Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 8 9 [10]   Omlaag

Auteur Topic: Wolven in Nederland: kenmerken & tips voor herkenning  (gelezen 12680 keer)

Oenanthe

• Member
Re: Wolven in Nederland: kenmerken & tips voor herkenning
« Reactie #270 Gepost op: april 03, 2018, 19:31:05 pm »

This must be Holland. Of zijn er elders op de wereld idioten van vergelijkbaar niveau?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Douwe van der Ploeg

• Observado Admin
  • *
« Reactie #271 Gepost op: april 03, 2018, 20:15:28 pm »

Jazeker, lees het Zoogdieren in het Nieuws-topic maar, voorbeelden genoeg. Dergelijke idioterie komt over de hele wereld voor.
Douwe van der Ploeg

peterv

• Admins
« Reactie #272 Gepost op: april 03, 2018, 22:57:17 pm »

In Drenthe is uitgebreid onderzoek verricht naar aanvallen door honden, vossen of andere dieren op schapen en geiten. Opmerkelijk is dat in 2013-2015 van de 120 boeren met schade aan hun schapen (dood of gewond) er maar 4 hun afrasteringen hebben aangepast en 116 gewoon alles bij het oude hebben gelaten. Het ging alles bij elkaar om 431 gewonde en 696 gedode schapen (totaal van 3 jaar). In 2015 (jaar met meest nauwkeurige gegevens) is in Drenthe 0,65% van de totale schapenpopulatie verwond en 0,96% van de totale schapenpopulatie gedood door vooral honden en vossen. De emotionele impact van aangevallen dieren op een schapenhouder is groot maar de kans is kennelijk zo klein dat vrijwel niemand uit zichzelf de moeite neemt om het vee beter te gaan beschermen.

Je hebt niet toevallig een bron van deze gegevens?
Jawel: dat staat op de website van de provincie, zie link. Download staat onder het 4e tussenkopje van de pagina. https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/natuur-milieu/natuur/wolf-drenthe/vraag-antwoord-wolf/
Peter Venema

peterv

• Admins
« Reactie #273 Gepost op: april 03, 2018, 23:06:53 pm »

Het hekwerk is medio 2017 aangelegd en kostte 40.000 euro. Sindsdien zijn er geen schapen meer gedood."[/i]
Dat "sindsdien" is intrigerend. Volgens het monitoringsoverzicht van Niedersachsen waren bij Meppen ook "voordien" geen schapen door wolven gepakt. https://www.wolfsmonitoring.com/monitoring/nutztierrisse/
Peter Venema

Hannie Luijten

• Member
« Reactie #274 Gepost op: april 04, 2018, 14:10:03 pm »

In Drenthe is uitgebreid onderzoek verricht naar aanvallen door honden, vossen of andere dieren op schapen en geiten. Opmerkelijk is dat in 2013-2015 van de 120 boeren met schade aan hun schapen (dood of gewond) er maar 4 hun afrasteringen hebben aangepast en 116 gewoon alles bij het oude hebben gelaten. Het ging alles bij elkaar om 431 gewonde en 696 gedode schapen (totaal van 3 jaar). In 2015 (jaar met meest nauwkeurige gegevens) is in Drenthe 0,65% van de totale schapenpopulatie verwond en 0,96% van de totale schapenpopulatie gedood door vooral honden en vossen. De emotionele impact van aangevallen dieren op een schapenhouder is groot maar de kans is kennelijk zo klein dat vrijwel niemand uit zichzelf de moeite neemt om het vee beter te gaan beschermen.

Je hebt niet toevallig een bron van deze gegevens?
Jawel: dat staat op de website van de provincie, zie link. Download staat onder het 4e tussenkopje van de pagina. https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/natuur-milieu/natuur/wolf-drenthe/vraag-antwoord-wolf/

Bedankt!
Groet, Hannie

Rob Koelman

• Member
Met vriendelijke groet, Rob

sannekleinsma

• Member
« Reactie #276 Gepost op: april 16, 2018, 11:52:10 am »

"Een permanente terugkeer van de wolf in de Nederlandse natuur wordt verwacht"

Las ik in een artikel, iemand ideeŽn hierover? Er zijn wel regelmatig wolven gespot, maar een permanente terugkeer lijkt me nog ver weg?
Groet,

Sanne Kleinsma

migratorius

• Member
« Reactie #277 Gepost op: april 16, 2018, 13:28:17 pm »

Las ik in een artikel, iemand ideeŽn hierover? Er zijn wel regelmatig wolven gespot, maar een permanente terugkeer lijkt me nog ver weg?
Die ideeŽn zijn er inderdaad. Onder "Wolven bij de buren" (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44774.1830) worden 2020 en 2022 genoemd als schatting genoemd voor het eerste jaar met voortplanting in NL.

JanHein

Cygnus

• Member
« Reactie #278 Gepost op: april 16, 2018, 15:58:47 pm »

In de gebieden in aangrenzend Niedersachsen is het steeds zo geweest dat de vestiging van een roedel vooraf werd gegaan door rondzwervende individuen. Die fase is nu in Nederland begonnen. Normaliter mag daarom worden gerekend op een vrij snelle vestiging van een roedel in geschikt biotoop, tussen nu en over 3 jaar of zo.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ronris

• Member
« Reactie #279 Gepost op: april 16, 2018, 16:19:22 pm »

In de gebieden in aangrenzend Niedersachsen is het steeds zo geweest dat de vestiging van een roedel vooraf werd gegaan door rondzwervende individuen. Die fase is nu in Nederland begonnen. Normaliter mag daarom worden gerekend op een vrij snelle vestiging van een roedel in geschikt biotoop, tussen nu en over 3 jaar of zo.
Denk dat een "geschikte" biotoop wel eens het grote probleem kan worden voor permanente vestiging (roedel en territoriumvorming) in Nederland.

Cygnus

• Member
« Reactie #280 Gepost op: april 16, 2018, 17:00:43 pm »

Denk dat een "geschikte" biotoop wel eens het grote probleem kan worden voor permanente vestiging (roedel en territoriumvorming) in Nederland.

Ja, dat denk ik ook. Volgens mij wordt de geschiktheid van Nederland voor Wolven door velen overschat. Er zijn maar weinig gebieden waar rust heerst en die gevrijwaard zijn van wandelaars, fietsers, paardrijders, hondenuitlaters en dergelijke.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hans parlevliet

• Member
    • kunst in de galerie van Hans Parlevliet
« Reactie #281 Gepost op: april 19, 2018, 23:06:48 pm »

Ben het wel met Herman eens, het is pas interessant wanneer uit DNA onderzoek blijkt dat het idd een wolf was. Waarmee ik je niet wil beperken in wat je wel of niet post. Maar het zou iets meer on-topic zijn om uitsluitend de zekere door wolven gedode schapen te melden. Ik denk namelijk nog steeds dat er meer honden de dader zijn dan wolven.
Ter info: https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/nieuws-faunazaken/provincie-drenthe-start-overleg-over-maatregelenpakket-wolf/
mvg
Hans
Pagina's: 1 ... 8 9 [10]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.061 seconden met 20 queries.