Soortgroepen > Zoogdieren

Wolven in Nederland: kenmerken & tips voor herkenning

<< < (2/110) > >>

augustvansteensel:
lijkt me een hond. of zou het toch het monster van loch ness zijn? ;)

tekenaar:
Kanttekening: wolf eet niet alleen spiervlees maar ook ingewanden. Een wolvenprooi kan heel goed een ree, hert of zwijn zijn waarvan de achterste helft geheel is opgegeten. De maag lusten ze niet: die ligt dan een stukje verderop, vaak geheel intact.

Maar: een beetje ervaren honden geven hetzelfde vraatbeeld. Bijtsporen in de huid van de prooi kunnen een aanwijzing geven (afstand tussen gaatjes opmeten, afstand "te klein" betekend een hond die een maatje kleiner was als een wolf) en tegenwoordig is het ook mogelijk om d.m.v. DNA analyse te bepalen welke predator een dier gedood heeft.

En ik ben het roerend eens met Freek dat waarnemingen (ook 100% zekere) meest heel kortdurend zijn en zelden van een goede foto vergezelt zullen worden. Maar, in Nederland zijn er zo verschrikkelijk veel mensen met een camera op pad, dat vroeg of laat wel iemand een acceptabel plaatje zal maken ...

Wil:
Op L1 nieuws.
www.l1.nl/nieuws/207109-wolf-nadert-limburg-met-rasse-schreden

augustvansteensel:

--- Citaat van: Wil op februari 27, 2013, 21:06:30 pm ---Op L1 nieuws.
www.l1.nl/nieuws/207109-wolf-nadert-limburg-met-rasse-schreden

--- Einde van citaat ---
en hier het filmpje

Freek Verkerk:

--- Citaat van: tekenaar op december 09, 2012, 21:16:41 pm ---Kanttekening: wolf eet niet alleen spiervlees maar ook ingewanden. Een wolvenprooi kan heel goed een ree, hert of zwijn zijn waarvan de achterste helft geheel is opgegeten. De maag lusten ze niet: die ligt dan een stukje verderop, vaak geheel intact.

Maar: een beetje ervaren honden geven hetzelfde vraatbeeld. Bijtsporen in de huid van de prooi kunnen een aanwijzing geven (afstand tussen gaatjes opmeten, afstand "te klein" betekend een hond die een maatje kleiner was als een wolf) en tegenwoordig is het ook mogelijk om d.m.v. DNA analyse te bepalen welke predator een dier gedood heeft.

En ik ben het roerend eens met Freek dat waarnemingen (ook 100% zekere) meest heel kortdurend zijn en zelden van een goede foto vergezelt zullen worden. Maar, in Nederland zijn er zo verschrikkelijk veel mensen met een camera op pad, dat vroeg of laat wel iemand een acceptabel plaatje zal maken ...

--- Einde van citaat ---

Ja, ja. Zwervers kunnen goed onzichtbaar blijven, maar zodra bekend is dat er ergens een dier een territorium heeft gaan mensen er ook naar uitkijken en wordt elke hondachtige gefotografeerd en krijgen we de foto's voorgelegd. Totdat we er tientallen gezien hebben.

Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik dat ik overigens ook geen tientallen foto's van de oostduitse wolven gezien heb. Wel lees ik opmerkingen dat zelfs de experts soms maar eens in hun leven een wolf gezien hebben. Wel zijn er cameravallen met resultaten, stront dat midden op de weg wordt gelegd ter markering van het territorium, dode schapen (genoeg foto's), sporen in de sneeuw, ooggetuigen verslagen, doodgereden jonge wolven langs de kant van de weg. En aangevreten reeen en zwijnen.  Incidentieel een verslag dat wandelaars klagen over wolven die achter een ree aanzitten en deze voor hun ogen vangen en verschuren, maar dat zijn uitzonderingen. :)  Ik heb de hoogste verwachtingen van cameravallen op met name wildviaducten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie