"Project" Keverlarven

Gestart door Botervlieg, februari 28, 2012, 07:03:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

Botervlieg

Beste kever-fans,

Naar aanleiding van dit topic wil ik jullie vragen om mee te helpen met een bijzonder "project".

Over keverlarven is, op een aantal uitzonderingen na - zoals bijvoorbeeld lieveheersbeestjes, niet veel informatie beschikbaar en/of eenvoudig toegankelijk. Een aantal mogelijke redenen daarvoor vind je hier door Arp beschreven.

Maar als niemand dat "probleem" oppakt, dan zullen we er ook nooit achter komen hoe de larven van de kevers eruit zien.

Mijn vraag aan jullie is om te helpen om zoveel mogelijk informatie en foto's over keverlarven, die je zelf hebt waargenomen vast te leggen.

Hoe kun jij bijdragen:

1)Foto's
Als je tijdens het waarnemen een keverlarve vind: Maak foto's!  Denk hierbij aan: Bovenkant lijf, onderkant lijf, achterkant van de larve, voorkant/kop van de larve, zijkant van het lijf. En indien mogelijk details, het liefst onder de microscoop / binoculair.

2)Kenmerken
Registreer zoveel mogelijk kenmerken. Bijvoorbeeld: Exacte locatie, dag/tijd/datum/temperatuur, lengte larve, kop (lengte, breedte), lengte van de poten, kleuren van de lichaamsdelen (kop, poten, lijf, haren) en allerlei andere details. Denk bij de exacte locatie ook aan: op hout, onder hout, in hout, wat voor soort hout, at het iets, zo ja wat?

3)Uitkweken
Heb je de tijd, interesse en mogelijkheden: Kweek de larve dan uit! Maak regelmatig foto's en leg veranderingen, vast (via foto of notitie).  Kweek hooguit een paar larven tegelijk uit. Alleen dan kun je dagelijks goed aandacht besteden aan de verzorging van de larven en het vastleggen van verandering.

Uitkweken, hoe doe je dat?
Boots in principe de omgeving waarin je de larve vond zo goed mogelijk na.
Neem bijvoorbeeld een ruime bak/pot met vochtige aarde op de bodem en dorre bladeren erop en het stuk hout waar je de larve onder vond daarop. Zet de pot buiten neer zodat de larve de juiste temperatuur en daglicht etc meekrijgt. De larve / kever mag natuurlijk niet ontsnappen dus zorg voor (fijn) gaas bovenop, of een deksel met voldoende kleine gaatjes. Als het gaat regenen mag de pot niet vollopen met water en in de zon wordt het snel een broeikasje, dus zet de pot op een beschutte plek.

Probeer erachter te komen wat voor soort larve het ongeveer zal zijn (soortgroep) en wat er eventueel over het voedsel bekend is. Leven de larves doorgaans van plantaardig materiaal, of juist andere insecten of slakken/wormen etc.? Zorg dan voor dit voedsel.

Als je de larve niet kan of wil uitkweken, is dat geen enkel probleem. Laat de larve dan op de plek waar je het vond. Je kunt ons ook al heel goed helpen door punt 1 en 2, voor zover als voor jou in het veld mogelijk, uit te voeren en vast te leggen op waarneming.

Dit topic kun je gebruiken om vragen te stellen over het uitkweken van keverlarven, uitwisselen van kennis en ideeën, elkaar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen etc.

Hoe registreer je dit op waarneming?
Als je een larve hebt gevonden registreer je dit op waarneming zoals je gewend bent.
"Kever onbekend" (tenzij wel bekend), kleed larve, gedrag zal meestal ter plaatse zijn.
Je notities kun je in het veld "toelichting" zetten. Zorg dat het duidelijk leesbaar is. Maak dus volledige zinnen, gebruik leestekens. Als je na een paar dagen/weken nieuwe foto's hebt, voeg ze aan dat zelfde topic toe. Door "foto toevoegen" te gebruiken. LET OP! Zorg dat het kleed juist is. Is de larve een pop geworden of is de larve uitgekomen verander dan in het invoer venster van de foto het kleed! Heb je nieuwe informatie, voeg het weer toe aan het veld toelichting. Dit doe je door in het menu te kiezen voor "waarneming wijzigen" en dan je tekst aan het veld toe te voegen.

Vrijlaten
Is de kever uitgekomen, zijn er foto's gemaakt en zoveel mogelijk kenmerken vastgelegd? Probeer dan eerst een zekere identificatie van de kever te krijgen (via het forum of anders). Laat pas daarna de kever weer los. Let op! Breng bij voorkeur de kever terug naar de plek waar je het vond! Heel algemene soorten kun je wel gewoon buiten los laten. Maar het liefst terugbrengen naar de vindplaats. Dit vanwege de natuurlijke verspreiding van de soort.

Groetjes, Marleen (in samenwerking met Arp)

liptaster

#1
Het "probleem" wordt al lang onderzocht. Voor onze contreien goed samengevat in volgende boekenreeks: Die Käfer Mitteleuropas, Larven (Bde. L1 - L6). Hiaten blijven er uiteraard zijn.

Daar larven minder kenmerken hebben dan adulten dient er veel meer aandacht te gaan naar detailstructuren. Een larve beschrijven doe je door de monddelen eruit te prepareren, en als microscopische preparaten te bekijken (zoals onderstaande figuur).
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

ajdees

#2
Hoi Marleen, Arp, Tim e.a.,
Ik ben het deels eens met Tim; goed onderzoek aan larven vergt veelal gedetailleerd microscoopwerk. In de delen van Käfer Mitteleuropas door Klausnitzer staat inderdaad al veel, echter wel met lijntekeningen en geen kleurenplaatjes. Ik realiseer mij goed dat veel kenmerken slecht of niet op foto's te zien zullen zijn, maar foto's geven -meer dan lijntekeningen- wel een levendig 'overall' beeld van de larf.
Ik ben nu toch even bezig met het kweken van larfjes, dus zet ik maar een paar foto's op de website erbij. Kleine moeite. Voordeel in dit geval is dat de larven 'ex ovo' zijn. Opgekweekt vanuit ei dus, waarbij ik de adulten (tenminste de moeder) ook heb en dus zeker ben van de determinatie. De adulten leven nu nog, maar die ga ik wel 'verzamelen', zodat eenieder die mijn determinatie niet vertrouwt deze kan controleren.
http://waarneming.nl/waarneming/view/63526659?_popup=1
groeten,
Albert

met vriendelijke groeten,
Albert Dees

Arp

Geweldig Albert, en erg fijn dat je foto's beschikbaar zijn onder een vrije licentie (!) - dat maakt het mogelijk ze tzt nuttig in een groter, hopelijk leerzaam geheel te verwerken  :duim:

Zoals in één van de hierboven door Marleen gelinkte topics al gezegd (meen ik, of was het PM?) ben ik al jaren aan het "sparen" voor een larvenoverzicht. Niet bepaald altijd even fanatiek, maar ik gooi links en foto's op een hoop om er ooit een keer meer gehakt van te maken. Niet alleen kevers overigens, maar min of meer alles.

Ik ben het helemaal met je eens dat foto's absoluut een belangrijke toevoeging zijn, ook als de diagnostische details misschien niet herkenbaar zijn. Anderzijds zijn er ook legio gevallen waarbij je met een goede habitusfoto wel tot de soort kunt komen, of zelfs hele groepen waarbij de larven in principe van foto te determineren zouden moeten zijn - als je ze maar kent. Het grote "probleem" is daarbij echter dat de diagnostische, microscopische details wel beschreven zijn (voor een deel van de groep), maar de foto-informatie niet gedocumenteerd is. Het zou mooi zijn als we dat zoetjesaan zouden kunnen gaan aanvullen en dat is denk ik waar het Marleen om te doen is.

