bloemvlieg - Mycophaga testacea

Gestart door thijsdegraaf, februari 15, 2012, 13:11:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Deze zat in de bijkeuken. Ik weet niet of hij tussen de overwinterende planten is uitgekomen of naar binnen is gevlogen. Ik denk het eerste.
Ik vond hem op het eerste gezicht een beetje op een Pegomya winthemi lijken. Maar die is het niet. Vleugels niet meegerekend 6 mm lang.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/63173199
Bloemvlieg onbekend - Anthomyiidae indet. gezien op 2012-02-15 Bergen (NH)
Foto's:






bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Henk Soepenberg

De foto's zijn fraai Thijs en Mycophaga testacea is een gok.  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

#2
CiteerDe foto's zijn fraai Thijs
Hij zat al twee dagen in de bijkeuken. Maar omdat ik niet zo kapot ben van mijn ringflitser, heb ik gewacht tot er wat zon was. Vanmorgen was het even zonnig, dus heb ik hem mee naar buiten genomen. Hij bleef mooi stil zitten in het plastic bekertje.
CiteerMycophaga testacea is een gok.
Ik vind het een goeie gok Henk. Ik had al mijn bloemvliegen bekeken. Maar daar zat ie niet bij. Daarna heb ik de site van Joke nog doorgekeken. Toen heb ik het (een beetje slap) opgegeven. Ik had natuurlijk de bloemvliegen op waarneming kunnen nalopen.  ;)
Op waarneming zie ik alleen twee foto's van Dick Belgers. Die vlieg ziet er wat beter doorvoed uit. Maar verder kloppen zover ik het kan zien de aders, haren en kleuren.
We wachten nog even op een expert. Maar ik ben hier blij mee. Mijn eerste nieuwe vlieg dit jaar! Bedankt Henk.

p.s. Na wat verder zoeken, lijkt het me niet zo'n algemene vlieg.

nielsyese

De determinatie lijkt me correct! Op de laatste foto meen ik ook de behaarde arista te zien. Dit is inderdaad niet zo'n heel algemene vlieg. Leuk!
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

Bedankt Niels-Jan.
De arista is inderdaad behaard. Ik zet er even een detail van een andere foto bij.
Is dit een overwinteraar of zal hij uit mijn bloempotten zijn gekomen. Is daar iets over bekend?


nielsyese

Ik heb geen idee hoe en waar deze overleven. 'Mycophaga' betekent denk ik iets als 'paddenstoellievend', misschien dat ze zich voortplanten in paddenstoelen? (wilde gok :rolleye: )
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

thijsdegraaf

#6
Ja ik had intussen deze site bekeken. Maar dat geeft nog geen zekerheid.  :-\  Op diptera kon ik niet veel vinden. Er zijn geen paddenstoelen in de bijkeuken.  :)

javanerkelens

Er zijn veel Pegomya soorten die hun eieren afzetten op Boleten soorten, dus het zou mij niets verbazen dat ook deze vlieg dat doet.
Maar volgens mij zijn de larven ook wel gevonden in uitwerpselen en ander organisch materiaal.
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Hallo Joke,
Ik vond nog de synoniemen Mycophaga fungorum, Mycophaga rufiventris.
Maar het is dus een Pegomya soort. Ik vond hem er al op Pegomya Winthemi lijken. Alleen groter en een paar kenmerken klopten niet..

thijsdegraaf

Organisch materiaal wordt hier ook genoemd. (The larvae of some species may be found in fungi (Botanophila spp., Pegomya spp.),
whilst other develop in decaying organic material (Hylemya urbica, Mycophaga testacea) or......

Henk Soepenberg

Sorry hoor, maar vind het wel een beetje onduidelijk zo...  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Hoe bedoel je Henk?
Bij welke soort hij hoort / Of hij overwintert / waar de larve van leeft.

Ik heb me nu maar eens in de bloemvliegen verdiept. Er zijn twee belangrijke onderfamilies. Anthomyiinae en Pegomyinae. Die zijn weer verdeeld in tribes.
Tot de onderfamilie Pegomyinae, tribe Pegomyini behoort zowel het genus Pegomya als het genus Mycophaga.
Ik ga mijn andere bloemvliegen ook maar eens netjes indelen.
De larven zijn in ieder geval als ik zo lees niet alleen in paddenstoelen te vinden.
Of hij overwintert weet ik nog steeds niet.

Nog complimenten voor het goede antwoord.  :) 

javanerkelens

Laat ik beginnen om iets duidelijker te zijn:
Het is inderdaad Mycophaga testacea (sterk gerelateerd aan het geslacht Pegomya vanwege de opbouw van de genitaliën)
De larven van M. testacea zijn inderdaad gevonden op paddenstoelen. (zoals ook bij veel Pegomya soorten)
De oude naam van M. testacea is inderdaad M. fungorum.
Maar de larven blijken ook wel eens gevonden te zijn op ander organisch materiaal, maar dat kan misschien een verkeerde interpretatie geweest zijn van de vinder, want larven wandelen nog wel eens weg als ze zijn uitgegeten om een goede plek te zoeken voor verpopping en zo misschien gevonden zijn op ander organisch materiaal in de buurt van de paddenstoelen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

En om dan nog even een toevoeging te geven:
Ongeveer de helft van de Pegomya soorten zijn bladmineerders.
De andere helft mineren op paddenstoelen.
(Pegomya winthemi behoort tot de groep die mineert op paddenstoelen en Pegomya solennis / bicolor zijn bladmineerders, om maar even een paar bekende soorten te noemen)
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Bedankt weer. Ik had me al ingelezen.
Voor geïnteresseerden: zie hier.

Henk Soepenberg

#15
Citaat van: thijsdegraaf op februari 15, 2012, 20:50:43 PM
Maar het is dus een Pegomya soort. Ik vond hem er al op Pegomya Winthemi lijken.

Hoi Thijs,

Je had het hier over Pegomya, daarom raakte ik een beetje in verwarring ..... en ik heb ook nog eens geen verstand van bloemvliegen ...  ;D
Maar nu, na de reactie van Joke, is het me helemaal duidelijk! ;D  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Citeerik heb ook nog eens geen verstand van bloemvliegen ...  ;D
Na vandaag wel  ;)

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

JohnvR

Ik vond op 10 januari buiten in het duin bij Castricum iets wat er op lijkt, althans vanuit een lekenperspectief en helaas enigszins aan het zicht onttrokken door de dauwdruppels.

javanerkelens

De laatste foto's lijken mij eerder een Hydrophoria linogrisea toe, aangezien de arista te lang behaard is en ik twee anterior ventral haren zie op de achterscheen.
En wat een druppels op de vlieg.....je ziet bijna de vlieg niet meer onder de druppels...ha ha
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

Lastig, ik zou Hylemya vagans zo gauw nog niet uit willen sluiten..
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

Inderdaad, die was ik even vergeten (beetje gaar na 36 uur werken deze week.....)
Die zou het ook kunnen zijn, alleen geven de druppels een vertekend beeld.
Maar een M. testacea...die is het in ieder geval niet.
Groet,
Joke (van Erkelens)

JohnvR

Ja, die waterdruppels maken het niet makkelijker en helaas is het ook geen info of  M. testacea overwintert.