Soortgroepen > Zoogdieren

Wolven in Nederland: kenmerken & tips voor herkenning

<< < (3/118) > >>

niek en koos:
Op het risico af dat ik mij belachelijk maak, wil ik toch graag melden dat ik meen een wolf gespot te hebben. 14 mei rond 9.15 a.d. rand van het begrazingsgebied tussen Uden en Nistelrode (de Maashorst). Het dier liep richting Nistelrode, ik -> Uden.
Ik liep a.d.  rand van het open veld met mijn Labrador (los) en ik hoorde "kabaal" rechts van mij in de bebossing. Jammergenoeg heb ik de snuit niet goed kunnen zien hij was nl iets verder dan ik. Eerst vermoedde ik dat het een grote vos was, maar na het zien van veel foto's op internet, ben ik daar niet meer van overtuigd, de schofthoogte was nl veel hoger. Het dier had de achterhand van een Duitse herder, maar ik ben overtuigd dat dit geen hond was. Echter, als ik de kenmerken van de wolf lees, dan zou de staart moeten afhangen, deze had de staart op 3/4. Hij had een prachtige vacht, hij liep gestaag, als met een doel in flinke pas door. Jammergenoeg geen sporen kunnen zoeken, er ligt daar teveel blad. Tevens moet ik eerlijk toegeven dat ik schrok, temeer omdat ik een domme Labraor bij mij had. Ik ben geen sensatiezoeker, maar wil alleen een notitie achterlaten.
NB: ik heb div. bronnen geraadpleegd er is geen grote Duitse herder vermist in deze buurt.
Met groet uit het mooie Brabant!
Niek en Koos

augustvansteensel:

--- Citaat van: niek en koos op mei 15, 2013, 15:39:42 pm ---Op het risico af dat ik mij belachelijk maak, wil ik toch graag melden dat ik meen een wolf gespot te hebben. 14 mei rond 9.15 a.d. rand van het begrazingsgebied tussen Uden en Nistelrode (de Maashorst). Het dier liep richting Nistelrode, ik -> Uden.
Ik liep a.d.  rand van het open veld met mijn Labrador (los) en ik hoorde "kabaal" rechts van mij in de bebossing. Jammergenoeg heb ik de snuit niet goed kunnen zien hij was nl iets verder dan ik. Eerst vermoedde ik dat het een grote vos was, maar na het zien van veel foto's op internet, ben ik daar niet meer van overtuigd, de schofthoogte was nl veel hoger. Het dier had de achterhand van een Duitse herder, maar ik ben overtuigd dat dit geen hond was. Echter, als ik de kenmerken van de wolf lees, dan zou de staart moeten afhangen, deze had de staart op 3/4. Hij had een prachtige vacht, hij liep gestaag, als met een doel in flinke pas door. Jammergenoeg geen sporen kunnen zoeken, er ligt daar teveel blad. Tevens moet ik eerlijk toegeven dat ik schrok, temeer omdat ik een domme Labraor bij mij had. Ik ben geen sensatiezoeker, maar wil alleen een notitie achterlaten.
NB: ik heb div. bronnen geraadpleegd er is geen grote Duitse herder vermist in deze buurt.
Niek en Koos

--- Einde van citaat ---

Leuke en spannende waarneming!
Zou je hem kunnen invoeren op www.waarneming.nl? Plus de informatie die je ons hier geeft?
Dan kan hij beoordeeld worden door de experts!

Freek Verkerk:

--- Citaat van: niek en koos op mei 15, 2013, 15:39:42 pm ---Op het risico af dat ik mij belachelijk maak, wil ik toch graag melden dat ik meen een wolf gespot te hebben. 14 mei rond 9.15 a.d. rand van het begrazingsgebied tussen Uden en Nistelrode (de Maashorst). Het dier liep richting Nistelrode, ik -> Uden.
Niek en Koos

--- Einde van citaat ---

Bedankt voor de melding. Ik vraag me af of ik een vergelijkbare melding zou doen, want je bent snel bang om je belachelijk te maken. Zwervers (wolven) zijn goed mogelijk. Als er nu meer mensen met een vergelijkbare melding komen wordt het aannemelijker. Wat voor "kabaal"hoorde je? Liep het dier snel, volgde het een geurspoor of was het een beetje aan het rondneuzen? Liepen er ook mensen in de buurt. En hoe gedraagde het zich toen hij jou opmerkte?

niek en koos:
Met "kabaal" bedoel ik dat als je klein-wild oid dergelijks tegenkomt, dit niet zoveel herrie maakt. Ik dacht eerst dat er een volwassen kerel door die bebossing trok. Het dier had dus een behoorlijk gewicht.
Ik liep daar absoluut alleen, aan die kant van de begrazing in de Maashorst kom je door de week nauwelijks mensen tegen. Ik heb nu een groot aantal foto's bekeken op internet en het was beslist geen vos. Wel zie ik grote overeenkomsten met div afbeeldingen van Wolven. Echter de staart hing niet erg af, maar was werkelijk heel vol en prachtig. Kleur van het dier was (roest) bruinig. Jammer, kop niet kunnen zien, het dier liep al parallel naast mij op zo'n 10-12 mtr afstand in gestage ferme pas. Keek niet op of om, dat maakt het juist zo vreemd, hij had ons niet door blijkbaar. Te laat voor mobi-camera, zat in binnenzak en ik was te perplex om snel te reageren. Mijn Lab reageerde pas later op geur toen ik een zijpaadje naderde, heb m maar snel teruggefloten. Ik loop daar nu al zo' 13 jaar, veel gezien en meegemaakt, maar dit was heel bijzonder. Laten de critici het maar op een verdwaalde Duitste herder houden, voor mij blijft het een kadootje en ik blijf naar m uitkijken....... B)

Douwe van der Ploeg:
Nounounou, een beetje aardiger kan ook wel.. Ik ken het desbetreffende gebied niet, maar helaas staat niet bij elk natuurgebied dat honden aan de lijn moeten.. sterker nog: in veel gebieden heb je tegenwoordig "losloopgebieden".

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie