Hoofdmenu

Kleine eenden

Gestart door boogey55, december 11, 2006, 18:11:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Negen van deze eenden zaten bij elkaar in zoet water.
Later kwamen Marianne en ik Nonetjes tegen, maar die waren om te zien groter en 9 vrouwtjes bij elkaar leek ons niet zo waarschijnlijk.

Wie kan ons verder helpen?

Groet, Pim Frijling
Wolvega

Jan Harteman

#1
De drie Nonnetjes op deze foto lijken me toch vrouwtjes, hoewel ik een beetje twijfel aan de meest linkse.
Maar mogelijk zitten er nog jonge dieren bij, die zijn vaak nog niet geheel op kleur zoals volwassen woerdjes en dus lijken ze meer op de vrouwen.

JohanvantBosch

#2
Het zouden nog rosse stekelstaarten kunnen zijn. Die linkse doet me daar wel een beetj aan denken... Waar was het?  

P1234

Dit zijn vrouwtjes Nonnetjes voor zover ik kan beoordelen.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Jan Harteman

#4
CiteerHet zouden nog rosse stekelstaarten kunnen zijn. Die linkse doet me daar wel een beetj aan denken... Waar was het?
Nou je het zegt.. maar dan zie ik dat vooral in de twee rechter dieren. Mannetjes in eclipsrui (want stekelstaartjes ruien in de winter).
Vergelijk maar met deze foto:

Maar dan blijven we met het 'probleem' zitten dat we nu 9 mannetjes zouden tellen (3 op de foto) omdat de vrouwtjes NOOIT witte wangen hebben.
Ik kom er dus toch weer op terug dat het me aannemelijker lijkt dat het (jonge) Nonnetjes zijn. Ook statistisch gezien de meeste kans natuurlijk...

JohanvantBosch

Citeer
CiteerHet zouden nog rosse stekelstaarten kunnen zijn. Die linkse doet me daar wel een beetj aan denken... Waar was het?
Nou je het zegt.. maar dan zie ik dat vooral in de twee rechter dieren. Mannetjes in eclipsrui (want stekelstaartjes ruien in de winter).
Vergelijk maar met deze foto:

Maar dan blijven we met het 'probleem' zitten dat we nu 9 mannetjes zouden tellen (3 op de foto) omdat de vrouwtjes NOOIT witte wangen hebben.
Ik kom er dus toch weer op terug dat het me aannemelijker lijkt dat het (jonge) Nonnetjes zijn. Ook statistisch gezien de meeste kans natuurlijk...
Tja... ik weet niet hoe goed Pim exact alle vogels heeft bekeken... Misschien heeft ie wat wangstrepen over het hoofd gezien? Bij slapende beesten kan dat natuurlijk goed. Op sommige plekken is een concentratie van 9 exemplaren in ieder geval wel mogelijk, bijvoorbeel Starrevaart, Bovenwater, omgeving Delft, volgens mij nog diverse andere plekken.

http://www.waarneming.nl/soort.php?id=171&...elstaart&tab=wn

Groeten,
Johan

boogey55

#6
Het waren geen Rosse Stekelstaarten. De snavels weren een stuk kleiner.
Waarschijnlijk toch wel vrouwtjes Nonnetjes.
Zo ook ingevoerd.
Groet, Pim Frijling
Wolvega