grauwe gans met/zonder knobbel in de keel?

Gestart door rudi, februari 19, 2012, 16:06:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudi

hallo forumbezoekers,
vandaag was ik op zoek naar ganzen en ik vond er 1, na veel napluiswerk kom ik op een grauwe gans, 1 detail weet ik niet of dat klopt, namelijk de gans had een soort knobbel onder de keel,
mijn vraag is heeft een grauwe gans , zo'n knobbel ? want ik zie geen foto op waarneming waar dit te zien is.
Nu lijken de toendrarietgans , de taigarietgans, de grauwe gans nogal op elkaar en ging ik af op de snavel kleur die geheel oranje was en zonder witte veren eromheen.De poten waren ook oranje, of zou het toch een parkgans geweest zijn?
groeten rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

rudi

dacht ik ook al.., ganzen en eenden, het blijft moeilijk!
bedankt  Jeroen!
ik zal de waarneming wijzigen in parkgans..
groeten rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

rudi

bedankt Vincent!
de gans lijkt wel heeel veel op de door mij waargenomen gans!Alleen een beetje dik, maar dat staat erbij vermeld.Toch gok ik op de parkgans omdat de gans in het park zat, met 10 andere ganzen min of meer hetzelfde tm geheel wit.
Het blijft moeilijk die ganzen (en eenden en meeuwen)Ik denk dat het beter is om ganzen echt in de natuur te spotten, om te leren, in het park en in vijvers in de wijk draait toch vaak uit op parkeend of gans.
groeten rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Vincent Hart

Parkgans is een verzamelnaam voor allerlei vormen van grauwe gans die niet overeenkomen met hoe een grauwe gans er in de vogelboeken uitziet. Dus we kunnen ook nog allebei gelijk hebben ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

rudi

Ik ben beginner, :blink: maar ik sluit ook niet uit, de eenden en ganzen voor zover kennende, dat het een kruising was tussen een toendrarietgans en taigarietgans en een grauwe gans ;D
Nu ik toch aan het roddelen ben:
Van de zomer zag ik lange tijd een grote canadese gans samen leven met 2 grote nijlganzen en 5 baby nijlganzen, in het zelfde gebied.
Ze doen maar..
Ik zag ook ooit een gans een andere gans verdrinken, zogoed als. rare jonges die ganzen!

Dus er zijn raszuivere ganzen, hybrides / kruising tussen 2 rassen of gaat dat ook nog weer verder, ergens wordt het dan toch een parkgans?Een kruising  tussen bijvoorbeeld grauwe gans en toendrarietgans, levert waarschijnlijk allemaal verschillende tekeningen op per gans?
groetjes rudi
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer