Hier bij mij om de hoek in Slovenie predeert een roedel wolven de laatste weken regelmatig op veulens en kalveren. D.w.z. stevige werkpaarden van een paar maanden oud. Er is een actiegroep opgericht "ter bescherming van vee en kinderen". De redenatie is dat, als ze een stevig paard aankunnen, een weerloos kind ook een makkelijke prooi is. Ondertussen staan er wel eenzame merries-met-veulen in de bosrand, achter enkeldraads schrikdraad waar een wolf zo onderdoor loopt. Nergens een beschermende kudde met een stevige hengst die niet voor een kleintje vervaard is.
De moraal: met alleen schapen beschermen ben je er niet. Ook paardenhouders moeten omdenken (geen minishetties meer 's nachts buiten en geen merries zonder een stevige, de kudde verdedigende hengst). En veehouders: een flinke kudde vleesvee met kalveren gaat best, ook 's nachts buiten. Maar een handjevol melkveekalveren 's nachts alleen buiten = wolven voeren.
Ik ben het er niet mee eens dat dan "dus maar alle wolven moeten worden afgeschoten", de preventieve maatregelen zijn namelijk zeer onvolledig uitgevoerd. B.v. schrikdraad staat meestal niet aan als er geen vee in de wei staat: dat moet dus permanent aan zodat wolven niet leren er onderdoor te lopen: de eerste ontmoeting met het draad moet een schok opleveren. Ook als er dan toevallig geen vee achter staat. Maar denk je eens in dat een enkele shetlandpony houden niet meer kan - of mischien zelfs helemaal geen shetties meer ... En als je al het vee achter schrikdraad gaat zetten, waar kunnen de wolven dan nog lopen? Op de weg tussen de afgerasterde weilanden door? Ik denk dat ze er dan vroeg of laat wel overheen gaan springen.
Herder + herdershond(en) + bewakingshonden en allemaal drie keer zoveel betalen voor een lapje vlees. Dat gaat straks hele mooie foto's opleveren!