Voshaai

Gestart door G.Eding, maart 09, 2012, 14:45:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

G.Eding


hiskodevries

per ongeluk bij de tonijn vangst  :'( moest verboden worden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

evertdirks

 :rolleye:  Weinig repect voor het dier trouwens,ik zou bijna oproepen tot een boycot van deze viswinkel.

Evert.
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

G.Eding

don't kill the messenger :(

KorHaan

Kalm aan mensen, Edingg bedoelt het goed.

Die twee jongetjes, die naar het dier staan te kijken, kunnen zomaar aangeraakt worden door een natuurbesef, dat sluimerend aanwezig is en wie weet, belangstelling krijgen voor iets wat voor de meeste mensen altijd een gesloten boek blijft: de natuur.

Ik weet dat ik als jongetje van 4 ooit een tentoongestelde walvis op een trailer zag, in Hilversum, mijn woonplaats. Mijn vader had me daar mee naar toe genomen. Het was een reusachtig, zwart schepsel. Ik had nog nooit zoiets groots gezien. En dat leefde dus in de oceanen. Dat moet rond 1960 zijn geweest, toen de Willem Barendsz nog in de vaart was, de walvisvaart, om precies te zijn. Ik weet nog, dat ik in ontzag keek naar de kromme harpoen, die naast het dier was opgesteld. Toch heeft dat moment iets getriggerd, waar ik tot dan toe geen weet van had. Belangstelling voor de natuur. Op mijn dertiende wist ik zeker, dat ik bioloog wilde worden. Dat ben ik ook geworden.
Ik werk voor de jeugdclub van het Wereld Natuur Fonds. Ik lever een educatieve bijdrage in het maandblad, dat 100.000 jonge lezertjes boeit. Dankzij die ontmoeting lang geleden met die dooie walvis heb ik een richting gekozen in mijn leven, die er toe doet.

Hetzelfde kan gebeuren met kinderen die nu die dooie haai komen bekijken. Laat het maar gebeuren.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo


Bart van Hoogstraten

#5
Citaat van: hiskodevries op maart 09, 2012, 15:06:57 PM
per ongeluk bij de tonijn vangst  :'( moest verboden worden

Ik denk dat er bij tonijnvangst meer reden tot ongerustheid over het voortbestaan van de Tonijnen is dan over Voshaaien...
Vroegah was er een actiegroep die stickertjes plakte op de blikjes Tonijn op de schappen van AppieHap met de tekst "Red een Dolfijn, eet geen Tonijn". Da's inmiddels "Red een Tonijn, eet geen Tonijn". 5 van de 8 soorten staan op de rand van uitsterven en voor die andere drie geldt binnenkort hetzelfde... Het slechtst gaat het met de Blauwe Tonijn, die is al bijna niet meer te vinden, alleen de Jappen weten ze nog op te sporen. Ben benieuwd wat de echt allerlaatste Blauwe Tonijn op gaat brengen...  :'( :'( :'(
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

KorHaan

Ja,

Tegen zoveel negativiteit valt natuurlijk niet op te redeneren.
Wat ik toch heus geprobeerd heb.


Zucht.


Vriendelijke groet,

Ronald

joostheeremans

Ronald ik snap heel goed je punt en sluit het ook niet, maar het feit dat een kwetsbare soort als voshaai daar dood ligt is natuurlijk niet iets om al te positief over te doen. Op zich is het feit dat zo'n dier zichtbaar is voor veel mensen wel positief, al vermoed ik dat commerciële belangen hierin een grotere rol spelen dan natuureducatie  ::) . Echter verbaast het mij vooral dat het een bijvangst is van tonijn, waarbij de indruk wordt gewekt dat dit door een Nederlands schip is gedaan. Wat bij mij de vraag doet rijzen, vissen er Nederlandse schepen in Griekenland op tonijn?


Overigens, om nog even op jouw redenatie in te gaan. Enkele jaren terug heb ik Henk Jan Ormel (iets zegt me dat je geen fan van hem bent  ;) ) een soortgelijke redenatie horen houden over wilde dieren in het circus. Ormel, oud-dierenarts, was al klein jochie in het circus waar hij voor het eerst grote en wilde dieren zag. Om die reden is hij dierenarts geworden. Overigens werd dit gebruikt om het belang van wilde dieren in het circus aan te tonen, waar Henk Jan Ormel een groot voorstander van was. Zijn argumentatie was vooral op deze anekdote gebaseerd en derhalve een niet zo'n sterke  8) .
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

KorHaan

Laten we wel zijn: die haai is dood. De pijp uit. Levenloos. Een stoffelijk overschot.
Bovendien niet met de intentie gevangen om er commercieel een slaatje uit te slaan, maar per ongeluk, als bijvangst van de tonijnvisserij (waar ik hier uitdrukkelijk niet verder op in ga).

Dat beest is dermate indrukwekkend, dat de visser hem meeneemt (wat ik me kan voorstellen, want vissers kijken, net als pubers, wie de grootste heeft) en hem voor zijn viswinkel ophangt om sensatiebelust publiek te lokken, foto's tegen betaling te regelen, kortom, de gezonde Hollandsche handelsgeest in al zijn glorie.

Dat beest ligt er intussen dood bij, die wordt echt niet meer levend, tenzij Jezus van Nazareth langskomt. Wat is dan het hele punt om Henk Jan Ormel er met zijn circusdieren bij te slepen? Henk Jan is destijds misschien ook wel aangeraakt door iets (als kind)  en daardoor dierenarts geworden, maar Henk Jan is OOK lid geworden van het CDA en daarin zelfs prominent genoeg, om het beleid van het CDA inzake bio-industriewantoestanden actief te steunen. Dierenarts, hè, die varkensbeul wordt.

Ik wil zelfs in anekdotes niet met een Henk Jan Ormel vergeleken worden, hoor!

Groetjes,

Ronald

evertdirks

A: Mijn post was zeker niet gericht aan of bedoeld tegen @edingg.
B: @KorHaan
Het beest wordt gevangen in Griekenland en daarna als gadget gekocht door de vishandelaar, met voorlopig als enig doel een stukje sensatie.
Om daar nu de mogelijkheid aan te verbinden dat sommige mensen geinteresseerd zouden kunnen raken in de natuur vind ik wel heel erg optimistisch. ::)

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

KorHaan

Beste Evert,

A :   :duim:   8)


B :  Soms is het gelukt, zoals in mijn geval met die walvis. Quod erat demonstrandum.

       Maar ik geef toe, dat het gemakkelijker is voor een kameel om door het oog van een
       naald te gaan, dan om de gemiddelde Nederlander liefde voor de natuur bij te
       brengen.  ;D


Toch, als ze nog jong zijn, is er nog hoop....


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo   
       

G.Eding

over jeugd leren over natuur, ik vond het geweldig om te zien dat de jongetjes op de foto, de haai durfte aan te raken en eens goed te bekijken en oprecht gefasineerd waren door het beest (iets wat de fotograaf niet heeft vast kunnen leggen...), ik denk dat het wel goed komt en dat de gemiddelde bijvangst minder nuttig word uitgebuit.
p.s. leuk dat er nog mensen zijn die ook discussie durven voeren :)

evertdirks

 ;D @Ronald: Die walvis kan ik mij trouwens ook nog goed herinneren, die ging heel nederland door.
Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

M.Haverkamp

Citaat van: evertdirks op maart 12, 2012, 13:03:47 PM
;D @Ronald: Die walvis kan ik mij trouwens ook nog goed herinneren, die ging heel nederland door.
Evert

die walvis heb ik in Hilversum ook gezoen, was op de talutweg. Het was 1970. In 1960 was ik nog vloeibaar ;D

KorHaan

Citaat van: evertdirks op maart 12, 2012, 13:03:47 PM
;D @Ronald: Die walvis kan ik mij trouwens ook nog goed herinneren, die ging heel nederland door.
Evert


Hij heette "Jonas" als ik me goed herinner. Het zal een Noordkaper of een Groenlandse walvis zijn geweest.

Vriendelijke groet,

Ronald

KorHaan

Citaat van: edingg op maart 12, 2012, 11:28:20 AM
over jeugd leren over natuur, ik vond het geweldig om te zien dat de jongetjes op de foto, de haai durfte aan te raken en eens goed te bekijken en oprecht gefasineerd waren door het beest (iets wat de fotograaf niet heeft vast kunnen leggen...), ik denk dat het wel goed komt en dat de gemiddelde bijvangst minder nuttig word uitgebuit.
p.s. leuk dat er nog mensen zijn die ook discussie durven voeren :)

Kijk, dat bedoel ik nou...  :duim:   :)

Normaal gesproken ben ik ook een zwartkijker, maar ik kan oprecht blij worden van fonkelende lichtpuntjes in de duisternis die over Nederland gevallen schijnt te zijn.

Als ook maar één van die twee jongetjes de geest krijgt na deze ervaring, maakt me dat al blij.

Vriendelijke groet,

Ronald


KorHaan

Citaat van: M.Haverkamp op maart 12, 2012, 16:45:12 PM
Citaat van: evertdirks op maart 12, 2012, 13:03:47 PM
;D @Ronald: Die walvis kan ik mij trouwens ook nog goed herinneren, die ging heel nederland door.
Evert

die walvis heb ik in Hilversum ook gezoen, was op de talutweg. Het was 1970. In 1960 was ik nog vloeibaar ;D

Echt waar? 1970? In mijn herinnering gebeurde het lang voordat ik een verrekijker oppakte, en dat was in 1969. Ik dacht ook, dat het in het centrum van Hilversum was, destijds (de markt?). De Taludweg kan ik me niet herinneren, als locatie.
Ik weet in ieder geval zeker, dat het gebeurde voordat ik - op weg naar school - een dode Kramsvogel vond in de goot van de Rigelstraat. Toen moet ik een jaar of acht, negen geweest zijn, dus 1964, 1965.

Niet dat het jaartal verder belangrijk is. Het is de confrontatie met een geweldig groot oceaanbeest die indruk maakte.

Vriendelijke groet,

Ronald

M.Haverkamp

Citaat van: KorHaan op maart 12, 2012, 19:19:49 PM
Citaat van: M.Haverkamp op maart 12, 2012, 16:45:12 PM
Citaat van: evertdirks op maart 12, 2012, 13:03:47 PM
;D @Ronald: Die walvis kan ik mij trouwens ook nog goed herinneren, die ging heel nederland door.
Evert

die walvis heb ik in Hilversum ook gezoen, was op de talutweg. Het was 1970. In 1960 was ik nog vloeibaar ;D

.


Echt waar? 1970? In mijn herinnering gebeurde het lang voordat ik een verrekijker oppakte, en dat was in 1969. Ik dacht ook, dat het in het centrum van Hilversum was, destijds (de markt?). De Taludweg kan ik me niet herinneren, als locatie.
Ik weet in ieder geval zeker, dat het gebeurde voordat ik - op weg naar school - een dode Kramsvogel vond in de goot van de Rigelstraat. Toen moet ik een jaar of acht, negen geweest zijn, dus 1964, 1965.

Niet dat het jaartal verder belangrijk is. Het is de confrontatie met een geweldig groot oceaanbeest die indruk maakte.

Vriendelijke groet,

Ronald
Misschien is ie meedere keren langsgeweest. Ik weet het omdat de taludweg tegenover de plek is waar mijn opa en oma woonden: die keken op de walvis uit vanuit het raam

KorHaan

Ja, dat zou heel goed kunnen.

Vriendelijke groet,

Ronald

Menko Vlaardingerbroek

CiteerMaar ik geef toe, dat het gemakkelijker is voor een kameel om door het oog van een naald te gaan, dan om de gemiddelde Nederlander liefde voor de natuur bij te brengen.

Valt wel mee, geloof ik, maar je moet wel op tijd beginnen. Kleine kinderen vinden dieren vaak erg spannend.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

Jordy van der Beek

Liefde voor de natuur zit er inderdaad bij de jeugd niet meer blij. Ik ben nu 15 en ik verzamel schelpen en ik ben een vlinderaar. Maar al die kinderen spelen alleen maar computerspelletjes. Als ze dan nog een fascinatie op kunnen brengen is het voor olifanten, tijgers of haaien. Terwijl kleine dieren en gewoon naast de deur net zo fascinerend zijn als die grote beesten.

Maar ik ben echt een van de weinige, misschien de enige, die een grote fascinatie (fulltime job) heeft voor natuur. En dan nog voor een groep schelpen (Scaphopoda) die voor de meeste mensen niks aan zijn. Die willen weer al die kleurrijken dingen waarbij alles om geld draait.

Is de fascinatie uitgestorven, bij de jeugd??? Gelukkig hebben we nog altijd de mensen die als ze er niet inkomen bij medicijnkunde, naar biologie gaan en daar de fascinatie vanzelf oppakken. Maar het worden er volgens mij wel steeds minder.

Gr, Jordy

Validator steekmuggen

joostheeremans

Ik had het hier toevallig vorige week over met twee vrienden met wie ik bos- en natuurbeheer studeerde. Geen van ons drieën had biologie gekozen op de middelbare school, hoewel we alledrie een grote interesse in natuur hebben. Als ik kijk naar mijn jaar toen, waren er zeer veel die geen biologie hadden gekozen op de middelbare school. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar toen ik biologie had op de middelbare school was het echt een saai vak. Het ging nauwelijks over dieren om ons heen, maar was een soort veredelde verzorgingsles, waarin onderwerpen als roken, alcohol, anticonceptie en goede voeding vooral werden behandeld. Ook een keer vissenkoppen ontleed. Was de docente langs de visafslag in IJmuiden gereden om 20 kilo visafval op te halen, waarin we naar hartenlust mochten snijden. Ik heb het na de derde niet meer gehad, dus weet niet of het vak daarna interessanter werd, en het is ook al weer ruim 10 jaar geleden, maar de lessen zoals ik ze heb gehad leren je geen liefde voor de natuur. Ik zie nog de wit weggetrokken gezichtjes bij mijn klasgenoten toen er een halve kilo visafval op hun tafel werd gekwakt, ik denk dat je nog meer natuurliefde kweekt met een visstick.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Theo Linders

Biologielessen stellen helaas bar weinig voor wat betreft natuur, het is een mengeling tussen verzorging en medicijnen/geneeskunde... Aan echte natuur wordt in ongeveer 2 hoofdstukken aandacht besteed, ongezond weinig voor 3 jaar... Maarja het hoort eigenlijk al op de basisschool te beginnen en ook daar is er maar weinig aandacht voor helaas...

Gelukkig zijn er ook nog jongeren die wel de natuur ingaan en zien we bij de JNM zelfs wat gegroeid de afgelopen jaren, al hebben beide jeugdbonden samen geen 1000 leden, landelijk gezien. In vergelijking met JNM-België (alleen in Vlaanderen) stelt het dus vrij weinig voor helaas....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

Jordy van der Beek

Biologie stelt op het gebied wat ik leuk vind inderdaad echt helemaal niks voor. Maar al wil je biologie gaan studeren (ik wil bioloog worden) moet je dit vak verplicht hebben. Dus ik heb niet te willen of niet.

Gr, Jordy
Validator steekmuggen

KorHaan

Citaat van: jordy op maart 20, 2012, 14:28:23 PM
Liefde voor de natuur zit er inderdaad bij de jeugd niet meer blij. Ik ben nu 15 en ik verzamel schelpen en ik ben een vlinderaar. Maar al die kinderen spelen alleen maar computerspelletjes. Als ze dan nog een fascinatie op kunnen brengen is het voor olifanten, tijgers of haaien. Terwijl kleine dieren en gewoon naast de deur net zo fascinerend zijn als die grote beesten.

Maar ik ben echt een van de weinige, misschien de enige, die een grote fascinatie (fulltime job) heeft voor natuur. En dan nog voor een groep schelpen (Scaphopoda) die voor de meeste mensen niks aan zijn. Die willen weer al die kleurrijken dingen waarbij alles om geld draait.

Is de fascinatie uitgestorven, bij de jeugd??? Gelukkig hebben we nog altijd de mensen die als ze er niet inkomen bij medicijnkunde, naar biologie gaan en daar de fascinatie vanzelf oppakken. Maar het worden er volgens mij wel steeds minder.

Gr, Jordy


Met jou zit het wel goed. Maar ik denk ook dat de meeste kinderen te weinig buiten komen om natuur te ervaren, om daarbij terloops een fascinatie op te pakken.
Ik heb gevist tot mijn 15e, tot ik het zinloos vond worden, en ik meer op de vogels ging letten dan op mijn dobber. Nou had ik wel het voordeel dat ik van jongs af aan aan de rand van de heide woonde, die garant stond voor speelplezier. Hutten bouwen, graven, rondstruinen, en dan let je gaandeweg ook wat meer op je omgeving.

Er is ook meer steen en asfalt bijgekomen, meer geparkeerde auto's die ruimte innemen, minder braakliggende veldjes midden in woonwijken. Waar van alles woekerde aan kruiden en rondkroop aan beestjes. Biologie op school vond ik ook saai, we gingen nooit naar buiten, en de lessen gingen over celletjes, en de wetten van Mendel en zo, droge stof.

Mijn klasgenoten waren toen al niet erg geïnteresseerd in natuur, en dat zal nu bij de meeste kinderen nog wel zo zijn. De kinderen die wel die fascinatie hebben, dat gaat gewoon vanzelf, als het ergens door getriggerd wordt. Maar het moet wel getriggerd worden, eerst. Dus zouden kinderen meer gestimuleerd moeten worden om naar buiten te gaan. Om dieren in het echt te zien. Of het nou een koe of een dode Voshaai is.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: MenkoVlaardingerbroek op maart 20, 2012, 13:56:36 PM
CiteerMaar ik geef toe, dat het gemakkelijker is voor een kameel om door het oog van een naald te gaan, dan om de gemiddelde Nederlander liefde voor de natuur bij te brengen.

Valt wel mee, geloof ik, maar je moet wel op tijd beginnen. Kleine kinderen vinden dieren vaak erg spannend.


Het valt ook inderdaad wel mee, ik drukte me iets te sterk uit. Het is best druk op mooie dagen in de natuur. Maar jong beginnen is wel een pré. En dat dan vast zien te houden, dat is de kunst.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: joostheeremans op maart 20, 2012, 14:47:27 PM
Ik had het hier toevallig vorige week over met twee vrienden met wie ik bos- en natuurbeheer studeerde. Geen van ons drieën had biologie gekozen op de middelbare school, hoewel we alledrie een grote interesse in natuur hebben. Als ik kijk naar mijn jaar toen, waren er zeer veel die geen biologie hadden gekozen op de middelbare school. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar toen ik biologie had op de middelbare school was het echt een saai vak. Het ging nauwelijks over dieren om ons heen, maar was een soort veredelde verzorgingsles, waarin onderwerpen als roken, alcohol, anticonceptie en goede voeding vooral werden behandeld. Ook een keer vissenkoppen ontleed. Was de docente langs de visafslag in IJmuiden gereden om 20 kilo visafval op te halen, waarin we naar hartenlust mochten snijden. Ik heb het na de derde niet meer gehad, dus weet niet of het vak daarna interessanter werd, en het is ook al weer ruim 10 jaar geleden, maar de lessen zoals ik ze heb gehad leren je geen liefde voor de natuur. Ik zie nog de wit weggetrokken gezichtjes bij mijn klasgenoten toen er een halve kilo visafval op hun tafel werd gekwakt, ik denk dat je nog meer natuurliefde kweekt met een visstick.


Haha, het zal ook wel fijn geroken hebben, Joost. Ik heb zoiets op school nooit mogen ervaren, want dan had ik het wel onthouden.

Het vak biologie op school kan boeiend zijn, als een goede leerkracht het geeft. Anders wordt het niks.

Ze had jullie hele klas beter mee kunnen nemen op excursie naar de visafslag.
Of naar de dierentuin. Of een bos. Allemaal een simpel opdrachtje, en na afloop evalueren in de klas.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Theo Linders op maart 20, 2012, 15:02:38 PM
Biologielessen stellen helaas bar weinig voor wat betreft natuur, het is een mengeling tussen verzorging en medicijnen/geneeskunde... Aan echte natuur wordt in ongeveer 2 hoofdstukken aandacht besteed, ongezond weinig voor 3 jaar... Maarja het hoort eigenlijk al op de basisschool te beginnen en ook daar is er maar weinig aandacht voor helaas...

Gelukkig zijn er ook nog jongeren die wel de natuur ingaan en zien we bij de JNM zelfs wat gegroeid de afgelopen jaren, al hebben beide jeugdbonden samen geen 1000 leden, landelijk gezien. In vergelijking met JNM-België (alleen in Vlaanderen) stelt het dus vrij weinig voor helaas....


Theo,

Hoe verhoudt zich dat dan met JNM-België, heb je daar een ledenaantal van, misschien? Zijn de kinderen in Vlaanderen zoveel meer natuurminded dan hier?

Excuus aan de OP ( Edingg)  voor het off-topic gaan, want het gaat allang niet meer over een Voshaai, maar ik vind het hele onderwerp tot nu toe best zinnig.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Theo Linders

Citaat van: KorHaan op maart 21, 2012, 04:16:41 AM
Citaat van: Theo Linders op maart 20, 2012, 15:02:38 PM
Biologielessen stellen helaas bar weinig voor wat betreft natuur, het is een mengeling tussen verzorging en medicijnen/geneeskunde... Aan echte natuur wordt in ongeveer 2 hoofdstukken aandacht besteed, ongezond weinig voor 3 jaar... Maarja het hoort eigenlijk al op de basisschool te beginnen en ook daar is er maar weinig aandacht voor helaas...

Gelukkig zijn er ook nog jongeren die wel de natuur ingaan en zien we bij de JNM zelfs wat gegroeid de afgelopen jaren, al hebben beide jeugdbonden samen geen 1000 leden, landelijk gezien. In vergelijking met JNM-België (alleen in Vlaanderen) stelt het dus vrij weinig voor helaas....


Theo,

Hoe verhoudt zich dat dan met JNM-België, heb je daar een ledenaantal van, misschien? Zijn de kinderen in Vlaanderen zoveel meer natuurminded dan hier?

Excuus aan de OP ( Edingg)  voor het off-topic gaan, want het gaat allang niet meer over een Voshaai, maar ik vind het hele onderwerp tot nu toe best zinnig.


Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

JNM-B komt op een paar duizend leden, weet niet precies hoeveel.... Het verschil zit hem er ook in dat er bij JNM-B ook nog een milieu en natuurwerk-werkgroep is en dat het in België ook normaler lijkt te zijn om op kamp te gaan... Maar dat laat wel zien dat het nog wel moet kunnen, ik geloof niet dat Belgen zoveel meer natuurminded zijn dan wij....
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

KorHaan

Dat eerste is bemoedigend.

Ik volg op Canvas altijd "De Canvas-Crack", een moeilijke quiz onder leiding van Herman van Molle.
Vergeleken daarmee is "Twee voor twaalf" van de VARA een eitje   ;D . Herman van Molle beklaagt zich vaak luidop over het feit, dat natuurkennis bij de kandidaten ver te zoeken is. Zelden komt het goede antwoord bij een vraag over een vogel, of ander dier. Terwijl het toch een multiple-choice quiz is, waarbij ze kunnen kiezen uit 3 antwoorden. Vragen over de natuur komen regelmatig aan de orde, maar zelden wordt door kandidaten het goede antwoord gegeven. België is wat natuur betreft, net zo onwetend als Nederland. :(

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo