Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic


Merel

Is dat wel een wolf? Wolven in Nederland heeft er nog geen statement over gedaan, tenmiste niet dat ik kan vinden.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer


egilio

Lijkt sterk op de wolf van 13 februari. Ben benieuwd of deze wolf bekend is bij de onderzoekers in Duitsland en of de waarnemingen van 13 feb en 21 feb dezelfde wolf betreffen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: egilio op februari 22, 2018, 00:37:36 AM
Lijkt sterk op de wolf van 13 februari. Ben benieuwd of deze wolf bekend is bij de onderzoekers in Duitsland en of de waarnemingen van 13 feb en 21 feb dezelfde wolf betreffen.
Zonder DNA bewijs zijn de meeste waarnemingen van wolven onmogelijk tot hetzelfde dier te herleiden. Er zwerven zo veel jonge wolven rond dat het koppelen van waarnemingen altijd speculatief blijft. Bij mijn weten is er van de meldingen uit februari nog nergens DNA verzameld.
Peter Venema

egilio

Zoveel zwerven er niet rond in de grens regio Duitsland-Nederland. Deze wolf lijkt dezelfde witte rand (1/3 cirkel) in de vacht net achter de schouder te hebben (duidelijk te zien op de foto van 13 feb, minder duidelijk op foto's/videos van 21 feb) en, niet onbelangrijk, vertoont hetzelfde, niet-schuwe gedrag.

13 feb:


21 feb:


minder duidelijk:


Maar inderdaad, zonder DNA zal er geen 100% zekerheid zijn.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]


Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

gardensafari

Citaat van: Arjan Broekhuizen op februari 22, 2018, 15:57:14 PM
Wolf gespot in Twente? 'Helaas is het een hoax'
https://www.tubantia.nl/wierden/wolf-gespot-in-twente-helaas-is-het-een-hoax~aa0ba6a3/

Nepnieuws: daar zit Poetin achter.
Reactie Trump: "Claiming it is a hoax is fake news, absolutely fake."
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

jva

#160
Citaat van: Arjan Broekhuizen op februari 22, 2018, 11:18:12 AM
Wolf loopt op z'n dooie gemak door woonwijk
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2306523/VIDEO-Wolf-loopt-op-z-n-dooie-gemak-door-woonwijk

Soortgelijke beelden heb ik eerder via Duitse kanalen gezien dat wolven daar dergelijk gedrag vertonen. Ik vind het best opmerkelijk dat wolven zich niets lijken aan te trekken van menselijke bewoning en zich 'gewoon' door stadscentra lijken te begeven (en dan niet in het holst van de nacht). Nu zullen jonge dieren in de regel wellicht wat minder schuw zijn, maar zo 'mak' had ik niet verwacht. Ook de recente waarneming van het dier in Overijssel overdag op een parkeerplaats is opmerkelijk. Atypisch of toch niet? 
Jelle

peterv

Citaat van: jva op februari 22, 2018, 19:33:27 PM
Atypisch of toch niet?
Dat is voor jonge zwervende wolven vrij gebruikelijk, komt overal in Europa voor. Ze willen gewoon via de kortste weg van A naar B. Zoeken bebouwing niet bewust op, maar in ons land ontkom je er haast niet aan. Dat wolven schuw voor mensen zouden moeten zijn zit vooral in ons hoofd. Ze interesseren zich domweg niet voor ons. Of ergens een mens staat of een verkeersbord is hun om het even.
Peter Venema

ruut

Boswachter over wolf in Utrecht: 'mooiste dag uit mijn carrière'
VANDAAG, 21:37 AANGEPAST OM 21:47REGIO
Video afspelen 01:15
Boswachter na zien wolf: mooiste dag van mijn carrière
In Veenendaal is vannacht een wolf gezien. Gisteren werd het dier ook al in Gelderland gespot. Boswachter Hugo Spitzen is meer dan blij met de wolf in de provincie Utrecht. "Ik vind het echt fantastisch. Dit is een van de mooiste dagen uit mijn carrière."

Het dier werd afgelopen nacht door een man uit Veenendaal gefilmd vanuit de auto. "Ik pakte mijn telefoon en ben gaan filmen", zegt hij tegen RTV Utrecht. "Hij liep heel relaxed mee op zo'n 4 meter afstand. Hij keek mij steeds aan."

Te veel damherten
De organisatie Wolven in Nederland bevestigt dat het om een wolf gaat. Hoogstwaarschijnlijk werd dezelfde wolf eerst in het Duitse Rees gezien. "Deze wolf heeft een ietwat langere staart dan normaal. De staart is ook licht gekromd, terwijl die meestal kaarsrecht is", zegt Leo Linnartz van Wolven in Nederland, die verschillende beelden heeft gezien van het dier.

Boswachter Spitzen van Utrechts Landschap zegt dat de wolf ervoor kan zorgen dat er niet te veel damherten komen. "Het mogen er niet te veel worden. Als die wolf af en toe een damhert pakt, en hij pakt altijd de zwakste, is dat natuur op en top. Dat is wat we willen."

Kroegentocht
Voor zover bekend is de wolf nog niet echt in de buurt van de herten. Hij werd voor het laatst gezien in de buurt van de Veenendaalse horeca. "Dat is niet helemaal gewenst. Het lijkt wel of hij meer een kroegentocht aan het houden is dan dat hij de natuurgebieden van Nederland opzoekt", zegt Spitzen.

De wolf is niet gevaarlijk, maar je moet als mens wel verstandig handelen, zegt hij. "Zoek hem niet op, geef hem de ruimte, respecteer de wolf. Ga er niet als een idioot achteraan." Als hij langer rondom Veenendaal blijft, vindt de wolf vanzelf wel zijn weg naar de natuurgebieden, denkt de boswachter.

Het gebeurt vaker dat er wolven in Nederland worden gefilmd. Vorige week dinsdag werd in Twente een wolf gezien en half januari zwierf een wolvin door de oostelijke provincies.

https://nos.nl/artikel/2218915-boswachter-over-wolf-in-utrecht-mooiste-dag-uit-mijn-carriere.html

egilio

Citaat van: peterv op februari 22, 2018, 19:53:00 PM
Citaat van: jva op februari 22, 2018, 19:33:27 PM
Atypisch of toch niet?
Dat is voor jonge zwervende wolven vrij gebruikelijk, komt overal in Europa voor. Ze willen gewoon via de kortste weg van A naar B. Zoeken bebouwing niet bewust op, maar in ons land ontkom je er haast niet aan. Dat wolven schuw voor mensen zouden moeten zijn zit vooral in ons hoofd. Ze interesseren zich domweg niet voor ons. Of ergens een mens staat of een verkeersbord is hun om het even.

Alleen, hoe weet een wolf die een nieuw gebied zoekt waar B is? Die dieren leggen inderdaad vaak lange vrij rechte stukken af, daarbij volgen ze veelal lineaire objecten. Iets niet vermijden is iets anders dan iets opzoeken. Een jonge wolf, niet erg ervaren in het jagen op prooidieren, zeker niet alleen, zich begevend in onbekend gebied heeft geen makkelijke tijd. Vaak is er in de buurt van mensen toch wat makkelijker voer voor zo'n wolf beschikbaar. Dat leren ze snel. Dan wordt de schuwheid mogelijk tijdelijk wat minder (de drang naar voedsel overwint een deel), maar zoals op de beelden te zien is, worden mensen genegeerd. Ik heb veel jachtpartijen van jachluipaarden en Afrikaanse wilde honden vanaf een motor gevolgd en werd daarbij altijd compleet genegeerd door de roofdieren.


Die kromme lange staart die Leo Linnartz noemt zie je ook zowel bij de wolf van de waarneming van 13 feb als bij die van 21 feb. Nog een aanwijzing dat het om dezelfde wolf gaat waarschijnlijk.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jva

Citaat van: peterv op februari 22, 2018, 19:53:00 PM
Citaat van: jva op februari 22, 2018, 19:33:27 PM
Atypisch of toch niet?
Dat is voor jonge zwervende wolven vrij gebruikelijk, komt overal in Europa voor. Ze willen gewoon via de kortste weg van A naar B. Zoeken bebouwing niet bewust op, maar in ons land ontkom je er haast niet aan. Dat wolven schuw voor mensen zouden moeten zijn zit vooral in ons hoofd. Ze interesseren zich domweg niet voor ons. Of ergens een mens staat of een verkeersbord is hun om het even.

Is daar literatuur van? Als het overal in Europa voorkomt dan moet dat ook wel gedocumenteerd zijn. Niet dat ik je niet geloof, maar lees er graag meer over.
Jelle

peterv

Citaat van: jva op februari 22, 2018, 23:20:48 PM
Is daar literatuur van? Als het overal in Europa voorkomt dan moet dat ook wel gedocumenteerd zijn. Niet dat ik je niet geloof, maar lees er graag meer over.
Een heel bekend voorbeeld is deze: https://www.youtube.com/watch?v=2DgUgS9DWqM
Peter Venema

jva

Citaat van: peterv op februari 23, 2018, 08:22:05 AM
Citaat van: jva op februari 22, 2018, 23:20:48 PM
Is daar literatuur van? Als het overal in Europa voorkomt dan moet dat ook wel gedocumenteerd zijn. Niet dat ik je niet geloof, maar lees er graag meer over.
Een heel bekend voorbeeld is deze: https://www.youtube.com/watch?v=2DgUgS9DWqM

Kende het niet, maar het gaat hier kennelijk wel om een gevestigd territorium waarbij de dieren in menselijke omgeving (die ze goed kennen) foerageren. Geldt bv ook voor vossen. Een mogelijk problematische factor die een 'probleemwolf' in Dld. naar ik heb begrepen inmiddels al de kop heeft gekost.
Jelle


HPM

Citaat van: egilio op februari 22, 2018, 23:16:05 PM
Citaat van: peterv op februari 22, 2018, 19:53:00 PM
Citaat van: jva op februari 22, 2018, 19:33:27 PM
Atypisch of toch niet?
Dat is voor jonge zwervende wolven vrij gebruikelijk, komt overal in Europa voor. Ze willen gewoon via de kortste weg van A naar B. Zoeken bebouwing niet bewust op, maar in ons land ontkom je er haast niet aan. Dat wolven schuw voor mensen zouden moeten zijn zit vooral in ons hoofd. Ze interesseren zich domweg niet voor ons. Of ergens een mens staat of een verkeersbord is hun om het even.

Alleen, hoe weet een wolf die een nieuw gebied zoekt waar B is? ...

Dat weet hij niet en toch gaat hij er naartoe.
Die wolf van rond de jaarwisseling maakte voornamelijk gebruik van het wegennet. Dat wil niet zeggen dat hij tevoren wist dat die wegen er waren. Iedere oversteek van een moeilijk opstakel (kanaal, rivier, autoweg) ligt in een weg, dus hij komt telkens vanzelf weer op een weg terecht. Daar zijn misschien ook wel verkeersslachtoffers te vinden en in de dorpen onderweg ander afval.
Herman van der Meer


lesley van loo

pfff, dat scheelt niks, zal me niks verbazen als het binnenkort verkeerd gaat.

Overigens is dit bij deze waarneming niet de juiste locatie (weet niet of dat bewust is gedaan, al lijkt me dat onnodig)
https://waarneming.nl/waarneming/view/148782757
Lesley van Loo

http://www.ltdphoto.com/

ruut

Weer wolf gefilmd, nu bij Putten
VANDAAG, 17:58 AANGEPAST OM 18:00BINNENLAND
Opnieuw is in het midden van Nederland een wolf gespot. Het dier rende vanochtend door de Putterpolder, in het westen van Gelderland.

Voorbijganger Bram Schouten filmde de wolf toen hij naar zijn werk reed. "Bizar, niet normaal dat je zoiets ziet", zegt hij.

Video afspelen 00:37
Wolf opnieuw gezien... en gefilmd
Schouten reed met zijn vrouw door de polder bij Putten toen hij in de verte de wolf zag lopen. Hij was net te ver weg om hem goed in beeld te krijgen, dus reed hij 3 kilometer extra om de wolf te kunnen filmen.

"Hij kwam recht op ons af. Het geeft een heel mooi gevoel dat we zo'n beest mochten zien", zegt Schouten. "Dat zo'n dier de ruimte vindt in Nederland, dat is bijzonder." De wolf zou later op de dag nog een keer zijn gezien in Horst, bij Ermelo.

'Mooiste dag'
Gisteren filmde iemand een wolf in Veenendaal. Een boswachter uit Utrecht was daar zo blij mee, dat hij sprak van de mooiste dag van zijn carrière.

Het gebeurt steeds vaker dat in Nederland wolven worden gespot. De laatste jaren trekken de dieren geregeld vanuit Duitsland de grens over.

https://nos.nl/artikel/2219075-weer-wolf-gefilmd-nu-bij-putten.html

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op januari 27, 2018, 17:03:59 PM
Citaat van: Cygnus op januari 26, 2018, 11:17:14 AM
Ooit zal er wel eens een kaart komen die meer detail laat zien.
Omdat het basisgegevens betreft van een nog niet afgerond wetenschappelijk onderzoek is het logisch dat gedetailleerde kaarten nog niet openbaar zijn. Ga er maar vanuit dat er in het verlengde van dat onderzoek wordt gewerkt aan het analyseren van Naya's exacte route. Puzzelen op dit forum is natuurlijk leuk maar in Dresden zijn de locaties van de peilingen vrijwel tot op de meter nauwkeurig bekend.
Ik had in de duitstalige media al een uitgebreide routebeschrijving gevonden. In de buurt van KLeve had het dier de Rijn overgestoken en via de Maasduinen is het naar België gegaan, zoiets, is eigenlijk ook niet belangrijk. Alhoewel ik het wel interessant vind om te zien dat er vrijwel geen grenzen zijn voor de wolven, alles lijkt binnen hun bereik. Ik ben benieuwd wanneer ze echt op het strand staan bij Hoek van Holland. Of door de Rotterdamse stad lopen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op februari 24, 2018, 10:44:35 AM
Ik ben benieuwd wanneer ze echt op het strand staan bij Hoek van Holland. Of door de Rotterdamse stad lopen.
Arm dier dat in zo'n gat verdwaald.  ;D
Peter Venema

HPM

Honderden mensen hebben gedemonstreerd bij de hekken van de Oostvaardersplassen. Ze vinden dat de grote grazers daar aan hun lot worden overgelaten.
https://nos.nl/artikel/2220573-demonstratie-voor-creperende-dieren-oostvaardersplassen.html

'Militair schietterrein Harskamp ideaal voor wolf'
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2307461/Militair-schietterrein-Harskamp-ideaal-voor-wolf
Herman van der Meer

gerdwichers8

Citaat van: jva op februari 14, 2018, 11:31:33 AM


Edit: die hoge faunarasters ter plaatse houden dus geen wolven tegen!

gisteren dat hek nog maar even bekeken. 200m ten zuiden van de plaats waarop de foto geschoten is, ligt het hek 45 graden omver en is het fijnmazige onderste deel van het grofmazige bovenste raster gescheiden. Dat is een makkie vergeleken met een hoge sprong over het prikkeldraad aan de bovenzijde van het raster (ook nog..).
Ten noorden van de oversteekplaats ligt gewoon een rustige tunnel onder de N36 door; dan zou de foto niet gemaakt kunnen zijn.

jva

Citaat van: gerdwichers8 op maart 04, 2018, 17:03:09 PM
Citaat van: jva op februari 14, 2018, 11:31:33 AM


Edit: die hoge faunarasters ter plaatse houden dus geen wolven tegen!

gisteren dat hek nog maar even bekeken. 200m ten zuiden van de plaats waarop de foto geschoten is, ligt het hek 45 graden omver en is het fijnmazige onderste deel van het grofmazige bovenste raster gescheiden. Dat is een makkie vergeleken met een hoge sprong over het prikkeldraad aan de bovenzijde van het raster (ook nog..).
Ten noorden van de oversteekplaats ligt gewoon een rustige tunnel onder de N36 door; dan zou de foto niet gemaakt kunnen zijn.

Dank voor deze update. Hek leek mij ook behoorlijk hoog (1.8m?), zeker met die wolf op de voorgrond zoals te zien op een van de foto's. Alhoewel ik best geloof dat een wolf er in ieder geval onderdoor zou kunnen graven verwacht ik dat niet van een migrerende wolf. Die kiest gewoon de makkelijkste weg. Hier kennelijk een flink 'lek' in het raster. Is dit ergens te melden bij de wegbeheeder? Anders ben ik bang dat het voorlopig niet zal worden hersteld (ik spreek uit ervaring). Heb je nog gekeken of er haren aanwezig waren?
Jelle

gerdwichers8

Wellicht had ik eerder moeten kijken maar kreeg kort nadien last van een blessure en vervolgens ook nog de griep.
Sporen heb ik niet kunnen vinden gisteren maar morgen wil ik ter controle nog de noordkant gaan inspecteren. Als ik wat te melden heb, kom ik even hierop terug.

Arjan Broekhuizen

Schaap doodgebeten door roofdier: 'Mogelijk door wolf'
https://www.1limburg.nl/schaap-doodgebeten-door-roofdier-mogelijk-door-wolf?context=topstory

In de nacht van dinsdag op woensdag is in Heythuysen een schaap doodgebeten door een roofdier.
Volgens de Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB) is de kans aanwezig dat een wolf het dier heeft gedood. De LLTB zegt dat dna-onderzoek duidelijkheid moet verschaffen.
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

jeroenroelofsen

Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)