Herijking EHS

Gestart door Scio, september 30, 2010, 19:57:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Scio

De nieuwe plannen voor de natuur van het komende kabinet

Een goed natuurbeheer en het op peil houden van de biodiversiteit zijn belangrijk, ook voorrecreatief gebruik. De provincies krijgen meer zeggenschap over het natuurbeheer. Deecologische hoofdstructuur (EHS) wordt in 2018 herijkt gerealiseerd, onder meer doorgrensverlegging, strategische inzet van ruilgronden en ontstapeling van gebiedscategorieën,met maximale inzet op beheer en minimaal op verwerving. Dat kan dus betekenen dat er
minder wordt aangekocht. Vooruitlopend op de herijking worden onder andere de robuusteverbindingen geschrapt. Beheer vindt bij voorkeur langjarig plaats door agrariërs, andereparticulieren en terreinbeherende organisaties die samenwerken om meer effectiviteit tebereiken. De programmatische aanpak stikstof (PAS) blijft nodig voor een goed samengaan
van economie en ecologie. Bij de uitvoering van de opgaven voor de EHS en Natura2000worden ruimte en toekomstperspectieven voor ondernemers zoveel mogelijk meegewogen.
De rek en ruimte binnen de toepasselijke Europese richtlijnen worden optimaal benut.Uitgangspunten voor de EU-richtlijnen zijn dat economie en ecologie in evenwicht zijn en dat
maatregelen haalbaar en betaalbaar moeten zijn. Nationale koppen op de Europese
regelgeving worden opgespoord en verwijderd.
Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Freek Verkerk

De besluitvorming dichter bij de burger is uiteraard goed. De provincie Noord Holland kan dan zelf besluiten hoe belangrijk de natuur is voor de bleke stadkindertjes. Ik denk niet dat het Amsterdamse bos nu veranderd in een Nieuw Bijlmer, Of dat de waddeneilanden nu een groot bungalowpark worden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

M.Haverkamp

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 01, 2010, 19:42:29 PM
De besluitvorming dichter bij de burger is uiteraard goed. De provincie Noord Holland kan dan zelf besluiten hoe belangrijk de natuur is voor de bleke stadkindertjes. Ik denk niet dat het Amsterdamse bos nu veranderd in een Nieuw Bijlmer, Of dat de waddeneilanden nu een groot bungalowpark worden.


Je leest niet goed fred, het betekent dat er minder wordt gekocht en dat robuste verbindingen worden geschrapt.

Marije

Dit artikel vandaag op nos.nl geeft mooi duidelijk per provincie weer, wat het effect er van is.



De meeste provincies wachten af voordat ze verder gaan met de uitvoering van hun aandeel in de Ecologische Hoofdstructuur. In het regeerakkoord staat dat die in 2018 moet worden gerealiseerd, maar dat het kabinet er voorlopig geen geld meer voor uittrekt.

In het regeerakkoord staat ook dat er een aantal robuuste verbindingen worden geschrapt. Dit zijn de natuurzones die het ene natuurgebied verbinden met het ander. Door bos, natte natuur of ecoducten.

De NOS belde met de provincies die al veel hebben geïnvesteerd in de aanleg van de Ecologische Hoofdstructuur. En het blijkt dat veel bestuurders afwachtend zijn of in verwarring.

Overzicht per provincie zie: http://nos.nl/artikel/190708-provincies-wachten-af-met-aanleg-verbindingen.html

hdijk

Gelukkig heb ik op géén van drieën gestemd  :angel:
Hendrik Jan van Dijk

Scio

Scipio van Lierop
Oehoe Werkgroep Nederland

Jan vH

"De Gelderse Manifestpartners (natuur- landbouw- landschapsorganisaties én de waterschappen) en de provincie Gelderland zijn het voorlopig eens geworden over een nieuwe conceptkaart voor de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) in Gelderland."
http://www.gelderland.nl/eCache/DEF/19/336.html

Dit is de directe link naar de nieuwe kaart: http://www.gelderland.nl/Documenten/Themas/Landelijk_Gebied/Natuur/EHS_herijking_resultaat_dec2011_manifestpartners_A3.pdf.

Wat me vooral opvalt is dat er van de verbindingen naar de Utrechtse Heuvelrug en de Oostvaardersplassen maar weinig overblijft. Ook rond gebieden als Allemanskamp (blauwgrasland) en het Beekbergerwoud valt (vrijwel) alle natuurontwikkeling weg. Op de Veluwe en de Gelderse Poort blijft wel een groot deel van de natuurontwikkeling.

"Het netwerk van met elkaar verbonden natuurgebieden blijft wel in stand en is zo ingedeeld dat de Gelderse natuur er wel bij vaart. Ook voor de langere termijn. Alle internationale doelen worden gehaald."
Hier geloof ik dus helemaal niets van.   :'(

De provincie Utrecht is ook al klaar: http://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuwsberichten/@166909/provincie-utrecht-0/
Jan van Harten
Validator Plantengallen

KorHaan

Als ik die kaart van Gelderland bekijk met de herijking van de EHS, zijn dan de rode gebieden ( "waar geen natuurontwikkeling meer plaatsvindt")  gedoemd om weer gewoon boerenland te worden?  Vooral opvallend omdat die rode gebieden al reeds dik vet in boerenland liggen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jan vH

Citaat van: KorHaan op december 13, 2011, 19:29:56 PM
Als ik die kaart van Gelderland bekijk met de herijking van de EHS, zijn dan de rode gebieden ( "waar geen natuurontwikkeling meer plaatsvindt")  gedoemd om weer gewoon boerenland te worden?  Vooral opvallend omdat die rode gebieden al reeds dik vet in boerenland liggen.

Ja, al weet ik niet in hoeverre er nog een bescherming blijft:
"Op de voorlopige kaart wordt aangegeven welke gebieden niet meer bestemd worden voor nieuwe natuur en welke gebieden de natuurstatus mogen verliezen mits het beheer -gericht op natuurwaarden- goed geregeld is. Dit betekent dat in deze gebieden er straks weer meer ruimte komt voor ontwikkelingen van de landbouw en recreatie en toerisme. De landbouw- en landschaporganisaties zoals LTO Noord hebben ook aandacht gevraagd voor de ambities voor landbouw zoals verbetering van de verkaveling en landschapsbeheer. "
Jan van Harten
Validator Plantengallen

KorHaan

Citaat van: Jan vH op december 13, 2011, 20:00:54 PM
Citaat van: KorHaan op december 13, 2011, 19:29:56 PM
Als ik die kaart van Gelderland bekijk met de herijking van de EHS, zijn dan de rode gebieden ( "waar geen natuurontwikkeling meer plaatsvindt")  gedoemd om weer gewoon boerenland te worden?  Vooral opvallend omdat die rode gebieden al reeds dik vet in boerenland liggen.

Ja, al weet ik niet in hoeverre er nog een bescherming blijft:
"Op de voorlopige kaart wordt aangegeven welke gebieden niet meer bestemd worden voor nieuwe natuur en welke gebieden de natuurstatus mogen verliezen mits het beheer -gericht op natuurwaarden- goed geregeld is. Dit betekent dat in deze gebieden er straks weer meer ruimte komt voor ontwikkelingen van de landbouw en recreatie en toerisme. De landbouw- en landschaporganisaties zoals LTO Noord hebben ook aandacht gevraagd voor de ambities voor landbouw zoals verbetering van de verkaveling en landschapsbeheer. "

Laat ik eens optimistisch zijn en zachtjes hopen, dat met de "verbetering van de verkaveling en landschapsbeheer" OOK het heggenlandschap weer een kans krijgt.. Want dat lijkt me toch een mooie kans hier. In het verleden zijn veel heggen en bosjes verloren gegaan door ruilverkaveling.

Groetjes,

Ronald

Jan vH

HIER is de mening van het Geldersch Landschap te lezen, een van de Manifestpartners, en HIER van LTO. Van Natuurmonumenten of Staatsbosbeheer is nergens een mening te vinden.

Citaat van: KorHaan op december 14, 2011, 01:46:49 AM
Citaat van: Jan vH op december 13, 2011, 20:00:54 PM
Citaat van: KorHaan op december 13, 2011, 19:29:56 PM
Als ik die kaart van Gelderland bekijk met de herijking van de EHS, zijn dan de rode gebieden ( "waar geen natuurontwikkeling meer plaatsvindt")  gedoemd om weer gewoon boerenland te worden?  Vooral opvallend omdat die rode gebieden al reeds dik vet in boerenland liggen.

Ja, al weet ik niet in hoeverre er nog een bescherming blijft:
"Op de voorlopige kaart wordt aangegeven welke gebieden niet meer bestemd worden voor nieuwe natuur en welke gebieden de natuurstatus mogen verliezen mits het beheer -gericht op natuurwaarden- goed geregeld is. Dit betekent dat in deze gebieden er straks weer meer ruimte komt voor ontwikkelingen van de landbouw en recreatie en toerisme. De landbouw- en landschaporganisaties zoals LTO Noord hebben ook aandacht gevraagd voor de ambities voor landbouw zoals verbetering van de verkaveling en landschapsbeheer. "

Laat ik eens optimistisch zijn en zachtjes hopen, dat met de "verbetering van de verkaveling en landschapsbeheer" OOK het heggenlandschap weer een kans krijgt.. Want dat lijkt me toch een mooie kans hier. In het verleden zijn veel heggen en bosjes verloren gegaan door ruilverkaveling.

Dat zou inderdaad mooi zijn. Nu valt daar nog weinig over te zeggen, het zal nog wel even duren voordat daar een besluit over wordt genomen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

KorHaan

Dat wordt dus nog moeilijk. 6000 hectare waar de boeren weer lekker de ruimte gaan krijgen. Verbetering via kavelruil ( zoals te lezen op de site van LTO ) kan ook weer gewoon de kant opgaan van monotone landschappen, waar we er al veel te veel van hebben. Ik zie nog geen bosjes en heggen terugkomen in die 6000 hectaren.

Verbinding van natuurgebieden lijkt me de troefkaart die het Geldersch Landschap kan uitspelen in het boerengeweld. Anders wordt de boer de troef. Brr.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

KorHaan

Jaap Dirkmaat verdient een lintje. Wat zeg ik? ... de Nobelprijs! In de categorie Sterkste Knieën en IJzeren Ruggengraat. De slaafse meegaandheid van Gelderse natuurorganisaties is van geen kanten goed te praten. Men schijnt daar te denken, dat meepraten loont als men eerst alles inlevert waarvoor men dient op te komen. Wat is dit voor waanzin? De kont tegen de krib, dames en heren van het Gelders Landschap! Dat loont!

Groetjes, Ronald

Jan vH

Het probleem ligt toch vooral bij de overheid. Die bezuinigt veel te veel op natuur. Als de natuurorganisaties niet hadden meegewerkt, had LTO misschien wel uit mogen kiezen waar de nieuwe natuur zou moeten komen. Nu wordt de natuur die ontwikkeld kan worden ook ontwikkeld op de plekken waar het het meest nodig is. Dat is uiteraard veel te weinig om een echt netwerk van natuurgebieden te krijgen en zeer waarschijnlijk ook om internationale doelen te halen, maar dat is toch vooral de fout van de overheid.

Het Geldersch Landschap heeft nu trouwens een uitgebreider nieuwsbericht geplaatst: http://www.mooigelderland.nl/index.php?pageID=3153. Dat maakt het wel iets duidelijker.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

KorHaan

Citaat van: Jan vH op januari 05, 2012, 17:00:17 PM
Hier is een interessant rapport te lezen van het Planbureau voor de Leefomgeving: http://www.pbl.nl/publicaties/2011/Herijking-van-de-Ecologische-Hoofdstructuur-Quick-Scan-van-varianten.


Met dit rapport veegt Bleker zijn reet weer af.

Dat is nu juist het probleem; je kunt rapporten schrijven wat je wilt, als de ontvangende verantwoordelijke het onder in een la gooit, wat dan? Bleker is niet voor rede vatbaar, of ik moet me wel heel sterk vergissen in de man.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

KorHaan

Citaat van: Jan vH op januari 05, 2012, 17:03:24 PM
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artikelen/2012/januari/Kabinet-jaagt-600-soorten-het-land-uit.html
Een artikel over de bezuinigingen.


Hmm...

Berendse als minister van Leefomgeving in een volgend kabinet... Ik zie het zomaar voor me.
Maar dan moet er nog wel heel wat gebeuren in het omdenken van het Nederlandse stemgerechtigde deel der bevolking. ( Ik houd het aardig.)

Vriendelijke groet,

Ronald

Jan vH

#19
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Margreet Kwh

Citaat van: Scio op oktober 26, 2010, 13:24:13 PM
Staatssecretaris Bleker nog in beraad of het Oostvaarderswold doorgaat.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8031757/___Natuur-ontwikkeling_niet_stil___.html?p=37,2
Ik hoor net op de radio (Radio 1, 11.00 uur) dat het Oostvaarderswold definitief niet doorgaat.
Het gaat om een uitspraak van de Raad van State van vandaag.
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/88951/streep-door-oostvaarderswold
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Johan Helmus

#21
Handig voor Bleker dat dit bruinrechtse kabinet hier handig en subtiel een sleutelfiguur en partijgenoot heeft geplaatst. Namelijk meneer Donner, die hier via een volledig transparante selectieprocedure naar binnen is geloodst, om nu op een ongetwijfeld totaal objectieve wijze dit soort zaken (waarin het kabinet een duidelijk mening heeft) te keuren...

Wat een ranzig kabinet hebben we toch!

ontopic: Jammer dat het niet doorgaat. Ik heb er een beetje een vies gevoel bij. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt met de regering en met de betrokken boeren. Het kabinet komt de gemaakte afspraken vervolgens niet na, en komt met wat slappe smoesjes. Vervolgens klaagt een aantal boeren over de haalbaarheid van het plan, en plotseling wordt het plan zomaar de nek omgedraaid, en kan provincie Flevoland naar zijn geld fluiten? En de partijen die hun afspraken niet na komen, komen er zo mee weg. Ik vind het niet echt een logische uitspraak...

Het LTO laat hiermee trouwens ook niet echt een groene indruk achter.

Toevoeging:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2824/Politiek/article/detail/3221728/2012/03/07/Blekers-strijd-om-Oostvaarderswold-te-schrappen-nog-niet-gestreden.dhtml
Groeten, Johan Helmus

KorHaan

"Volgens de Raad van State heeft de provincie de kosten van het plan niet goed onderbouwd".

De provincie had een toezegging dat het door kon gaan, gaf dus geld uit in afwachting tot de landelijke overheid zou dokken, vervolgens wil Bleker niet betalen, en nu is de provincie de kwaaie pier?!

Ik hoorde iemand van de provincie vanmiddag op de radio zeggen, dat ze gaan bekijken wat ze nu met de geïnvesteerde gronden gaan doen. Aan derden verkopen, of een bestemming geven zodat het geïnvesteerde kapitaal weer terug komt in hun potje.

Ook hoorde ik in hetzelfde programma blije boeren toeteren dat ze nu niet weg hoeven. Fijn voor die mensen. Eén vrouw had zelfs ballonnen opgehangen om de overwinning te vieren. Die was blij!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Yeronimo

Ging de provincie Flevoland niet akkoord met de natuurwet als de landelijke overheid mee zou financieren aan het Oostvaarderswold?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden