Hoofdmenu

Kevertje

Gestart door hjwal, maart 14, 2012, 16:50:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

hjwal

Hallo,

Wie kan mij vertellen welke kever dit is.
Hij is ongeveer 1/2 cm groot, op 12 maart heb ik deze gefotografeerd op de groen afvalton.

Vriendelijke groet,
Henk

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

hjwal

Dag Niels-Jan,

Bedankt voor je bericht, maar heeft die ook een eigennaam?

vriendelijke groet,
Henk

jan cuppen

Jawel, maar Oulema's met rood halsschild zijn alleen op basis van genitaalonderzoek te determineren (en dan bij voorkeur een mannetje).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#4
Oulema melanopus en Oulema duftschmidi  ;)  Meer toch niet?

Bij Oulema duftschmidi staat er maar eentje van Dick Belgers. Die zal wel onderzocht zijn. Verder staan er veel niet goedgekeurde bij Oulema melanopus. Die zien de meeste mensen meer zitten. Verder staat er jammer genoeg geen informatie bij. Dat had misschien wat verkeerde opgaves voorkomen.   

jan cuppen

#5
Citaat van: thijsdegraaf op maart 22, 2012, 12:53:54 PM
Oulema melanopus en Oulema duftschmidi  ;)  Meer toch niet?

Bij Oulema duftschmidi staat er maar eentje van Dick Belgers. Die zal wel onderzocht zijn. Verder staan er veel niet goedgekeurde bij Oulema melanopus. Die zien de meeste mensen meer zitten. Verder staat er jammer genoeg geen informatie bij. Dat had misschien wat verkeerde opgaves voorkomen.

Beide soorten Oulema zijn in Nederland heel gewoon. Misschien dat deze foto's voor de die-hard kunnen helpen. Het gaat om de vorm van de sclerieten in de interne zak van de penis.

http://www.biol.uni.wroc.pl/cassidae/European%20Chrysomelidae/oulema%20duftschmidi.htm
http://www.biol.uni.wroc.pl/cassidae/European%20Chrysomelidae/oulema%20melanopus.htm

Veel succes.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

thijsdegraaf

#6

Bedankt Jan. Niets voor mij.  :)  Het verbaast me altijd, dat die beestjes zelf niet in de war raken.
Misschien zou een admin dit ter aan- of ontmoediging erbij kunnen zetten als info.  ;D  Zoals ze nu opgegeven staan in waarneming (behalve enkele misschien, zoals die van Dick) is een beetje zinloos.

Joris Menten

#7
Die verschillen in genitaliƫn dienen er nu net vaak voor om te voorkomen dat er kleine kevertjes van komen als de kevers zich zelf vergissen ... (of omgekeerd, evolutie van incompatibele genitaliƫn zorgt voor speciatie).

thijsdegraaf

Dat snap ik Joris.
Soms zie je ook wel eens een kevertje bij de verkeerde soort. Maar in het algemeen hebben insecten snel door dat het net geen soortgenoot is. De zweefvlieg Eristalis interrupta zie je bijvoorbeeld vaak even boven een andere soort hangen om daarna weer snel verder te gaan.



beetlestitch

feromonen hebben hier in ook een grote plaats. zo is er een dubbele veiligheid in gebouwd. een chemische en dus een mechanische. groeten toon.
Toon Keukelaar

thijsdegraaf

Daar zat ik al aan te denken Toon. Maar ik weet er weinig van. Toch eens iets over gaan lezen.

hjwal

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik weet niet zoveel van kevertjes, maar maak er wel foto's van en als dan de naam er bij kan geeft dat een meerwaarde, vandaar de vraag die ik stelde.
Maar ik zie dat het heel ingewikkeld is.

vr. gr. Henk