Hoofdmenu

tuinvogeltelling

Gestart door Els, december 12, 2006, 19:31:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Els

Even ter herinnering:

Aanstaande vrijdag, 15 december begint de Sovon Wintervogeltelling. Deze vogeltelling duurt tot 1 januari.

En aanstaand weekend 16 en 17 december de Tuinvogeltelling van de Vogelbescherming.



Ik doe in ieder geval weer mee.
Els Ouwehand, Katwijk

michel.wissink

Hoewel ik het idee heb dat het meer voor promotie dan voor onderzoekdoeleinden bedoeld is, tel ik wel een keertje mee.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

henkjanvdkolk

CiteerHoewel ik het idee heb dat het meer voor promotie dan voor onderzoekdoeleinden bedoeld is, tel ik wel een keertje mee.
het is ook niet voor onderzoek, het is meer dat ze toch een idee hebben wat er in de Nederlandse tuinen rondvliegt,
maar eigenlijk is het meer voor de fun [en wie weet zie je in dat uur nog iets zeldzaams...]
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

michel.wissink

Een artikel in de Sp!ts van vandaag liet duidelijk doorschemeren dat het doel is om meer mensen enthousiast te maken voor vogels in Nederland.
Prima hoor; wat meer medevogelaars in mijn omgeving zou wel gezellig zijn!
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

harderbroek

CiteerHoewel ik het idee heb dat het meer voor promotie dan voor onderzoekdoeleinden bedoeld is, tel ik wel een keertje mee.
Aanstaande vrijdag, 15 december begint de Sovon Wintervogeltelling. Deze vogeltelling duurt tot 1 januari.

En aanstaand weekend 16 en 17 december de Tuinvogeltelling van de Vogelbescherming.

Wat je mogelijk bedoeld Michel is voor het laatste. Wat betreft de 1e zin van Els,
betreft dit de PTT Punt Trancet Telling( toch Els?) die al heel wat jaartjes loopt dan de tuintelling van VBN. Zelf heb ik 2 routes vanaf 97 of 98 (kort dus nog maar)
Mijn eerste route werd gelijk ardne genoemd mede door de Zeerarend dei het Nuldernauw( randmeer Flevoland) hemelsbreed een punt passeerde. Was toen en hele ervaring en de vogel werd veelvuldig waargenomen in hte Nijkerkerveen.
Deze PTT geeft een aaardig beeld van de indexen overwinterde vogels in Ned.

Moet ik nog vermelden dat vogeltuinetellingen binnen de lokale vwg. al veel langer lopen dan de tellingen van VBN dus ook daar leuke indexen mee te berekenenen zijn.
Om even voor ons zelf te spreken is binnen de vwg.oriolus meen ik al weer de vijfde tuinvogelteling die start omstreeks 4 december en duurt tot 1 maart.
Hiermee scoorde de huismus nog nr. 1 gevolgd door vink2.
Dus wie weet wat dit jaar de soort wordt.
m.v.g.
Rob
Zeewolde
Fleovland


Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Els

Els Ouwehand, Katwijk

Robert

moet ik ook maar even mee doen he :P  
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

Kaja

#7
http://www.sovonwintervogeltelling.nl

Gaat dat ook over vogels in de tuin of kan je ook gewoon soorten die je in die periode ziet invoeren?

hiskodevries

#8
De waarnemingen van de vbn tuinvogeltelling gaan na afloop de prullebak in. Dit is zelfs gecommuniceerd in een vbn nieuwsbrief.
Sovon zal de gegevens vast wel bewaren.
doel van al dit soort akties (telmee, soort van de maand, tuinvogeltelling etc) is mensen enthousiaste te maken voor de natuur.
mooi streven, maar waarom zoveel verschillende akties ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijs

Omdat dat is hoe reclame werkt: hoe meer hoe beter.
Het mag dan wel irritant zijn, het werkt.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Jan2002

Zojuist een berichtje over de Tuinvogeltelling gezien op het journaal. Hopelijk hebben de deelnemende tellers minder fouten gemaakt dan de journaalredactie: bij de conclusie dat de Huismus de meest getelde vogel is, werd een filmpje van een Ringmus vertoond....
Groet,
Jan

thijs

Was ook het eerste wat ik riep :rolleyes:
Vind het vrij slordig zoals de media met vogels omgaan, bijv. de uit Amerikaan afkomstige Witoogeend, het nest van de Zeearend bekijken op het VF, en nou dit weer.

