Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

Gestart door maurice.lahaye, maart 02, 2012, 11:51:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Meneer durft niet meer in het donker naar zijn schapen. Afgezien van het feit dat weinig schapenhouders hun dieren bij nacht bezoeken denk ik dat er veel mensen zijn die graag in zijn plaats zouden gaan, als er daadwerkelijk zo veel gevaar op een ontmoeting met een wolf bestond.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gerdwichers8

't Tact is weer ver te zoeken wat een gebrek aan mensenkennis, zeg..
Natuurlijk is deze schaaphouder zwaar aangedaan. Niet elke veehouder hoeft gevoelig te zijn naar zijn vee toe; een understatement lijkt me. Maar als het echt een liefhebber is van een bepaald ras schaap dan kun je dat niet één op één uitwisselen met een liefhebber van  een Mastiff.

jeroenroelofsen

Citaat van: Oenanthe op maart 08, 2018, 10:05:24 AM
Meneer durft niet meer in het donker naar zijn schapen. Afgezien van het feit dat weinig schapenhouders hun dieren bij nacht bezoeken denk ik dat er veel mensen zijn die graag in zijn plaats zouden gaan, als er daadwerkelijk zo veel gevaar op een ontmoeting met een wolf bestond.
In de periode van lammeren juist wel. Dan moet de boer in de gaten houden of alles goed gaat.

Maar inderdaad zouden er best veel mensen zijn die maar wat graag 's nachts zouden posten voor een glimp van die wolf.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Cygnus

Hoe gaat dat precies in z'n werk, 's-nachts een Wolf zien?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ronris

Citaat van: Cygnus op maart 08, 2018, 11:17:48 AM
Hoe gaat dat precies in z'n werk, 's-nachts een Wolf zien?
Bij volle maan gaat dat best goed, of zijn het dan weerwolven??

Oenanthe

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 08, 2018, 11:10:46 AM
Citaat van: Oenanthe op maart 08, 2018, 10:05:24 AM
Meneer durft niet meer in het donker naar zijn schapen. Afgezien van het feit dat weinig schapenhouders hun dieren bij nacht bezoeken denk ik dat er veel mensen zijn die graag in zijn plaats zouden gaan, als er daadwerkelijk zo veel gevaar op een ontmoeting met een wolf bestond.
In de periode van lammeren juist wel. Dan moet de boer in de gaten houden of alles goed gaat.
Dat had ik inderdaad over het hoofd gezien. Maar ook dan is angst voor een ontmoeting met een wolf misplaatst. Ze vluchten voor mensen en vallen ze dus zeker niet aan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gerdwichers8

Als de herder moet ingrijpen tijdens een frenzy van een wilde hond of een wolf, dan krijg je een totaal andere, onvergelijkbare situatie natuurlijk.
Afgelopen najaar was ik het verlies van vogels uit ons net in Azerbaijan helemaal beu. Op een ochtend zag ik zo'n groep van die herders honden lopen en vroeg de hoofd ringer wat ze eigenlijk deden als ze die honden direct tegen kwamen.
"Als wij ze negeren, negeren ze ons ook" was het antwoord. Het mysterie omtrent de gaten en verdwenen vogels was opeens  compleet opgelost.
Van het probleem weg kijken helpt niet en lost de suspense niet op!
De dag erna wist ik precies wat er gebeuren moest: Confrontatie.

Maar ehm..dan sta je dus inderdaad tussen de hond en zijn frenzy in en ehm..ik was inderdaad de enige van ons team die last ging krijgen van die honden.
Ander verhaal dan, betwetertjes

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op maart 08, 2018, 12:29:19 PM
Maar ook dan is angst voor een ontmoeting met een wolf misplaatst. Ze vluchten voor mensen en vallen ze dus zeker niet aan.

Ken je deze wetenschappelijke publikatie: https://www.researchgate.net/publication/236330045_The_fear_of_wolves_A_review_of_wolf_attacks_on_humans
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Nee. Ik heb hem gedownload want even snel lezen lukt niet. Benieuwd of hier betrouwbare nieuwe info in te vinden is  :duim:
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

dmsoes

Af en toe heb ik het gevoel dat de lange afwezigheid van roofdieren van formaat er heeft voor gezorgd dat een deel van de Nederland zich niet meer kan inleven in het respect dat je moet hebben voor dit soort predatoren. Al weer een paar jaartjes geleden heb ik in het oosten van Portugal een tweetal kadavers van geiten bezocht die door de parkwachter werden beoordeeld als door wolven gedood en opgevroten. Dit gebeurd om de boeren te compenseren. Het was voor mij schrikbarend hoe dicht de kadavers lagen bij de woning van de eigenaars. Bij 1 amper 15-20 meter van de voordeur. Dan laat je echt je kids minder graag buitenspelen, zeker in de schemer/het donker.

Verder mag je je echt wel afvragen of wolven in Nederland zich wel gedragen als de gemiddelde wolf. Diverse goedgekeurde waarnemingen zijn wel in de hele nabijheid van bewoning. Vermoedelijk mijden de wolven in veel gebieden de mens om dat ze dan de kogel mogen verwachten. Als we heel lief zijn voor de wolf hoe ver durft ie dan te gaan?? Beleid (agressieve verjaging met honden) zoals op in diverse plaatsen in de VS t.a.v. beren of poema's lijkt me best op zijn plaats. Ze moeten (in eigen belang) bang blijven voor de mens.

Ook mis ik nog een goede risicoanalyse t.a.v. rabies. 1 wolfje hiermee kan onherstelbare grote schade aanrichten in de acceptering van deze soort. Op het moment gaat NVWA er vanuit dat deze ziekte in Nederland niet of amper voorkomt. Maar die wolven blijken wel heel goed te kunnen wandelen en doorkruisen vast gebieden met een hoger risico op deze nare ziekte. (Niet heel onwaarschijnlijk is dat ik een dergelijke analyse heb gemist.)

groet, Menno

Oenanthe

Citaat van: dmsoes op maart 10, 2018, 17:12:03 PM
Ook mis ik nog een goede risicoanalyse t.a.v. rabies. 1 wolfje hiermee kan onherstelbare grote schade aanrichten in de acceptering van deze soort. Op het moment gaat NVWA er vanuit dat deze ziekte in Nederland niet of amper voorkomt. Maar die wolven blijken wel heel goed te kunnen wandelen en doorkruisen vast gebieden met een hoger risico op deze nare ziekte.
groet, Menno
Elke keer dat iemand over rabies begint neem ik in gedachten mijn hoed af voor de jagers, die er met hun propaganda voor hebben gezorgd dat ze met het woord rabies zo veel onrust hebben weten te zaaien en blijkbaar nog kunnen zaaien. Echt een heel knap stukje beïnvloeding van de publieke opinie. Zal ik een beginnetje maken met de risicoanalyse t.a.v. rabies? Allerlei dieren die gevoelig zijn voor die akelige ziekte, waaronder de vos, floreren in ons land en leven veelal dicht bij de mensen. Toch meldt het RIVM over het voorkomen van rabies in ons land het volgende:

"De afgelopen 40 jaar zijn er in Nederland 5 dodelijke gevallen van rabiës geweest. Al deze patiënten zijn besmet geraakt in het buitenland. In Nederland wordt een minder besmettelijke variant van het rabiësvirus regelmatig gedetecteerd in vleermuizen, hoewel dit nooit tot besmetting bij mensen heeft geleid".

Over in Nederland opgelopen besmettingen moeten we nog verder de geschiedenis induiken: in 1962 stierven vier of vijf mensen aan rabies na een beet van een besmet hondje dat door een zeeman Amsterdam was binnengesmokkeld. Verder zijn er onbevestigde verhalen over een militair die in Limburg besmet werd toen hij een besmette vos te lijf ging die tijdens een bivak zijn tentje was binnengedrongen.

