Soortgroepen > Zoogdieren

Wolven in Nederland (met kenmerken & tips voor herkenning)

(1/122) > >>

maurice.lahaye:
Sinds enige tijd is duidelijk dat het in Nederland mogelijk is om een echte wilde wolf tegen te komen (nu of in de nabije toekomst). Uitgebreide informatie daarover is te vinden op de website: www.wolveninnederland.nl. In "Wolven in Nederland" werkt een aantal organisaties samen om actuele en wetenschappelijk gefundeerde informatie beschikbaar te maken voor iedereen en om Nederland voor te bereiden op de verwachte komst van wolven naar ons land.

Meldingen van (mogelijke) wolven komen nu al binnen op waarneming.nl, waarna vaak een uitgebreide discussie ontstaat over de waargenomen kenmerken, aanwijzingen, pootafdrukken, etc. Om de betrouwbaarheid en zekerheid rond (mogelijke) wolf waarnemingen te vergroten zal in dit topic aandacht worden besteed aan kenmerken en aanwijzingen die kunnen wijzen op de aanwezigheid van een wolf in een gebied. Deze informatie wordt in overleg met de betrokken partijen achter "Wolven in Nederland" (Zoogdiervereniging, Free Nature, Ark, Natuurmonumenten) up-to-date gehouden. Een eerste overzicht van kenmerken is nu te downloaden: http://waarneming.nl/download/Wolf%20gezien.pdf

Veel succes in het veld en waarneming.nl kijkt uit naar de eerste bevestige waarneming van een wolf in Nederland!

Freek Verkerk:
Uitstekend initiatief. Ik heb er ook al over nagedacht wat ik zou doen als ik een wolf zou tegen komen. Het gaat natuurlijk snel. Je ziet iets en pas achteraf denk je: He, dat zou best wel eens een wolf geweest kunnen zijn. En dan? Ga je jezelf belachelijk maken door met een vage waarneming aan te komen?

Bijvoorbeeld: ik reed met mijn auto .. en toen zag ik aan de bosrand een dier dat leek op een wolf. Ik heb geen foto en toen ik later uitstapte en nog eens geweest ben op de plek waar ik het dier zag heb ik ook geen sporen gevonden.  Zoiets? Zou jij dat melden? Meestal niet natuurlijk, dus veel van die waarnemingen blijven bij de waarnemers. Terwijl het eigenlijk wel goed is om dat te melden. Durf je belachelijk te maken, wil ik vragen.

Een wolf ziet eruit als een herdershond, er is geen eigenaar zichtbaar in de buurt en het dier gedraagt zich schuw. Soms zijn ze ook met zn 2-en.

Wolven moeten uiteraard ook eten en bij voorkeur eten ze ree of (jong) wild zwijn. Als dit soort dieren dood aangetroffen worden, met een duidelijke wond in de hals/nek, dan is dat een aanwijzing. Overigens verwacht ik ook al lynxen in nederland en die bespringen een dier met als resultaat grijpsporen op de flanken. Een wolf dood om te eten en een wolf eet spieren, dus aangevreten wild is een duidelijk teken, zeker als het nog vers is. Zwijnen en vossen en ook vogels eten verder het dode dier op, dus als je wat later bent wordt het moeilijker om de wolf nog te herkennen in het dode dier.

Ook wolven gehuil verwacht ik eigenlijk nog niet. Wolven huilen om te communiceren, ze zoeken hun soortgenoten, eigenlijk hun eigen roedel. Soortgenoten van andere roedels zijn gevaarlijk, dus de eenzame wolf die door Nederland trekt weet dat zn roedel zich ver weg in Duitsland of Frankrijk bevindt. Hij zal zich eerder onopvallend gedragen op vreemd gebied dan dat hij luidruchtig zn aanwezigheid kenbaar maakt.

Maar zwervers worden ongeveer nu verwacht, dus durf het te melden en mogelijk hebben anderen het dier ook gezien en wordt de (vage) waarneming bevestigd door ander (vage) waarnemingen, want als er 5 mensen opeen melden dat ze een mogelijke wolf in een bepaalde provincie gezien hebben, dan begint het geloofwaardig te worden.

Ik wou nog melden dat ik op een gegeven moment midden in de nacht (3uur) lichtelijk aangeschoten op aan B-weggetje een groot dood dier op de weg zag liggen. Ik ben toch maar enven gestopt omdat ik dacht dat het misschien wel eens een wolf zou kunnen zijn. Het was een dier ter grote van een kleine hond met een zwarte snuit en in prijsde mij gelukkig met het feit dat ik mijn eerste Das bekeek. Ik heb nog even tegen het dier aangeschopt om te kijken of het echt dood was en ik heb het toen maar van de weg af geschopt in de berm. Ik heb later nog even gekeken en het was gewoon dassengebied, dus niks bijzonders eigenlijk. Maar voor wolven, zeker voor jonge wolven, is de auto een grote killer, dus dode wolven langs de weg kunnen het eerste teken zijn van wolven in Nederlad.

martenboonstra:
Zo ben ik laatst ook iets tegengekomen en misschien ook even leuk om te laten zien.

Is het een hond, vos, wolf, beer, lynx... :rolleye:

Met vriendelijke groet,

Marten

augustvansteensel:
de beer en de lynx zijn het in ieder geval niet! ;)
en was je niet de wilde kat vergeten? ;)

martenboonstra:
Helemaal vergeten de wilde kat op te nemen in het klassieke rijtje :blink:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie