1. Diezelfde onderzoekers zouden toch ook aangeven dat de waarnemingen (midden tussen de mensen (Bennekom), overdag) die we nu in Nederland hebben apart zijn.
2. Voor een dergelijke wolf geldt m.i. het verhaal dat ze heeeeeel erg schuw zijn en mensen mijden niet heel erg meer.
1. Nee, dat zijn zeker niet dezelfde onderzoekers.
2. Dat verhaal is ook niet meer geloofwaardig, er zijn weliswaar veel wolven schuw voor mensen maar lang niet alle.
Wat je ziet gebeuren met wolven is hetzelfde verschijnsel als enige decennia terug met roofvogels. Roofvogels werden overal lange tijd met alle denkbare middelen vervolgd. Het gevolg daarvan was dat alleen de meest schuwe exemplaren overleefden. Vervolgens ontstond er de beeldvorming dat alle roofvogels super schuw zijn voor mensen. Ik kan me nog hele discussies herinneren over het afsluiten van bospaden omdat er ergens een buizerd broedde die beslist niet verstoord mocht worden. Was de schuwheid van roofvogels voor mensen toen een 'natuurlijke' eigenschap van die soorten? Door goede bescherming hebben ook roofvogels die niet die 'natuurlijke' schuwheid voor de mens vertonen weer overlevingskans. In feite heeft de mens heel lang geselecteerd op de eigenschap schuwheid.
Bij wolven is het verhaal gelijk. Ook daar zie je door zeer langdurige vervolging dat alleen de meest schuwe dieren het hebben gered. Daar komt bij dat het sociale dieren zijn die gedrag ook van de ouders meekijken/leren. In gebieden waar geen vervolging is van wolven zijn ze wel voorzichtig, maar niet perse schuw voor mensen. Door goede bescherming en het opgroeien van wolvenpups in gebieden waar wel mensen komen die geen gevaar voor ze vormen (bijvoorbeeld militaire terreinen maar ook in Yellowstone) leren de jonge wolven daar dat je mensen als neutrale objecten kunt beschouwen. Jonge wolven zijn sowieso eerder nieuwsgierig dan bang voor mensen. Ik verwacht dat wolven net als de roofvogels (en vos) geleidelijk aan steeds meer en meer het volledige spectrum van natuurlijk gedrag gaan vertonen, dus vaker overdag actief en ook gerust in de omgeving van bebouwing. Dat wolven nu nog zo nachtactief zijn hangt ook samen met het gedrag hun voedsel. Vrijwel overal zijn bejaagde populaties hoefdieren nachtactief geworden. Waar de hoefdieren en wolven met rust worden gelaten zijn beide gewoon overdag actief.
Een wolf is en blijft een toppredator. Het is respectloos en erg dom om te doen alsof het een knuffelbeest is waarmee je wel even een selfie kunt maken. Wolven zien mensen niet als prooidier maar mensen die beweren dat een wolf totaal ongevaarlijk is voor mensen mag je niet geloven. Zulke naïevelingen kunnen wat mij betreft maar beter door de wolf worden opgegeten