Hoofdmenu

vangstmethode

Gestart door redjered23, februari 03, 2012, 03:50:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

redjered23

http://youtu.be/dFAzu7Jf4WQ

in dit filmpje van de groenpootruiter zit op het eind een vangstmethode die ik nog nooit eerder gezien heb, bek half open in het water en rennen maar, doen meer ruiters dat of andere vogels? met lijkt een beetje op de afrikaanse schaarbekmethode die hetzelfde vliegend doet

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

djansen2

Hoi René,

Ik heb dit zelf ook wel eens waargenomen, welliswaar niet over een dergelijke lengte. Volgens mij wordt dit gedrag ook specifiek genoemd in de ANWB gids, het is dus een bekende tactiek. Ziet er grappig uit. Mooi in beeld gebracht trouwens

mvg Diego 
met vriendelijke groeten Diego Jansen

redjered23

Dankjewel, ik heb het verder nergens op een filmpje gezien vandaar..

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

Jeroen Nagtegaal

Rene ik weet niet hoe het komt, maar in je filmpjes zijn soms link en rechts zwarte balken die breder en smaller worden.

Zelf dit nog niet gezien. Ziet er leuk uit!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

redjered23

Soms zijn mijn filmpjes erg bewogen, omdat ik meestal vanaf mijn fiets film en met zeer grote zoom (120x) en meestal zonder statief of monopootstatief. De stabilisatie in mijn camera kan al die grote bewegingen vaak niet genoeg compenseren. Op Youtube als je je filmpje hebt geupload, is er een filmverbeteringsprogramma waarin een perfecte stabilisatie zit.Het eerste nadeel is dat je die niet direct te zien krijgt, maar na een nacht rekenen bij youtube krijg je de gestabiliseerde versie te zien als je de link aanklikt.

De beelden worden wat fletser naar mijn idee, en soms wat opgerekt, en in plaats dat het beeld beweegt, beweegt de omlijsting van het beeld, wat soms die rare bewegende balken in beeld geeft. Hoe meer je bewogen hebt met filmen, des te meer is dit effect. Vertikaal wordt het beeld vaak wat opgerekt zodat het aantal pixels vermindert. De gestabiliseerde versie kun je als uploader trouwens weer downloaden. Voorlopig is dit een gratis te gebruiken programmaatje (zolang het duurt) en kan je unieke beelden die te veel bewogen zijn aardig mee redden. Bij erg lange shots zoals een shot van 5 minuten van een jagende grote zilverreiger, begin ik zonder statief steeds meer te trillen en is dit een mooie oplossing.

Jammer genoeg zijn de bewegende omrandingen vaak de bodem voor de in moviemaker toegevoegde teksten, zodat die ook een beetje ongecoördineerd meebewegen. Wat dat betreft kan je beter met het youtube programma teksten na stabilisatie toevoegen zodat die wel stil blijven staan.

al deze effecten zijn in mijn eerste gestabiliseerde filmpje van een etende torenvalk te zien:
http://youtu.be/A9sj2h370oA
ook contrast, helderheid, en andere effecten kunnen in youtube (voorlopig gratis) toegevoegd worden.
Gr. René

still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)

djansen2

#5
http://www.youtube.com/watch?v=k96wW_NXXIs

Hier nog een filmpje van een groenpootruiter
met vriendelijke groeten Diego Jansen

Oenanthe

Ik denk dat ze op deze manier kleine visjes vangen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

redjered23

#7
mooi filmpje diego,

Maarten, in ieder geval iets dat snel wel kan vluchten, misschien ook garnaaltje oid.

Gr. René
still learning and concerning
like my films? :channel redjered or REDjeRED on youtube (adfree)