Soortgroepen > Zoogdieren

Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

<< < (107/122) > >>

Freek Verkerk:

--- Citaat van: Cygnus op maart 26, 2019, 23:52:04 pm ---
--- Citaat van: Arjan Broekhuizen op maart 26, 2019, 23:00:40 pm ---Deskundigen: wolf gaat niet naar park Hoge Veluwe

Met een kaart van het leefgebied van de wolven (op de website van prov. Gelderland)

--- Einde van citaat ---

Ben benieuwd of de Wolf zich gaat houden aan de voorspelling van de deskundigen en het verplichte leefgebied.

--- Einde van citaat ---
LOL, misschien het eerste jaar.

ruut:
Acht schapen eind februari in Overijssel door wolf doodgebeten
In de Overijsselse plaatsen Holten en Lemelerveld zijn eind februari acht schapen door een wolf doodgebeten. Dat blijkt woensdag uit cijfers van BIJ12, de organisatie die de schade aan schapen door wolven per provincie afhandelt.

Vier schapen werden op 20 februari in Holten doodgebeten en twee dagen erna kostte een aanval van een wolf weer vier schapen het leven.

BIJ12 heeft voor de doodgebeten schapen in Holten bijna 700 euro uitgekeerd.

Wageningen Environmental Research meldde eind februari dat op dat moment drie wolven in Nederland leefden. Twee daarvan waren vrouwtjes en die leefden op de Veluwe. Eťn onder de A1 en ťťn boven de A1.

Ook mannetjeswolf ontdekt
In het gebied boven de A1 werd ook een mannetjeswolf ontdekt. Maar pas van vestiging van een wolf wordt gesproken als het dier zes maanden in een gebied leeft, kan van officiŽle vestiging van het mannetje nog niet gesproken worden.

Het vrouwtje in dat gebied is wel officieel gevestigd. Het is de enige wolf die zich op dit moment officieel gevestigd heeft in Nederland.

Eind vorig jaar liep er ook een wolf in Overijssel rond. Het dier beet in december bij De Lutte nog een schaap dood, maar in december vertrok het dier naar het Duitse Walle. De Lutte is zo'n 200 kilometer verwijderd van Walle.

Het is nog onduidelijk welke wolf de schapen in Holten en Lemelerveld heeft doodgebeten.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/acht-schapen-eind-februari-in-overijssel-door-wolf-doodgebeten/ar-BBVzyZ0?li=BBoPOOe

Freek Verkerk:
Volgens dit artikel https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=25180zijn er in 2016, 6300 reeŽn doodgereden in Nederland. Dat klinkt als veel autoschade dat niet vergoed wordt door de overheid en voldoende voedsel voor de wolven. Ze hoeven het alleen maar op te pakken. Als je ervan uit gaat dat een wolf 100 reeŽn per jaar als voedsel nodig heeft, dan is er alleen al op basis van het aantal doodgereden reeŽn plaats voor 63 wolven. Maar mogelijk gaan de wolven de hoeveelheid reeŽn reduceren tot de helft. Ik heb elders ook gelezen dat de jagers 10.000 ReeŽn doodschieten per jaar, dus daar zie ik ook nog wel wat voedsel voor de wolven rondlopen. De jagers zullen dan wel minder kunnen afschieten. Zijn er ook ideeen, verwachtingen hoe de relatie wolf / ree gaat veranderen in Nederland?

Oenanthe:

--- Citaat van: Freek Verkerk op mei 17, 2019, 11:59:24 am ---Als je ervan uit gaat dat een wolf 100 reeŽn per jaar als voedsel nodig heeft, dan is er alleen al op basis van het aantal doodgereden reeŽn plaats voor 63 wolven.

--- Einde van citaat ---
Als een wolf 100 reeŽn per jaar nodig heeft moet hij er elke week iets minder dan 2 doden. Is dat niet wat veel? Ik heb ooit een beroemd boek over wolven gelezen van Farley Mowat (Wee de wolf, oorspronkelijk Never cry wolf) waarin hij vertelt dat de door hem bestudeerde wolven muizen als stapelvoedsel hadden. Hoe zit dat nu?

Freek Verkerk:

--- Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2019, 13:57:34 pm ---
--- Citaat van: Freek Verkerk op mei 17, 2019, 11:59:24 am ---Als je ervan uit gaat dat een wolf 100 reeŽn per jaar als voedsel nodig heeft, dan is er alleen al op basis van het aantal doodgereden reeŽn plaats voor 63 wolven.

--- Einde van citaat ---
Als een wolf 100 reeŽn per jaar nodig heeft moet hij er elke week iets minder dan 2 doden. Is dat niet wat veel? Ik heb ooit een beroemd boek over wolven gelezen van Farley Mowat (Wee de wolf, oorspronkelijk Never cry wolf) waarin hij vertelt dat de door hem bestudeerde wolven muizen als stapelvoedsel hadden. Hoe zit dat nu?

--- Einde van citaat ---
Ik had ergens gelezen dat een wolf 4 kilo vlees per dag moet eten. Elders lees ik ook dat het dier 70 km per dag loopt, dus hij verbruikt ook wat. Een ree is volgens de wikipedia 16 tot 35 kilogram, maar dat is niet allemaal vlees. Veel botten, vel etc. Als een ree gedood wordt loopt de wolf weg en gaan andere dieren eraan eten, dus misschien kan de wolf nog 3 dagen terugkomen, maar ergens is het afgelopen. Het is een inschatting van mij. En wolven eten behalve ree ook andere dieren, eigenlijk alles wat ze te pakken kunnen krijgen; eenden, ganzen, varkens, konijnen, hazen, muizen etc. Maar het merendeel schijnt wel ree te zijn. Het was ook maar een inschatting van mij. Er wordt vaak gezegd dat Nederland niet groot genoeg is voor veel wolven, maar aan de hoeveelheid reeŽn ligt het niet. Voorlopig in ieder geval niet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie