Soortgroepen > Zoogdieren

Wolven in Nederland: kenmerken & tips voor herkenning

<< < (110/115) > >>

Freek Verkerk:

--- Citaat van: Cygnus op juni 03, 2019, 23:14:01 pm ---
--- Citaat van: Freek Verkerk op juni 03, 2019, 20:58:13 pm ---....Het gaat om wolvin GW965F uit de roedel 'Die Lucie'. Nu weet ik niet waar die roedel haar territorium heeft, .....

--- Einde van citaat ---

In het natuurgebied Die Lucie iets ten zuidoosten van Dannenberg in het noordoostelijke puntje van Niedersachsen.

--- Einde van citaat ---
Bedankt Tritus. Ik kan nu bekijken welke route deze wolvin ongeveer genomen heeft. https://www.google.nl/maps/dir/Lemelerveld/29451+Dannenberg,+Duitsland/@52.7470659,7.6016439,8z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c7e47c5c7a5645:0xc1ded509bdcc9b84!2m2!1d6.3354221!2d52.4446089!1m5!1m1!1s0x47ae467918499c31:0xf9a8ad76e07fb07!2m2!1d11.109336!2d53.0986852!3e2?hl=nl&authuser=0 Dannenberg blijkt 360 KM van Lemelerveld. Dan leek ze me weer op de terugweg als ze daarna weer waargenomen is in NWF. Dannenberg ligt in het noordoostelijke puntje van Niedersachsen. Dat is een bevestiging van het idee dat NL in het bereik ligt van alle roedels in Niedersachsen (Neder Saksen). Zeer interessant. Was al bekend natuurlijk, geen nieuws. AFgelopen periode hebben zich 3 dieren in NL gevestigd. Een verdubbeling of verdrievoudiging ligt dit jaar voor de hand. 

Rob Koelman:
Aantal wolven in Frankrijk in jaar tijd met honderd naar 530 gestegen

Het aantal wolven groeit snel in Frankrijk. Het Franse bureau voor de jacht en dieren in het wild (ONCFS) meldt dat het aantal volwassen wolven in het land nu ongeveer 530 is, honderd meer dan een jaar geleden.

Inmiddels zijn er zo veel wolven dat de soort zichzelf in stand kan houden. Daarmee is de drempel van de zogenoemde 'demografische leefbaarheid' overschreden.

Volgens het wolvenplan dat vorig jaar van kracht werd, zou die drempel pas in 2023 worden bereikt.

Door de snelle groei van de wolvenpopulatie moeten de maatregelen die de regering heeft gepresenteerd mogelijk worden aangepast. Zo komt er wellicht toestemming om een groter percentage wolven te doden.

Zes wolven gezien in Nederland

Zes wolven zijn sinds februari gezien in Nederland, meldde Wageningen Environmental Research maandag in een nieuw onderzoek. De dieren verbleven op de Veluwe, elders in de provincie Gelderland en in de provincies Drenthe en Limburg.

Twee van die wolven hebben zich officieel in Nederland gevestigd. Hiervan is sprake wanneer een wolf minimaal zes maanden achtereen in hetzelfde gebied verblijft. In het geval van deze twee wolven is dat gebied de Veluwe.

Bron: https://www.nu.nl/dieren/5926797/aantal-wolven-in-frankrijk-in-jaar-tijd-met-honderd-naar-530-gestegen.html

Johan Helmus:
Wolf op Veluwe grijpt reekalf: ‘Ik denk dat ik nooit meer zoiets moois zal zien’
Het was de bedoeling om in alle vroegte herten en zwijnen te spotten, maar in plaats daarvan stonden Benny Pieters uit Epe en zijn vriendin Renée Storm van Leeuwen vanmorgen oog in oog met een jagende wolf. Het roofdier greep voor hun ogen een hertenkalf en ging ermee vandoor.

KoenVerhoogt:
De eerste welpen zijn gezien!
https://www.nu.nl/dieren/5943534/voor-het-eerst-sinds-terugkeer-wolf-ook-welpen-gespot-in-nederland.html

Oenanthe:
Ook op teletekst en volgens teletekst ook op het journaal (dat heb ik niet bekeken vanavond). Als er jongen worden geboren mag je toch wel zonder enig voorbehoud zeggen dat de wolf terug is in Nederland. Fantastisch.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie