Zieke duif ? , graag advies

Gestart door Botervlieg, maart 14, 2012, 17:26:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Hallo allemaal,

Net bij thuiskomst zag ik op mijn balkon een duif zitten, waar ik jullie graag advies over wil vragen.
De duif was aan het eten, maar draaide en schudde soms raar met z'n kop. De duif ziet er (vind ik) onverzorgd uit en heeft de veren voortdurend open staan (net als vogels wel eens doen als ze het koud hebben).

Als de kat miauwt van achter de deur, reageert ze niet. Als de kat bij het raam van de balkondeur zit, reageert ze ook niet. Ik kan probleemloos de deur openen, ze reageert pas als ik wat zal het zijn 40cm ? van haar af ben. Dan gaat ze wel naar het randje van het balkon waar ze zo weg zou kunnen vliegen, maar wegvliegen doet ze niet. Als ik weer naar binnen ga gaat ze vrij snel weer op het balkon zitten. Ze poept veel, het ziet er waterig en groen uit.

Omdat ze wel eet en traag, maar uiteindelijk wel reageert op "gevaar" twijfel ik wat ik zal doen. Vogelopvang oid bellen als ik de vogel niet vang, heeft geen nut. Maar als ze ziek is, tja, vogels worden nu eenmaal wel eens ziek, dat is ook de natuur, dus misschien moet ik haar laten gaan en maar zien wat ze doet. Of is ze niet ziek? Ik heb foto's gemaakt, ga ze nu uploaden, zal zo linkje plaatsen.

Wat vinden jullie?

Ik kan eventueel een kartonnen doos ofzo in het hoekje voor d'r neerzetten, ik weet niet of ze daar gebruik van zal maken.

Iemand tips / suggesties wat te doen?

Groetjes, Marleen

Maarten Hotting

Wat voor soort duif is het? Een Stads/Postduif?
Groet,
Maarten

Botervlieg


Margreet Kwh

Hallo Marleen,

ik denk dat je niet meer kunt doen dan je al doet. De dierenambulance lijkt me niet van toepassing.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Botervlieg

http://waarneming.nl/waarneming/view/63686329
Stadsduif - Columba livia forma domestica gezien op 2012-03-14 Haarlem - Houtvaartkwartier






Botervlieg

Bij nader inzien valt het misschien eigenlijk wel mee met de duif. Ik weet het niet. Het dier was apart. Niet zoals ik duiven gewend ben.

Henri van Dodeweerd

Hij is inderdaad niet in z'n beste staat. De snavel lijkt ook bevuild te zijn.
Misschien een bacterie onder de leden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

H.Valkema

als het beestje ziek is en niet meer te redden valt kun je overwegen om hem de nek om te draaien, klinkt wat heftig maar soms is dat de beste oplossing..  :police:
Groeten,
Haije Valkema

Henri van Dodeweerd

Citaat van: H.Valkema op maart 14, 2012, 18:31:36 PM
als het beestje ziek is en niet meer te redden valt kun je overwegen om hem de nek om te draaien, klinkt wat heftig maar soms is dat de beste oplossing..  :police:

Tja, dan moet je hem wel te pakken krijgen. Maar zo slecht vind ik hem er ook weer niet uit zien.
Overigens is de natuur ook aardig zelfredzaam. Er zijn wel dieren die raad weten met een zieke vogel.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

H.Valkema

Citaat van: Henri van Dodeweerd op maart 14, 2012, 18:37:52 PM
Citaat van: H.Valkema op maart 14, 2012, 18:31:36 PM
als het beestje ziek is en niet meer te redden valt kun je overwegen om hem de nek om te draaien, klinkt wat heftig maar soms is dat de beste oplossing..  :police:

Tja, dan moet je hem wel te pakken krijgen. Maar zo slecht vind ik hem er ook weer niet uit zien.
Overigens is de natuur ook aardig zelfredzaam. Er zijn wel dieren die raad weten met een zieke vogel.

Klopt, sowiso leven die patat duiven niet langer dan 3 jaar en sterven ze uiteindelijk vaak een lijdzame dood door een verkeerd dieet...maar daar hebben ze slechtvalken voor uitgevonden inderdaad  :duim:
Groeten,
Haije Valkema

Marcel van kammen

Klinkt misschien een beetje hard,maar hoe hoog woon je? Mocht je het niet over je hart kunnen verkrijgen om hem de nek om te draaien,zou je hem (als je hoog genoeg woont) ook het laatste zetje over de reling nog kunnen geven. Hoewel ik dat zelf dan ook weer niet zou doen,ik zou het eerst nog even een paar dagen aankijken en als ie echt ziek is sterft ie vanzelf. Part of nature om het zo maar te zeggen.

Botervlieg

Bedankt voor jullie reacties.

De duif is zelf weggegaan, maar ik verwacht het dier, zolang het leeft / kan vliegen, wel weer terug.
Want aan de poep te zien was de duif hier afgelopen dagen ook geweest.

Zoals henri aangaf en ik zelf ook, de duif ziet er niet goed uit, maar is ook niet heel ziek.
Ze eet, ze gaat nog weg voor gevaar en kan nog vliegen.

Ik zet morgen even een doos in de hoek van het balkon en kijk het verder nog even aan. Ik check regelmatig het balkon om te kijken of ze er zit.

Groetjes, Marleen

Danny katerbarg

Citaat van: Marcel van kammen op maart 14, 2012, 19:58:08 PM
Klinkt misschien een beetje hard,maar hoe hoog woon je? Mocht je het niet over je hart kunnen verkrijgen om hem de nek om te draaien,zou je hem (als je hoog genoeg woont) ook het laatste zetje over de reling nog kunnen geven. Hoewel ik dat zelf dan ook weer niet zou doen,ik zou het eerst nog even een paar dagen aankijken en als ie echt ziek is sterft ie vanzelf. Part of nature om het zo maar te zeggen.

zetje over de reeling heeft alleen zien als de vogel al echt bijna dood is. De duif zal uit reflex toch nog zijn vleugels spreiden en daardoor waarschijnlijk niet dodelijk landen.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50