Over welk risico praten we dus? Ik zeg een verwaarloosbaar klein risico. Ik sta wagenwijd open voor goed onderbouwde analyses die het tegendeel aantonen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Herman van der Meer

egilio

Citaat van: dmsoes op maart 10, 2018, 17:12:03 PM
Af en toe heb ik het gevoel dat de lange afwezigheid van roofdieren van formaat er heeft voor gezorgd dat een deel van de Nederland zich niet meer kan inleven in het respect dat je moet hebben voor dit soort predatoren. Al weer een paar jaartjes geleden heb ik in het oosten van Portugal een tweetal kadavers van geiten bezocht die door de parkwachter werden beoordeeld als door wolven gedood en opgevroten. Dit gebeurd om de boeren te compenseren. Het was voor mij schrikbarend hoe dicht de kadavers lagen bij de woning van de eigenaars. Bij 1 amper 15-20 meter van de voordeur. Dan laat je echt je kids minder graag buitenspelen, zeker in de schemer/het donker.

Dat inlevingsvermogen verdwijnt heel snel. Een practische afwezigheid van leeuwen in een gebied waar ik werkte zorgde ervoor dat mensen totaal in paniek reageerden als leeuwen weer eens door het dorp liepen ('s nachts en zonder vee, honden of mensen aan te vallen). In andere gebieden waar leeuwen nooit afwezig zijn geweest lopen leeuwen door sommige dorpen meerdere keren per week zonder dat er gemord wordt door de bevolking, zelfs niet echt toen de leeuwen regelmatig honden aten. 
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: dmsoes op maart 10, 2018, 17:12:03 PM
Verder mag je je echt wel afvragen of wolven in Nederland zich wel gedragen als de gemiddelde wolf. Diverse goedgekeurde waarnemingen zijn wel in de hele nabijheid van bewoning.
Alle wolvenonderzoekers die ik heb gesproken (en dat zijn ondertussen tientallen uit veel verschillende landen) geven aan dat het heel gebruikelijk is dat wolven (vooral 's nachts) menselijke bebouwing niet mijden. Dat is dus tamelijk normaal wolvengedrag.
Peter Venema

peterv

Citaat van: dmsoes op maart 10, 2018, 17:12:03 PM
Ook mis ik nog een goede risicoanalyse t.a.v. rabies. 1 wolfje hiermee kan onherstelbare grote schade aanrichten in de acceptering van deze soort. Op het moment gaat NVWA er vanuit dat deze ziekte in Nederland niet of amper voorkomt. Maar die wolven blijken wel heel goed te kunnen wandelen en doorkruisen vast gebieden met een hoger risico op deze nare ziekte. (Niet heel onwaarschijnlijk is dat ik een dergelijke analyse heb gemist.)
Een wolf die rabies oploopt leeft niet langer dan pakweg een week. Hoewel ze flinke afstanden kunnen afleggen is het toch veel te ver lopen voor een zieke wolf om vanuit rabiesgebieden ons land te bereiken.
Peter Venema

dmsoes

Citaat van: peterv op maart 10, 2018, 22:33:37 PM
Citaat van: dmsoes op maart 10, 2018, 17:12:03 PM
Ook mis ik nog een goede risicoanalyse t.a.v. rabies. 1 wolfje hiermee kan onherstelbare grote schade aanrichten in de acceptering van deze soort. Op het moment gaat NVWA er vanuit dat deze ziekte in Nederland niet of amper voorkomt. Maar die wolven blijken wel heel goed te kunnen wandelen en doorkruisen vast gebieden met een hoger risico op deze nare ziekte. (Niet heel onwaarschijnlijk is dat ik een dergelijke analyse heb gemist.)
Een wolf die rabies oploopt leeft niet langer dan pakweg een week. Hoewel ze flinke afstanden kunnen afleggen is het toch veel te ver lopen voor een zieke wolf om vanuit rabiesgebieden ons land te bereiken.

Dat de kans dat in Nederland een wolf komt binnen gelopen met rabies erg klein is ben ik geheel met je eens. Een als huishond bedoelde (illegale) pup uit het oosten van Europa is een veel waarschijnlijker vector (meen dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd). Vind het niet zo gek dat diverse Europese landen het nog steeds verplicht stellen dat honden voor deze akelige ziekte voor mens & dier zijn gevaccineerd. Lijkt me dat je alles moet in werking stellen om rabies buiten de deur te houden. De verhalen over het vergassen van dassen bij onze zuiderburen ben ik nooit vergeten. (Oenanthe: mijn motivatie komt niet echt overeen met jouw gedachte dat een ieder die dit soort onderwerpen ter sprake brengt pro jacht is.. Scherpte op een onderwerp als dit is juist noodzakelijk om deze groep de wind uit de zeilen te nemen.)

groet, Menno

dmsoes

Citaat van: peterv op maart 10, 2018, 22:30:28 PM
Citaat van: dmsoes op maart 10, 2018, 17:12:03 PM
Verder mag je je echt wel afvragen of wolven in Nederland zich wel gedragen als de gemiddelde wolf. Diverse goedgekeurde waarnemingen zijn wel in de hele nabijheid van bewoning.
Alle wolvenonderzoekers die ik heb gesproken (en dat zijn ondertussen tientallen uit veel verschillende landen) geven aan dat het heel gebruikelijk is dat wolven (vooral 's nachts) menselijke bebouwing niet mijden. Dat is dus tamelijk normaal wolvengedrag.

Diezelfde onderzoekers zouden toch ook aangeven dat de waarnemingen (midden tussen de mensen (Bennekom), overdag) die we nu in Nederland hebben apart zijn. Heb dagen ter vergeefs rondgelopen in 'echte' wolvengebieden met de hoop er 1 te zien. Vergeet het maar. Hier rent een kerel achter een wolf aan, benaderd hem tot 2 meter en maakt een foto...

Voor een dergelijke wolf geldt m.i. het verhaal dat ze heeeeeel erg schuw zijn en mensen mijden niet heel erg meer. Nog niks aan de hand en misschien wel een mooie onderbouwing van de hypothese van zelfdomesticatie bij de wolf. Maar.

Het gaat me vooral om wat ik voor mijn gevoel te veel lees en hoor. Een wolf is amper gevaarlijker dan de ontsnapte cavia van de buren. Dat is niet zo. Het is en blijft een imposante predator die met het nodige respect moet worden benaderd. Denk ook dat het beperkt zijn van nare incidenten met wolven ook te maken heeft met het gedrag van mensen die daadwerkelijk dagelijks wonen in de nabijheid van wolven. Ik ben er nog niet 1 tegengekomen die het respect voor die kaken ontbrak.

M.a.w. vind ik bijvoorbeeld die boer die liever niet in zin eentje naar die wei gaat omdat ie denkt dat er een wolf te keer gaat eigenlijk ronduit verstandig. Zelfs als het geen wolf is maar (niet heel onwaarschijnlijk) een losgeslagen hond is dit wat je zou moeten doen. Zo'n gekke wolf die zich op tot op 2 meter laat benaderen en lekker zit te smikkelen van een net geboren lammetje zou die echt niks doen?? Hoeft maar 1 keer mis te gaan en de wolf is de klos.

groet, Menno

HPM

Herman van der Meer

Oenanthe

Citaat van: dmsoes op maart 11, 2018, 09:11:39 AM
(Oenanthe: mijn motivatie komt niet echt overeen met jouw gedachte dat een ieder die dit soort onderwerpen ter sprake brengt pro jacht is..
groet, Menno
Ik beweer niet dat iedereen die dit onderwerp ter sprake brengt pro jacht is. Ik schud het hoofd over het feit dat jagers het voor elkaar hebben gekregen dat het onderwerp telkens weer ter sprake komt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

egilio

Citaat van: dmsoes op maart 11, 2018, 09:26:08 AM
Citaat van: peterv op maart 10, 2018, 22:30:28 PM
Citaat van: dmsoes op maart 10, 2018, 17:12:03 PM
Verder mag je je echt wel afvragen of wolven in Nederland zich wel gedragen als de gemiddelde wolf. Diverse goedgekeurde waarnemingen zijn wel in de hele nabijheid van bewoning.
Alle wolvenonderzoekers die ik heb gesproken (en dat zijn ondertussen tientallen uit veel verschillende landen) geven aan dat het heel gebruikelijk is dat wolven (vooral 's nachts) menselijke bebouwing niet mijden. Dat is dus tamelijk normaal wolvengedrag.

Diezelfde onderzoekers zouden toch ook aangeven dat de waarnemingen (midden tussen de mensen (Bennekom), overdag) die we nu in Nederland hebben apart zijn. Heb dagen ter vergeefs rondgelopen in 'echte' wolvengebieden met de hoop er 1 te zien. Vergeet het maar. Hier rent een kerel achter een wolf aan, benaderd hem tot 2 meter en maakt een foto...

Voor een dergelijke wolf geldt m.i. het verhaal dat ze heeeeeel erg schuw zijn en mensen mijden niet heel erg meer. Nog niks aan de hand en misschien wel een mooie onderbouwing van de hypothese van zelfdomesticatie bij de wolf. Maar.

Het gaat me vooral om wat ik voor mijn gevoel te veel lees en hoor. Een wolf is amper gevaarlijker dan de ontsnapte cavia van de buren. Dat is niet zo. Het is en blijft een imposante predator die met het nodige respect moet worden benaderd. Denk ook dat het beperkt zijn van nare incidenten met wolven ook te maken heeft met het gedrag van mensen die daadwerkelijk dagelijks wonen in de nabijheid van wolven. Ik ben er nog niet 1 tegengekomen die het respect voor die kaken ontbrak.

M.a.w. vind ik bijvoorbeeld die boer die liever niet in zin eentje naar die wei gaat omdat ie denkt dat er een wolf te keer gaat eigenlijk ronduit verstandig. Zelfs als het geen wolf is maar (niet heel onwaarschijnlijk) een losgeslagen hond is dit wat je zou moeten doen. Zo'n gekke wolf die zich op tot op 2 meter laat benaderen en lekker zit te smikkelen van een net geboren lammetje zou die echt niks doen?? Hoeft maar 1 keer mis te gaan en de wolf is de klos.

groet, Menno

Jij hebt 'dagen' rondgelopen. Misschien 10-20 dagen, meeste overdag. Dat is dus 10-20 mens-dagen zoeken. Deze wolf loopt door Bennekom, waar duizenden mensen wonen en 1 iemand ziet en filmt de wolf.
Als het een hond is die losgeslagen te keer gaat lijkt me dat veel gevaarlijker dan een wolf, gezien de hond de schuwheid tov mensen mist. En eigenlijk is het gewoon allemaal dezelfde soort, volgens de meeste soort-concepten kun je hond en wolf niet onderscheiden, en naar mijn weten is er ook geen wetenschappelijke paper die de hond als aparte soort omschrijft.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]


jva

Citaat van: Wouter Puyk op maart 11, 2018, 13:16:58 PM
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/dieren/-wolf-doodgereden-in-limburg-het-is-niet-naya~a6796601/

Las het ook zojuist in de media. Was even bang dat het het gezenderde dier Naya was, maar kennelijk een ander exemplaar. Zat er aan te komen, hoe treurig ook. Naast het feit dat niets waterdicht is voor deze dieren (het had net zo goed ook in NL kunnen gebeuren), wil ik wel opmerken dat het bij onze zuidenburen toch wel treurig gesteld is met de faunavoorzieningen. Los van het op tal van plekken standaard ontbreken van faunaraster is men nog niet zo lang geleden bijvoorbeeld pas gestart met het aanleggen van enkele ecoducten (welke in heel België nog maar op één hand te tellen zijn i.t.t. meerdere tientallen in NL). Daarbij loopt men zeker 20 jaar achter op Nederland. Het zet e.e.a. wel in perspectief..
Jelle

jeroenroelofsen

Blijkt een reu te zijn. Had mooi kunnen worden.....
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

peterv

Citaat van: dmsoes op maart 11, 2018, 09:26:08 AM
1. Diezelfde onderzoekers zouden toch ook aangeven dat de waarnemingen (midden tussen de mensen (Bennekom), overdag) die we nu in Nederland hebben apart zijn.


2. Voor een dergelijke wolf geldt m.i. het verhaal dat ze heeeeeel erg schuw zijn en mensen mijden niet heel erg meer.

1. Nee, dat zijn zeker niet dezelfde onderzoekers.
2. Dat verhaal is ook niet meer geloofwaardig, er zijn weliswaar veel wolven schuw voor mensen maar lang niet alle.

Wat je ziet gebeuren met wolven is hetzelfde verschijnsel als enige decennia terug met roofvogels. Roofvogels werden overal lange tijd met alle denkbare middelen vervolgd. Het gevolg daarvan was dat alleen de meest schuwe exemplaren overleefden. Vervolgens ontstond er de beeldvorming dat alle roofvogels super schuw zijn voor mensen. Ik kan me nog hele discussies herinneren over het afsluiten van bospaden omdat er ergens een buizerd broedde die beslist niet verstoord mocht worden. Was de schuwheid van roofvogels voor mensen toen een 'natuurlijke' eigenschap van die soorten? Door goede bescherming hebben ook roofvogels die niet die 'natuurlijke' schuwheid voor de mens vertonen weer overlevingskans. In feite heeft de mens heel lang geselecteerd op de eigenschap schuwheid.

Bij wolven is het verhaal gelijk. Ook daar zie je door zeer langdurige vervolging dat alleen de meest schuwe dieren het hebben gered. Daar komt bij dat het sociale dieren zijn die gedrag ook van de ouders meekijken/leren. In gebieden waar geen vervolging is van wolven zijn ze wel voorzichtig, maar niet perse schuw voor mensen. Door goede bescherming en het opgroeien van wolvenpups in gebieden waar wel mensen komen die geen gevaar voor ze vormen (bijvoorbeeld militaire terreinen maar ook in Yellowstone) leren de jonge wolven daar dat je mensen als neutrale objecten kunt beschouwen. Jonge wolven zijn sowieso eerder nieuwsgierig dan bang voor mensen. Ik verwacht dat wolven net als de roofvogels (en vos) geleidelijk aan steeds meer en meer het volledige spectrum van natuurlijk gedrag gaan vertonen, dus vaker overdag actief en ook gerust in de omgeving van bebouwing. Dat wolven nu nog zo nachtactief zijn hangt ook samen met het gedrag hun voedsel. Vrijwel overal zijn bejaagde populaties hoefdieren nachtactief geworden. Waar de hoefdieren en wolven met rust worden gelaten zijn beide gewoon overdag actief.

Een wolf is en blijft een toppredator. Het is respectloos en erg dom om te doen alsof het een knuffelbeest is waarmee je wel even een selfie kunt maken. Wolven zien mensen niet als prooidier maar mensen die beweren dat een wolf totaal ongevaarlijk is voor mensen mag je niet geloven. Zulke naïevelingen kunnen wat mij betreft maar beter door de wolf worden opgegeten  ;D
Peter Venema

dmsoes

 Wolven zien mensen niet als prooidier maar mensen die beweren dat een wolf totaal ongevaarlijk is voor mensen mag je niet geloven. Zulke naïevelingen kunnen wat mij betreft maar beter door de wolf worden opgegeten  ;D
[/quote]

We kennen duidelijk niet dezelfde mensen. Ik ken er geen 1 die een dergelijke opmerking voor zijn rekening zou willen nemen.

Ook vind ik het wel grappig dat je me als een soort anti-persooon benaderd en eigenlijk tot dezelfde conclusie komt: wolven gedragen zich anders dan we recentelijk gewend zijn en daar moeten we wat mee.

groet, Menno

peterv

Citaat van: dmsoes op maart 11, 2018, 19:13:15 PM
Ook vind ik het wel grappig dat je me als een soort anti-persooon benaderd
Als dat voor jou zo voelt is dat kennelijk een misverstand of heb ik me niet goed uitgedrukt. Sorry dan. Ik was/ben het grotendeels met je eens hoor. Mijn reactie is vrij uitgebreid om kennis te delen met alle forumlezers in het algemeen, niet om jou ergens van te willen overtuigen of zo.
Peter Venema

Arjan Broekhuizen

Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

HPM

Herman van der Meer

gerdwichers8

Veel hondenrassen vallen af bij deze beelden; het dier is alleen bij nacht en de tred van achter-in-voorspoor is niet verwerpelijk. Verhoogt het kansje toch ook wel.

Wouter Puyk

Zier er goed uit. Zoveel los lopende honden zijn er toch niet in Nederland denk ik, ik zie nooit zonder baas(je).