoerscherm kent geen Dytiscus spec. Zal ik ze op onzekere Dytiscus marginalis houden of heb je liever dat ik ze helemaal niet invoer?

jan cuppen

Je kunt ze het beste invoeren als Dytiscus spec. Hoe je dit taxon moet toevoegen aan de lijst weet ik niet.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

JohnvR

Dat kan door een verzoek te plaatsen in dit topic:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=17579

Zoals je kunt zien heb ik dat zojuist gedaan voor Dytiscus spec.

N.B. Ik heb de larve bewaard, maar ik geloof niet dat ik daar veel wijzer van ga worden.

Groeten,