Thijs
Thijs Udo
VWG Alkmaar

Kaja

CiteerZojuist een berichtje over de Tuinvogeltelling gezien op het journaal. Hopelijk hebben de deelnemende tellers minder fouten gemaakt dan de journaalredactie: bij de conclusie dat de Huismus de meest getelde vogel is, werd een filmpje van een Ringmus vertoond....
JA dat had ik ook gezien :gun:
Steeds als ze het over "de mus heeft gewonnen" hadden lieten ze een foto en filmpje van ringmussen zien :gun:  

boogey55

CiteerHopelijk hebben de deelnemende tellers minder fouten gemaakt dan de journaalredactie: bij de conclusie dat de Huismus de meest getelde vogel is, werd een filmpje van een Ringmus vertoond....
In de herfst werd bij warm weer een hefststijlloos voor bloeiende krokus uitgecholden op Gelderland TV.
ALs je er geen verstand van hebt, verdiep je er in of blijf er met je handen van af....
Groet, Pim Frijling
Wolvega

joostverhoeven

wat is de leukste waarneming in de tuin??? ik kwam niet verder dan een grote bonte specht.. :(
Groeten,

Joost Verhoeven

Kaja

ik groene specht :(  en nog niet eens roodborstje, ringmus of winterkoninkje die ik vorige jaren wel heb gezien...

Rinie van Reenen

Citeerik groene specht :(
Daar hoef je bepaald niet ontevreden mee te zijn! Ik wacht nog steeds op de eerste GBS, dus een Groene Specht zou al helemaal luxe wezen.
Groet, Rinie van Reenen

marella

is het niet beter zo'n tuinvogeltelling wat later te houden ? Jan/febr zijn vaak te top tijden in mijn tuin. dan is het vaak kouder en komen er ook meer andere soorten bij. Sijs bijv. vooral nu de winter zo laat begonnen is heb je minder vogels.
marella
groetjes Marella

grunsven

Inderdaad, Ik vind het ook een raar momenr. het begint nu net een beetje drukker te worden in de tuin.  
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Kaja

Citeer
Citeerik groene specht :(
Daar hoef je bepaald niet ontevreden mee te zijn! Ik wacht nog steeds op de eerste GBS, dus een Groene Specht zou al helemaal luxe wezen.
dat komt omdat ik m elke dag zie of hoor in onze tuin ;)  

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

harderbroek

Citeeris het niet beter zo'n tuinvogeltelling wat later te houden ? Jan/febr zijn vaak te top tijden in mijn tuin. dan is het vaak kouder en komen er ook meer andere soorten bij. Sijs bijv. vooral nu de winter zo laat begonnen is heb je minder vogels.
marella
Hallo Marella,
In Zeewolde (Flevoland)starten wij al op 4 december maar tellen ook door tot 1 maart.
Zou kan je een beetje de aankomst en weer vertrek van bepaalde soorten volgen.
Dus ieder week tellen en het max. van de week nemen

m.v.g.
R
Zeewolde
Fl
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

marella

Precies dat is veel leuker. Ik hou nu sinds 6 jaar een lijst bij met periode's dat bepaalde soorten in de tuin voorkomen, in een winterperiode. In jan t/m maart heb je meer kans op "zeldzamere" tuinvogels. Is toch leuk om landelijk in kaart te brengen over langere periode. In Jan komen bijv. de sijsen vaak pas in mijn tuin.
gr. marella
groetjes Marella