Onbekend klein vliegje 26-2-12

Gestart door a1000, februari 26, 2012, 15:09:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

a1000

 
Kan iemand aan de hand van deze foto`s zien om welke soort het hier gaat.
Kleine vliegjes op klimop van zo`n 3 a 4mm


Gegroet Henry

a1000

Kan dit de Lispocephala brachialis zijn of zit ik er nu helemaal naast?

Gegroet Henry

javanerkelens

Nee, kijk maar eens naar de vorm van de antennes, ....rond bij deze en langwerpig bij L. brachialis.
Ik denk bij deze vlieg eerder aan een Heleomyzidae, misschien Tephrochlamys rufiventris.
Groet,
Joke (van Erkelens)

a1000

 
Ja Joke,

Daar zit wel verschil in. Ik verkeek me omdat de antennen tweekleurig waren.
Kan deze op zeker, bij de soort die je aangeeft.

Gegroet Henry


javanerkelens

#4
Ik heb even de tabel er op na moeten kijken....
Er zijn twee soorten die veel op elkaar lijken en je kunt deze twee soorten op foto's het best uit elkaar halen door de kleur van de antennes.
Tephrochlamys rufiventris = antennes bruin / zwart met alleen roodachtig aan de binnenkant van de antennes
Tephrochlamys flavipes = antennes oranje / rood in het geheel.

Als ik het dan zo bekijk, dan heb je een T. flavipes
Ik heb nog even gecheckt met andere foto's op het internet, maar daar wordt volgens mij deze twee soorten ook veel door elkaar gehaald, maar in de Gallery van Diptera.info, staat een mooie T. rufiventris, waarop duidelijk te zien is dat de antennes bruin / zwart zijn en rood van binnen.
Zonder tegencommentaar, mag die van jou T. flavipes genoemd worden.

(p.s. ik zag dat ik hem zelf ook fout heb staan op mijn eigen site.... ;D )
Groet,
Joke (van Erkelens)

a1000

 
Dank je wel Joke voor je uitleg.


Gegroet Henry

nielsyese

Ik heb T. rufiventris en T. flavipes uit mijn collectie met elkaar vergeleken en ik vind het kenmerk van de kleur van de antennes zeer verwarrend. Het komt er op neer dat de kleuren van beide soorten elkaar benaderen en ik het onderscheid op basis van dit kenmerk liever niet zou maken. Beter is het te kijken naar de kleur van het pterostigma, die is eenkleurig (doorzichtig) bij T. rufiventris, bij T. flavipes is de basis donker en de rest doorzichtig. Op de onderste foto lijkt dit doorzichtig te zijn, ik zou hier dus toch eerder aan Tephrochlamys rufiventris denken.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Nooit van gehoord, dat er verschil zit in de kleuring van de pterostigma bij deze twee soorten.
Althans.....ik kan het niet terug vinden in de tabellen......
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Dat staat in de 'Diptera of the European USSR'. Ik vind het een goed werkbaar verschil. Ik voeg een foto toe waarop de verschillen duidelijk te zien zijn.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Mooi!
Dat ziet er goed en duidelijk uit Niels, je zou haast zeggen dat T. flavipes in het begin ook donkerder aders heeft als T. rufiventris.....
Ik zal het noteren in mijn tabel.
Groet,
Joke (van Erkelens)

a1000

Een duidelijke uitleg Niels-Jan,
Nog bedankt daarvoor.

Ik zal het op waarneming veranderen.

Gegroet Henry