Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

ruut

Reebok aangevallen door loslopende hond, uit lijden verlost
TILBURG - In de bossen aan de Gilzerbaan, achter de Blaak in Tilburg, is zondag een reebok aangevallen door een hond. Het dier werd zwaargewond aangetroffen en is uit zijn lijden verlost, meldt de politie. De bok had na de aanval scheurwonden en diepe bijtwonden. De politie waarschuwde eerder al voor de start van het broedseizoen.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/276046902/Reebok+aangevallen+door+loslopende+hond,+uit+lijden+verlost.aspx

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Cygnus

Citaat van: ruut op maart 19, 2018, 00:20:53 AM
De bok had na de aanval scheurwonden en diepe bijtwonden. De politie waarschuwde eerder al voor de start van het broedseizoen.

Inderdaad, de meeste Reeën zitten al weer op de eieren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

gardensafari

Citaat van: Cygnus op maart 19, 2018, 00:30:34 AM
Citaat van: ruut op maart 19, 2018, 00:20:53 AM
De bok had na de aanval scheurwonden en diepe bijtwonden. De politie waarschuwde eerder al voor de start van het broedseizoen.

Inderdaad, de meeste Reeën zitten al weer op de eieren.

;D
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Arjan Broekhuizen

Wolf op 'niet-bestaande' grens bij Drenthe
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24213

Woensdag 14 maart 2018 heeft een wolf het oostelijke deel van Drenthe bezocht. Het dier wandelde overdag over akkers in de buurt van Barger-Compascuum. Hierbij heeft deze wolf diverse keren de, in het landschap onzichtbare, landsgrens overgestoken. Om het dier voldoende rust te gunnen is besloten dit bericht met enkele dagen vertraging naar buiten te brengen.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Cygnus

Beetje raar verhaal over die onzichtbare grens. Bij Barger-Compascuum is de grens juist zeer goed zichtbaar in het veld vanwege verschillende verkavelingsrichtingen in Nederland en Duitsland. Bovendien ligt er een sloot precies op de grens. Dat de Wolf vermoedelijke uit Duitsland komt, nadat geschreven wordt dat de Wolf een paar keer de grens is overgestoken, is ook wel geniaal bedacht.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Douwe van der Ploeg

Sterker nog, er is daar ergens een veld waar de grens overheen loopt, waar je zelfs aan de manier van ploegen kan zien dat er een grens loopt.. Op erg weinig plekken is de grens zó zichtbaar als daar.
Douwe van der Ploeg

Arjan Broekhuizen

Wolf gefotografeerd in Genemuiden
Het dier werd gespot bij een boerderij aan de Groenesteeg in Genemuiden. Volgens wolvenexpert Roel Korbee is er geen twijfel mogelijk: Dit is een wolf. "Deze eenzame wolven zijn verkenners, die kijken in welk gebied ze willen vestigen".
http://www.rtvoost.nl/nieuws/288723/en-dat-is-drie-wolf-gefotografeerd-in-genemuiden


Wat ik me afvraag, nu deze wolf daar rondloopt; wat is meest geschikte biotoop voor wolven? In de omgeving van Genemuiden zijn veel rietvelden, waar ook reeën en hazen leven. Zouden wolven zich hier kunnen vestigen of stellen ze andere eisen aan hun leefgebied? Geeft het riet voldoende dekking?
Overigens ook veel veehouders daar in de omgeving. Die zullen ongetwijfeld minder blij zijn.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Meerdere waarnemingen van deze wolf, nu iets verderop (incl. film)

Wolf struint door IJsseldelta
Een wolf heeft de afgelopen dagen een strooptocht in de IJsseldelta gehouden. Daar is Leo Linnartz van het meldpunt Wolven van overtuigd. Hem hebben via social media verschillende beelden bereikt die hem daarin sterken.
https://www.destentor.nl/kampen/wolf-struint-door-ijsseldelta~a3ecc47c/
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 07, 2018, 23:38:55 PM
Schaap doodgebeten door roofdier: 'Mogelijk door wolf'
https://www.1limburg.nl/schaap-doodgebeten-door-roofdier-mogelijk-door-wolf?context=topstory

In de nacht van dinsdag op woensdag is in Heythuysen een schaap doodgebeten door een roofdier.
Volgens de Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB) is de kans aanwezig dat een wolf het dier heeft gedood. De LLTB zegt dat dna-onderzoek duidelijkheid moet verschaffen.

Wolf bijt schapen dood in Limburg
https://nos.nl/artikel/2224453-wolf-bijt-schapen-dood-in-limburg.html
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen


Oenanthe

40 schapen al dit jaar doodgebeten door wolven. Hoeveel wolven hebben we dit jaar binnen de grenzen gehad en hoe lang hebben ze hier verbleven? Iets over bekend?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

#224
Als met dit jaar de periode na 1 januari 2018 wordt bedoeld dan denk ik dat er minimaal 5 verschillende Wolven in Nederland zijn geweest en dat er nu gemiddeld wel 2 permanent aanwezig zijn. Aantal Wolvendagen in 2018 is dan rond de 170 oftewel circa 1 schaap per 4 Wolfdagen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

40 in drie maanden betekent maar ongeveer 160 per jaar.
Maar ja, die wolven betalen er natuurlijk niet zelf voor en daarom moeten ze dood.
Herman van der Meer

Cygnus

Citaat van: HPM op maart 27, 2018, 11:57:30 AM
40 in drie maanden betekent maar ongeveer 160 per jaar.

Bij het huidige aantal Wolven.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Merel

Citaat van: Oenanthe op maart 27, 2018, 11:42:31 AM
40 schapen al dit jaar doodgebeten door wolven. Hoeveel wolven hebben we dit jaar binnen de grenzen gehad en hoe lang hebben ze hier verbleven? Iets over bekend?

Met zekerheid door wolven doodgebeten? Dus kwamen positief uit de DNA test?
Tot een jaar of 2 terug was elk doodgebeten schaap het werk van honden, hoewel hier in Friesland ook de vos geregeld de schuld kreeg. Ja, realisme is ver te zoeken bij schapenhouders.... Nu hebben we regelmatig wolf op bezoek, dus nu is elk schaap doodgebeten door wolf? Beetje makkelijk.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Cygnus

Uit DNA tests blijkt dat er de laatste tijd regelmatig schapen door Wolven zijn doodgebeten. Misschien is dat wel de nieuwe realiteit.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op maart 27, 2018, 11:47:51 AM
Als met dit jaar de periode na 1 januari 2018 wordt bedoeld dan denk ik dat er minimaal 5 verschillende Wolven in Nederland zijn geweest en dat er nu gemiddeld wel 2 permanent aanwezig zijn.
Dat is een duidelijke berekening maar hoeveel wolven zijn er nu met zekerheid vastgesteld? Zie in dat verband ook wat Merel schrijft: elk dood schaap is ineens de schuld van wolven. Lekker makkelijk want bewijzen hoef je niks. En ik vraag mij af: van hoeveel wolven hebben we bewijs dat ze dit jaar in Nederland zijn geweest?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hans parlevliet

de efficentie hoe ze zijn doodgebeten leert dat het waarschijnlijk wel een wolf is. zie daartoe het filmpje bij het onderstaande artikel.
http://www.dvhn.nl/drenthe/Meldingen-van-dode-schapen-uit-heel-Drenthe-is-een-wolf-op-strooptocht-video-23032452.html
mvg
Hans

Cygnus

#231
Citaat van: Oenanthe op maart 27, 2018, 13:06:59 PM
Dat is een duidelijke berekening maar hoeveel wolven zijn er nu met zekerheid vastgesteld? Zie in dat verband ook wat Merel schrijft: elk dood schaap is ineens de schuld van wolven. Lekker makkelijk want bewijzen hoef je niks. En ik vraag mij af: van hoeveel wolven hebben we bewijs dat ze dit jaar in Nederland zijn geweest?

Om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding moet het wel bewezen worden dat de schade door een Wolf is veroorzaakt. De uitslag laat meestal enige tijd op zich wachten.

Met zekerheid vastgesteld in 2018 zijn volgens mij minimaal 3 of 4 verschillende Wolven, namelijk de gezenderde Wolf Naya die net na de jaarwisseling de grens met Belgie is overgestoken en daar nog steeds zit. De Wolf die in Nederlands Limburg schapen heeft doodgebeten en daarna rond 10 maart in Belgie is doodgereden. Bij de waarnemingen van na 10 maart in Nederland van de Wolven aan de grens met Duitsland bij Barger-Compascuum en in de IJsseldelta gaat het in ieder geval om nog 1 ander individu, maar misschien wel 2. Bij de waarnemingen van de noordelijke Veluwe, Twenthe en de Betuwe zou het kunnen gaan om de in Belgie doodgereden Wolf of om de Wolf of Wolven van Barger-Compascuum/IJsseldelta. Dit kunnen echter ook andere Wolven zijn, dan zou het aantal verschillende Wolven in 2018 zelfs 7 kunnen zijn.
     
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Arjan Broekhuizen

Citaat van: hans parlevliet op maart 27, 2018, 11:09:05 AM
't wordt nog een discussiepunt van enige omvang:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/192053/LTO-Schapenhouderij-Schiet-wolven-af

Citaat uit het bovenstaande item:
"We moeten in Duitsland het aantal wolven beperken. In de roedels worden nu jonge dieren geboren. De wat oudere dieren gaan nu hun eigen weg en die trekken ook naar Nederland. Door wolven in Duitsland af te schieten, kunnen we het probleem beheersbaar houden."

Ik kan me de emotie bij de schapenboeren best voorstellen. Het lijkt me ook geen pretje om een van je dieren dood te vinden in het veld. Maar als er weer een pluimveehouder getroffen wordt door de vogelgriep en al zijn dieren geruimd moeten worden (en het pluimvee bij de buren wellicht ook), dan gaan we toch ook niet alle vogels uit de lucht schieten. Het virus wordt immers toch verspreid door wilde (trek)vogels? Bij de vogelgriep gaat het vaak niet om een beperkt aantal dieren (zoals de 40 dieren uit het artikel), maar om honderden dieren die - preventief - geruimd worden.
(Ja, ik weet dat beide gevallen niet te vergelijken zijn; dat het idee om vogels uit de lucht te schieten kant-noch-wal-raakt. Het is ook meer om de discussie los te maken, voor zover nodig.)
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Cygnus

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 27, 2018, 14:55:50 PM
....de vogelgriep .... Het virus wordt immers toch verspreid door wilde (trek)vogels?

Dat willen de autoriteiten en de pers ons wel altijd wijsmaken. Of dat inderdaad zo is, is maar zeer de vraag. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Douwe van der Ploeg

Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 27, 2018, 14:55:50 PM
... dan gaan we toch ook niet alle vogels uit de lucht schieten. Het virus wordt immers toch verspreid door wilde (trek)vogels?

Die oproep kwam destijds anders ook wel uit LTO-kringen naar voren. (of iig: alle smienten)

En inderdaad, er zal volgens mij zeker een deel van die schapen door loslopende honden zijn doodgebeten. Als ze nou eens beginnen met die allemaal afschieten? (Chip aanwezig -> eigenaar mag alles vergoeden).
Douwe van der Ploeg

gerdwichers8

Hoe kan vorig jaar de wolf in Frankrijk 11000 dieren gedood hebben? Bestaat er wel een dusdanig grote populatie van de soort aldaar?
Hopelijk wordt informatie verspreid door een onafhankelijk en algemeen aanvaardbaar platform. Teveel vóór of teveel tégen moet het niet voor het zeggen hebben, dat lokt elkaar alleen verder uit en stijft het eigen belang...Aan de andere kant..hoe krijg je een objectieve informatie overdracht waarbij iedereen baat heeft?
Erg belangrijk in deze fase.

peterv

Citaat van: gerdwichers8 op maart 27, 2018, 18:20:49 PM
Hoe kan vorig jaar de wolf in Frankrijk 11000 dieren gedood hebben? Bestaat er wel een dusdanig grote populatie van de soort aldaar?
Hopelijk wordt informatie verspreid door een onafhankelijk en algemeen aanvaardbaar platform. Teveel vóór of teveel tégen moet het niet voor het zeggen hebben, dat lokt elkaar alleen verder uit en stijft het eigen belang...Aan de andere kant..hoe krijg je een objectieve informatie overdracht waarbij iedereen baat heeft?
Erg belangrijk in deze fase.
De populatie wolven in Frankrijk is in het monitoringseizoen 2016/2017 geschat op 360 dieren waaronder 34 reproducerende roedels. De populatie daar is dus een stuk kleiner dan in Duitsland. Het hoge aantal dode schapen hangt vooral samen met andere manieren van schapenhouderij en wetgeving. In Duitsland zijn boeren verplicht om in wolvengebieden preventieve maatregelen toe te passen om voor een schadevergoeding van de overheid in aanmerking te komen. In Frankrijk is preventie op vrijwillige basis. Daarnaast worden in Duitsland schadegevallen anders getaxeerd, er is in Frankrijk veel minder bewijs nodig. Dat komt er dan op neer dat in de praktijk alle verdwenen schapen in wolvengebieden op conto van de wolf worden vergoed. Voor een deel snap ik dat wel, het is in de Alpen ook vrijwel ondoenlijk om elk dood schaap te vinden en DNA te gaan verzamelen. Maar in de praktijk zullen dus ook veel schapen die op totaal andere wijze zijn verdwenen als wolvenschade zijn geregistreerd. Het is duidelijk dat 360 wolven gewoon uit hun buik knappen van 11000 schapen.
Peter Venema

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Merel

Ik krijg buikpijn van die schapenhouders. Bescherm je eigen dieren beter! Die eeuwige negatieve en uit onwaarheden bestaande lobby van LTO.. daar krijg ik wurgneigingen van...
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer