Hoofdmenu

zoekplaatje

Gestart door andre.schulten, maart 11, 2012, 17:32:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

andre.schulten

wat is hier aan de hand/gebeurd?

Margreet Kwh

Ik heb geen idee, André. Waar en wanneer is de dia genomen?
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Iemand heeft zijn bomen in de achtertuin getopt om beter uitzicht te kunnen hebben op het koppeltje Slechtvalken wat op die zendmast huist?  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

andre.schulten

Raak. Nou ja, bijna..
Die mensen wonen in een bosrijke omgeving, maar vonden blijkbaar dat ze zon nodig hadden. Dus hebben ze een tiental bomen laten ''toppen''.
Ga dan in Groningen wonen, of Zeeland.. denk ik dan.
(geen idee of ze weet hebben van de valken)

Margreet Kwh

Wilden ze misschien betere ontvangst? :P
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

andre.schulten

en zo ziet het er vanuit een andere hoek uit..
wat mij betreft valt dit onder mishandeling  :-\

Melchior van Tweel

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kandelaberen. Ik vind het trouwens erg lelijk, maar dat terzijde.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

andre.schulten

Melchior,

Voor mij valt dit niet onder kandelaberen, want dat is nog veel korter. Dit is gewoon afzagen. Bij o.a. platanen werd het regelmatig gedaan -meestal omdat de bomen te dicht bij huizen geplant waren.. Kandelaberen is (voor mij) alle hoofdtakken tot op een meter of iets minder van de stam afzagen. In gemeente Renkum is het al een aantal jaren verboden en valt het onder kappen. Terecht -moet je maar beter nadenken welke boom je waar plant.

groet,André

KorHaan

#8
Kandelaberen is trouwens ook een vorm van fatsoensrakkerij.

Natuurmonumenten heeft op landgoed Boekesteijn in 's Graveland een monumentale dode beuk gekandelaberd, omdat ze besloten hadden een wandelpaadje onderlangs aan te leggen. Dode takken zouden wel eens op hoofden van wandelaars terecht kunnen komen, waarop besloten is, om die er dan maar radicaal uit te snoeien. Om schadeclaims tegen te gaan, zo deelde mij de boswachter mede; natuurlijk, het is uiteindelijk altijd een geldkwestie. De fatsoensrakkerij neemt stuitende vormen aan.

De beuk was vóór het kandelaberen de gewilde zitplaats van Holenduiven, Houtduiven, Buizerds, Boomvalken, spechten, en zelfs eenmaal een Visarend.
Na het kandelaberen nooit meer iets gezien. Echt op gelet, ook, tijdenlang. Maar het geknotte ding staat er levenloos bij. Een monument van stompzinnigheid, letterlijk.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

andre.schulten

stom, want een oude beuk laat zich niet kandelaberen
lindes en platanen daar kun je heel wat afzagen, maar beuken niet.. niet ineens tenminste.

ps Ronald, kijk je nog effe in je PM?

Melchior van Tweel

Citaat van: andre.schulten op maart 12, 2012, 19:00:10 PM
Melchior,

Voor mij valt dit niet onder kandelaberen, want dat is nog veel korter. Dit is gewoon afzagen. Bij o.a. platanen werd het regelmatig gedaan -meestal omdat de bomen te dicht bij huizen geplant waren.. Kandelaberen is (voor mij) alle hoofdtakken tot op een meter of iets minder van de stam afzagen. In gemeente Renkum is het al een aantal jaren verboden en valt het onder kappen. Terecht -moet je maar beter nadenken welke boom je waar plant.

groet,André

Ik weet dat het geen kandelaberen is, maar dergelijk toetakelen van bomen wordt vaak onder het mom van kandelaberen uitgevoerd.  :(
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl