Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

This must be Holland. Of zijn er elders op de wereld idioten van vergelijkbaar niveau?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Douwe van der Ploeg

Jazeker, lees het Zoogdieren in het Nieuws-topic maar, voorbeelden genoeg. Dergelijke idioterie komt over de hele wereld voor.
Douwe van der Ploeg

peterv

Citaat van: Hannie Luijten op april 03, 2018, 11:42:22 AM
Citaat van: peterv op april 01, 2018, 21:33:30 PM
In Drenthe is uitgebreid onderzoek verricht naar aanvallen door honden, vossen of andere dieren op schapen en geiten. Opmerkelijk is dat in 2013-2015 van de 120 boeren met schade aan hun schapen (dood of gewond) er maar 4 hun afrasteringen hebben aangepast en 116 gewoon alles bij het oude hebben gelaten. Het ging alles bij elkaar om 431 gewonde en 696 gedode schapen (totaal van 3 jaar). In 2015 (jaar met meest nauwkeurige gegevens) is in Drenthe 0,65% van de totale schapenpopulatie verwond en 0,96% van de totale schapenpopulatie gedood door vooral honden en vossen. De emotionele impact van aangevallen dieren op een schapenhouder is groot maar de kans is kennelijk zo klein dat vrijwel niemand uit zichzelf de moeite neemt om het vee beter te gaan beschermen.

Je hebt niet toevallig een bron van deze gegevens?
Jawel: dat staat op de website van de provincie, zie link. Download staat onder het 4e tussenkopje van de pagina. https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/natuur-milieu/natuur/wolf-drenthe/vraag-antwoord-wolf/
Peter Venema

peterv

Citaat van: HPM op april 03, 2018, 17:04:20 PM
Het hekwerk is medio 2017 aangelegd en kostte 40.000 euro. Sindsdien zijn er geen schapen meer gedood."[/i]
Dat "sindsdien" is intrigerend. Volgens het monitoringsoverzicht van Niedersachsen waren bij Meppen ook "voordien" geen schapen door wolven gepakt. https://www.wolfsmonitoring.com/monitoring/nutztierrisse/
Peter Venema

Hannie Luijten

Citaat van: peterv op april 03, 2018, 22:57:17 PM
Citaat van: Hannie Luijten op april 03, 2018, 11:42:22 AM
Citaat van: peterv op april 01, 2018, 21:33:30 PM
In Drenthe is uitgebreid onderzoek verricht naar aanvallen door honden, vossen of andere dieren op schapen en geiten. Opmerkelijk is dat in 2013-2015 van de 120 boeren met schade aan hun schapen (dood of gewond) er maar 4 hun afrasteringen hebben aangepast en 116 gewoon alles bij het oude hebben gelaten. Het ging alles bij elkaar om 431 gewonde en 696 gedode schapen (totaal van 3 jaar). In 2015 (jaar met meest nauwkeurige gegevens) is in Drenthe 0,65% van de totale schapenpopulatie verwond en 0,96% van de totale schapenpopulatie gedood door vooral honden en vossen. De emotionele impact van aangevallen dieren op een schapenhouder is groot maar de kans is kennelijk zo klein dat vrijwel niemand uit zichzelf de moeite neemt om het vee beter te gaan beschermen.

Je hebt niet toevallig een bron van deze gegevens?
Jawel: dat staat op de website van de provincie, zie link. Download staat onder het 4e tussenkopje van de pagina. https://www.provincie.drenthe.nl/onderwerpen/natuur-milieu/natuur/wolf-drenthe/vraag-antwoord-wolf/

Bedankt!
Groet, Hannie


sannekleinsma

"Een permanente terugkeer van de wolf in de Nederlandse natuur wordt verwacht"

Las ik in een artikel, iemand ideeën hierover? Er zijn wel regelmatig wolven gespot, maar een permanente terugkeer lijkt me nog ver weg?
Groet,

Sanne Kleinsma

migratorius

Citaat van: sannekleinsma op april 16, 2018, 11:52:10 AM
"Een permanente terugkeer van de wolf in de Nederlandse natuur wordt verwacht"

Las ik in een artikel, iemand ideeën hierover? Er zijn wel regelmatig wolven gespot, maar een permanente terugkeer lijkt me nog ver weg?
Die ideeën zijn er inderdaad. Onder "Wolven bij de buren" (https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=44774.1830) worden 2020 en 2022 genoemd als schatting genoemd voor het eerste jaar met voortplanting in NL.

JanHein

Cygnus

Citaat van: sannekleinsma op april 16, 2018, 11:52:10 AM
"Een permanente terugkeer van de wolf in de Nederlandse natuur wordt verwacht"

Las ik in een artikel, iemand ideeën hierover? Er zijn wel regelmatig wolven gespot, maar een permanente terugkeer lijkt me nog ver weg?

In de gebieden in aangrenzend Niedersachsen is het steeds zo geweest dat de vestiging van een roedel vooraf werd gegaan door rondzwervende individuen. Die fase is nu in Nederland begonnen. Normaliter mag daarom worden gerekend op een vrij snelle vestiging van een roedel in geschikt biotoop, tussen nu en over 3 jaar of zo.   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ronris

Citaat van: Cygnus op april 16, 2018, 15:58:47 PM
Citaat van: sannekleinsma op april 16, 2018, 11:52:10 AM
"Een permanente terugkeer van de wolf in de Nederlandse natuur wordt verwacht"

Las ik in een artikel, iemand ideeën hierover? Er zijn wel regelmatig wolven gespot, maar een permanente terugkeer lijkt me nog ver weg?

In de gebieden in aangrenzend Niedersachsen is het steeds zo geweest dat de vestiging van een roedel vooraf werd gegaan door rondzwervende individuen. Die fase is nu in Nederland begonnen. Normaliter mag daarom worden gerekend op een vrij snelle vestiging van een roedel in geschikt biotoop, tussen nu en over 3 jaar of zo.
Denk dat een "geschikte" biotoop wel eens het grote probleem kan worden voor permanente vestiging (roedel en territoriumvorming) in Nederland.

Cygnus

Citaat van: ronris op april 16, 2018, 16:19:22 PM
Denk dat een "geschikte" biotoop wel eens het grote probleem kan worden voor permanente vestiging (roedel en territoriumvorming) in Nederland.

Ja, dat denk ik ook. Volgens mij wordt de geschiktheid van Nederland voor Wolven door velen overschat. Er zijn maar weinig gebieden waar rust heerst en die gevrijwaard zijn van wandelaars, fietsers, paardrijders, hondenuitlaters en dergelijke.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hans parlevliet

Citaat van: Merel op maart 31, 2018, 20:58:06 PM
Ben het wel met Herman eens, het is pas interessant wanneer uit DNA onderzoek blijkt dat het idd een wolf was. Waarmee ik je niet wil beperken in wat je wel of niet post. Maar het zou iets meer on-topic zijn om uitsluitend de zekere door wolven gedode schapen te melden. Ik denk namelijk nog steeds dat er meer honden de dader zijn dan wolven.
Ter info: https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunazaken/nieuws-faunazaken/provincie-drenthe-start-overleg-over-maatregelenpakket-wolf/
mvg
Hans


Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Herman van der Meer



ronris

Citaat van: Rob Koelman op mei 17, 2018, 15:31:45 PM
Citaat van: hans parlevliet op mei 17, 2018, 12:33:24 PMhttps://www.rtvnoord.nl/nieuws/194168/LTO-Provincie-gaat-te-laks-om-met-wolvenprobleem

Wolvenprobleem?

Typisch gezwets van de landbouwmaffia...
De kop van dit artikel is ook wel goed gekozen.
Het is een zeer zeldzaam fenomeen, vliegende schapen om de oren,  maar dode vliegende schapen.....


egilio

Als het aantal dode schapen als gevolg van wolven nu al als probleem gezien wordt, wat wordt er dan aan honden gedaan? Die veroorzaken een veelvoud aan schade. Wordt schade van honden verhaald op de (verzekering van) eigenaar van de hond?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

hans parlevliet

Ik weet niet of de kop in het zand steken iets oplost..
mvg
Hans

HPM

Citaat van: hans parlevliet op mei 17, 2018, 20:22:32 PM

Ik weet niet of de kop in het zand steken iets oplost..

Ik weet niet of overdrijven iets oplost.
Herman van der Meer

hans parlevliet

polariseren en generaliserend de landbouw "maffia" noemen zeker niet!
mvg
Hans

HPM

#292
Citaat van: hans parlevliet op mei 17, 2018, 22:15:18 PM

polariseren en generaliserend de landbouw "maffia" noemen zeker niet!

Die paar wolven in Nederland luidkeels een probleem noemen en niet eens compensatiegeld willen hebben maar de wolven uit willen roeien.
Het verdommen om je schapen in veiligheid te brengen en dan naar wolven wijzen als de schuldigen en naar de overheid om het op te lossen.


'Een hond bestaat niet, de karkassen van de schapen zijn helemaal doorgevreten. Onvoorstelbaar hoe dit dier tekeer is gegaan'
Krol had woensdag, nadat hij de eerste zeven opengereten schapen vond, contact met het Faunafonds. Dat verzekerde hem dat hij zijn schapen niet binnen hoefde te zetten.
...
Krols buurman vertrouwde het verhaal van het Faunafonds niet en haalde zijn schapen afgelopen nacht wél binnen. 'Ik had hem uitgelachen, ik vond hem een schijterd, maar hij had achteraf gelijk.'

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/194157/Nog-eens
Herman van der Meer

HPM

Herman van der Meer

Merel

Citaat van: egilio op mei 17, 2018, 16:41:40 PM
Als het aantal dode schapen als gevolg van wolven nu al als probleem gezien wordt, wat wordt er dan aan honden gedaan? Die veroorzaken een veelvoud aan schade. Wordt schade van honden verhaald op de (verzekering van) eigenaar van de hond?

Volgens mij worden er amper cijfers bijgehouden van aanvallen door honden op schapen. Voordat we wolven hadden, werden dat soort dingen ook aan vos en das toegewezen. Heel vaak is niet bekend wie de eigenaar van de hond is. Dat waren dus gevalletjes van jammer maar helaas. Nu hebben we de wolf, dus die kunnen we de schuld geven. En als scholieren tegenwoordig al wolven determineren, dan kunnen jagers en boeren dat ook natuurlijk: http://www.112marum.nl/scholier-spot-wolf-in-de-wilp/
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

egilio

Dit rapport meldt dat 40% van schapen bedrijven in enquet (in Limburg) in de afgelopen 10 jaar schade hebben ondervonden van honden en vossen. Vaker honden dan vossen, maar meer schade door vossen.
Een aantal van 918 schapen (dood en gewond) over 10 jaar wordt genoemd (onder 115 ge-enqueteerden, alleen in Limburg). Dat is dus alleen onder de ge-enqueteerde bedrijven, en geldt niet voor de hele provincie.
https://www.wolveninnederland.nl/wolven/download/common/verslag-ao-predatie-op-schapen-1.pdf

En uit Drenthe: https://www.wolveninnederland.nl/wolven/download/common/verslag-ao-predatie-op-schapen-1.pdf
18,1% van schapenhouders had last van schade in 2013-2015. In 2015 bedroeg dit ongeveer 400 dode schapen en 250 gewonde schapen. Vos en hond zijn voor 80% van deze schade verantwoordelijk. En dat claims niet altijd kloppen blijkt wel dat 22 volwassen schapen door kraaien zouden zijn gedood.
Dit was een enquete gestuurd naar alle schapen- (en geiten-)houders in Drenthe, en meer dan 40% van de schapenhouders vulde de enquete in.



Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

HPM

Citaat van: Merel op mei 18, 2018, 12:29:50 PM


...  En als scholieren tegenwoordig al wolven determineren, dan kunnen jagers en boeren dat ook natuurlijk: http://www.112marum.nl/scholier-spot-wolf-in-de-wilp/

Hij had grote tanden, zoals het hoort.

Herman van der Meer

ronris

#297
Citaat van: HPM op mei 18, 2018, 13:23:40 PM
Citaat van: Merel op mei 18, 2018, 12:29:50 PM


...  En als scholieren tegenwoordig al wolven determineren, dan kunnen jagers en boeren dat ook natuurlijk: http://www.112marum.nl/scholier-spot-wolf-in-de-wilp/

Hij had grote tanden, zoals het hoort.


Er staat ook dat het "vermoedelijk" om een wolf ging, voor mij net zo "vermoedelijk" als deze waarneming https://waarneming.nl/waarneming/view/156802659 en net zo "vermoedelijk" dat alle dode schapen nu opeens ten prooi zijn gevallen aan een wolf.  Als we alle aangevreten ree, damhert, edelhertkalveren en frislingen opeens moeten toe gaan schrijven als wolfprooien dan moeten we alleen al in Gelderland struikelen over de wolven.

gerdwichers8

Vóór-en tégenstanders van de Wolf zijn helemaal niet zo verschillend als het doet voorkomen. De polarisatie van het onderwerp dient lang niet in elk opzicht de objectiviteit maar toont één en dezelfde aard van de mens: die strijdt voor het eigenbelang.

Zou enige empathie voor de andere kant niet méér gestalte en inhoud gegeven worden als ook wij als voorstanders zouden hebben te worstelen met een behoorlijke irrealiteit?

'De Wolf maakt van de hele Nederlandse natuur weer een ècht sprookjesbos'

Is dit geen gemekker van een stel geiten? De Yellowstone Park situatie gaat toch helemaal niet zo makkelijk op in Nederland. Mèt of zònder schapen, daar gáát het eigenlijk niet helemaal om.

HPM

Citaat van: gerdwichers8 op mei 19, 2018, 13:35:28 PM
Vóór-en tégenstanders van de Wolf zijn helemaal niet zo verschillend als het doet voorkomen. De polarisatie van het onderwerp dient lang niet in elk opzicht de objectiviteit maar toont één en dezelfde aard van de mens: die strijdt voor het eigenbelang.

Zou enige empathie voor de andere kant niet méér gestalte en inhoud gegeven worden als ook wij als voorstanders zouden hebben te worstelen met een behoorlijke irrealiteit?

'De Wolf maakt van de hele Nederlandse natuur weer een ècht sprookjesbos'

Is dit geen gemekker van een stel geiten? De Yellowstone Park situatie gaat toch helemaal niet zo makkelijk op in Nederland. Mèt of zònder schapen, daar gáát het eigenlijk niet helemaal om.

Het gaat niet om een sprookjesbos maar om een situatie waarin wilde dieren de plaats (terug-)krijgen die ze toekomt en mensen dat vanzelfsperekend vinden. De terugkeer van de wolf hoeft niet gestopt te worden wegens econmisch belang en zeker niet vanwege het economisch belang van een zeer kleine minderheid van moordzuchtige schapenboertjes met een grote mond .
Herman van der Meer