Hoofdmenu

GANZEN

Gestart door marella, december 17, 2006, 19:17:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

marella

deze winter is gaan proberen of ik de ganzen kan leren herkennen. Oeps veel gezien vandaag bij de maas. Met de boeken de grauwe, kol en brandgans kunnen herkennen. Maar deze kom ik niet uit. Is het misschien een kruising ?
bij voorbaat dank marella
groetjes Marella

Jos Welbedacht

Dit zijn soepganzen, niet wild.  
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Jeroen Nagtegaal

Ze staan wel prachtig op een rijtje, maar het zijn idd, verwilderde ganzen die zich verder hebben gekruisd met de Grauwe gans,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rinie van Reenen

Ze hebben zich inderdaad mooi geordend. Het rechtse beest heeft vrijwel compleet het kleed van een boerengans: vrijwel wit, oranje snavel, oranje poten (boerengans is trouwens een kweekvorm van de Grauwe Gans). Het linkse beest heeft vrijwel het kleed van een Grauwe Gans. Het middelste is een mengvorm.
Enkele belangrijke kenmerken om dit soort soepganzen (da's rotzooi) te herkennen:
- Doorgaans meer wit dan Grauwe Ganzen, tot en met compleet wit verenkleed.
- Oranje snavel, dito poten (dat is al een heel gemakkelijk kenmerk om bijv. Sneeuwgans uit te sluiten).
- Vaak tamelijk dik, vetgemeste buiken (hier op foto bij alle drie de exemplaren ook te zien).
Groet, Rinie van Reenen

Jan Harteman

#4
CiteerHet middelste is een mengvorm.
Waarom? Het kan prima een puur boerengans zijn, dus in het veld nog niet vermengd met Grauwe ganzen.

Er zijn genoeg gedomesticeerde rassen die een bont verenkleed hebben zoals de middelste gans op de foto. Te denken valt aan bijv. een Twentse landgans en Vlaamse gans.
Bovendien zijn er ook gedomesticeerde ganzen in de wildkleur: Pommerse ganzen bijvoorbeeld. Die zijn qua bouw ook niet eens zo heel erg vet (zoals bijv. Toulouse).

Hiermee wil ik je geen ongelijk geven Rinie, maar ik wil even aangeven dat je aan de kleur van een Grauw-achtige gans niet direct kunt zien of het een kruising Grauw X Boerengans is, of juist een 'zuiver' Boerenganzenras wat van origine die kleur heeft gekregen door selectieve fok.

Rinie van Reenen

Bedankt voor je correctie.
- Ik bedoelde niet, dat het een mengvorm was van twee soorten ganzen (boerengans en Grauwe Gans), maar dat het een mengvorm was van twee kleden ('boerenkleed' en een 'Grauwe-kleed'). Ik had dan ook bewust niet gezegd dat de linkse Gans een Grauwe Gans zou zijn, maar een kleed had dat daar weinig van afwijkt; sowieso aan de dikte kun je al zien dat het gedomesticeerd beest is.
- Ik wist niet, dat er speciale rassen waren die standaard een soort mengvormkleed vertonen. Bedankt voor die info! Ik scheld dat soort beesten in het veld altijd standaard uit voor soepgans, zonder kennis van de verschillende rassen. Goed om te weten dat verschillende kleden niet noodzakelijkerwijs op vermenging hoeven te slaan, maar dat ze je ook op het spoor van een specifiek ras kunnen zetten.
Groet, Rinie van Reenen

marella

De sneeuwgans was gesignaleerd in dat gebied, dus ik op zoek. Lopen er ik weet niet hoeveel witte/witachtige ganzen. Zoek hem dan maar eens. Soepganzen Puff. ik leer het wel ooit. blijven kijken.
Bedankt Marella
groetjes Marella

maartenwielstra

CiteerDe sneeuwgans was gesignaleerd in dat gebied, dus ik op zoek. Lopen er ik weet niet hoeveel witte/witachtige ganzen. Zoek hem dan maar eens. Soepganzen Puff. ik leer het wel ooit. blijven kijken.
Bedankt Marella
Een witte gans met witte vleugelpunten is geen Sneeuwgans. Zwarte vleugeltoppen zijn indicatief voor Sneeuwgans, of de een stuk kleinere Ross' Gans. Die laatste twee worden wel als wild beschouwd in de meeste gevallen.