Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Using Audacity for editing recordings of bird voices  (gelezen 1967 keer)

HPM

• Member
  • Herman is op 11 juli 2019 overleden.
Using Audacity for editing recordings of bird voices
« Gepost op: maart 14, 2012, 12:47:47 pm »

Volker Arnold, lid van Xeno Canto, heeft onlangs een handleiding geschreven voor het opknappen van je geluidsopnamen met behulp van Audacity. Te downloaden als pdf. Wel alleen in het Engels.

Using Audacity for analysing and editing recordings of bird voices
http://dl.dropbox.com/u/62295188/UsingAudacity.pdf

Herman van der Meer

Thijs Fijen

• Admins
  • Admingroep: Vogels (Waarneming.nl + Observation.org)
    • Nature sound recordings
Re: Using Audacity for editing recordings of bird voices
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2012, 13:03:52 pm »

Fijn! Vooral de instellingen voor achtergrondgeluid zijn erg welkom. Ga ik een keer uittesten!

HPM

• Member
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2012, 13:57:18 pm »

Fijn! Vooral de instellingen voor achtergrondgeluid zijn erg welkom. Ga ik een keer uittesten!

Wel altijd heel voorzichtig zijn met die ruisfiltering omdat je anders van die borrelende geluidjes krijgt. Dat is ook regelmatig te horen in de opnamen van de schrijver. De kans bestaat ook dat je er je doelgeluid mee aantast, vooral in de hoge tonen.
Belangrijker zijn meestal de laagfrequente ruis zoals van verkeer en wind. Dat is veel beter weg te krijgen met een highpassfilter of met de equaliser. Probeer dat dus eerst voor je aan ruisfiltering gaat denken, en bedenk dat achtergrondlawaai niet erg is zolang het niet overheerst. Beter een gaaf vogelgeluid met wat geruis, dan misvormd geluid zonder ruis.
Bedenk ook dat er opnamen zijn die nooit mooi te krijgen zijn. Die kan je beter niet invoeren, tenzij het om bewijs voor een zeldzaamheid gaat

Herman van der Meer

Norman

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2012, 14:53:51 pm »

Bedankt voor het delen.  :duim:

Thijs Fijen

• Admins
  • Admingroep: Vogels (Waarneming.nl + Observation.org)
    • Nature sound recordings
« Reactie #4 Gepost op: maart 15, 2012, 09:34:28 am »

Wel altijd heel voorzichtig zijn met die ruisfiltering omdat je anders van die borrelende geluidjes krijgt. Dat is ook regelmatig te horen in de opnamen van de schrijver. De kans bestaat ook dat je er je doelgeluid mee aantast, vooral in de hoge tonen.
Belangrijker zijn meestal de laagfrequente ruis zoals van verkeer en wind. Dat is veel beter weg te krijgen met een highpassfilter of met de equaliser. Probeer dat dus eerst voor je aan ruisfiltering gaat denken, en bedenk dat achtergrondlawaai niet erg is zolang het niet overheerst. Beter een gaaf vogelgeluid met wat geruis, dan misvormd geluid zonder ruis.
Bedenk ook dat er opnamen zijn die nooit mooi te krijgen zijn. Die kan je beter niet invoeren, tenzij het om bewijs voor een zeldzaamheid gaat

Couldn't agree more!

Wouter van Pelt

• Member
« Reactie #5 Gepost op: oktober 14, 2012, 14:11:20 pm »

Sinds kort ben ik ook wat aan het experimenteren met opnames, daarom ben ik wel benieuwd naar die handleiding. Inmiddels werkt de link helaas niet meer. Is het bestand nog ergens anders te vinden? Of wil iemand 'm me toemailen?

HPM

• Member
« Reactie #6 Gepost op: oktober 14, 2012, 14:23:01 pm »

Sinds kort ben ik ook wat aan het experimenteren met opnames, daarom ben ik wel benieuwd naar die handleiding. Inmiddels werkt de link helaas niet meer. Is het bestand nog ergens anders te vinden? Of wil iemand 'm me toemailen?

Volker heeft later een nieuwe versie online gezet en ik denk dat hij de oude toen heeft verwijderd.
Deze link werkt https://dl.dropbox.com/u/62295188/audacity/usingaudacity.pdf
Herman van der Meer

Wouter van Pelt

• Member
« Reactie #7 Gepost op: oktober 14, 2012, 15:09:04 pm »

Super, bedankt!

migratorius

• Member
« Reactie #8 Gepost op: november 13, 2017, 09:37:02 am »

Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.046 seconden met 19 queries.