Momenteel ben ik even wat intensiever met gaasvliegen een aanverwante bezig en probeer ook de larvjes "in beeld" te krijgen. Voor de Chrysopidae is er een redelijke sleutel, zelfs met kleurenfoto's, wat echt enorm helpt om ze sneller te "leren", maar ook dan is het absoluut nodig om er een soort referentiecollectie van fotomateriaal naast op te bouwen zodat je ook de individuele variabiliteit onder de knie krijgt. Voor de Hemerobiidae is de situatie minder en kun je eigenlijk alleen een beeld krijgen door veel foto's te verzamelen en deze te vergelijken met de uit veel afzonderlijke publicaties bij elkaar gescharrelde beschrijvingen en zwart-wit tekeningen. Zonder die foto's kun je het schudden.

Veel kevers zullen een probleem blijven, veel soorten en minimale onderlinge verzchillen, maar zelfs voor die gevallen denk ik dat we een heel eind kunnen komen, bijvoorbeeld tot genus ofzo en zou het sowieso fijn zijn om op een makkelijk toegankelijke manier een keer wat meer zicht te krijgen op de hoofdvormen en relevante details (6 Banden FHL liggen niet in ieders budget). Die info kan/zal er uiteindelijk ook toe leiden dat fotografen met goede hardware ook weten wat nuttig is om op hun foto's vast te leggen :)

Momenteel weet ik vaak niet eens of ik een loopkever- of kortschildlarve voor me heb, en ik ben niet de enige hier. Die kennis is er wel, maar kennelijk niet toegankelijk genoeg.

Als ik door m'n gaasvlieg8igen heen ben, zal ik hier beginnen om wat kleine overzichtje te maken, steeds per groep (Aaskevers, Cantharidae, etc) en steeds met enkele habitusfoto's (of links naar zulke elders) en literatuurverwijzingen. Die overzichten zullen niet compleet zijn - verre van - maar wel een instap bieden en hopelijk mensen motiveren om ze uit te breiden, c.q. materiaal daarvoor aan te leveren. Een paar overzichtjes komen op insektenfotos.de terecht (fotomateriaal van meer soorten), maar krijgen hier dan een uitgeklede versie voor de Nederlandse soorten en een link naar het topic daar.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

liptaster

Ik heb al moeilijkheden genoeg met de adulten, aldus begin ik niet aan de larven. Met andere woorden: ik ken geen bal van larven, maar wel de complexiteit bij adulten. In dat opzicht kan ik je garanderen dat werken met louter foto's enkel werkt voor een kleine groep meer herkenbare soorten, niet voor het merendeel.

Gebruikte techniek is meestal om vanuit de adulten te starten en ze dan proberen op te kweken. Voor zover ik weet is dat bij de meest gangbare soorten al gedaan. Voor een aantal lukt dit blijkbaar niet (zeldzame soorten of niet te kweken).

Belangrijkste boodschap: vind het warm water niet uit. Als het de bedoeling is om louter een foto-collectie aan te leggen zou ik aanraden om larven te zoeken, fotograferen, en daarna in een potje bijhouden voor identificatie. Via identificatie via literatuur zal je leren zien wat er belangrijke kenmerken zijn en wat niet, mijns inziens belangrijk om op te letten bij de foto. Deze werkwijze zal je veel tijd, energie en frustratie besparen.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424

Arp

#5
Ha Tim,

Bedankt voor je tips. Dat het moeilijk/onmogelijk is om hier "even" alle keverlarven bij elkaar te scharrelen en identificeerbaar te maken lijkt me duidelijk.

Citaat van: liptaster op maart 06, 2012, 22:27:09 PM
Belangrijkste boodschap: vind het warm water niet uit.
Dat is geen geheel treffende analogie. We weten dat warm water bestaat en dat er mensen zijn die er dagelijks in baden. Wijzelf en vele andere internetgebruikers met ons zouden het best leuk vinden om soms ook een paar meter van warm water af te kunnen zitten om de sfeer te proeven - zelfs als we niet dichtbij kunnen komen, laat staan kopje onder ;)

Of anders gezegd: Leuk dat die 6 banden van Klausnitzer/FHL (en vele andere publicaties) bestaan, maar ze zijn voor het grootste deel van de mensheid niet toegankelijk genoeg. In vele opzichten: Te kostbaar, te ver weg (bibliotheek), voor een leek niet te snappen etc.
Als we erin slagen hier op een toegankelijke manier - makkelijk vindbaar, gratis, met leuke plaatjes/foto's een tipje van de sluier op te lichten zie ik dat als winst.

De "professionele" info is vaak wel te vinden, maar meestal erg moeizaam en/of erg tijdsintensief (of, alternatief als het geen tijd mag kosten dan financieel kostbaar). Tijd kan ik, tot op zekere hoogte, investeren. Geld niet. Als ik 100 uur besteed heb aan rondsurfen en zoeken op internet, inkijken van veel PDFs (waarvan 90% nutteloos) etc etc en uiteindelijk gevonden heb wat ik zocht dan kan ik met een paar uur meer een samenvatting maken van mijn zoekresultaten. Dat hoeft niet, want zelf weet ik het nu, c.q. waar ik het kan vinden. Maar door het op een openlijk toegankelijk forum door te geven kan ik een aantal andere geïnteresseerden die 100 uur zoeken besparen.

Door dingen makkelijk/toegankelijk te maken kun je meer mensen motiveren om er wat mee te doen, om er ook eens naar te kijken - die larve toch maar weer eens te fotograferen. Wie weet wordt er wel iemand echt enthousiast en gaat er ooit echt werk van maken.

CiteerAls het de bedoeling is om louter een foto-collectie aan te leggen zou ik aanraden om larven te zoeken, fotograferen, en daarna in een potje bijhouden voor identificatie. ... Deze werkwijze zal je veel tijd, energie en frustratie besparen.
Dat is precies min of meer het voorstel. Het "potje", dat zijn de meldingen/foto's hier.

Belangrijk aspect van het voorstel van Marleen is om dit soort dingen hier samen te doen, en de resultaten hier zichtbaar te maken zodat iedereen er wat aan heeft.

Ik kan niet in jouw potjes kijken en in feite is dat jammer van al jouw moeite - vind ik dan. Leuk dat jij een collectie hebt, maar al die uren werk van jou staan te schitteren in een kast ergens in België en over enige (hopelijk lange) tijd in een museumcollectie die bijna nooit meer iemand ziet. Zeldzame exemplaren, met moeite gevonden en op naam gebracht, en (bijna) niemand die het gebruiken kan als referentie. Ik snap ook wel dat het geen doen is om consequent je collectie in de vorm van (hires-microscoop)foto's online te zetten, dat kost immers ook (erg) veel tijd. Maar het zou wel fantastisch zijn.

Wat Marleen voorstelt is om iets dergelijks "fantastisch", langzaam, langzaam, hier samen voor en door elkaar op te bouwen. In mijn eentje thuis krijg ik never nooit geen enigszins bruikbare larvenverzameling bij elkaar. Samen hebben we veel meer kans om binnen een paar jaar wat rudimentair nuttigs bij elkaar te vegen en bovendien is samen leuker en werkt motiverend/aanstekelijk.

Tot gisteren had ik nul, nada, niksgeen idee van de larve van een Moeraswaterroofkevertje. Vandaag wel. Als ik ernaar gezocht had, zou ik misschien na een paar uur de info kunnen vinden. Nu zie ik hem vanzelf langskomen - bedankt Albert :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Botervlieg

Hallo allemaal,

Ik heb de nieuwe berichten wel steeds meegelezen, maar nog niet eerder tijd/rust/ruimte gehad om te reageren.

Wat fijn dat dit topic bij een aantal van jullie onder de aandacht is gekomen. Het is inderdaad zoals Arp zegt. Alles in kaart brengen, is onmogelijk en daar ben ik (daar zijn we) ons van bewust.
Maar hoe meer we onze kennis met elkaar delen, hoe meer we er met elkaar over leren.

En wie weet kunnen we op gegeven moment van een aantal larven de familienaam noemen. Of misschien zijn er enkele soorten die helemaal op naam te brengen zijn. (Dat weet ik niet).

Voor mij zijn de verwachtingen "0" en alles wat dit topic oplevert is gewoon hartstikke welkom, hartstikke leuk en hartstikke goed.

En inderdaad is de bedoeling om (indien mogelijk) de larve uit te kweken zodat we er achter komen van welke soort of familie het is.

Dus alle hulp en bijdrage is welkom. Ik ben blij te lezen hoe jullie met ons meedenken, adviseren en bijdragen.

Geweldig dat de eerste foto's al binnen zijn!  :duim: :right:

Groetjes, Marleen

liptaster

Citaat van: Arp op maart 07, 2012, 00:04:24 AM

Ik kan niet in jouw potjes kijken en in feite is dat jammer van al jouw moeite - vind ik dan. Leuk dat jij een collectie hebt, maar al die uren werk van jou staan te schitteren in een kast ergens in België en over enige (hopelijk lange) tijd in een museumcollectie die bijna nooit meer iemand ziet. Zeldzame exemplaren, met moeite gevonden en op naam gebracht, en (bijna) niemand die het gebruiken kan als referentie. Ik snap ook wel dat het geen doen is om consequent je collectie in de vorm van (hires-microscoop)foto's online te zetten, dat kost immers ook (erg) veel tijd. Maar het zou wel fantastisch zijn.


Je kan gerust in mijn potjes komen kijken, en ik ben steeds bereid om determinaties na te trekken of literatuur te verschaffen als ik ze zelf heb. Wel belangrijk om weten is dat ik enkel kortschilden doe.

Determinatie op foto klinkt misschien idealogisch fijn, maar is in de praktijk zeker voor mijn groep gewoonweg onzin. Ik controleer pakweg 1/4 van de soorten op genitaliën omdat ik anders teveel fouten maak.
Handtekeningen worden getoond onderaan elk persoonlijk bericht van Tim Struyve. BBCode en smileys kunnen hierin gebruikt worden. Max. aantal tekens: 600; resterende tekens: 424


Arp

#9
Naar aanleiding van een vraag van Ruud begin ik hier maar even ongesorteerd wat links neer te kwakken ...


Coleoptera / Kevers algemeen/ongesorteerd
Foto'sRefs

  • In de serie "Die Käfer Mitteleuropas" (beter bekend als "FHL" naar de auteurs, Freude, Harde en Lohse, van de delen over imago's, zijn ook 6 larvenbanden verschenen, geschreven door Bernhard Klausnitzer (zie o.a. hier): L1: Adephaga; L2: Myxophaga, Polyphaga 1; L3: Polyphaga 2; L4: Polyphaga 3; L5: Polyphaga 4; L6: Polyphaga 5.
  • Artem Zaitsev's literatuurlinks pag.1, pag.2
  • Böving, Adam Giede; Craighead, Frank Cooper (1931) An illustrated synopsis of the principal larval forms of the order Coleoptera Brooklyn, N.Y.: The Brooklyn Entomological Society. - @BHL/PDF
  • B. Klausnitzer, B. (2013) Ordnung Coleoptera (LARVEN). In: Bestimmungsbücher zur Bodenfauna Europas, Vol.10.(378pp) Springer Science & Business Media. ISBN:9400999755/9789400999756. (google preview)
  • Cornell, J.F. (1972) Larvae of the Families of Coleoptera: A Bibliographic Survey of Recent Papers and Tabular Summary of 7 Selected English Language Contributions. - The Coleopterists Bulletin, vol 26(3), pp.81-96. The Coleopterists Society. - (@jstor)
  • Larsson, Sv.G. (1945) Larver. - In: Hansen, Victor (ed.) Biller XII, Heteromerer; Danmarks Fauna, vol.50, pp.152-280.. Dansk Naturhistorisk Forening. (@BHL) Oedemeridae (p.165); Pythidae (p.173); Salpingidae (p.175); Pyrochroidae (p.178);  Scraptidae (p.184); Adéridae (p.186,187); Anthicidae (p.186,188); Anaspidae (p.186,190); Meloidae (p.191); Rhipiphoridae (p.202); Mordéllidae (p.207);  Lagriidae (p.225); Serropalpidae (p.212); Alleculidae (p.226); Tenebrionidae (p.237)
  • Larsson, S.G. (1938) Larver. In: Hansen, Victor (ed.) Biller X. Blødvinger, Klannere M.M. (Malacodermata, Fossipedes, Macrodactyla og Brachymera); Danmarks Fauna, vol.44, pp.193-310pp. København: G.E.C. Gads Forlag.PDF in delen: Larver (PDF 1/2): Malacodérmata: Lycidae, Lampyridae, Drilidae, Cantharidae, Malachiidae, Dasytidae, Cleridae, Corynetidae. / Larver (PDF 2/2): Fossipédes: Helodidae, Eubriidae, Dascillidae, Eucinetidae; Macrodactylia: Dryopidae, Helmidae, Georyssidae, Heteroceridae; Brachyméra: Dermestidae, Byrrhidae, Nosodendridae.
  • Stehr, F.W. (ed.) (1991) Immature Insects, Vol.2. Iowa: Kendall. - deels gescand
  • Ghilarov, M.S. (ed.) (1964) "Identification guide to the soil-dwelling insect larvae"/"Sleutel tot de bodembewonende insectenlarven." Moskou: Nauka Publ. 919 pp. - (Russisch!)
  • Peterson, Alvah (1957) Larvae of Insects: Coleoptera, Diptera, Neuroptera, Siphonaptera, Mecoptera, Trichoptera - Larvae of Insects: An Introduction to Nearctic Species, Vol.2 Ann Arbor, Michigan - (nog zoeken)
  • Schiødte J.C. (1864-1883) De metamorphosi eleutheratorum observationes. Kjøbenhavn :Thieles Bogtrykkeri. (Twee banden met in totaal 12 delen over de ontwikkelingsstadia van diverse groepen kevers. Veel afbeeldingen die vandaag nog gebruikt kunnen worden als globale indicatie van de larvenvormen voor de verschillende groepen (nauwelijks voor de soorten). Namen sterk verouderd. @BHL online en downloads als DjVu/PDF/ZIP.)
  • Thyssen, Patricia J. (2010) Chapter 2: Keys for Identification of Immature Insects. - In: J. Amendt et al. (eds.), Current Concepts in Forensic Entomology, pp.25-42 (PDF)
  • ...

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#10
Vanaf hier geldt:

WERK IN UITVOERING / KLAD / NEGEREN

Dit lijkt nog in helemaal NIKS op wat het worden moet, maar ik heb de keuze gamaakt om maar gewoon te beginnen en dit als kladblok online langzaam, zoetjesaan, rustig uit te werken. Wat er is, is er en misschien heeft iemand er al wat aan (voorlopig dus alleen wat links), zo niet jammer dan.

Momenteel zijn er alleen linkverzamelingen voor (de larven van):
Aaskvers (Silphidae)
Lieveheersbeestjes (Coccinelldiae)
Engerlingen/White grubs (larven van Scarabaeoidea)
Soldaatjes (Cantharidae)
Vuurkevers (Pyrochroidae)


De extra, lege berichtjes dienen ervoor om rustig verder te kunnen knutselen zonder dat het topic weer boven komt drijven in de forumindex.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#11
Het is de bedoeling deze index te vullen met wat representatieve plaatjes van de larven van de verschillende kevergroepen, met links naar berichtjes waar deze verder worden uitgewerkt (voor zover die er ooit komen). Taxa voorlopig beperkt tot Europa. Eerst even alleen de namen, maar tzt worden zoveel mogelijk familienamen omgewerkt tot één of meer representatieve thumbs.

De berichtjes verderop hieronder dan totaal ongesorteerd en ingevuld met familie- of andere overzichten al naar gelang materiaal beschikbaar komt en inspiratie gevonden wordt om het in te vullen.


Adephaga (suborde)
Families: Carabidae;  Dytiscidae;  Gyrinidae;  Haliplidae;  Hygrobiidae;  Noteridae;  Trachypachidae.


Archostemata (suborde)
Families: Crowsoniellidae;  Micromalthidae.
   

Myxophaga (suborde)
Families: Hydroscaphidae; Sphaeriusidae.
   

Polyphaga (suborde)
(Super)Families: Bostrichoidea: Anobiidae; Bostrichidae; Dermestidae; Endecatomidae; Jacobsoniidae; Lyctidae; Nosodendridae; Derodontoidea/Derodontidae; Chrysomeloidea: Cerambycidae; Chrysomelidae; Cleroidea: Acanthocnemidae; Cleridae; Dasytidae; Gietellidae; Malachiidae; Melyridae; Phloiophilidae; Prionoceridae; Thanerocleridae; Trogositidae; Cucujoidea: Alexiidae; Biphyllidae; Bothrideridae; Byturidae; Cerylonidae; Coccinellidae; Corylophidae; Cryptophagidae; Cucujidae; Cybocephalidae; Endomychidae; Erotylidae; Kateretidae; Laemophloeidae; Languriidae; Latridiidae; Monotomidae; Nitidulidae; Passandridae; Phalacridae; Phloeostichidae; Silvanidae; Sphindidae; Curculionoidea: Anthribidae; Apionidae; Attelabidae; Brachyceridae; Brentidae; Curculionidae; Dryophthoridae; Erirhinidae; Nanophyidae; Nemonychidae; Oxycorynidae; Raymondionymidae; Rhynchitidae; Lymexyloidea/Lymexylidae; Tenebrionoidea: Aderidae; Anthicidae; Boridae; Ciidae; Melandryidae; Meloidae; Mordellidae; Mycetophagidae; Mycteridae; Oedemeridae; Prostomidae; Pyrochroidae; Pythidae; Ripiphoridae; Salpingidae; Scraptiidae; Stenotrachelidae; Tenebrionidae; Tetratomidae; Zopheridaee; Buprestoidea/Buprestidae; Byrrhoidea: Byrrhidae; Dryopidae; Elmidae; Heteroceridae; Limnichidae; Psephenidae; Dascilloidea: Dascillidae; Rhipiceridae; Elateroidea: Artematopodidae; Cantharidae; Cerophytidae; Drilidae; Elateridae; Eucnemidae; Lampyridae; Lycidae; Omalisidae; Throscidae; Scirtoidea: Clambidae; Eucinetidae; Scirtidae; Scarabaeoidea: Aegialiidae; Aphodiidae; Cetoniidae; Dynastidae; Euchiridae; Geotrupidae; Glaphyridae; Glaresidae; Hybosoridae; Lucanidae; Melolonthidae; Ochodaeidae; Orphnidae; Pachypodidae; Rutelidae; Scarabaeidae; Trogidae; Hydrophiloidea: Histeridae; Hydrophilidae; Sphaeritidae; Staphylinoidea: Agyrtidae; Hydraenidae; Leiodidae; Ptiliidae; Scydmaenidae; Silphidae; Staphylinidae.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#12
Adephaga (suborde)
Families: Carabidae;  Dytiscidae;  Gyrinidae;  Haliplidae;  Hygrobiidae;  Noteridae;  Trachypachidae.

Dytiscidae
Citaat van: Hans van B. op mei 20, 2020, 20:54:24 PM
Waarneming: https://waarneming.nl/observation/191896563/.

Ton van Haaren: Hyphydrus ovatus. Heel herkenbaar aan die lange snuit.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#13
Archostemata (suborde)
Families: Crowsoniellidae;  Micromalthidae.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#14
Myxophaga (suborde)
Families: Hydroscaphidae; Sphaeriusidae.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#15
Polyphaga (suborde)


Bostrichiformia (infraorde)
Families: Anobiidae; Bostrichidae; Dermestidae; Endecatomidae; Jacobsoniidae; Lyctidae; Nosodendridae; Derodontidae.


Cucujiformia (infraorde)
Chrysomeloidea (sup.fam.)
Families: Cerambycidae; Chrysomelidae.

Cleroidea (sup.fam.)
Families: Acanthocnemidae; Cleridae; Dasytidae; Gietellidae; Malachiidae; Melyridae; Phloiophilidae; Prionoceridae; Thanerocleridae; Trogositidae.

Cucujoidea (sup.fam.)
Families: Alexiidae; Biphyllidae; Bothrideridae; Byturidae; Cerylonidae; Coccinellidae; Corylophidae; Cryptophagidae; Cucujidae; Cybocephalidae; Endomychidae; Erotylidae; Kateretidae; Laemophloeidae; Languriidae; Latridiidae; Monotomidae; Nitidulidae; Passandridae; Phalacridae; Phloeostichidae; Silvanidae; Sphindidae.

Curculionoidea (sup.fam.)
Families: Anthribidae; Apionidae; Attelabidae; Brachyceridae; Brentidae; Curculionidae; Dryophthoridae; Erirhinidae; Nanophyidae; Nemonychidae; Oxycorynidae; Raymondionymidae; Rhynchitidae.   

Lymexyloidea (sup.fam.)
Families: Lymexylidae.

Tenebrionoidea (sup.fam.)
Families: Aderidae; Anthicidae; Boridae; Ciidae; Melandryidae; Meloidae; Mordellidae; Mycetophagidae; Mycteridae; Oedemeridae; Prostomidae; Pyrochroidae; Pythidae; Ripiphoridae; Salpingidae; Scraptiidae; Stenotrachelidae; Tenebrionidae; Tetratomidae; Zopheridaee.


Elateriformia (infraorde)
Buprestoidea (sup.fam.)
Families: Buprestidae

Byrrhoidea (sup.fam.)
Families: Byrrhidae; Dryopidae; Elmidae; Heteroceridae; Limnichidae; Psephenidae.    

Dascilloidea (sup.fam.)
Families: Dascillidae; Rhipiceridae.

Elateroidea (sup.fam.)
Families: Artematopodidae; Cantharidae; Cerophytidae; Drilidae; Elateridae; Eucnemidae; Lampyridae; Lycidae; Omalisidae; Throscidae.   

Scirtoidea (sup.fam.)
Families: Clambidae; Eucinetidae; Scirtidae.


Scarabaeiformia (infraorde)
Scarabaeoidea (sup.fam.) (zie: Engerlingen)
Families: Aegialiidae; Aphodiidae; Cetoniidae; Dynastidae; Euchiridae; Geotrupidae; Glaphyridae; Glaresidae; Hybosoridae; Lucanidae; Melolonthidae; Ochodaeidae; Orphnidae; Pachypodidae; Rutelidae; Scarabaeidae; Trogidae.


Staphyliniformia (infraorde)
Hydrophiloidea (sup.fam.)
Families: Histeridae; Hydrophilidae; Sphaeritidae.

Staphylinoidea (sup.fam.)
Families: Agyrtidae; Hydraenidae; Leiodidae; Ptiliidae; Scydmaenidae; Silphidae; Staphylinidae.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#16
Families: Anobiidae; Bostrichidae; Dermestidae; Endecatomidae; Jacobsoniidae; Lyctidae; Nosodendridae; Derodontidae.


Dermestidae (Spektorren)
Vol 5 Part 3. Adults and Larvae of Hide, Larder and Carpet Beetles and their relatives (Coloptera: Dermestidiae) and of Derodontid Beetles (Coleoptera: Derodontidae). Main text. E. R. Peacock
http://www.royensoc.co.uk/sites/default/files/Vol05_Part03_MainText.pdf

Vol 5 Part 3. Adults and Larvae of Hide, Larder and Carpet Beetles and their relatives (Coleoptera: Dermestidiae) and of Derodontid Beetles (Coleoptera: Derodontidae). Figures index. E. R. Peacock
http://www.royensoc.co.uk/sites/default/files/Vol05_Part03_FigsIndex.pdf
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#17
Families: Cerambycidae; Chrysomelidae.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#18
Families: Acanthocnemidae; Cleridae; Dasytidae; Gietellidae; Malachiidae; Melyridae; Phloiophilidae; Prionoceridae; Thanerocleridae; Trogositidae.

De larven van deze families worden behandeld in band "Larven 3" van "Die Käfer Mitteleuropas":
Klausnitzer, B. (ed.) (1996) 14. Überfamilie: Cleroidea - Die Larven der Käfer Mitteleuropas, 3. Band, Polyphaga Teil 2, pp.144-216. Krefeld: Goecke & Evers

Diverse "families" zijn taxonomisch steeds weer anders bij elkaar genomen of juist opgesplitst. Gangbare opvattingen zijn bijvoorbeeld de Melyridae als overkoepelend taxon inclusief Dasytidae en Malachiidae die door andere auteurs dan weer als aparte families worden ingedeeld (beide of één van de twee). Ook worden de Trogostidae nogal eens over andere families verdeeld.



Cleridae
Zie Larvenband 3, pp.165-187 en verder:
Niehuis, M. (2013) Die Buntkäfer (Coleoptera: Cleridae) in Rheinland-Pfalz und im Saarland. Mainz: Gesellschaft für Naturschutz und Ornithologie Rheinland-Pfalz e.V. (review) - Op pp.40-51 geeft Bernhard Klausnitzer info over de larven met sleutels voor de diverse onderfamilies



Melyridae (incl. Dasytidae) & Malachiidae
Klausnitzer merkt in Larvenband 3 specifiek op dat voor de imago's van Melyridae (+Dasytidae) versus deze van de Malachiidae probleemloos goede familiekenmerken gevonden kunnen worden om ze duidelijk te onderscheiden, maar dat dit voor de larven niet goed lukt. In "Larvenband 3" worden beide dan ook in eerste instantie gecombineerd afgesplitst.

Zie Larvenband 3 en verder:
Constantin R.; Liberti G. (2011) Coléoptères Dasytidae de France (144 pp.) Société linnéenne de Lyon. ISBN:9782915822090 (info) - pp.23-27 geven een samenvatting van de kennisstand en een voorlopige sleutel voor de bekende genera/soorten





Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#19
reserveruimte
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#20
Coccinellidae (Lieveheersbeestjes)
Foto-overzichtenRefs.:

  • Pagina met literatuur/links van Pudding4brains.
  • Baugnée, Jean-Yves; Branquart, Etienne; Maes, Dirk; Segers, Stijn (2011) Velddeterminatietabel voor de lieveheersbeestjes van België en Nederland (Chilocorinae, Coccinellinae, Epilachninae & Coccidulinae) - Herziene druk met larventabel. INBO/JNM Zie Google preview, verkrijgbaar o.a. hier of hier.
  • Brown, Peter; Roy, Helen; Comont, Richard; Poland, Remy; Shields, Chris (2012) Guide to the ladybird larvae of the British Isles - Field Studies Council fold-out chart, OP152. Telford (UK): FSC. @FSC - Geplastificeerd vouwblad (8 kantjes A4) ook verkrijgbaar bij boekhandel in NL/BE.
  • Klausnitzer, Bernhard & Hertha (1939-1997) Marienkäfer - Die Neue Brehm-Bücherei 451). Magdeburg: Westarp Wissenschaften. Let op: veel verschillende oplagen, bijvoorbeeld 4.Aufl., 1997, ISBN 3-89432-812-6.
  • Klausnitzer, B. (1997) Die Larven der Käfer Mitteleuropas: Bd 4: Polyphaga, Teil 3. ISBN-10: 3827421462 / ISBN-13: 978-3827421463. Let op: Origineel meen ik uitgegeven bij Goecke & Evers, maar er is een herdruk uit 2009 verschenen bij Spektrum Akademischer Verlag (zie o.a. amazon)
  • Savoïskaya, G.I. (1983) Larvae of coccinellids (Coleoptera, Coccinellidae) of the USSR fauna Institute of the USSR Academy of Sciences (Russisch! 243pp)
  • Hodek, Ivo (1973) Biology of Coccinellidae. Den Haag/Praag: Junk/Academia. Met uitgebreide larvensleutel door Savoïskaya & Klausnitzer pp.36-52.
  • Gage, J.H. (1920) The larvae of the Coccinellidae. - Illinois Biological Monographs, vol.6(4), 62pp. PDF USA, maar met uitleg van morfologische terminologie.
  • ...

Foto's LHB-larven
(komt nog)
Poppen Har.qua., Cal.qua., Ana.oce. ...
LHB-larfjes: Propylea en Oenopia
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#21
reserveruimte
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#22

cc-by Willy Heimeriks
Curculio cf. nucum
uit hazelnoot

© Petra Tenge
Curculionidae
geen waardplant opg.

Curculionidae
De larven van de meeste Curculionidae leven endofaag in de waardplant (in stengels, vruchten, wortels, mijnen of gallen) of in de grond en zijn doorgaans witachtig met een bruin gesclerotiseerde kop en (vrijwel?) geen herkenbaare looppoten aan de thorax. Prototypische vertegenwoordigers van dit bouwschema zijn bijvoorbeeld de larven van het geslacht Curculio.

blablabla verder uitwerken ...




© Albert Jacobs
Cionus tuberculosus
Cocon

Cionus sp.

  • Kleine, met slijm bedekte larfjes
  • Verpopping in coconnetjes aan substraat/blad (zie o.a. deze wrn
  • Juli-Sept (L&K)
  • Vooral aan Verbascum
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#23
reserveruimte
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#24
Families: Aderidae; Anthicidae; Boridae; Ciidae; Melandryidae; Meloidae; Mordellidae; Mycetophagidae; Mycteridae; Oedemeridae; Prostomidae; Pyrochroidae; Pythidae; Ripiphoridae; Salpingidae; Scraptiidae; Stenotrachelidae; Tenebrionidae; Tetratomidae; Zopheridaee.


Oedemeridae

  • Larsson, Sv.G. (1945) Larver. - In: Hansen, Victor (ed.) Biller XII, Heteromerer; Danmarks Fauna, vol.50, pp.152-280.. Dansk Naturhistorisk Forening. (@BHL) Oedemeridae (p.165);
  • ..


Pyrochroidae - Vuurkevers

  • Zie ook diverse Russisiche en Amerikaanse titels in literatuurlijst Klausnitzer 1996:327
  • Emden, F.I. van (1943) Larvae of British Beetles, part 4; Various small families - Entomologist's monthly magazine, vol.79, pp.209-233,259-270.
  • Klausnitzer, Bernhard (1996) 103 Familie: Pyrochroidae - In: Die Larven der Käfer Mitteleuropas, Band 3, Polyphaga, Teil 2, pp.323-327.  Krefeld: Goecke & Evers / Jena/Stuttgart: Gustav Fischer. (zie o.a. hier)
  • Larsson, Sv.G. (1945) Larver. - In: Hansen, Victor (ed.) Biller XII, Heteromerer; Danmarks Fauna, vol.50, pp.152-280.. Dansk Naturhistorisk Forening. (@BHL) Pyrochroidae (p.178);
  • Rossem, G. van (1945) De larven van Pyrochroa (Col. Pyrochroidae). - Tijdschrift voor Entomologie, vol.88, pp.524-530
  • ...
Citaat van: Arp op april 01, 2013, 15:03:37 PM
Onderstaande info is bij elkaar gescharreld door naar tips van kenners te luisteren (Theodoor kwam geloof ik een keer met een opmerking over die richel) en door naar veel plaatjes en larves te kijken (ook zelf uitgekweekt, maar tot nu toe alleen zwartkop gevonden):

Schizotus pectinicornis
- Urogomphi (staartvork) cirkelvormig rond gebogen
- Achterlijfssegment 8 (laatste/langste voor staartvork) met duidelijke dwarsrichel kort achter de basis

Pyrochroa coccinea (Zwartkopvuurkever)
- Urogomphi (staartvork) vrijwel rechtlijnig gevorkt
- Achterlijfssegment 8 (laatste/langste voor staartvork) zonder dwarsrichel kort achter de basis

Pyrochroa serraticornis (Roodkopvuurkever)
- Urogomphi (staartvork) vrijwel rechtlijnig gevorkt
- Achterlijfssegment 8 (laatste/langste voor staartvork) met (vaak onduidelijke) dwarsrichel kort achter de basis

Let op!: Die dwarsrichel is bij Pyrochroa serraticornis vaak dun/onduidelijk en alléén op goede scherpe/grote foto's te herkennen.
Indien je op een matige foto géén dwarsrichel ziet, is dat geen 100% duidelijke indicatie voor coccinea!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#25
Families: Artematopodidae; Cantharidae; Cerophytidae; Drilidae; Elateridae; Eucnemidae; Lampyridae; Lycidae; Omalisidae; Throscidae.   


Cantharidae
Links:Let op: Lijsten omgekeerd chronologisch!

Identificatie en taxonomie:

  • Staudacher, Karin; Furlan, Lorenzo; Traugott, Michael (2008) Molekulare Methoden in der Entomologie - Fallbeispiel: Identifizierung morphologisch schwer bestimmbarer Käferlarven - Entomologica Austriaca, Vol.15, p.125. PDF
  • James, L.V.; Angus, R.B. (2007) A chromosomal investigation of some British Cantharidae (Coleoptera). - Genetica, vol.130(3), pp.293-300. (abstract)
  • Traugott, Michael (2000) Morphologische Merkmale der Larven von Cantharis rustica (Fallen) (Col., Cantharidae). - Entomologische Nachrichten und Berichte, Vol.44(4), pp.221-223.  PDF Met sleutel voor C.rustica, C. fusca & C. livida!
  • Traugott, Michael (2000) Morphological distinction of the larvae of Cantharis fusca (L.) and C. livida (L.) (Coleoptera: Cantharidae) and notes on their biology. - Entomologische Blätter für Biologie und Systematik der Käfer Vol.96(1), pp.46-56. geen link?
  • Klausnitzer, Bernhard (1997) Die Larven der Käfer Mitteleuropas, Band 4, Polyphaga Teil 3 (sowie Ergänzungen zum 1-3 Band) 370pp, 1345 figs. Krefeld: Goecke & Evers. (info) - Cantharoidea pp.124-140.
  • Burakowski, B.; Kuska, A. (1992) Studien an der Biologie, Ökologie und Verbreitung der Weichkäfer in Polen (Col. Cantharidae) - Bull. Ent. de Pologne, vol.61, pp.97-118 - nog zoeken
  • LeSage, L. (1991) Cantharidae (Cantharidoidea) - In: Stehr, F.W. (ed.) Immature Insects, Vol.2. Iowa: Kendall. - nog zoeken
  • Amaral de Gambardella, L.; Gonzáles-Vainer, P. (1991) Estudio comparativo de la anatomía de las larvas de cuatro especies de Cantáridos neotropicales (Coleoptera: Cantahridae). - Elytron (suppl.), vol.5, pp.39-48. (nog zoeken)
  • Pototskaja, V.A. (1983) Phylogenetic links and composition of the superfamily Cantharoidea (Col.) based on study of larval characters. - Entom. Obozr., vol.62(3), pp.549-554 - (Russisch - nog zoeken)
  • Klausnitzer, B. (1978) Cantharidae - In: Klausnitzer, B.: Bestimmungsbücher zur Bodenfauna Europas, Lief.10, Ordnung Coleoptera (Larven). Den Haag: Junk - (nog zoeken)
  • Fitton, M.G. (1976) The larvae of the British genera of Cantharidae (Coleoptera) - Journal of Entomology Series B, Taxonomy, Vol.44(3), pp.243–254. - abstract; Nog niet gevonden. Sleutel voor 6 genera met 34 afb.
  • Fitton, M.G. (1973) Studies on the biology and ecology of Cantharidae (Coleoptera) - Unpublished Ph D Thesis, Imperial College, London - (nog zoeken)
  • Striganova. B.R. (1964) Cantharidae. - In: Ghilarov, M.S. (ed.) "Sleutel tot de bodembewonende insectenlarven." Moskou: Nauka Publ. 919 pp. - (Russisch - nog zoeken)
  • Janssen, W. (1964) Über Vorlarvenstadien bei Weichkäfer (Col. Cantharidae). - Faun. Mitt. Norddeutschland, vol.2(4), pp.94-98. - (nog zoeken)
  • Janssen, W. (1963) Untersuchungen zur Morphologie, Biologie und Ökologie von Cantharis L. und Rhagonycha Eschsch. (Cantharidae, Col.). - Zeitschrift für wissenschaftliche Zoologie, Vol.169, pp.115-202. - (nog zoeken)
  • Striganova. B.R. (1962) The larva of Podabrus alpinus L. and several morphological peculiarities of cantharadid larvae (Col.) - Zool. Zh., vol.41, pp.546-551 - (Russisch - nog zoeken)
  • Fiori, G. (1948) Contributi alla conoscenza morfologica ed etologica dei Coleotteri. IV. Cantharis livida Lin. (Cantharidae). - Bollettino dell'Istituto di Entomologia della Università degli Studi di Bologna, Vol.17, pp.265-274 (9figs) - PDF
  • Peterson, Alvah (1957) Larvae of Insects: Coleoptera, Diptera, Neuroptera, Siphonaptera, Mecoptera, Trichoptera - Larvae of Insects: An Introduction to Nearctic Species, Vol.2 Ann Arbor, Michigan - (nog zoeken)
  • Larsson, S.G. (1938) Larver. In: Hansen, Victor (ed.) Biller X. Blødvinger, Klannere M.M. (Malacodermata, Fossipedes, Macrodactyla og Brachymera); Danmarks Fauna, vol.44, pp.193-310pp. København: G.E.C. Gads Forlag.(Larven Cantharidae: @BHL)
  • Verhoeff, Karl. W. (1923) Zur Kenntnis der Canthariden-Larven. 2. Beitrag. (Mit einer Tafel) - Archiv für Naturgeschichte, Vol.89(1), pp.110-137. - (@BHL)
  • Verhoeff, Karl. W. (1917) Zur Entwicklung, Morphologie und Biologie der Vorlarven und Larven der Canthariden. (Mit einer Tafel). - Archiv für Naturgeschichte. Abteilung A, Vol.83(2), pp.102-140. - (@BHL/PDF)
  • Luze, Gottfried (1902) Die Metamorphose von Cantharis abdominalis Fabr. - Berliner Entomologische Zeitschrift, vol.47, pp.239-242 - (@BHL/PDF - Let op: Verhoeff 1917 geeft kritiek/correcties!!)
  • Beling, T. (1885) Beitrag zur Biologie einiger Käfer aus der Familie Telephoridae - Berliner Entomologische Zeitschrift, vol.29, pp.350-362 - (@BHL/PDF - Let op: Verhoeff 1917 geeft kritiek/correcties!!)
Biologie, fenologie etc.

  • Eitzinger†, Bernhard; Traugott, Michael (2011) Which prey sustains cold-adapted invertebrate generalist predators in arable land? Examining prey choices by molecular gut-content analysis. - Journal of Applied Ecology, Vol.48(3), pp.591–599. abstract - (nog zoeken)
  • Eitzinger, Bernhard; Traugott, Michael (2008) Analyse von trophischen Beziehungen bei herbst- und winteraktiven Invertebraten: Ein molekularer Ansatz. - Entomologica Austriaca, Vol.15, p.127? PDF=abstract 
  • Schied, Johannes; Leimgruber, A.; Willareth, M.; Nagel, Peter; Pfiffner, L.; Luka, H.; Wyss,  E.; Schlatter, C.; Traugott, Michael (2008) Biologisches Schädlingsmanagement in Kohlfeldern - Ein molekularer Ansatz - Entomologica Austriaca, Vol.15, p.129-130. PDF
  • Waldner, Thomas; Traugott, Michael (2008) Nachweisbarkeit von Beute-DNA in verschiedenen Räubergruppen, in Regurgitaten und der Einfluss der Konservierungsmethode. - Entomologica Austriaca, Vol.15, p.131-132. - (PDF)
  • Traugott Michael (2006) Habitat use and activity patterns of larval and adult Cantharis beetles in arable land. - European Journal of Soil Biology, Vol.42, pp.82-88. (abstract) - (nog zoeken)
  • Traugott, Michael (2003) The prey spectrum of larval and adult Cantharis species in arable land: An electrophoretic approach. - Pedobiologia, Vol.47(2), pp.161-169. abstract - (nog zoeken)
  • Traugott M. (2002) Dispersal power, home range and habitat preference of cantharid larvae (Coleoptera: Cantharidae) in arable land. - European Journal of Soil Biology, Vol.38, pp.79-83. - (nog zoeken)
  • Traugott M. (2002) Ökologie und Beutespektrum von Cantharis Arten (Coleoptera: Cantharidae) im landwirtschaftlichen Kulturland. - Entomologica Austriaca Vol.6, pp.17-18. PDF
  • Traugott M. (2001) Ökologie und Beutespektrum von Cantharis-Arten (Coleoptera: Cantharidae) im landwirtschaftlichen Kulturland. (Ecology and prey spectrum of Cantharis-species (Coleoptera: Cantharidae) in arable land). - PhD Thesis, Univ. Innsbruck, 138pp. - (nog zoeken)
  • Traugott M. (2001) Taxonomie, Ökologie und Beutespektrum von Canthariden-Larven und deren Bedeutung innerhalb der Prädatoren von Agrarökosystemen. - Entomologica Austriaca, Vol.16, pp??.  PDF
  • Traugott M. (2001) Feuchtepräferenz und Phototaxis bei Cantharidenlarven im Labor. - Entomologentagung 2001. Düsseldorf, Germany. Book of abstracts, 38.?? - (nog zoeken)
  • Traugott M. (2000) Ecology and prey spectrum of cantharid larvae in agroecosystems. XIII International Colloquium on Soil Zoology - České Budějovice, Czech Republic. Book of abstracts 145??
  • Traugott M. (2000) Cantharid larvae in agroecosystems: Ecological aspects and their potential as control agents of agricultural pests. - Proceedings 13th International IFOAM Scientific Conference in Basel, Switzerland, p.141? - (nog zoeken)
  • Traugott M. (1999) Epigäische Käferlarven (Coleoptera: Carabidae, Cantharidae, Staphylinidae, Silphidae, Coccinellidae, Elateridae) einer organisch-biologischen Kartoffel-Einsaatkultur. - Beiträge zur 5. Wissenschaftstagung zum Ökologischen Landbau, Berlin, Germany, pp488-491. - (nog zoeken)
  • Langenstück, C.; Heimbach, U.; Larink, O. (1998) Larven der Cantharidae (Insecta: Coleoptera) auf Ackerflächen in SO-Niedersachsen und Aspekte ihrer Biologie - Braunschweiger naturkundliche Schriften, vol.5(3), pp.551-568. - (nog zoeken)
  • Langenstück, C. (1997) Beitrag zur Biologie der Canthariden-Larven auf Ackerflächen in SO-Niedersachsen. Diploma-thesis, University of Braunschweig, Germany. - (nog zoeken)
  • Cicero, J.M. (1988) Onthophylogenetics of cantharoid larviforms (Coleoptera: Cantharoidea) - The Coleopterists Bulletin, vol.42(2), pp.105-151 - (nog zoeken)
  • Carroll J.F. (1987) Larvae soldier beetle, Chauliognathus pennsylvanicus (De Geer) (Coleoptera: Cantharidae): predators of engorged tick larvae and nymphs in the laboratory. - Proc. entomol. Soc. Wash. vol.89(4), p.837. @BHL/PDF
  • ...


Lampyridae



cc-by Ingrid Altmann
cf. Cyphon sp.

cc-by Ingrid Altmann
cf. Cyphon sp.

Scirtidae
blablabla verder uitwerken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#26
Families: Aegialiidae; Aphodiidae; Cetoniidae; Dynastidae; Euchiridae; Geotrupidae; Glaphyridae; Glaresidae; Hybosoridae; Lucanidae; Melolonthidae; Ochodaeidae; Orphnidae; Pachypodidae; Rutelidae; Scarabaeidae; Trogidae.


Engerlingen

Ik plemp even wat links/info inzake engerlingen uit verschillende oude topics bij elkaar ...

Forum-topics:
Links:Literatuur:

  • Huiting, H.F.; Moraal, L.G.; Griepink, F.C.; Ester, A. (2006) Biology, control and luring of the cockchafer, Melolontha melolontha. Literature report on biology, life cycle and pest incidence, current control possibilities and pheromones. Wageningen: Applied Plant Research PDF (5MB) - met vergelijking van soorten en tekeningen anaalsegmenten etc.
  • Jessop, L. (1986) Dung beetles and chafers. Coleoptera: Scarabpoidea. - Handbooks for the Identification of British Insects, vol.5, pt.11 2nd Ed. London, UK: Royal Entomological Society. PDF
(uit)zoeken:

  • Schwenke (1974) Käfer, Band 2. - In: Die Forstschädlinge Europas. Hamburg: Paul Parey Verlag.
  • Hauss, R.; Schütte, F. (1976) Zur Polyphagie der Engerlinge von Melolontha melolontha L. an Pflanzen aus Wiese und Ödland. - Zeitschrift für Angewandte Entomologie, vol.82, p.275.
  • French, N. (1984) Chafer grubs. Leaflet, Ministry of Agriculture, Fisheries and Food, UK, No. 235. (Larvae of 5 Melolonthidae: M. melolontha, P. horticola, A. solstitiale, H. philanthus & S. brunnea - @$pringer)
  • Györfi, J. (1959) Beiträge zur Kenntnis der Lebensweise der Engerlinge. - Zeitschrift für Angewandte Entomologie, vol.45(1), pp.87-93. ($Wiley)
  • Emden, FI van (1941) Larvae of British beetles. II. A key to the British Lamellicornia larvae. - Entomologist's Monthly Magazine, vol.77:, pp.117-127 & 181-192.
  • Raiser, E. (1983) Engerlinge. - Landtechnische Zeitschrift, vol.6, p.757
  • Brammanis, L. (1973) Bidrag till kannedomen om for skogen skadliga bladhorningar i Sverige. IV. Ollonborren, Melolontha melolontha L. (vulgaris Fabr.) och kastanjeborren, Melolontha hippocastani Fabr. - Studia Forestalia Suecica, vol.102, 47pp.


Hier entsteht eine algemeine Erklärung zu den verschiedenen Merkmale die zur (groben) Unterscheidung, manchmal aber auch zur Artbestimmung, der verschiedenen Engerlinge herangezogen werden. Diese zusammenfassung kann möglich als Leitfaden zur Fotografie der Larven benutzt werden.

Leibesform
Natürlich sollen zuerst ganze Habitusbilder her. Die Gruppen unterscheiden sich schon in der Art der Leibeshaltung, wie sie sich zusammen falten, mit oder ohne "Knick" im Rücken, starke Rünzelung der Segmente oder fast glatt und die relative Grösse der letzten beide Hinterleibssegmente (viel dicker als restlicher Leib, oder in etwa genau so dick).

Körperlänge/Grösse
Soll natürlich immer möglichst genau ermittelt werden. Bei kleinere Larven ist dies zwar weniger interessant da es sich auch immer um Junglarven der grösseren Arten handeln kann, aber besonders ab bestimmte Grössen fallen immer mehr Arten raus wodurch die auswahl der möglichen Arten erheblich reduziert wird.

Kopfkapselgrösse
Einerseits an der Körpergrösse angelehnt und innerhalb einer Art zur Unterscheidung der verschiedenen Larvenstadien herangezogen, anderseits gibt es auch zwisschen den Artgruppen deutliche Unterschiede in der relativen Kopfgrösse.

Kopf- und Beinfarbe (bzw aller Chetinizierungen)
Manche Art(grupp)en unterscheiden sich deutlich in der Färbung (hell orange, dunkel braun) der chetinizierten Teile.

Form und Grösse der Mandibeln
Hier unterscheiden einige Gruppen sich erheblich. Es sollte drauf geachtet werden die Mandiblen möglichst aus zwei-drei unterschiedliche Perspektiven ab zu lichten da z.B. die Biegung dieser aus mancher Perspektive kaum erkennbar sein kann und man dan leicht denken könnte es handele sich um (fast) gerade Mandibeln.

Stigmalflecke - Form, Grösse, Farbe
Viele Arten, bzw Larvenstadien, haben rundum den Stigmen (seitliche Atmungsöffnungen an Brust und Hinterleib) kleine chitinizierte Plättchen die sich in Form (C-form, Nieren-form, fast Rund) und Farbe (hell, dunkel) unterscheiden. Bei C- und Nierenform sind zudem bei manche Gruppen die "Flecke" an den Brustsegmente anders ausgerichtet als am Hinterleib (Öffnung nach hinten/vorne).

Beine - Länge, Stärke, Form, Farbe
Es gibt ganz klare Unterschiede bei den Beinen der verschiedene Gruppen. Von lange, gelenkartig geknickte Beine bis kurze Stümmelbeinchen.

Behaarung
Möglichst deutliche, scharfe Bilder der Behaarung am Leib/Rücken kann u.U. hilfreich sein, vor allem aber diese am Analsegment:

Analsegment - Behaarung, Form ...
Besonders das Analsegment (letzte Hinterleibssegment) sollte ausgiebig aus alle mögliche Perspektiven abgelichtet werden. Die Gruppen und sogar Arten lassen sich hier oftmals deutlich unterscheiden über die Konfiguration von Haargruppen, Falten, Furchen oder andere Strukturen und die genaue Lage und Form der Analöffnung.

Sogar Männchen und Weibchen können hier oftmals schon erkannt werden, wenn es dazu auch Bilder der Unterseite dieses Segments in (fast) mikroskoopqualität benötigt:
Sexualdimorfismus
....
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#27
Silphidae / Aaskevers
Links
Foto's Aaskeverlarven
(komt nog)
Silphinae
Ablattaria laevigata (Fabricius, 1775)
Aclypea opaca (Linnaeus, 1758)
Aclypea undata (O.F. Muller, 1776)
Dendroxena quadrimaculata (Scopoli, 1772) @
Necrodes littoralis (Linnaeus, 1758)
Oiceoptoma thoracicum (Linnaeus, 1758) @
Phosphuga atrata (Linnaeus, 1758)
Silpha carinata Herbst, 1783 @
Silpha obscura Linnaeus, 1758 @
Silpha tristis Illiger, 1798 @
Thanatophilus dispar (Herbst, 1793)
Thanatophilus rugosus (Linnaeus, 1758)
Thanatophilus sinuatus (Fabricius, 1775)

Nicrophorinae
Nicrophorus antennatus (Reitter, 1884)
Nicrophorus germanicus (Linnaeus, 1758)
Nicrophorus humator (Gleditsch, 1767)
Nicrophorus interruptus Stephens, 1830
Nicrophorus investigator Zetterstedt, 1824
Nicrophorus sepultor Charpentier, 1825
Nicrophorus vespillo (Linnaeus, 1758)
Nicrophorus vespilloides Herbst, 1783
Nicrophorus vestigator Herschel, 1807
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#28
Voorbeelden/vormen van enkele aquatische keverlarven


Fotolicenties / Photo licenses: © = All rights reserved!; Creative Commons: ⊕ cc-by; ⊇ sa; ∉ nc; ≡ nd; Ø cc0/pd



⊕∉≡ Marie-Chr. Guégan
Dytiscus sp.
Dytiscidae - Dytiscinae
  • Acilius
  • Cybister
  • Dytiscus
  • Graphoderus
  • Hydaticus

© Dick Belgers
Berosus sp.
Hydrophilidae - Hydrophilinae
  • Anacaena
  • Berosus
  • Chaetarthria
  • Cymbiodyta
  • Enochrus
  • Helochares
  • Hydrobius
  • Hydrochara
  • Hydrophilus
  • Laccobius
  • Limnoxenus
  • Paracymus
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#29
Knutselruimte
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)