Using Audacity for editing recordings of bird voices

Gestart door HPM, maart 14, 2012, 12:47:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Volker Arnold, lid van Xeno Canto, heeft onlangs een handleiding geschreven voor het opknappen van je geluidsopnamen met behulp van Audacity. Te downloaden als pdf. Wel alleen in het Engels.

Using Audacity for analysing and editing recordings of bird voices
http://dl.dropbox.com/u/62295188/UsingAudacity.pdf

Herman van der Meer

Thijs Fijen

Fijn! Vooral de instellingen voor achtergrondgeluid zijn erg welkom. Ga ik een keer uittesten!
Thijs Fijen

HPM

Citaat van: Thijs Fijen op maart 14, 2012, 13:03:52 PM
Fijn! Vooral de instellingen voor achtergrondgeluid zijn erg welkom. Ga ik een keer uittesten!

Wel altijd heel voorzichtig zijn met die ruisfiltering omdat je anders van die borrelende geluidjes krijgt. Dat is ook regelmatig te horen in de opnamen van de schrijver. De kans bestaat ook dat je er je doelgeluid mee aantast, vooral in de hoge tonen.
Belangrijker zijn meestal de laagfrequente ruis zoals van verkeer en wind. Dat is veel beter weg te krijgen met een highpassfilter of met de equaliser. Probeer dat dus eerst voor je aan ruisfiltering gaat denken, en bedenk dat achtergrondlawaai niet erg is zolang het niet overheerst. Beter een gaaf vogelgeluid met wat geruis, dan misvormd geluid zonder ruis.
Bedenk ook dat er opnamen zijn die nooit mooi te krijgen zijn. Die kan je beter niet invoeren, tenzij het om bewijs voor een zeldzaamheid gaat





Herman van der Meer


Thijs Fijen

Citaat van: HPM op maart 14, 2012, 13:57:18 PM
Citaat van: Thijs Fijen op maart 14, 2012, 13:03:52 PM
Fijn! Vooral de instellingen voor achtergrondgeluid zijn erg welkom. Ga ik een keer uittesten!

Wel altijd heel voorzichtig zijn met die ruisfiltering omdat je anders van die borrelende geluidjes krijgt. Dat is ook regelmatig te horen in de opnamen van de schrijver. De kans bestaat ook dat je er je doelgeluid mee aantast, vooral in de hoge tonen.
Belangrijker zijn meestal de laagfrequente ruis zoals van verkeer en wind. Dat is veel beter weg te krijgen met een highpassfilter of met de equaliser. Probeer dat dus eerst voor je aan ruisfiltering gaat denken, en bedenk dat achtergrondlawaai niet erg is zolang het niet overheerst. Beter een gaaf vogelgeluid met wat geruis, dan misvormd geluid zonder ruis.
Bedenk ook dat er opnamen zijn die nooit mooi te krijgen zijn. Die kan je beter niet invoeren, tenzij het om bewijs voor een zeldzaamheid gaat

Couldn't agree more!
Thijs Fijen

Wouter van Pelt

Sinds kort ben ik ook wat aan het experimenteren met opnames, daarom ben ik wel benieuwd naar die handleiding. Inmiddels werkt de link helaas niet meer. Is het bestand nog ergens anders te vinden? Of wil iemand 'm me toemailen?

HPM

Citaat van: Wouter van Pelt op oktober 14, 2012, 14:11:20 PM
Sinds kort ben ik ook wat aan het experimenteren met opnames, daarom ben ik wel benieuwd naar die handleiding. Inmiddels werkt de link helaas niet meer. Is het bestand nog ergens anders te vinden? Of wil iemand 'm me toemailen?

Volker heeft later een nieuwe versie online gezet en ik denk dat hij de oude toen heeft verwijderd.
Deze link werkt https://dl.dropbox.com/u/62295188/audacity/usingaudacity.pdf
Herman van der Meer




Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

migratorius

#11
Helaas zul je zo de nuttige tips van Volker Arnold ook niet vinden: die zijn echt verdwenen.
Ik dacht het (in principe intelligent) opgeslagen te hebben, maar de file kan niet (meer?) geopend worden...

JanHein

Michaël Dagnelie

Ook die laatste link werkt helaas niet meer. Weet iemand of die tips nog ergens te vinden zijn? Ik probeer Audacity net in te stellen op mijn nieuwe laptop en zonder die tips is het een ramp...


Sjouke Scholten

Ik kan me herinneren dat er flink wat nuttige informatie in stond, maar heb het document niet meer..
Nu alle linkjes in dit topic niet meer werken ben ik benieuwd wie mij hieraan kan helpen.

Groet
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Ivo_Walsmit

Beste forumleden. Zou de handleiding nog een keer gedeeld kunnen worden? Alvast bedankt.
Ivo Walsmit

Lowieke

#16
..
Jeroen.

Ivo_Walsmit

Ivo Walsmit


OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Lowieke

Het was een tijdelijke link door mijzelf aangemaakt. Niet meer relevant dus bij deze verwijdert.
Link van Piet van Dijk werkt nog.
Jeroen.