Soortgroepen > Zoogdieren

Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

<< < (108/122) > >>

Merel:
Een wolf loopt natuurlijk niet 70 km per dag als hij een vast territorium heeft. Die 70 km komt van afstanden die zwervende dieren lopen. Verder lijkt me 2 reeŽn per week niet veel. Ze eten toch niet alles van het ree (botten, huid en sommige organen niet).

Freek Verkerk:

--- Citaat van: Merel op mei 17, 2019, 16:29:04 pm ---Een wolf loopt natuurlijk niet 70 km per dag als hij een vast territorium heeft. Die 70 km komt van afstanden die zwervende dieren lopen. Verder lijkt me 2 reeŽn per week niet veel. Ze eten toch niet alles van het ree (botten, huid en sommige organen niet).

--- Einde van citaat ---
Die 70 km heb ik ergens gelezen. en die 4 kg ook. Ik stel me zo voor dat een wolf met een vast territorium wel weet waar het eten te vinden is, dus hij loopt gewoon naar de reeŽn en eet er eentje op, de wolf lijkt wat dat betreft echt op een boer. Het is bijvoorbeeld bekend dat als ze een schaap doodgebeten hebben, en opgegeten, dat ze dan onthouden waar dat was en dat ze dan de volgende dag terugkomen dan het volgende schaap opeten, tot ze allemaal opgegeten zijn. Het zijn slimme dieren, maar de mensen weten dat ook en gaan de schapen bewaken en als de wolf opduikt wordt hij meteen afgeschoten. Vroeger deed men dat zo. Tegenwoordig hebben ze een team van mobiele bewakingshonden dat direct terplaatse aan de slag gaat. Maar als de wolf schapen of reeŽn niet kan vinden moet hij even doorlopen tot hij wel wat gevonden heeft en dat kan 70 km zijn.  Ik denk dat als die schapen ook niet wekelijk geteld worden dat ze na een week ook zomaar 10 schapen kwijt kunnen zijn, zeker als de wolven in een roedel jagen met 5 dieren ofzo. Misschien eten ze ook wel elke dag een ree, zeker als ze in een roedel leven.

peterv:

--- Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2019, 13:57:34 pm ---Als een wolf 100 reeŽn per jaar nodig heeft moet hij er elke week iets minder dan 2 doden. Is dat niet wat veel? Ik heb ooit een beroemd boek over wolven gelezen van Farley Mowat (Wee de wolf, oorspronkelijk Never cry wolf) waarin hij vertelt dat de door hem bestudeerde wolven muizen als stapelvoedsel hadden. Hoe zit dat nu?

--- Einde van citaat ---
Een wolf moet gemiddeld per dag 5,4 kg levendgewicht van prooidieren doden waarvan circa 4 kg eetbaar/verteerbaar is. Dat komt neer op ongeveer elke 4 dagen een ree (cijfers afkomstig uit de Lausitz, Duitsland). Grote prooidieren (hoefdieren) zijn, indien voldoende beschikbaar, voor een wolf een kostenefficiŽnte maaltijd. Bij gebrek daaraan kunnen wolven zich ook aanpassen en bijvoorbeeld muizen vangen. Dat zal in ruimte en tijd verschillen. Elke roedel wolven heeft een iets andere menukaart, afhankelijk van het voedselaanbod ter plaatse. Als wolven in een roedel leven worden grote prooidieren het meest efficiŽnt benut want dan gaat een ree, zwijn of hert in 1x helemaal op. Een wolf alleen moet gemiddeld vaker op jacht omdat grote prooien ook (deels) door aaseters worden opgegeten.

Maarten70:
https://www.destentor.nl/binnenland/wolvenpaar-op-de-veluwe-op-beeld-vastgelegd~a89a3b28/

Freek Verkerk:

--- Citaat van: Maarten70 op mei 19, 2019, 18:40:28 pm ---https://www.destentor.nl/binnenland/wolvenpaar-op-de-veluwe-op-beeld-vastgelegd~a89a3b28/

--- Einde van citaat ---
Iets meer informatie: https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=25189

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie